Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Avien: Jeg har ikke noe poeng eller intensjon med innlegget ut over det som står i klartekst. Jeg synes kroppspråket var merkelig og lurer på om jeg er alene om å synes det.

 

Han virka litt stressa og redd, kanskje det er unormalt på norsk tv. Vi lever tross alt i verdens tryggeste land.

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10070934

 

Kan noen forklare litt her? Er det illojalt å forhandle med en arbeidsgiver, fordi andre fagforeninger har brutt forhandlingene? Noen av kommentarene er jo også mildt sagt bisarre fra de som ikke liker det.

 

"Det er sterkt provoserende at staten fortsetter å ha en dialog med en bitteliten organisasjon som dessuten står for en helt, helt, helt annen lønnspolitikk enn den rødgrønne regjeringen, sier forhandlingslederen for Unio Stat, Arne Johannessen."

 

Hva skal dette bety? At staten ikke kan forhandle med akademikerene? Fordi de er for små? De er jo tulsynelatende mer enig med frhandlingspartneren enn de andre, iogmed at de ikke er i straik enda....

 

"Så lenge staten sitter i forhandlinger med Akademikerne, lar det seg ikke gjøre for staten å komme med et tilbud til de streikende og for de streikende å gå tilbake til forhandlingsbordet, sier Arnesen til VG Nett."

 

Hvorfor ikke?

 

Denne saken forvirrer meg litt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg har nok kjennskap til bakgrunnen for streiken, men det er litt sprøtt å se at fagforeningslederne, eller streikegeneralene, er misfornøyd med et tilbud på 3% reell lønnsvekst når resten av Europa kun snakker om lønnskutt, innsparinger og oppsigelser.

 

Hvor mye støtte tror du streikegeneralene har fra fagforeningene?

 

Det er også veldig deilig å se at den rødgrønne regjeringen setter foten ned selv om det sannsynligvis kommer til å gå ut over valgresultatet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg har nok kjennskap til bakgrunnen for streiken, men det er litt sprøtt å se at fagforeningslederne, eller streikegeneralene, er misfornøyd med et tilbud på 3% reell lønnsvekst når resten av Europa kun snakker om lønnskutt, innsparinger og oppsigelser.

 

Hvor mye støtte tror du streikegeneralene har fra fagforeningene?

 

Det er også veldig deilig å se at den rødgrønne regjeringen setter foten ned selv om det sannsynligvis kommer til å gå ut over valgresultatet.

 

Hvorfor er resten av europa så ekstremt relevant? Vi går faktisk bedre enn resten av europa, og innen endel av det statlige, så er man nødt til å øke for å få kompetente folk. (dog kanskej hovedsaklig de som er i akademikerene, som interessant nok ikke streiker)

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi de som streiker vanligvis preker om solidaritet og likhet - jeg trodde det gjaldt utenfor landets grenser også. Og fordi det ikke er sunt at Norge er en økonomisk boble i en region som sliter.

 

EDIT: Forøvrig er jeg helt enig i at noe må gjøres for å tiltrekke kompetente folk til det offentlige, men som du nevner streiker ikke Akademikerne. Jeg er også usikker på om økt lønn for alle i det offentlige er et godt virkemiddel..

Endret av haarod
Lenke til kommentar

Fordi de som streiker vanligvis preker om solidaritet og likhet - jeg trodde det gjaldt utenfor landets grenser også. Og fordi det ikke er sunt at Norge er en økonomisk boble i en region som sliter.

 

Interessant... Ville det vært sunnere om vi sleit like mye som resten da kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Provoserer meg litt at jeg sitter i Privat sektor med 130kr timen, så sitter folk med ganske så mye høyere lønninger å klager...

 

Det blir jo litt etter hva man synes politisk, sitter du i privat sektor med så lav lønn, så er det vel grunn til å anta du har en jobb med relativt små formelle krav til kompetanse. NOe som tradisjonelt er lønnet mindre. Forskjellene i norge er relativt små, men de kunne selvfølgelig vært mindre.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg har nok kjennskap til bakgrunnen for streiken, men det er litt sprøtt å se at fagforeningslederne, eller streikegeneralene, er misfornøyd med et tilbud på 3% reell lønnsvekst når resten av Europa kun snakker om lønnskutt, innsparinger og oppsigelser.

 

Hvor mye støtte tror du streikegeneralene har fra fagforeningene?

 

Det er også veldig deilig å se at den rødgrønne regjeringen setter foten ned selv om det sannsynligvis kommer til å gå ut over valgresultatet.

Tja, Europa er vel egentlig ikke så relevant i sammenhengen. Vi har høy sysselsetting og økonomien vår går bra, vi har en robust økonomi sammenlignet med tidligere økonomiske stormakter som Storbritannia, der nyliberale økonomiske prinsipper forøvrig virker å kjøre landet lenger ned i søla. Men det ble en digresjon.

 

Når en har høy sysselsetting er det ikke så vanskelig å kreve høyere lønn, det er markedet (blandet med retten til å streike, selvfølgelig) som fører til det. Høy sysselsetting gir hver arbeidstaker en økt verdi.

 

Vi har uansett ikke noen utpreget militant fagbevegelse i Norge, den er ganske veloppdragen på sin måte. Noen år streikes det, noen ganger lenge, noen ganger kortere, noen ganger mange, noen ganger få. Harmonien mellom norske arbeidsgivere og arbeidstakerorganisasjonene er noe som ofte fremheves når andre land ser på modellen vår.

 

Ikke at vår modell er perfekt. Men den har vist seg forbausende robust de siste årene (selv når en tar oljen med i betraktning).

 

Provoserer meg litt at jeg sitter i Privat sektor med 130kr timen, så sitter folk med ganske så mye høyere lønninger å klager...

Hva jobber du med? 130 kroner i timen er ikke mye, men jeg tviler på at du f.eks. har en treårig/femårig utdannelse som gir en så dårlig betalt jobb i privat sektor?

Lenke til kommentar

<p>

Nå er jo norsk økonomi mer eller mindre en oljedrevet boble. Det spørs om dagens offentlige sektor er bærekraftig den dagen oljen tar slutt...
Heh, er det noen som lurer på det en gang? :p
</p>

<p> </p>

<p>Hva mener A-Jay med at Norge er en oljedrevet boble? Kan du utdype ditt utsagn? Hva er en boble i ditt vokabular og hvorfor mener du at Norge er en boble?</p>

<p> </p>

<p>Og kan jeg tolke utsagnet til NgZ som at du har en konklusjon?</p>

<p>Isåfall vil jeg gjerne høre den og gjerne også det jeg antar må være en dyptgående økonomisk analyse som fører til denne konklusjonen..?</p>

<div id="myEventWatcherDiv" style="display:none;"> </div>

 

Lenke til kommentar

Provoserer meg litt at jeg sitter i Privat sektor med 130kr timen, så sitter folk med ganske så mye høyere lønninger å klager...

Hva jobber du med? 130 kroner i timen er ikke mye, men jeg tviler på at du f.eks. har en treårig/femårig utdannelse som gir en så dårlig betalt jobb i privat sektor?

Telefonsupport. Har utdannelse som er relevant, men det er en stilling som ikke stiller krav til utdannelse.
Lenke til kommentar

Provoserer meg litt at jeg sitter i Privat sektor med 130kr timen, så sitter folk med ganske så mye høyere lønninger å klager...

Hva jobber du med? 130 kroner i timen er ikke mye, men jeg tviler på at du f.eks. har en treårig/femårig utdannelse som gir en så dårlig betalt jobb i privat sektor?

Telefonsupport. Har utdannelse som er relevant, men det er en stilling som ikke stiller krav til utdannelse.

 

Ja, akkurat, det er en jobb som ikke har noe krav til utdannelse. At lønna er lav er ikke så overraskende. Riktignok er det noen faktorer som ofte gjør arbeidsmiljøet slitsomt (støy, og hyppige utskiftninger og omstruktureringer), men det er allikevel en jobb der det er ganske lett å få tak i folk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...