Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Menneskeheten er ikke en trussel mot livet på jorda som en helhet, selv om vi kan (og har) utryddet enkelte arter. Selv ikke en full, global atomkrig vil kunne utrydde alt liv på jorden. Derimot er vi en trussel mot vår egen eksistens og arter som vi er direkte avhengig av for vår eksistens.

 

Fra dette perspektivet blir det helt meningsløst å skulle drepe alle mennesker for å gjøre ting "bedre" for jorden. De eneste vi driver og ødelegger for er oss selv, og resten av universet bryr seg ikke en døyt om vi driver og sager av grenen vi sitter på med en motorsag.

 

Ja det jeg også har prøvd å si. Det som uansett skremmer meg mest er at de mener at det er helt greit å bestemme over andres liv. Hvordan tenker man hvis man klarer å sette seg inn i en posisjon der du er overlegen enn andre mennesker? Som jeg sa til dem, så minner det meg veldig mye om personer som Breivik og Hitler. De dreper andre mennesker for at verden skal bli bedre etter deres oppfatning. For er ikke hva som er bra subjektivt? Er ikke det "å være bra" et begrep/idé opprettet av mennesker? Uansett tar å låner meningene deres (skal ikke kopiere og lime rett inn).

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke sigøynerkulturen man vil til livs, men kriminaliteten. Problemet oppstår når deler av sigøynerkulturen er kriminalitet. De kriminelle delene av sigøynerkulturen bør selvsagt bekjempes fordi det er kriminalitet og ikke fordi det er signøynerkultur.

 

At sigøynerne har blitt svært urettferdig og dårlig behandlet før bør ikke gjøre at man ser gjennom fingrene med kriminell adferd nå. Samme hvor dårlig samvittighet man har. Det samme gjelder overgrepene som har vært gjort mot samer og andre folkegrupper opp gjennom historien. Prinsippet om likebehandlig og rettferdighet bør ikke fires på, samme hvor dårlig samvittighet man har.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har du satt deg inn i romfolkets historie også - har du erfaringer med at folk som blir behandlet som lus, faktisk venner seg til det og blir lik ei lus?

Jeg har forøvrig reist omkring i "hele verden" - på noen av de verste "høla" du kan finne - og har i tillegg bodd sammen med, og vært fattige sammen med andre "lus". Og ikke en eneste gang har jeg oplevd at disse lusene er annet enn minst like god som en selv - så da er jeg vel en lus jeg og ...

 

Jeg har opplevd at folk har blitt utnyttet/behandlet dårlig - men da har årsakene gjerne hatt mye å gjøre med hvor mye eller lite de samme brukte hodet, før de gikk inn i strøk som er uvanlige.

 

Så, da har vi rett og slett helt forskjellige opplevelser, og det beviser?

 

Edit: Ment for "Vice"

Snakker vi faktisk sigøynere eller bare vanlige fattige? Jeg vil også tro at sigøynere ikke stjeler og oppfører seg like bedritent ovenfor sine egne, og dersom du regner deg som en av dem så kan hvertfall det forklare noe av hvorfor dette har gått deg hus forbi. Uansett, hva som skjedde historisk sett for hundrevis av år siden er ingen unnskyldning lenger idag.

 

Slapp av, jeg er like lite eller like mye norsk som deg selv. Fint at du bringer på bane om det er vanlig eller uvanlige fattige - fordi, jeg ser ingen forskjeller, gjør du? I så fall; beskriv hvilke?

At du mener at ett folk som har vært utsatt for overgrep og forfølgelse, gjennom hele historien, og likevel ikke blir formet av den - er ganske uvanlig.

Og, den formen for forståelse bør berolige diverse nervøse landsmenn, som i disse tider er så rørende opptatte av at vår kultur ikke går rett i dassen, grunnet påvirkningen som ligger i forskjelligheten hos grupper.

Lenke til kommentar

Slapp av, jeg er like lite eller like mye norsk som deg selv. Fint at du bringer på bane om det er vanlig eller uvanlige fattige - fordi, jeg ser ingen forskjeller, gjør du? I så fall; beskriv hvilke?

At du mener at ett folk som har vært utsatt for overgrep og forfølgelse, gjennom hele historien, og likevel ikke blir formet av den - er ganske uvanlig.

