Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan blir finansieringen av den "nye" statskirken da? Skal de finansieres etter samme ordning som andre trossamfunn, eller blir det en egen "særordning" (dvs business as usual).

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/dok/regpubl/prop/2011-2012/prop-71-l-20112012/2/1.html?id=675342

 

Plukket ut:

 

3) Staten skal fortsatt lønne og ivareta arbeidsgiveransvaret for biskoper, proster, prester og andre som tilsettes i kirkelige stillinger av regionale og sentrale kirkelige organer, dvs. at disse fortsatt skal være statstjenestemenn.

4) Den regionale og sentrale kirkelige administrasjonen skal fortsatt være en del av statsforvaltningen.

5) Forvaltningsloven og offentlighetsloven skal fortsatt gjelde for lovbestemte kirkelige organer.

6) Staten skal fortsatt sørge for at kommunene har lovbestemt plikt til å finansiere den lokale kirkes virksomhet.

Tilsvarer dette støtten (etter medlemsnummer) til andre trossamfunn?

Lenke til kommentar

Tilsvarer dette støtten (etter medlemsnummer) til andre trossamfunn?

 

Kommer an på hvordan man beregner det. Om man ser på antall medlemmer i trossamfunnet, så står vel den norske kirke i en særstilling, dermed virker det fornuftig.

 

Kirken har, som rett og rimelig er, fått stadig mindre tildelinger i årtier, i takt med at kristendommen har blitt en mindre viktig faktor i samfunnet. For mange her er nok holdningen at den helst bare bør bli borte, noe som lett kan lede til uflatterende tirader mot medforumianere. Derfor vil jeg gjerne minne om at vi bor i et demokrati med religionsfrihet. Som kristen kan jeg dermed være trygg på at kirken ikke vil forsvinne, fordi den betyr såpass mye for såpass mange.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Religionsfrihet betyr for meg at alle religioner og livssyn behandles likt, og ingen har en særstilling. Dette er langt fra situasjonen vi har med statskirken i dag.

 

Den dagen alt som har med statskirken/statsreligionen fjernes fra grunnloven og statskirken erstattes av en 100% uavhengig "folkekirke" som finansieres etter samme ordning som alle andre trossamfunn er jeg fornøyd. Støtten er beregnet ut fra medlemstallet, så jeg ser ikke at det skal være noe problem at statskirken er større enn andre trossamfunn.

 

Den nye "folkekirken" vil da være ansvarlig for drift av egne kirkebygg, men det kan muligens gjøres unntak for enkelte kirkebygg av nasjonal betydning, hvor staten da tar seg av vedlikeholdet og leier ut til folkekirken.

Lenke til kommentar

Alle kirkebygg og tomter bør forbli i statens og kommunenes (hele flokets) eie inntil stat og kommune eventuelt vil selge ut tomter og bygg til høystbydende. Historiske bygg bør ikke selges. Bestemte organisasjoner bør ikke få forkjøpsrett eller rabatt på byggene som skal selges. Alle potensielle kjøpere bør likebehandles. Alle kirkebyggene staten eier bør vurderes leid ut til seriøse leietakere. Eieren bør alltid ha ansvaret for vedlikeholdet, men bør selvsagt kunne sette ut tjenesten på anbud. I noen tilfeller vil det være naturlig at de som leier byggene legger inn bud på vedlikeholdsjobben.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange kirkebygg som ikke engang brukes én dag i uka, kanskje en dag i måneden er det normale. Om vi ikke skal selge dem, så kunne vi prøve å finne andre ting å bruke dem til i den store perioden de nå står tomme.

 

Og om de uansett ikke fylles opp, så kan vi ta ut noen rader for å gjøre plass til andre ting.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Enig. Det finnes flere leieformer enn heltidsleie. For eksempel går det fint an å leie ut et bygg til kunde A hver søndag, kunde B hver onsdag osv. Å la byggene stå tomme og ubrukte store deler av tida blir kostbart, enten for de som leier et bygg som knapt brukes eller for de som bare får leid det ut noen få dager i måneden. Jeg ser for meg at mange av byggene kan leies ut nærmest etter hotell-prinsippet. For eksempel øvingslokale for et band på mandager, ballett-skole for unger på tirsdag, bygdekino på onsdager, hobbyverksted på torsdager, osv. Helt opp til leietakerne selvsagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Religionsfrihet betyr for meg at alle religioner og livssyn behandles likt, og ingen har en særstilling. Dette er langt fra situasjonen vi har med statskirken i dag.

 

Den dagen alt som har med statskirken/statsreligionen fjernes fra grunnloven og statskirken erstattes av en 100% uavhengig "folkekirke" som finansieres etter samme ordning som alle andre trossamfunn er jeg fornøyd. Støtten er beregnet ut fra medlemstallet, så jeg ser ikke at det skal være noe problem at statskirken er større enn andre trossamfunn.

 

Den nye "folkekirken" vil da være ansvarlig for drift av egne kirkebygg, men det kan muligens gjøres unntak for enkelte kirkebygg av nasjonal betydning, hvor staten da tar seg av vedlikeholdet og leier ut til folkekirken.

 

Det beste er at staten har ingen interesse i religion. La frimarkedet bestemme hvilke kirker bygges og stöttes av hvert trosamfunn uten blanding av staten. Hvorfor skal skattepenger brukes for et byråkrati som mange ikke stötter. Er jeg muslim eller jöde så ville jeg ikke stötte andre religioner enn mitt eget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom nettopp over en ganske merkelig sak.

 

Hvor mye koster en Internet router for 4 stk PC'er..... Når det er en statelig organisasjon som skal betale for den? Gjett en gang først også klikker du deg inn på denne linken:

http://wvgazette.com/News/201205050057

 

:eek: $ 22000,- eller ca 133 000 kroner :omg: for en router til 4 stk vanlige PC'er altså.

 

Selv om man ikke har noe som helst greie på PC'er så burde man jo reagere på at routeren koser mye mer enn de 4 PC'ene den skal gi Internet til.

 

 

Så kommer det store spørsmålet: Hvor mye slikt er det i norske offentlige organisasjoner? Som får tildelt X antall millioner til et formål f.eks til IT?

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

... denne linken:

http://wvgazette.com/News/201205050057

 

:eek: $ 22000,- eller ca 133 000 kroner :omg: for en router til 4 stk vanlige PC'er altså.

 

Selv om man ikke har noe som helst greie på PC'er så burde man jo reagere på at routeren koser mye mer enn de 4 PC'ene den skal gi Internet til.

 

 

West Virginia Homeland Security chief Jimmy Gianato, who's leading the state broadband project, defended the $24 million router purchase last week, saying the devices "could meet many different needs and be used for multiple applications."

"Our main concerns were to not have something that would become obsolete in a couple of years," Gianato said. "Looking at how technology evolves, we wanted something that was scalable, expandable and viable, five to 10 years out. We wanted to make sure every place had the same opportunity across the state."

 

Gianato said putting the same size router in every school was about "equal opportunity."

"We wanted to make sure a student in McDowell County had the same opportunities as a student in Kanawha County or anywhere else," he said. "A student in a school of 200 students should have the same opportunity as a student in a school with 2,000 students."

 

For en løk. Jeg tenker korrupsjon, ikke vanskelig å tenke seg at noen som tar avgjørelser, har hånda dypt i lomma på Cisco.

 

 

 

Så kommer det store spørsmålet: Hvor mye slikt er det i norske offentlige organisasjoner? Som får tildelt X antall millioner til et formål f.eks til IT?

 

Korrupsjon rundt statlige innkjøp er kjent her i landet også, buss-skandalen med Unibuss og MAN i Oslo er friskt i minne.

Endret av Avien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Korrupsjon rundt statlige innkjøp er kjent her i landet også, buss-skandalen med Unibuss og MAN i Oslo er friskt i minne.

For ikke å glemme de flotte "fullstendig åpne" anbudet på IT-tjenester i Bergen kommune. Anbudet var åpent og fritt det, bortsett fra at et av kravene var at systemet måtte fungere med relativt nyinnkjøpte Microsoft SharePoint (arkivsystem) som - surprise, surprise, kun fungerer med Microsoft-produkter på Windows. :roll:

 

Microsoft gir Bergen en "miljøpris" og konkurransedirektør Lars Tveit i Bergen Kommune snakker om hvor gly det er å anbefale MS-produkter til andre kommuner i flere land. Software Innovation som var anbudsvinner med sitt Microsoft-tilbud får også pris fra Microsoft.

 

Om mannen ikke er korrupt tvers i gjennom, så er han definitivt Norges mest udugelig "konkurransedirektør" de siste hundre år.

 

Men alene er han ikke Accenture valgte jo et tried-tested-and-failed OS fra Microsoft som grunnmur i Altinn. Hundre ekstramillioner senere, er fortsatt ikke løsningen i stand til å skalere til behovet. (Det kunne London-børsen fortalt dem på forhånd.)

 

Gedigen inkompetanse i det offentlige er dessverre ikke noe nytt. 60 ringpermer for å levere bord til en kommune. NAV skal skaffe seg nye og bedre datasystemer - gjennom 38 ulike rammeavtaler som hver og en kan vinnes av vidt forskjellige selskaper.

 

Anbud er ikke nødvendigvis noen dårlig idé, men man må jo fatte at ikke enhver idiot/korrupt/smart fyr med null opplæring eller relevant produktkompetanse bør styre anbudsprosessen.

 

Tror statens og kommunenes fullstendig manglende IT-kontroll og kompetanse er kroneksempelet på hvor galt det står til i offentlig sektor...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men alene er han ikke Accenture valgte jo et tried-tested-and-failed OS fra Microsoft som grunnmur i Altinn.

Kan du spesifisere tested-and-failed OS? Jeg er ingen Microsoft-fanboy og har hovedsakelig jobbet med linux-baserte nettløsninger, men til og med jeg ser at Microsoft sin ASP.NET-plattform faktisk har begynt å bli en god og akseptabel plattform selv for kravstore enterprise-applikasjoner.

 

Problemet hos Altinn ligger nok i dårlig håndverk hos de som bygde applikasjonen, ikke i operativsystemet de brukte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg husket litt feil. Uklart om problemet lå i selve OSet eller applikasjonslaget, som var utviklet i samarbeid med - guess who? Accenture og Microsoft.

Akkurat angående Real-Time-biten er det klart at problemet var OSet, men akkurat DET er jo noe altinn ikke har behov for overhodet.

 

En kanskje ikke helt u-biased artikkel med en del kildehenvisninger.

 

Fra NgZs sannheter og ugjenndrivelige fakta om alt mulig, bind tre:

Skal du bygge et stort system, skal det bygges på en platform der du selv (eller de du leier inn) har mulighet til å endre, kvalitetssjekke, rette, videreutvikle og skalere løsningen. Det samme gjelder for de andre applikasjonslagene.Ha eierskap til løsningen.

 

Jeg gleder meg til Nav implementerer det nye systemet sitt tre år etter tiden, finner en feil, og skal krangle med 38 anbudsvinnere og deres titalt 78 underleverandører og partnere om hvor feilen ligger, hvem som har skylden, hvem som har erstatningsansvaret, hvem som skal fikse det, hvem som kan fikse det, og hvem som skal betale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg gleder meg til Nav implementerer det nye systemet sitt tre år etter tiden, finner en feil, og skal krangle med 38 anbudsvinnere og deres titalt 78 underleverandører og partnere om hvor feilen ligger, hvem som har skylden, hvem som har erstatningsansvaret, hvem som skal fikse det, hvem som kan fikse det, og hvem som skal betale.

 

Godt poeng og bra sagt :)

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...