Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Prisveksten i pressområder er et tydelig tegn på boligmangel ja. Det gjelder ikke bare Oslo, men alle de store byene. Likevel mener jeg det er en tydelig boble som vil sprekke før eller senere. Kanskje stagnering, svak nedgang, eller stup. Det kommer an på hvor sterk vekst vi ser i boligbyggingen. Presset om byfortetting og avsigning av hellige kyr som oslomarka og bynære landbruksarealer. Jeg er ganske sikker på at prisene vi ser nå er temmelig oppblåste og at de må ned før eller siden.

Jeg håper det, de er latterlig høye nå, om du ser på landsbasis og tenker byggekostnader og tilgjengelig tomteareal. Selv med den sittende Regjeringens idiotiske fordyrende tiltak.

Hus er ikke som smør, dvs noe som brukes opp etter man kjøper det. Det er en vesentlig faktor av spekulasjon i det, fordi salgsprisen er så viktig for hva man er villig til å gi. Det er derfor ingen automatikk i att etterspørselen er konstant selv om eksterne faktorer som mengden bolig tilgjengelig og antallet personer holdes noenlunde likt.

Ingen auomatikk? Veldig sannsynlig, i alle fall. I norge i dag il "alle" eie egen bolig. Selvfølgelig er forventet salgspris rlelevant i større eller mindre grad, ingen ønsker å tape penger - men for flertallet av de som kjøper bolig er det nok ikke investering som er formålet med boligkjøpet - det er boligen selv. Da betaler de det det koster, så lenge de ikke tror det er alt for stor fare for at bligprisene i dass. Og det tror de jo ofte ikke, når de vet at boligbyggingen tilsvarer halvparten av veksten av boligkjøpere.

Klart det kan skje mye interessant hvis prisene førs faller med 10%. Det er absolut et marked som er åpent for panikkandel og dumping som en annen aksje, men det er ikke det som har drevet boligprisen opp til der den er i dg, mener jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen auomatikk? Veldig sannsynlig, i alle fall. I norge i dag il "alle" eie egen bolig. Selvfølgelig er forventet salgspris rlelevant i større eller mindre grad, ingen ønsker å tape penger - men for flertallet av de som kjøper bolig er det nok ikke investering som er formålet med boligkjøpet - det er boligen selv. Da betaler de det det koster, så lenge de ikke tror det er alt for stor fare for at bligprisene i dass. Og det tror de jo ofte ikke, når de vet at boligbyggingen tilsvarer halvparten av veksten av boligkjøpere.

Klart det kan skje mye interessant hvis prisene førs faller med 10%. Det er absolut et marked som er åpent for panikkandel og dumping som en annen aksje, men det er ikke det som har drevet boligprisen opp til der den er i dg, mener jeg.

Hvorfor tror du studenter ønsker å kjøpe boliger? Hvorfor tror du foreldre hjeøper 20-åringer med å "komme inne i markedet", tror du det hadde skjedd om boligprisene gikk stødig nedover? Det at man tror prisene kommer til å fortsette å stige er en vesentlig del av grunnen til at folk er villig til å gi så mye.

AtW

Lenke til kommentar

Selfølgelig, men de fleste hadde blitt kjøpt uansett - bare til en lavere pris. Spørsmålet er jo hvorfor prisene ikke er på ei stødig nedover da? ;) Hvis det hae litt bygget 120% så mange boliger som det var behov for, tror du ikke vi nettopp hade fått det resultatet da?

Lenke til kommentar

Det jeg reagerer på er avisoppslag av denne typen : http://www.aftenpost...pe-6839534.html

Milde Jesus, en kar på 20 år(!) uten jobb(!!) "sliter" med å kjøpe seg leilighet i ett av Norges dyreste områder?? WTF?? Så lenge forventningene er så vanvittige så må jo bare prisene gå oppover.. :ohmy:

Hvor står det at han ikke jobber? Mange jobber på siden av studenter. Hvis man antar at både han og kjæresten får studielån og -stipend, jobber på siden av studiet og har sommerjobb kan de faktisk ha en ganske anseelig inntekt sammen.

Lenke til kommentar

Det jeg reagerer på er avisoppslag av denne typen : http://www.aftenpost...pe-6839534.html

Milde Jesus, en kar på 20 år(!) uten jobb(!!) "sliter" med å kjøpe seg leilighet i ett av Norges dyreste områder?? WTF?? Så lenge forventningene er så vanvittige så må jo bare prisene gå oppover.. :ohmy:

Hvor står det at han ikke jobber? Mange jobber på siden av studenter. Hvis man antar at både han og kjæresten får studielån og -stipend, jobber på siden av studiet og har sommerjobb kan de faktisk ha en ganske anseelig inntekt sammen.

