Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Og jeg er også fristet til å spørre hvorfor semantikken er så viktig?

AtW

Fordi §192 har strafferamme på 10 år, mens §200 kun har strafferamme på 1 år. En voldtektsmann kan altså i prinsippet komme unna med langt mindre straff dersom kvinnen ikke gjør "nok" motstand. Husk at kvinner som blir voldtatt ofte er i en sjokktilstand og man kan da ikke vente at de nødvendigvis skal gjøre motstand som om de hadde svart belte i karate.

Det er også en viktig symbolverdi i å definere all uønsket seksuell penetrering som voldtekt.

EDIT: Ser poenget i at videoen kan være misvisende. Men det er iallefall bedre forklart i teksten på deres nettsider, og jeg er fortsatt enig i kjernepoenget deres.

Mener du virkelig at en person som har sex med en som ikke er helt keen på det, eller missoppfatter signalene litt i fylla skal straffes likt som en som tvinger til seg sex med vold og slår og skader personen de voldtar?

Et nei er et nei. Fatter ikke hva som er så vanskelig med det.

Det der med "kvinner som omstemmer seg på et blink" er bare tull. Jeg mistenker at det kommer av at kåte menn har en tendens til å overfortolke alt en kvinne sier/gjør som seksuelle framstøt selv når det ikke er det (kilde). Når så en kvinne faktisk sier "nei" etter en stund blir det tolket som en "bait and switch" selv om kvinnen aldri var interessert i utgangspunktet.

Ikke misforstå meg, jeg sier ikke at det aldri har forekommet i verdenshistorien at en kvinne har ombestemt seg. Men at det er noe som kvinner gjør hele tiden er klart BS. Og uansett utgjør det å bruke "bait and switch" som et argument et horribelt menneskesyn. Mener dere virkelig at det er OK å ha sex med en person som er motvillig, om personen har sagt eller gjort noe som kunne tolkes som et seksuelt framstøt 2,5 timer tidligere?

Det er jo ikke å ombestemme seg midt under akten folk som regel snakker om. Det er vel heller jenter som ombestemmer seg etter akten. Enten de angrer, vil ha hevn, har fylleangst, ikke husker hele kvelden før, våkner opp i senga ved siden av en gutt uten å huske noe, vil skjule at hun var utro for kjæresten, er ute etter en erstatningssum eller oppmerksomhet, eller har noen psykiske problemer, el.

F.eks i denne meget offentlige saken hvor Beate Helland anmeldte Hennings Skumsvoll for voldtekt. Dette sier vel det meste om denne saken:

For å hindre at saken kom ut i media, gikk Skumsvoll med på å betale 62.500 kroner i erstatning til kvinnen.

Ifølge Salvesen kom Hellands ønske om pengeerstatning like etter at Salvesen vant 7.7 millioner kroner i lotto i mars i år.

I 2010, lenge før lottogevinsten, hadde partene et forsoningsmøte der de ble enige om å legge saken død. Dette har blitt bekreftet av gruppeleder Tor S. Utsogn i Frps bystyregruppe i Kristiansand.

Advokaten mener Helland bare er ute etter penger.

– I 2011 så ser hun at han har vunnet 7.7 millioner i lotto, hvor hun da krever ham for 100.000 skattefritt, som skal noteres som "tort og svie", sier Salvesen.

http://nrk.no/nyhete...andet/1.7886468

Og "voldtekten" skulle altså angivelig ha skjedd i 2008. Og plutselig når han blir lottomillionær så kommer anmeldelsen...

Og hun skal angivelig også ha skrytt av sexen til venner rett etter hendelsen.

Og hun sier også selv at hun hverken har gjort motstand eller sagt nei. Hvordan kan han da vite at hun ikke vil? Men med Amnestys definisjon så skal dette altså straffes som voldtekt selv om hun ikke en gang har sagt at hun ikke ville...

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil ikke straffes hvis det ikke er bevis for anklagen om voldtekt.

Busskur bruker like mye strøm som 10-15 eneboliger

Jeg ser egentlig ikke det store problemet med dette, men noe folk river seg i håret over tydeligvis. 600 kvadratmeter med fortau som har varmekabler under seg, som ellers ville være strødd med sand og børstet bort senere av noen arbeidere..

Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Det vil ikke straffes hvis det ikke er bevis for anklagen om voldtekt.

Busskur bruker like mye strøm som 10-15 eneboliger

Jeg ser egentlig ikke det store problemet med dette, men noe folk river seg i håret over tydeligvis. 600 kvadratmeter med fortau som har varmekabler under seg, som ellers ville være strødd med sann og børstet bort senere, av noen arbeidere..

Uansett idiotisk og villedende overskrift når det er de 600 kvadrat med fortau som i praksis står for strømforbruket. Om strømmen er billigere enn de vanlige tradisjonelle utgiftene man ville hatt er det selvsagt en bra sak. Hvis ikke er det godt på vei en fiasko.
Lenke til kommentar

250 000 kr i strøm på under et år er jo en del. 600 kvadratmeter fortau med en del installasjoner koster nok rundt 20 - 40 000 kr i året i strø, brøyting og bortkjøring av snø. I det perspektivet ser det ut som et problem. Men så gir jo varmekabler langt bedre komfort. Ingen stedvis og tidvis isholke, brøytebiler i gater med mange gående i alle aldre, støyen det medfører osv. Bodø kommune betaler rett og slett mer for en løsning som gir mindre problemer.

Nå vet jeg ikke hvordan situasjonen i området er, men fra mitt ståsted kan det tenkes at Bodø kommune kunne valgt vannbåren varme i stedet for elektrisk båren varme og at denne varmen kunne vært produsert mer effektivt med sjøvann/vann varmepumpe. Kanskje det også finnes noen kilder til overskuddsvarme i umiddelbar nærhet? For eksempel varme fra kloakk. Det har blitt stadig vanligere å utnytte kloakkvarme til oppvarming i lavtemperatur fjernvarmenett som blant annet fortausvarme.