Og, den formen for forståelse bør berolige diverse nervøse landsmenn, som i disse tider er så rørende opptatte av at vår kultur ikke går rett i dassen, grunnet påvirkningen som ligger i forskjelligheten hos grupper.

Jeg har ikke indikert at det finnes "uvanlige" fattige. "Vanlige" fattige var en talemåte for å indikere skillet mellom sigøynere og fattige. Selv om man er fattig har man ikke nødvendigvis en stjelekultur slik sigøynere utviser. Og igjen: Når jeg blir bestjålet eller ranet idag spiller det absolutt ingen rolle hva som skjedde 100 år tidligere. Og om du er sigøyner eller ei spiller liten rolle for meg. Det som derimot spiller en rolle er oppførsel.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Slapp av, jeg er like lite eller like mye norsk som deg selv. Fint at du bringer på bane om det er vanlig eller uvanlige fattige - fordi, jeg ser ingen forskjeller, gjør du? I så fall; beskriv hvilke?

At du mener at ett folk som har vært utsatt for overgrep og forfølgelse, gjennom hele historien, og likevel ikke blir formet av den - er ganske uvanlig.

Og, den formen for forståelse bør berolige diverse nervøse landsmenn, som i disse tider er så rørende opptatte av at vår kultur ikke går rett i dassen, grunnet påvirkningen som ligger i forskjelligheten hos grupper.

Jeg har ikke indikert at det finnes "uvanlige" fattige. "Vanlige" fattige var en talemåte for å indikere skillet mellom sigøynere og fattige. Selv om man er fattig har man ikke nødvendigvis en stjelekultur slik sigøynere utviser. Og igjen: Når jeg blir bestjålet eller ranet idag spiller det absolutt ingen rolle hva som skjedde 100 år tidligere. Og om du er sigøyner eller ei spiller liten rolle for meg. Det som derimot spiller en rolle er oppførsel.

 

Oppførsel (vanlig folkeskikk) - påstås at man får inn med morsmelken ...

 

Det er hyggelig at vi fant ett begrep som vi begge burde kjenne godt. Og, jeg er helt enig med deg i at det meste starter eller stopper med "oppførselen"

Du har tidligere skrevet noe om diverse personlig hendelser av negativ art, forbundet med møter med bla. Romfolk. Så har jeg skrevet noe om mine erfaringer ved å bo i og sammen med fattigfolk, og andre mennesker som beveger seg i grenseland. Når faktum er slik at vi to har så forskjellig opplevelser, føler jeg for å gi deg ett tips i så måte - kanskje det kan være til nytte slik at den typen opplevelser ikke skjer igjen.

 

Gjennom de få postene du har skrevet har du kalt Romfolk for "Sigøynere". Jeg vil anta at du er oppegående og vet at vi burde ikke bruke slike nedsettende uttrykk lengre - men konstaterer at du ikke respekterer den "regelen", og at du samtidig ikke viser noe særlig god oppførsel.

 

Kanskje du bruker den betegnelsen for å se om du får reaksjoner av mer negativ art, eller kanskje du påberoper deg å gjøre som du vil i den saken, eller kanskje du ikke vet bedre ....

 

Uannsett får man reaksjoner på alt man foretar seg, enten man vil det eller ei - og da kan det være greit å skjønne dette, fordi da kan man selv beregne litt av hva reaksjonene blir.

 

Jeg kjenner altså sånne "farlige" miljøer, hvor folk blir utsatt for uønskede hendelser. Og jeg vet at noe disse typene som lever i slike miljøer, og som ikke vanlige folk kan, eller skjønner rekkeviddene av, er å se an hvem som kan køddes med - det handler om så kalt "utstråling". Og de som er råest på den teknikken, klarer i løpet av ett par sekunder å klassifisere deg, og enten bestemme seg for om du er "farlig" eller "persilleblad".

Hvis du tror at du kan redde situasjonene med å snakke deg ut av det, kan du like gjerne gi opp. Kanskje klarer du å betale deg ut, men uannsett må du betale for oppførselen din. Grunnen for at det ikke nytter med snakk, er fordi "utstrålingen" din gjenspeiler dine følelser og holdninger - og disse "predatorene" er eksperter på det språket. Da nytter det ikke etterpå å si; Jeg ble ranet, bare fordi jeg sa sigøyner .... Når sannheten egentlig er; Jeg la selv opp til å bli ranet, når jeg sa sigøyner og ikke Romfolk ....

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Det vil da bli opprettet langt mer naturlige og bærekraftige økosystem og menneskets ekstreme forurensningsevne og dominans over naturen vil forsvinne (forutsatt at det meste menneskeskapte også forsvinner. I det store og hele er det naturligvis langt bedre for absolutt alle andre enn mennesker. Det er da rimelig enkel logikk.

 

 

Hva er ett "mer naturlig økosystem"? Alle raser vil trakte etter å dominere og spre seg mest mulig. Jeg synes det blir litt diffust å kalle det ene mer naturlig enn det andre.

 

AtW

 

Det er ingen andre dyr som har forutsetningen for å dominere og spre seg slik som mennesker har, ikke i samme omfang og ikke med samme dyktighet og med like stor konsekvens for alt annet biologisk liv.

 

Et naturlig økosystem er et system hvor fauna og flora som det så fint heter lever i en bærekraftig koeksistens. Enkelte raser og arter vil forsvinne pga. naturlig utvikling, men kan ikke sammenlignes med effekten mennesker har både på dyr- og planteliv.

Lenke til kommentar

Det er mange som synes romfolk er nedsettene også. Det er jo selvfølgelig hyggelig med sikkerhetstips også, men det hindrer ikke det underliggende faktumet at det er undermåleren som foretar ett overgrep som har skylda.

 

AtW

 

Det vil da bli opprettet langt mer naturlige og bærekraftige økosystem og menneskets ekstreme forurensningsevne og dominans over naturen vil forsvinne (forutsatt at det meste menneskeskapte også forsvinner. I det store og hele er det naturligvis langt bedre for absolutt alle andre enn mennesker. Det er da rimelig enkel logikk.

 

 

Hva er ett "mer naturlig økosystem"? Alle raser vil trakte etter å dominere og spre seg mest mulig. Jeg synes det blir litt diffust å kalle det ene mer naturlig enn det andre.

 

AtW

 

Det er ingen andre dyr som har forutsetningen for å dominere og spre seg slik som mennesker har, ikke i samme omfang og ikke med samme dyktighet og med like stor konsekvens for alt annet biologisk liv.

 

Et naturlig økosystem er et system hvor fauna og flora som det så fint heter lever i en bærekraftig koeksistens. Enkelte raser og arter vil forsvinne pga. naturlig utvikling, men kan ikke sammenlignes med effekten mennesker har både på dyr- og planteliv.

 

Hva legger du i "bærekraftig"? Mennesker er mere bærekraftige enn mange dyr enn så lenge vi klarer å opprettholde befolkningen. De er svært mange dyr som vil drive "rovdrift" på ressurser og få store innhugg i bestanden pga sult om ikke eksterne faktorer holder de nede, er det ikke-bærekraftig?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Undermåleren har så klart skylden, men man kan ikke fraskrive seg etthvert ansvar for slike situasjoner - hvis man oppfører seg som en knøl.

Lenke til kommentar

Hva legger du i "bærekraftig"? Mennesker er mere bærekraftige enn mange dyr enn så lenge vi klarer å opprettholde befolkningen. De er svært mange dyr som vil drive "rovdrift" på ressurser og få store innhugg i bestanden pga sult om ikke eksterne faktorer holder de nede, er det ikke-bærekraftig?

 

AtW

 

Har jeg ikke allerede forklart det? Langt mindre ressursutnyttelse og skade på plante- og dyreliv og dermed kan det opprettholdes over lengre tid. Hvor mange eksempler er det på at dyr har drevet ekstrem rovdrift på ressurser, kontra menneskers rovdrift på natur og dyreliv? Ja, dyr kan drive rovdrift, men som oftest er det begrenset av de mest dominerende artene og evnene deres til å gjøre det. Menneskene er ikke spesiellt begrenset i mengde og evne til å drive rovdrift.

Lenke til kommentar

PencilCase: Karma :)

 

Vice: Lite imponerende av deg å anta at alle romfolk er kriminelle, fordi du har blitt ranet et par ganger. Strøk du i statistikk på skolen? Må nesten spørre, fordi personlige erfaringer er uegnet til å generalisere et helt folk. Her er det nok raseriet som blir gitt litt vel mye spillerom.

 

Uansett er det tydelig at endel råtne epler i Oslopolitiet er enige med deg. Flott sier du kanskje da. Men hvor flott er det at politiet stjeler tingene deres og kjører dem langt ut på landet på pur f***? Er det en slik rettstat vi ønsker å være bekjent av?

 

Det trengs fornuftige politiske løsninger på dette problemet, men Oslos politikere er opptatt med å drikke sjampis på kommunens regning. Synd, ellers kanskje de hadde klart å gjøre litt nytte for seg.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

*snip*

Ganske interessant at du angriper meg for å vise dårlig oppførsel mens du samtidig forsvarer sigøynere (eller for å være 100% korrekt, det må vi jo ikke glemme å være:"Romfolk") som stjeler og raner. Akkurat det sier en god del. Jeg foretrekker nå å kalle en spade for en spade. Hva blir det neste utrykket vi skal bruke når en eller annen byråkrat kommer frem til at "Romfolk" er for stigmatiserende å bruke ? Ganske interessant at du faktisk også går så langt som å påstå at jeg faktisk selv er skyld i å bli forsøkt ranet og bestjålet. Jaja.. som jeg skrev, om jeg hadde boltet fast alt så hadde det vel gått bedre...men det hadde vel vært min skyld da også, ikke sant ;)

Edit: Og du svarte ennå ikke på om det var vanlige fattigfolk du hadde erfaring med eller om det faktisk var sigøynere? Du vet det er en forskjell?

Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

PencilCase: Karma :)

Ahh, ja selvsagt var det jo karma som var årsaken. Lurer forresten på hva man må gjøre for å få like dårlig karma som folka på Utøya? Kanskje du kan fortelle meg det?

 

Vice: Lite imponerende av deg å anta at alle romfolk er kriminelle, fordi du har blitt ranet et par ganger. Strøk du i statistikk på skolen? Må nesten spørre, fordi personlige erfaringer er uegnet til å generalisere et helt folk. Her er det nok raseriet som blir gitt litt vel mye spillerom.
Er dette helt nytt for deg? Har du aldri lest,hørt,sett eller opplevd sigøynere som stjeler? Tror jammen du også bør ta deg en tur til Romania evt Italia eller andre land som virkelig sliter med sigøynerproblemet. Er du også av den romantiske oppfatning at disse folkene er hyggelige gamle tiggerdamer som sitter på gatehjørnet?

 

Uansett er det tydelig at endel råtne epler i Oslopolitiet er enige med deg. Flott sier du kanskje da. Men hvor flott er det at politiet stjeler tingene deres og kjører dem langt ut på landet på pur f***? Er det en slik rettstat vi ønsker å være bekjent av?

Ja selvsagt er det "råtne epler" i politiet når de ikke støtter opp om ditt syn. Stjeling er forbudt så du får si fra til politiet da dersom du mener at politiet selv driver og "stjeler fra sigøynere og kjører dem langt ut på landet på pur f**" Regner med at de koser seg skikkelig i politiet når de kan "stjele" fra folk... Jeg har hørt mange ganger at staten stjeler fra folk men det har aldri vært særlig spesifikt. Fint at jeg nå faktisk har fått forklart at det er Politiet som står for den faktiske stjelingen.

 

Det trengs fornuftige politiske løsninger på dette problemet, men Oslos politikere er opptatt med å drikke sjampis på kommunens regning. Synd, ellers kanskje de hadde klart å gjøre litt nytte for seg.

Det er jeg enig i. Det morsomme er jo at det var ikke før sigøynerne begynte å rote i noen søppelkasser fra noen hus på vestkanten av Oslo at Fabian Stang ble oppmerksom på situasjonen..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Edit: Og du svarte ennå ikke på om det var vanlige fattigfolk du hadde erfaring med eller om det faktisk var sigøynere? Du vet det er en forskjell?

 

Vi kan fortsette her - du må gjerne fortelle meg forskjellen der, til å begynne med.

Lenke til kommentar

Hva legger du i "bærekraftig"? Mennesker er mere bærekraftige enn mange dyr enn så lenge vi klarer å opprettholde befolkningen. De er svært mange dyr som vil drive "rovdrift" på ressurser og få store innhugg i bestanden pga sult om ikke eksterne faktorer holder de nede, er det ikke-bærekraftig?

