Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg forstår det så handler det ikke om de "skoleflinke", men om de med bedre råd og bedre kontaktnettverk, og gjerne et par universgraduerte i slekt. De skoleflinke småautistene har ikke så alt for mye med saken å gjøre, mens de litt dårligerestilte ikke forstår samfunnstigen på den måten de "lærde" prater så fint om.

Lenke til kommentar

Det spørs jo veldig hva man blir. Om man blir lærer, sykepleier, bioingeniør eller hjelpepleier (som alle er "høyere utdanning" tjener man fort langt mindre enn udugelige Morten Mekaniker som sullet seg gjennom Mulle-Mekk-linjen på VGS med så mye fravær at han såvidt fikk fagbrev.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det så handler det ikke om de "skoleflinke", men om de med bedre råd og bedre kontaktnettverk, og gjerne et par universgraduerte i slekt. De skoleflinke småautistene har ikke så alt for mye med saken å gjøre, mens de litt dårligerestilte ikke forstår samfunnstigen på den måten de "lærde" prater så fint om.

Kjenner meg fortsatt ikke igjen, det er ikke et fnugg av høyere utdannelse i mine familie, det har aldri holdt meg tilbake. Man har svært gode muligheter til å realisere sitt potensiale i norge om man vil, og som "nerd" så får man stort sett en meget gunstig deal når man er voksen.

AtW

Det spørs jo veldig hva man blir. Om man blir lærer, sykepleier, bioingeniør eller hjelpepleier (som alle er "høyere utdanning" tjener man fort langt mindre enn udugelige Morten Mekaniker som sullet seg gjennom Mulle-Mekk-linjen på VGS med så mye fravær at han såvidt fikk fagbrev.

Hjelpepleier er ikke høyere utdanning. Og selv om enkelte lavutdannsingsyrker (eller yrker generelt), tjener mer enn det som hadde vært optimalt. SÅ hindrer ikke det alle de andre positive effektene folk med høy utdannelse har.

AtW

Lenke til kommentar

Tja, jeg er faktisk ikke enig. Det kan bli et problem at lavutdanningsykrker i det private har bedre lønn enn ofentlige stillinger som krever høyere utdannelse. Men du har helt rett i at det i stor grad gjelder lønnsnivået generelt.

Lenke til kommentar

Tja, jeg er faktisk ikke enig. Det kan bli et problem at lavutdanningsykrker i det private har bedre lønn enn ofentlige stillinger som krever høyere utdannelse. Men du har helt rett i at det i stor grad gjelder lønnsnivået generelt.

Hva er du ikke er enig i? At folk med høyere utdannelse har mer interessante jobber, bedre helse og lever lengre?

AtW

Lenke til kommentar

At de gode sidene oppveier de dårlige (regner med det var det du siktet til med "så hindrer ikke det fordelene"). Det blir jo uansett e problem for alle at samunnet mangler mange folk i viktige stillinger, fordi du heller tjener 400 000 som bilmekaniker enn 400 000 som X eller Y i ofentlig sektor med 275 00 i studielåni tillegg.

Lenke til kommentar

At de gode sidene oppveier de dårlige (regner med det var det du siktet til med "så hindrer ikke det fordelene"). Det blir jo uansett e problem for alle at samunnet mangler mange folk i viktige stillinger, fordi du heller tjener 400 000 som bilmekaniker enn 400 000 som X eller Y i ofentlig sektor med 275 00 i studielåni tillegg.

Greit nok det (selv om jeg ikke er overbevist om at det er så enkelt at folk blir bilmekanikere istedet for syklepleiere eller lærere for lønna), men det er jo en samfunnsmessig greie. Utgangspunktet var jo at man ikke ble "belønnet" for å være en skoleflink nerd, noe jeg ikke kjenner meg igjen i det hele tatt.

AtW

Lenke til kommentar

Ei statistisk tilbøyelegheit til betre helse og å leve til eg er 85 år er ikkje nok godtgjering for 20 års skulearbeid. Vi tener omtrent det same til sjuande og sist. Skulle eg prøve å bruke evnene mine til å tene meir, slik at eg på nokon måte kunne kjenne ein siger over pøbelungane som eg gikk med på skulen, vil staten sette ein rask og effektiv stoppar for det. Pengane mine vil bli donert bort til alle dei som eg mislik mest i verda.

