del_diablo Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 (endret) Med ordet "blokk" antar jeg at det er visse spesifikasjoner som ligger til grunn? Hva om de ble bygd litt mer som faktiske hus(mer plass, noen 2 etasjer), og f.eks uten et linært grunnskjellet(ville ha blitt mer som et boligkomples i 3 dimensjoner)? Edit: Joda mener vel rekkehus, bare i 3 dimensjoner. Eneste problemet jeg kan se er at ingen vil ha leilighet i første etasje. Endret 2. august 2012 av del_diablo Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Med ordet "blokk" antar jeg at det er visse spesifikasjoner som ligger til grunn? Hva om de ble bygd litt mer som faktiske hus(mer plass, noen 2 etasjer), og f.eks uten et linært grunnskjellet(ville ha blitt mer som et boligkomples i 3 dimensjoner)? Du tenker på rekkehus? Rekkehus kan fint fungere, og det er en effektiv måte å få plass til flere folk i Oslo. Men ikke bygg blokker i utkantområdene. Det er selvfølgelig bedre med 4 etsjers blokker enn 10 etasjers blokker. Men det er ikke bra uansett. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 (endret) @Camlon Innenfor Oslo (og da ser jeg bort ifra de verste områdene) har man ikke mulighet til å kjøpe noe i det hele tatt dersom man er fattig, enten det er leiligheter i blokker eller hva som helst. Ellers er jeg usikker på hva du mener med begrepet fattig? Folk som tjener under gjennomsnittet eller folk som ikke tjener noe i det hele tatt (trygdede etc.) Slik jeg ser det er det få områder som har "degenerert" fordi det er folk med lav inntekt som bor der, sålenge de har et eierskap til området. Det som ødelegger et område er ofte såkalte "sosial leiligheter". Selv veldig få av disse kan virkelig rasere et nabolag. Endret 2. august 2012 av Vice Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 @Camlon Innenfor Oslo (og da ser jeg bort ifra de verste områdene) har man ikke mulighet til å kjøpe noe i det hele tatt dersom man er fattig, enten det er leiligheter i blokker eller hva som helst. Ellers er jeg usikker på hva du mener med begrepet fattig? Folk som tjener under gjennomsnittet eller folk som ikke tjener noe i det hele tatt (trygdede etc.) Slik jeg ser det er det få områder som har "degenerert" fordi det er folk med lav inntekt som bor der, sålenge de har et eierskap til området. Det som ødelegger et område er ofte såkalte "sosial leiligheter". Selv veldig få av disse kan virkelig rasere et nabolag. Fattige er bare et politisk korrekt kodeord. Jeg snakker om folk som vil flytte inn i slike billige leiligheter. Mange av de vil leie, ikke kjøpe. Ja, de har ikke muligheten til å kjøpe noe som helst innenfor bysentrum. Men alle andre har muligheten til å kunne få seg noe bedre enn en blokk langt utenfor sentrum. Ergo, bare fattige vil flytte inn i blokkene som noen her ønsker å sette opp ved markagrensa. Dette betyr at hver gang man skal ut i marka må man igjennom et stygt og muligens farlig område. ønsker vi det? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Ser fortsatt ikke hvorfor dette skulle bli et "farlig" område? Og om man vil bo nærme sentrum så er tross alt 30min med t-banen mye bedre enn 1 time med toget. Jeg ser for meg at dette kan være et alternativ for folk som ikke er i en livsfase hvor man kan bo i rett i sentrum. Feks. studenter og veldig unge folk. De vil selvsagt aller helst bo i gangavstand til sentrum, men om man ikke har råd, så har man ikke råd, og må velge fra lavere hyller. For dem er det selvsagt mye bedre å bo i en blokkleilighet på Sogn enn å bo i et lite hus et stykke utenfor Lillestrøm. Og hvis dette kan gi dem en inngangsbillett til boligmarkedet så er det kjempefint, til tross for at de er "fattige". Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Ser fortsatt ikke hvorfor dette skulle bli et "farlig" område? Og om man vil bo nærme sentrum så er tross alt 30min med t-banen mye bedre enn 1 time med toget. Jeg ser for meg at dette kan være et alternativ for folk som ikke er i en livsfase hvor man kan bo i rett i sentrum. Feks. studenter og veldig unge folk. De vil selvsagt aller helst bo i gangavstand til sentrum, men om man ikke har råd, så har man ikke råd, og må velge fra lavere hyller. For dem er det selvsagt mye bedre å bo i en blokkleilighet på Sogn enn å bo i et lite hus et stykke utenfor Lillestrøm. Og hvis dette kan gi dem en inngangsbillett til boligmarkedet så er det kjempefint, til tross for at de er "fattige". Studenter klager mye over høy leie og lavt stipend, men de færreste studenter vil bo slik. Har man lav inntekt så søker man studentbolig god tid i forveien (Sogn er en studentby, og ikke så langt unna, så et dårlig eksempel). Eller så godtar man å betale litt mer. Hvor mange leiestudenter bor det i blokkene i søndre nordstrand, eller i Ammerudblokkene? Svar, ikke mange. Det er ikke yngre som vil flytte inn. Det er ikke studenter som vil flytte inn. De som vil flytte inn er fattige familier som enten lever på en inntekt eller NAV. Og ja det vil komme til å føre til kriminalitet. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Eller så godtar man å betale litt mer. Hvor mange leiestudenter bor det i blokkene i søndre nordstrand, eller i Ammerudblokkene? Svar, ikke mange. Ammerudblokkene tillater ikke fremleie, så med mindre man eier selv bor man ikke der. 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Ammerudblokkene tillater ikke fremleie, så med mindre man eier selv bor man ikke der. Takk, det visste jeg ikke. Men det bor ikke mange studenter i de andre blokkene heller. Det er egentlig ikke så rart. Skal man ha det billig må man leie med andre og for at det skal skje så må en vennegjeng bestemme seg for å bo på på f.eks. Søndre Nordstrand. Det skjer ikke ofte. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 (endret) Studenter klager mye over høy leie og lavt stipend, men de færreste studenter vil bo slik. Har man lav inntekt så søker man studentbolig god tid i forveien (Sogn er en studentby, og ikke så langt unna, så et dårlig eksempel). Eller så godtar man å betale litt mer. Hvor mange leiestudenter bor det i blokkene i søndre nordstrand, eller i Ammerudblokkene? Svar, ikke mange. Jeg nevnte Sogn med spesifikt fordi det allerede er mange studentboliger der og derfor vil være mer attraktivt for personer i samme situasjon. Jeg har ikke peiling på antall på Søndre Nordstrand, men selvsagt vil Sogn være mye mer attraktivt da Blindern ligger en god del nærmere. (Forøvrig står 4000 studenter i boligkø pr. idag). Dersom det er snakk om rene sosialleiligheter så har jeg tro på at området kan forfalle, men som sagt, om det er folk med eierskap til området som bor der så har jeg liten tro på at det vil skje, bare fordi de er "fattige". Og antallet sosialleiligheter er det kommunen selv som bestemmer, så de kan fint rasere et hvilket som helst område med dette, uansett hvor de legger dem, men det er klart at politikerne forsøker selvsagt å legge dem til områder hvor de selv ikke bor...(Ellers er vel ikke Søndre Nordstrand beste eksempel heller. Tror generelt det er få som ikke har utenlandsk bakgrunn som egentlig ønsker å bo der...) Endret 2. august 2012 av Vice Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Jeg nevnte Sogn med spesifikt fordi det allerede er mange studentboliger der og derfor vil være mer attraktivt for personer i samme situasjon. Jeg har ikke peiling på antall på Søndre Nordstrand, men selvsagt vil Sogn være mye mer attraktivt da Blindern ligger en god del nærmere. (Forøvrig står 4000 studenter i boligkø pr. idag). Dersom det er snakk om rene sosialleiligheter så har jeg tro på at området kan forfalle, men som sagt, om det er folk med eierskap til området som bor der så har jeg liten tro på at det vil skje, bare fordi de er "fattige". Og antallet sosialleiligheter er det kommunen selv som bestemmer, så de kan fint rasere et hvilket som helst område med dette, uansett hvor de legger dem, men det er klart at politikerne forsøker selvsagt å legge dem til områder hvor de selv ikke bor... (Ellers er vel ikke Søndre Nordstrand beste eksempel heller. Tror generelt det er få som ikke har utenlandsk bakgrunn som egentlig ønsker å bo der...) Boligene i Søndre Nordstrand er ikke sosialleiligheter. Det er ikke boligene i Rosengård heller. Selveierskap er ingen garanti for forfallenhet. å bo i en leilighet langt ute i gokk vil aldri bli attraktivt for studenter eller unge. De som flytter inn i de boligene er sosialklienter, og innvandre. Blokkene som A-jay ønsker, vil føre til at vi får de samme problemene som vi har i Søndre Nordstrand, til markagrensen.. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Boligene i Søndre Nordstrand er ikke sosialleiligheter. Det er ikke boligene i Rosengård heller. Selveierskap er ingen garanti for forfallenhet. å bo i en leilighet langt ute i gokk vil aldri bli attraktivt for studenter eller unge. De som flytter inn i de boligene er sosialklienter, og innvandre. Blokkene som A-jay ønsker, vil føre til at vi får de samme problemene som vi har i Søndre Nordstrand, til markagrensen.. Men nå er vel ikke disse områdene regnet som farlige heller? Og det er jo ikke pga. "fattige" folk at Søndre Nordstrand er mindre attraktivt. Det er fordi det har utviklet seg i litt "uheldig etnisk retning" for å si det sånn. Jeg klarer absolutt ikke å se at feks. Sogn automatisk skal bli en ghetto bare fordi man bygger flere leilighetskompleks uti marka der. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Langt ifra. årsaken til at folk bor i leiligheter i det hele tatt er fordi de ønsker å bo sentralt. De som ønsker i distriktene gjør det, fordi de kan bo i et hus. Hvem er det som har lyst til å ta t-banen til sentrum for 30 minutter om de ikke en gang kan få bo i et hus? Det koster ca 1.7M for en leilighet i distriktene. Det koster 2.5-3M for en leilighet i sentrum. Det er ikke enorme prisforskjeller. De eneste som vil være villig til å flytte blokker i utkanten av byen, er fattige mennesker. På seg selv kjenner man ande, er det noe som heter - men det betyr ikke at man skal gå ut ifra at alle ønsker det samme som en selv. Veldig mange eldre voksne som hr barn som har flyttet hjemmefra, ønsker leilighet. Ønsket om eget hus er stort sett forbeholdt (kommende) småbarnsfamilier. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 (endret) Men nå er vel ikke disse områdene regnet som farlige heller? Og det er jo ikke pga. "fattige" folk at Søndre Nordstrand er mindre attraktivt. Det er fordi det har utviklet seg i litt "uheldig etnisk retning" for å si det sånn. Jeg klarer absolutt ikke å se at feks. Sogn automatisk skal bli en ghetto bare fordi man bygger flere leilighetskompleks uti marka der. Ville du latt ungen din på 10 år gå alene i de områdene? En ting er at det ikke er farlig for voksne, men for barn så er det verre. I tilegg hvorfor prater du forsatt om Sogn. Sogn og Songsvann er ikke samme sted. Det tar desidert lengre tid å komme seg til Songsvann. Og bygger man leilighetskomplekser der så vil Songsvann også utvikle seg i litt uheldig etnisk retning. Hvem tror du flytter inn i Oslo? Endret 2. august 2012 av Camlon Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 På seg selv kjenner man ande, er det noe som heter - men det betyr ikke at man skal gå ut ifra at alle ønsker det samme som en selv. Veldig mange eldre voksne som hr barn som har flyttet hjemmefra, ønsker leilighet. Ønsket om eget hus er stort sett forbeholdt (kommende) småbarnsfamilier. Eldre voksne er i stor grad pengesterke. Hvorfor skal de bo i blokkleilighet for 1.8M når de kan bo i leilighet på Aker Brygge, Bjørvika, eller i Spania? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Ingen som har sagt at ALLE leilighetene i en eventuell blokk skal bli knøtsmå hybelleiligheter. Båe utbyggere og politikere vil være interessert i at det bygges forskjellige leilighetstyper i samme område. Men det er klart at mange yngre etablerere også vil finnne mindre leiligheter til under 2 mill attraktive, men det er jo også hele poenget. Ser jo at du er mørkredd og for hvite nabola, men innvandrere flytter ikke hovedsaklig dit det er billigesmå leilighetr, de lytter dit det er mange innvandrere fra før. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 (endret) Ville du latt ungen din på 10 år gå alene i de områdene? En ting er at det ikke er farlig for voksne, men for barn så er det verre. Om jeg hadde bodd der selv så hadde jeg trolig det, antar jeg. Men hva mener du er direkte farlig for barn der? Er det andre barn? I tilegg hvorfor prater du forsatt om Sogn. Sogn og Songsvann er ikke samme sted. Det tar desidert lengre tid å komme seg til Songsvann. Og bygger man leilighetskomplekser der så vil Songsvann også utvikle seg i litt uheldig etnisk retning. Hvem tror du flytter inn i Oslo? Ja jeg mener i hovedsak Sognsvann da det grenser til marka. Men jeg ser ingen grunn til at det skulle utvikle seg i samme retning som de klassiske "ytre øst" områdene. Og hva med feks. Fornebu?(Det er riktignok utenfor Oslo men det tar ca.20min med buss inn til sentrum) Der ute bygger de massivt med leiligheter, også små "billige", men jeg er nærmest villig til å vedde på at man ikke kommer til å se en eneste person der med etnisitet som man forbinder med ytre øst. Endret 2. august 2012 av Vice Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Eldre voksne er i stor grad pengesterke. Hvorfor skal de bo i blokkleilighet for 1.8M når de kan bo i leilighet på Aker Brygge, Bjørvika, eller i Spania? Det er mange eldre som ikke har spart til pensjon selv og som ikke har råd til det. Ikke alle gamle er rike. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 (endret) Og bygger man leilighetskomplekser der så vil Songsvann også utvikle seg i litt uheldig etnisk retning. Hvem tror du flytter inn i Oslo? Tror du det flytter flere innvandrere til Oslo som følge av at det bygges leilighetskomplekser ved Songsvann? I så fall burde vel løsningen på "innvandringsproblemet" være å bare bygge ut Oslo i retning vestover og krympe Oslo øst? Ja, jeg skjønner at du prøver å gjøre nok en sak til en innvandringsak og jeg biter dessverre på.. Endret 2. august 2012 av Simen1 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Men nå er vel ikke disse områdene regnet som farlige heller? Og det er jo ikke pga. "fattige" folk at Søndre Nordstrand er mindre attraktivt. Det er fordi det har utviklet seg i litt "uheldig etnisk retning" for å si det sånn. Jeg klarer absolutt ikke å se at feks. Sogn automatisk skal bli en ghetto bare fordi man bygger flere leilighetskompleks uti marka der. Ville du latt ungen din på 10 år gå alene i de områdene? En ting er at det ikke er farlig for voksne, men for barn så er det verre. I tilegg hvorfor prater du forsatt om Sogn. Sogn og Songsvann er ikke samme sted. Det tar desidert lengre tid å komme seg til Songsvann. Og bygger man leilighetskomplekser der så vil Songsvann også utvikle seg i litt uheldig etnisk retning. Hvem tror du flytter inn i Oslo? På holmlia? Nå bor jeg riktignok ikke der, man kan ikke akkurat si jeg føler det som ett særlig utrygt sted for ett barn utover "generell byuttrygghet" AtW Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Tror du det flytter flere innvandrere til Oslo som følge av at det bygges leilighetskomplekser ved Songsvann? I så fall burde vel løsningen på "innvandringsproblemet" være å bare bygge ut Oslo i retning vestover og krympe Oslo øst? Ja, jeg skjønner at du prøver å gjøre nok en sak til en innvandringsak og jeg biter dessverre på.. Ja, det høres ut som en fin løsning om du ønsker å ødelegge resten av Oslo. Jeg velger å prate utelukket om fattige mennesker istedenfor innvandre, selv om det egentlig er innvandre som vil flytte inn i de blokkene, men jeg prøver tydligvis å gjøre det til en innvandrersak? Du eier ikke skam! Det er mange eldre som ikke har spart til pensjon selv og som ikke har råd til det. Ikke alle gamle er rike. Du trenger ikke å spare. Verdien av huset holder ofte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå