Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det viktigste spørsmålene man bør stille er; rettferdiggjør behandlingen de har fått handlingene de gjør? Er det Norges oppgave å forsørge de som kommer hit på turistvisum?

Har forsåvidt til gode å få dokumentert noen handlinger som helst.

Det viktigste på kort sikt er:Hvor blir det av kommunen? - De bør sannelig gjøre noe med saken. Polititrakkasering teller ikke.

Det viktigste på lang sikt er: Er EØS gunstig for Norge? Outsourcing er riktignok i tiden, men at politikerne vil gi fra seg råderetten over landet vårt til en udemokratisk byrokratimastodont virker stadig mer snodig, spesielt i lys av at hele EU-prosjektet begynner å slå sprekker.

Lenke til kommentar

Om ikke landbruksoppgjøret var siste spiker i kista for Sp over sperregrensa i 2013, så hjelper i hvert fall ikke denne spikeren. Et av spenningsmomentene for valget er hvem som kaprer Sp-avhopperne.

SP faller nok ikke under sperregrensen, dersom landbruksoppgjøret blir bedre neste år er årets oppgjør glemt. Dessuten, hvor skal velgerne deres gå?

Lenke til kommentar

Landbruksoppgjøret 2013 kommer aldri i verden til å gå bedre enn i år. I år gikk det dobbelt så bra for bøndene som det har gjort i noe annet oppgjør. Det vanlige har vært rundt 500 millioner økning per år. I år fikk de 900 millioner økning og ennå klager de. Kan skjønne at Sp-politikerne har vært under et vanvittig press og presset det videre i regjeringa. Grådigheten ser ikke ut til å ha noen ende. Neste år øker de vel kravet fra 2,2 til rundt 3 milliarder i økning for å "ta igjen det tapte". Sp klarer ikke å tyne ut mer enn 900 millioner økning i neste omgang, særlig med to ferske representanter. Kravene øker bare fortere enn Sp og regjeringen klarer å henge med på subsidiegaloppen og det skaper økt misnøye og velgerflukt.

Hvor Sp-avhopperne skal gå? Tja, si det. Jeg tipper Venstre og Krf får en god slump hver, men andre får nok også en bit av kaka, inkludert Frp og Høyre som ofte sees på som bondefiendtlige selv om begge har programfestet å styrke landbruket.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nåja. Med tanke på hva som skjer med det økonomiske klimaet i Europa for tiden kan jeg se for meg realistiske scenarioer som kan føre til en stor økning i subsidier for norske produsenter. Jeg er enig med LucarioX, dette årets landbruksoppgjør vil ikke ha noen effekt. Med ny statsråd vil SP bli målt av velgerne på bakgrunn av de ferskeste resultatene før valget.

Lenke til kommentar

Hvor Sp-avhopperne skal gå? Tja, si det. Jeg tipper Venstre og Krf får en god slump hver, men andre får nok også en bit av kaka, inkludert Frp og Høyre som ofte sees på som bondefiendtlige selv om begge har programfestet å styrke landbruket.

Hva med AP? På bondelandet der jeg kommer fra er det gjerne to partier som står sterkere enn normalt, AP og SP.

AtW

Lenke til kommentar

Ap ville gi bøndene rundt 450 millioner ekstra i landbruksoppgjøret. Sp klarte vist å forhandle økningen opp til det dobbelte. Jeg tror bønder som er lei av Sp er like lei av Ap og den rødgrønne regjeringa. Altså ingen naturlig fluktrute for Sp-avhoppere. Men, det er selvsagt bare mine gjetninger og det hender jo at jeg bommer. :)

Lenke til kommentar

Frels Europa fra frelserne

Slavoj Zizek

17. juni går grekerne igjen til stemmeurnen. Valget står mellom pragmatisk fornuft eller markedsideologisk galskap. Og det angår oss alle, for Hellas er ikke et unntak, men et testområde for en ny sosio-økonomisk modell med universelle pretensjoner. Europa må reddes fra frelserne.

Jeg synes den hopper litt lett over de økonmiske realitetene. Mulig er jeg for simpel til å se økonomi som det er, men mitt syn er følgende. Økonomi representerer ressurser, og penger har ingen verdi i seg selv. Bruker man mere ressurser enn man har en periode, så må man bruke mindre senere for å hente det inn, man kan ikke magisk bare skape flere ressurser ved å bruke enda mer. Derfor ser jeg ikke hva som er så teit med å faktisk spare og innskrenke livreima etter mange års overforbruk. Det framstår ikke helt klart for meg hva artikkelforfattenden mener er ett godt alternativ heller.

AtW

Lenke til kommentar

Frels Europa fra frelserne

Slavoj Zizek

17. juni går grekerne igjen til stemmeurnen. Valget står mellom pragmatisk fornuft eller markedsideologisk galskap. Og det angår oss alle, for Hellas er ikke et unntak, men et testområde for en ny sosio-økonomisk modell med universelle pretensjoner. Europa må reddes fra frelserne.

Jeg synes den hopper litt lett over de økonmiske realitetene. Mulig er jeg for simpel til å se økonomi som det er, men mitt syn er følgende. Økonomi representerer ressurser, og penger har ingen verdi i seg selv. Bruker man mere ressurser enn man har en periode, så må man bruke mindre senere for å hente det inn, man kan ikke magisk bare skape flere ressurser ved å bruke enda mer. Derfor ser jeg ikke hva som er så teit med å faktisk spare og innskrenke livreima etter mange års overforbruk. Det framstår ikke helt klart for meg hva artikkelforfattenden mener er ett godt alternativ heller.

AtW

Den er nok litt kortfattet til å være ham. Nå skal jeg passe meg for å si at jeg kan tale for ham, men jeg tror idéen er at bankene har fått for mye makt og tjener for mye penger på dagens økonomiske system. Man tenker seg altså et alternativ, hvor ikke så og si alle skylder penger til banker til enhver tid.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hele situasjonen minner om "dødelig favntak". Lurer på hvilken type gnist som skal til før det hele eksploderer?

Lenke til kommentar

Xocai - En stygg historie om norsk sjokolademafia

POW! Rett i moralen.

God historie, dette her. Visste ikke helt hvor den burde postes.

Milde moses! Utifra det "sjokoservice.no" selv skriver får man jo inntrykk av at medlemmene deres (og de selv) er halvkriminelle idioter med voldstendenser!

Tror det er lurt å holde seg langt unna kvakksalve sjokoladen Xocai og løgnerne i "sjokoservice". Fint at Dagbladet nå har et oppslag: http://www.dagbladet.no/2012/06/27/nyheter/sjokoservice/hanne_kristin_rohde/innenriks/22313116/
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Her er jeg helt enig med kronprinsen. Lurer på hvor mange av disse oppmerksomhetssøkende som i ettertid får seg "den bestilte smellen" ved å delta på søppeltv?

Danske kronprins Frederik (44) er blant dem som ikke lar seg imponere av skandaleprogrammene og er såvisst ingen fan av reality-tv.

Faktisk mener den kongelige 44-åringen at realitykonseptet kan forstyrre unges virkelighetsoppfattelse, og beskylder realitydeltakere for å hige etter kjendisstatus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...