Kanskje kommunen valgte billigste installasjon uten å se noe særlig på driftskostnadene? Det er slett ikke uvanlig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/ny...ingen/1.8230345

Omskjæring av gutter blir ikke forbudt

[...]

– Om vi gikk inn for et forbud, ville vi bli eneste land i verden til å forby rituell omskjæring. Derfor kan jeg ikke tenkte meg at det blir aktuelt, sier Strøm-Erichsen til VG.

Hvorfor i all verden er det et argument at fordi ingen andre land gjør det kan ikke vi gjøre det heller? Det burde jo ikke ha noen påvirkning på norsk lovverk ...

Endret av Henrik B
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Saken er jo full av irrelevante argumenter, som feks "ingen andre gjør det", eller "religion".

AtW

Enig - det ser mer ut som "tåkelegging" i påvente av at de finner på noe smartere å si.

Lenke til kommentar

*snip*

Uff, hva er det med disse Frp-erne? Det er noe seriøst galt med partikulturen deres! Deres politikere er så overrepresentert på voldtektsstatistikken at nå må noen snart ta grep! Hva med interneringsleir på Bjørnøya? Konstant videoovervåkning av alle Frp-topper? De bør i det minste bestå en eksamen, for å sjekke om de kan nok om norsk kultur og vestlig sivilisasjon til å få lov å bevege seg fritt blant folk.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

*snip*

Uff, hva er det med disse Frp-erne? Det er noe seriøst galt med partikulturen deres! Deres polikere er så overrepresentert på voldtektsstatistikken at nå må noen snart ta grep! Hva med interneringsleir på Bjørnøya? Konstant videoovervåkning av alle Frp-topper? De bør i alle fall gjennomgå en eksamen, for å sjekke om de kan nok om norsk kultur og vestlig sivilisasjon, til å få lov å bevege seg fritt blant andre folk.

Hvor finnes det statistikk over voldtekter fordelt på partitilhørighet?
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Blir så forbanna oppgitt over forsvarsledelsen til tider. Å kritisere sjefen sin i denne bransjen er vel som å banne i kirka, men faen. Utviklingen vi har hatt de siste årene synes jeg har vært sjanseløs og lite reflektert.

Men hva har vel jeg å si mot alle de overutdannede analytikerne og økonomene der oppe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vet ikke om dette er riktig sted å poste dette, men kan prøve:

Hei vet noen om noen (teoretiske) bøker som tar for seg liberalisme/skrevet av liberalister/markedsliberale samfunnsøkonomer. Tenker ikke på moderne bøker, men heller "klassikere" som Karl Marxs "Das Kapital" er en "klassiker" for kommunister (marxister).

Tenker da på tenkere og økonomer som for eksempel Adam Smith og von Mises.

Takk på forhånd.

Edit: Vil også satt pris på om noen også kunne ha nevnt historiebøker som tar for seg liberalisme i praksis iløpet av 1800 tallet og frihandel (handel, ikke marked, motsetning til merkantelisme/proteksjonisme) og laissez faire.

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

*snip*

Uff, hva er det med disse Frp-erne? Det er noe seriøst galt med partikulturen deres! Deres polikere er så overrepresentert på voldtektsstatistikken at nå må noen snart ta grep! Hva med interneringsleir på Bjørnøya? Konstant videoovervåkning av alle Frp-topper? De bør i alle fall gjennomgå en eksamen, for å sjekke om de kan nok om norsk kultur og vestlig sivilisasjon, til å få lov å bevege seg fritt blant andre folk.

Hvor finnes det statistikk over voldtekter fordelt på partitilhørighet?

Er faktisk litt interessent i dette, Hvor havner feks. pedo-ordføreren fra Vågå inn her? Er det bedre å "kose"(les:gni pikken din inni og utenpå) med jentebarn, eller er det verre å ta bilde av guttebarn i dusjen?
Lenke til kommentar

Det fins ei doktrine som seiar at det til sjuande og sist vil vere dei skuleflinke som sitt igjen med premien i vaksen alder. Sjølv om dei kan vere mobba og sett ned på i ungdommen, skal det vere dei skuleflinke som får den endelege triumfen over dei kule elevane på skulen. Eg snakkar om dei som har ei ”avslappa” haldning til skulen og ser på nerdane med forakt. Da får dei trøyst frå autoritetane som seiar at dei kan glede seg til dei blir vaksne, for da vil rollane vere snudd om. Da vil dei få betalt for prestasjonane på skulen, medan mobbarane som har gjeve skiten i skulen vil bli innhenta av forsømmingane sine.

Men slik er det jo ikkje. Eg har nylig vorte oppmerksam på denne dimensjonen i politikken. Dei skuleflinke vil aldri, aldri få den lønninga som rettkommen er deira. Så snart dei kjem ut i arbeid, vil staten straks krevje inn pengane deira og dele dei ut til dei kulaste av dei kulaste elevane frå ungdomsskulen og VGS. I vaksen alder er det dei skuleflinke som må ta ansvaret for dei som ikkje følgde med. Det vil vere dei skuleflinke som må bøte for syndene til elevane som lo av nerdane og oppførte seg som skitsekkar. Med staten som dirigent, vil stillinga aldri nokon sinne forandre seg til dei skuleflinke sin favør. Jo meir og meir dei tener, jo større og større del må dei gi bort til personane som visstnok skulle få konsekvensar av haldninga og oppførselen sin. Den tida da dei skuleflinke skal få noko tilbake for arbeidet, vil aldri kome.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...