 

AtW

 

Har jeg ikke allerede forklart det? Langt mindre ressursutnyttelse og skade på plante- og dyreliv og dermed kan det opprettholdes over lengre tid. Hvor mange eksempler er det på at dyr har drevet ekstrem rovdrift på ressurser, kontra menneskers rovdrift på natur og dyreliv? Ja, dyr kan drive rovdrift, men som oftest er det begrenset av de mest dominerende artene og evnene deres til å gjøre det. Menneskene er ikke spesiellt begrenset i mengde og evne til å drive rovdrift.

 

Mennesker klarer fint å opprettholde befolkningen over lengre tid. Det er plenty av eksempler på rovdrift der feks planteetere spiser mye av ressursene så bestanden får en alvorlig knekk etter at de har for lite ressurser. Det er faktisk helt naturlig oppførsel. Synes det virker som hovedpoenget ditt rett og slett er at vi holder til så mange steder.

 

AtW

Lenke til kommentar

Den neste grunnen til at "sigøyner" ikke skal brukes lenger, er den negative stigmaen knyttet til det. Så har de ranet, knivstukket, stjålet, tigget, overfalt og herjet også etter at media aksepterte denne navneformaliteten - og har dermed oppnådd på rekordtid at stigmaet knytte til "romfolk" nå er minst like sterkt. Sjansen til å få en ny start ble forspilt, begge ordene står for akkurat det samme - en ekstremt egoisitisk, respektløs, kriminel ogl gjennomgående umoralsk gruppe mennesker, som man ikke føler sympai for, men avsky.

 

Noen stigmaer må man kjempe med uortjent noen skape man selv - time an time again.

 

Glimrende eksmpler på at ukultur skal og må straffes, uansett hvor kulturelt betinget den er, finner man i menenskehandelsaken som verserer i Bergen, og de fantastiske forsvarstalene fra advokaten.

 

Tvangsbortgifting? -Sigøynerkultur.

Voldtekt av mindrerårige? -Sigøynerkultur.

Utnytte ban til tyverier? -Sigøynerkultur.

Salg av falske smykker? -Sigøynerkultur.

 

Unnskylder bruken av sigøynerkultur i stedet for romfolkkultur, henviser igjen til advokaten som kommer med dette fantastiske forsvaret i mediene - de er hans ord, ikke mine. Og fori det er kultur skal det altså ikke straffes, mener advokaten. Jeg forstår jo at han bare gjør jobben sin, og prøver å rede klientene, men i stedet for å hyle opp om hver minste lille ing de mener Politiet i Oslo gjør galt (all sytingen over helt åpenbart legitime ting gjør a de selv mister all legitimitet) burde Folk er Folk kanskje fokusere litt på denne avokaten. Han er såvisst ingen god romfolkambassadør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg over at man bruker (u)kultur eller - i ditt tilfelle - historie, til å forsvare kriminielle handlinger. Det være seg naskeri, tyvri, ran, eller grove overgrep. Så irriterr selvfølgelg menneskene som utøver og muliggjør disse handlingene også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg irriterer meg over at man bruker (u)kultur eller - i ditt tilfelle - historie, til å forsvare kriminielle handlinger. Det være seg naskeri, tyvri, ran, eller grove overgrep. Så irriterr selvfølgelg menneskene som utøver og muliggjør disse handlingene også.

 

Jeg snakker ikke om historie, fordi den får man ikke gjort noe særlig med - men den er grei for å finne forklartinger på¨hvorfor helt spesielle grupper skal slite, uannsett hvor de kommer ...

 

Hvis vi brukte det lovverket vi allerede har, og fulgte det, så ville det ikke vært en eneste tigger fra Romfolket på gata lengre, men hadde blitt ivaretatt på en verdig måte. Og hvis det er slik at de driver med ulovligheter, har vi fremdeles en ordensmakt som er ment å ta seg av det, og ikke ett slags "borgervern".

Lenke til kommentar

Hvis vi brukte det lovverket vi allerede har, og fulgte det, så ville det ikke vært en eneste tigger fra Romfolket på gata lengre, men hadde blitt ivaretatt på en verdig måte. Og hvis det er slik at de driver med ulovligheter, har vi fremdeles en ordensmakt som er ment å ta seg av det, og ikke ett slags "borgervern".

Jeg har da vel aldri tatt til orde for et borgevern heller. :
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...