Endret av ambisjon
Lenke til kommentar

Ei statistisk tilbøyelegheit til betre helse og å leve til eg er 85 år er ikkje nok godtgjering for 20 års skulearbeid. Vi tener omtrent det same til sjuande og sist. Skulle eg prøve å bruke evnene mine til å tene meir, slik at eg på nokon måte kunne kjenne ein siger over pøbelungane som eg gikk med på skulen, vil staten sette ein rask og effektiv stoppar for det. Pengane mine vil bli donert bort til alle dei som eg mislik mest i verda.

Hva med faktumet at jobben er mye bedre og morsommere, som du glatt hoppet over? Og innen mitt yrke tjener man ikke "omtrent det samme" i følge den tabellen (som neppe tar hensyn til at folk i mitt yrke i snitt står lengre i arbeid også). Som "skoleflink nerd" så har man alle muligheter til ett svært godt liv, men om man løper rundt å sutrer over statens manglende hjelp i å ta hevn over idiotene fra ungdomskolen, så blir man kanskje ikke så lykkelig. Jeg må innrømme jeg tenkte det ble litt gøy med ungdomskole-reunion å se at man hadde gjort det bedre enn de største idiotene. Realiteten er at man ikke bryr seg når man treffer de, de har ingen innvirkning på livet ditt lengre, de er rett og slet uviktige for deg.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med faktumet at jobben er mye bedre og morsommere, som du glatt hoppet over? Og innen mitt yrke tjener man ikke "omtrent det samme" i følge den tabellen (som neppe tar hensyn til at folk i mitt yrke i snitt står lengre i arbeid også). Som "skoleflink nerd" så har man alle muligheter til ett svært godt liv, men om man løper rundt å sutrer over statens manglende hjelp i å ta hevn over idiotene fra ungdomskolen, så blir man kanskje ikke så lykkelig. Jeg må innrømme jeg tenkte det ble litt gøy med ungdomskole-reunion å se at man hadde gjort det bedre enn de største idiotene. Realiteten er at man ikke bryr seg når man treffer de, de har ingen innvirkning på livet ditt lengre, de er rett og slet uviktige for deg.

AtW

Eg er ikkje ute etter at staten skal ta "hemn" på dei. Eg vil bare at staten skal slutte å ta frå meg for å gi til dei. Eg vil slutte å forsyte dei. Eg kunne kanskje ha klart å gløyme dei etter kvart, om det ikkje hadde vore for at eg må bruke resten av livet mitt på å sponse dei. Men fordi det nettopp er slik, blir eg minna på det, dag etter dag etter dag.

Eg trur dessutan at eg er ein meir bitter person enn det du er. Sjølv om det no byrjar å bli ganske lenge sia eg gikk på barneskulen, kjenner eg fortsatt gamle nag frå den tida. Eg lengtar etter at det skal kome ei tid da dei kan misunne meg og ikkje omvendt.

Unnskyld for det med trivselen. Eg gløymde det argumentet når eg skreiv. Men trivsel i arbeidet er også bare ei statistisk tilbøyeligheit. Eg veit ikkje kva eg skal gjere og korleis eg skal sikre dette. Folk med høgare utdanning blir uansett ikkje lykkeligare til slutt.

Endret av ambisjon
Lenke til kommentar

Eg er ikkje ute etter at staten skal ta "hemn" på dei. Eg vil bare at staten skal slutte å ta frå meg for å gi til dei. Eg vil slutte å forsyte dei. Eg kunne kanskje ha klart å gløyme dei etter kvart, om det ikkje hadde vore for at eg må bruke resten av livet mitt på å sponse dei. Men fordi det nettopp er slik, blir eg minna på det, dag etter dag etter dag.

Så du vil at vi skal mer eller mindre legge ned velferdsstaten fordi det ikke passer med ditt hevnmotiv?

Eg trur dessutan at eg er ein meir bitter person enn det du er. Sjølv om det no byrjar å bli ganske lenge sia eg gikk på barneskulen, kjenner eg fortsatt gamle nag frå den tida. Eg lengtar etter at det skal kome ei tid da dei kan misunne meg og ikkje omvendt.

Jeg tror du må jobbe litt med livsholdningen din. Du vil aldri bli lykkelig så lenge du skal gå rundt og bære på nag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Unnskyld for det med trivselen. Eg gløymde det argumentet når eg skreiv. Men trivsel i arbeidet er også bare ei statistisk tilbøyeligheit. Eg veit ikkje kva eg skal gjere og korleis eg skal sikre dette. Folk med høgare utdanning blir uansett ikkje lykkeligare til slutt.

Jeg tror ikke det hjelper med mindre skatt for å fjerne at du bærer nag, det er nok du må løse selv, ikke med eksterne faktorer.

Å gå på skolen til man er 15 er forøvrig ikke "høyere utdanning".

AtW

Lenke til kommentar

Så du vil at vi skal mer eller mindre legge ned velferdsstaten fordi det ikke passer med ditt hevnmotiv?

Viss du har sponsa eit smågutlag i fotball over ein lang periode, og så kjem ungane frå fotballaget og gjer hærverk på huset ditt, er det da ein "hemn" å slute å gi pengane dine til dei? Eg syns det er merkverdig at du er den andre personen som har brukt ordet "hemn" for dei tankane eg har. Ein "hemn" ville vore å skade dei, å øydelegge ting for dei, eller å aktivt gå inn for å gjere livet deira surt. Eg har forsona meg med disse tankane, og det syns eg er imponerande gjort av meg sjølv. No nøyer eg meg ganske enkelt ved å kutte hjelpa til dei og halde meg heilt nøytral til dei. Det er ingen hemn. Det er å legge dei bak meg og slute å ha noko med dei å gjere.

Og ja, eg vil stemme mot høgre fordi at det er det som tener mine interesser. Eg har mi rettkomne stemme i Stortingsvalet, og den gjeng til sannsynligvis til FrP. Eg skulle gjerne hatt eit betre alternativ, men eg er ein strategisk veljar.

Det å seia at ein skal "jobbe med haldninga" si er eit svært labert argument å gi til nokon som kjenner urett. Eg kjenner meg dårleg behandla av mange personar i ungdommen. Det vil bare fortsette og fortsette i tida framover, men med staten som mellommann frå no av. Eg syns det er rart om du ikkje også kan sjå ting frå min synsstad.

Å gå på skolen til man er 15 er forøvrig ikke "høyere utdanning".

AtW

Eg meinte ikkje "høgare utdanning" i eigenskap av den offisielle norske nemninga for utdanning utover vidaregåande skule, men kun som eit komparativ til "ikkje så høg utdanning". Men eg ser at du uansett har rett. Eg finn fleire kjelder som meiner utdanning har statistisk samanheng med lykke enn kjelder som seier det motsette.

Endret av ambisjon
Lenke til kommentar

ambisjon: Men hvordan skal man da innføre dette? Skal NAV nekte å gi støtte til alle som har fått lavere enn en bestemt karakter på skolen?

Eg kan tenkje meg fleire små og store tiltak som ville gjort meg meir tilfreds. Skatten kan bli mindre progressiv. Minstelønna kan senkast. Arbeidsgjevarar kan få mindre handicap når dei forhandlar med fagforeiningar.

Lenke til kommentar

Det er jo betenkelig at sosiopatene i oppveksten ikke får noen "straff" med mindre de begår grove lovbrudd og dermed blir stengt inne i betydelig mange år.

Eg personleg treng ikkje straffe dei. Det er nok om eg berre slepp å forsyte alle dei gamle fiendane mine.

(forsyte betyr "forsørge". "forsørge" er dessverre ikkje lov å skrive på nynorsk)

Lenke til kommentar

Problemet er jo at dine løsninger slår ut på en utall normale folk som ikke har gjort noe galt. :)

Eg hadde uansett ikkje fått dårleg samvit av å jamne ut mindre i forskjellane i inntekt på akademikarar og ikkje-akademikarar. Det er ekstra viktig i tilfelle med dei eg hugsar frå skulen, men eg syns uansett det er ei gunstig ordning. Løysingane mine vil ikkje "slå ut" på dei som ikkje har gjort noko galt. Løysingane mine vil berre gi dei mindre hjelp enn dei får i dag.

Endret av ambisjon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...