Det er fortsatt temmelig absurd å forvente å etablere seg som selveier midt i sentrum som 20-årig student, selv med jobb ved siden av og sommerjobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da tenker jeg på en heltidsjobb. Ikke noen "jobb på si". De fleste vil vel kanskje forvente å jobbe noen år i fast stilling samtidig som man sparer seg opp en startkapital. Da kan man fint kjøpe en leilighet her i Norge. Men denne karen forventer altså å gå direkte til kjøp i et av Norges dyreste områder!

Mye av sytingen i slike artikler kommer av at ungdom forventer at de skal kunne kjøpe det dyreste som finnes, sånn uten videre. "Buhu, jeg har ikke råd til leilighet i "Gimle Terrasse" etter at jeg er ferdig med Videregående skole, det er helt umulig for meg å komme meg inn i markedet."

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at han godt kunne søkt seg utenfor sentrum, spesielt i Oslo som har godt utbygd kollektivtrafikk. Men samtidig ser jeg et poeng i å komme seg inn på boligmarkedet så tidlig som mulig, selv om det bare er snakk om et kott i første omgang. Om man leier i mange år først har man i praktisk kastet bort mye penger som man i samme tidsrom kunne brukt på å betale ned leilighet. Og det hjelper heller ikke å leie om husleie er satt så høyt at man nesten ikke klarer å spare opp ett øre til leilighet.

Lenke til kommentar

Jeg syntes dette var litt morsom lesning:

"8.2 Et tiltak som en ærlig politiker kunne støtte, er det som ble presentert ovenfor i 6.15. Der ble det foreslått et kutt på 25% i lønningene for stortingspolitikerne, statsrådene og statsmi-nistere. Et slikt kutt kunne bedret folkets tillit til politikerne. Det kunne gjort noe med det prob-lem man har med yrkespolitikere – folk som går gjennom hele livet uten å gjøre annet enn å styre folks liv." Kilde

Lenke til kommentar

De fleste vet ikke om DLF. Litt snesent godt valgt propaganda på forsiden av aviser i godt valgte dager hver uke frem til valget derimot...

Vet ikke om det er hovedproblemet. Feks er det jo terping på DLF nesten til det kjedsommelige i dette forumet, som er blandt norges største og allikevel får de hva da? Ett par hundre stemmer fra hele landet?

AtW

• Liker 4
Lenke til kommentar

Lurer på hvor mye stemmer DLF kunne ha tjent vis de hadde kjøpt opp en informasjonskanal og brukt den for å fremheve sitater fra partiet på forsidene hver dag....

Ikke mange. Til å få kun et par hundre stemmer ved valg synes jeg faktisk de får veldig mye oppmerksomhet. Finnes større partiet ingen har hørt om.

Kommer ikke på et eneste sammenlignbart land som har et stort ultra-liberalistisk parti i parlamentet. Folk flest ønsker seg ikke et semi-anarki. Eneste DLF-sympatisørene jeg "vet om" er anonyme nettbrukere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om det er hovedproblemet. Feks er det jo terping på DLF nesten til det kjedsommelige i dette forumet, som er blandt norges største og allikevel får de hva da? Ett par hundre stemmer fra hele landet?

AtW

Og hvor mange er det som vander innpå delene der DLF anbefales? Veldig få.

Lenke til kommentar

AtW

Politikkforumet er ikke akkurat den minste forumdelen. Uansett har jeg ikke sett så mange som har blitt overbevist av kampanjene deres her inne, og mtp. at mange av brukerne her er ganske høyrevridde burde jo forum som dette være av de bedre rekruteringsarenaene.

Det er politikken til DLF det er noe i veien med. Større partier får som sagt mindre oppmerksomhet, og ultraliberalistiske/semi-anarkistiske partier er ytterst dårlig representert i parlamenter rundt om i verden.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

AtW

Politikkforumet er ganske greit representert, også fra de fleste fløyer. Så er spørsmålet, hvis man ikke engang klarer å overtale de som faktisk interesserer seg i politikk og diskutere samfunnet, hvordan regner man med å overtale den gjengse person som stort sett bare ønsker å leve komfortabelt?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...