Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et samfunn i realitetsfornektelse?

 

"Deler av det offisielle Norge vil ha en norskfødt etnisk norsk terrorist plassert på mentalsjukehus framfor å få han dømt. Dette gir ikke noe trygt bildet av en rettsstat i funksjon. Snarere får vi bildet av et narsissistisk samfunn i fornektelse."

Uten å kunne si selv om denne mannen er gal eller ikke, så er vel dette et generelt problem som gjelder veldig mange saker. Den eneste forskjellen er jo at her kommer praksisen så veldig tydelig til syne og den strider mot veldig manges rettferdighetssans. Så da blir heller spørsmålet: Hvorfor skal ikke Breivik få samme behandling som alle andre? Skal vi legge alt til side nå og bare bli enige om at denne mannen fortjener en helt egen behandling siden det han har gjort er så veldig veldig slemt? (Ellers finnes det egne tråder som diskuterer handling og rettsak rundt Breivik)

Endret av Vice
Lenke til kommentar

80.000 nordmenn rømte til utlandet under krigen, veldig mange av dem organiserte seg for å ta landet tilbake. Ved å forsøke å komme med almenne læresetninger, skyter du retorikken din i foten, ønsker deg lykke til videre med det.

 

Det er en fundamental forskjell mellom to allierte som inviterer den ene regjering i eksil for å opprette militærestrker for å ta landet tilbake, og de asylsøkerne vi tar imot. Krigsinnsats mot tyskerne for å ta landet tilbake skjedde i Norge, og med norske styrker i utlandet. Men den skjedde ikke ved at Ola og Kari Nordmenn flyttet til Storbritannia for å leve på skattepengene til britene.

 

I tillegg er det, som Simen1 sier, umenneskelig og hjerterått. Om denne verdenen skal bli noe bedre, plikter vi som nasjon og som enkeltmennesker å hjelpe dem som har det verre enn oss. Tross alt har vi vunnet i lotto, alle vi som er født i dette landet. Grunnen til det er at nordmenn som kom før oss ikke kun tenkte på seg selv, men også på å dele med sine medmennesker.

 

Du plikter kanskje, men å tvinge den pikten over på meg er bare umenneskelig og hjerterått. Ang det siste du sier, skylder vi ikke våre forfedre å føre landet videre uten at vi ødelegger det pga uansvarlig asylpolitikk?

 

Ettersom vi alle nyter godt av dette, bør vi bidra til at fler får sjansen og da har ikke nasjonalitet, hudfarge eller andre ting noe å si. Så er det slik at noen få ikke kan hjelpe alle. Neivel, men om alle i verden som kunne hjalp, kunne man hjulpet de aller fleste.

 

Virkelig? Du vil hjelpe x antall asylsøkere, istedenfor å bruke disse pengene på å hjelpe x antall flyktninger der de er? Noe som etter all sannsynlighet vil redde mange flere mennesker. Logikken din henger ikke på geip.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

80.000 nordmenn rømte til utlandet under krigen, veldig mange av dem organiserte seg for å ta landet tilbake. Ved å forsøke å komme med almenne læresetninger, skyter du retorikken din i foten, ønsker deg lykke til videre med det.

 

Det er en fundamental forskjell mellom to allierte som inviterer den ene regjering i eksil for å opprette militærestrker for å ta landet tilbake, og de asylsøkerne vi tar imot. Krigsinnsats mot tyskerne for å ta landet tilbake skjedde i Norge, og med norske styrker i utlandet. Men den skjedde ikke ved at Ola og Kari Nordmenn flyttet til Storbritannia for å leve på skattepengene til britene.

 

For ett innlegg siden var det det samme sak, nå er det plutselig helt forskjellig? Du verden, snakk om å snu på en femøring. For å sortere litt for deg, sammenligningen din var bra, men den støtter ikke ditt feilaktige synspunkt. Synd, trist leit.

 

Du plikter kanskje, men å tvinge den pikten over på meg er bare umenneskelig og hjerterått. Ang det siste du sier, skylder vi ikke våre forfedre å føre landet videre uten at vi ødelegger det pga uansvarlig asylpolitikk?

 

Ja stakkar deg, du har det nok vondt.

 

Virkelig? Du vil hjelpe x antall asylsøkere, istedenfor å bruke disse pengene på å hjelpe x antall flyktninger der de er? Noe som etter all sannsynlighet vil redde mange flere mennesker. Logikken din henger ikke på geip.

Stråmannsargumentasjon. Tror ikke jeg gidder å lese så mange flere innlegg av deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er interessert i å lese om årsaken og begynnelsen til Palestinakonflikten, men ser at det åpenbart er helt latterlig mye partisk informasjon ute på nettet.

 

Har noen tips til steder med bra saklig informasjon om akkurat dette?

 

Wikipedia har egentlig vært ganske solid på det feltet, men det er lenge siden jeg leste meg opp på konflikten.

Lenke til kommentar
Jeg unner (ekte) asylanter opphold og beskyttelse, men frekke snyltere bør kastes på hodet ut.
Jeg unner ingen beskytelse på nordmenns bekostning.

Jeg synes det er et ganske grusomt menneskesyn. Jeg regner med du er konsekvent nok til å ikke unnet norske flyktninger oppholdet i England og Sverige under krigen? Og konsekvent nok til å ikke unne nordmenn hjelp på ulike måter innad i Norge heller? Og konsekvent nok til å ønske helsevesensnyltere fra afrikanske, østeuropeiske og asiatiske land like velkommen som du ønsker å velkomme amerikaneren?

Nei, hans syn er human, og det eneste logiske.

 

Norge har ansvar å hjelpe våre naboer om de f.eks. havner i krig. Norge har ikke ansvar for folk som sulter i Somalia. Vi kan ikke ta ansvar for hele verden, det har vi ikke muligheten til.

 

I tilegg, så er det langt bedre måter å hjelpe fattige mennesker rundt om i verden. Vi kunne hjulpet langt flere der de er. Hva er egentlig poenget med å ta imot 0.0002% av fattige folk i verden. Tror du det løser noe som helst?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er interessert i å lese om årsaken og begynnelsen til Palestinakonflikten, men ser at det åpenbart er helt latterlig mye partisk informasjon ute på nettet.

 

Har noen tips til steder med bra saklig informasjon om akkurat dette?

 

Wikipedia har egentlig vært ganske solid på det feltet, men det er lenge siden jeg leste meg opp på konflikten.

 

Sist jeg forsøkte å finne noe derfra hadde noen herjet litt med den, fant jeg ut. Det får jo ikke lov til å stå og rettes opp, men man kan aldri være helt sikker.

Lenke til kommentar

Stråmannsargumentasjon. Tror ikke jeg gidder å lese så mange flere innlegg av deg.

Det er langt ifra en stråmann.

 

Du ønsker å ta imot asylsøkere,. For hver asylsøker, kunne du ha hjulpet langt flere der de er. Du kan si, men jeg ønsker å gjøre begge deler. Men for hvert budsjett du gir, så kan jeg ta de pengene du bruker på asylsøkere og hjelpe langt flere i hjemlandet, uten noen langvarige problemer for Norge.

 

I tilegg hvis du hjelper dem i hjemlandet, så vil du hjelpe folk som virkelig lider. Mange av de som kommer til Norge er løgnere. De er egentlig blandt de rike i sitt fattige hjemland. De fattigste har ikke muligheten til å dra til Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg unner (ekte) asylanter opphold og beskyttelse, men frekke snyltere bør kastes på hodet ut.
Jeg unner ingen beskytelse på nordmenns bekostning.
Jeg synes det er et ganske grusomt menneskesyn. Jeg regner med du er konsekvent nok til å ikke unnet norske flyktninger oppholdet i England og Sverige under krigen? Og konsekvent nok til å ikke unne nordmenn hjelp på ulike måter innad i Norge heller? Og konsekvent nok til å ønske helsevesensnyltere fra afrikanske, østeuropeiske og asiatiske land like velkommen som du ønsker å velkomme amerikaneren?
Nei, hans syn er human, og det eneste logiske.

 

Norge har ansvar å hjelpe våre naboer om de f.eks. havner i krig. Norge har ikke ansvar for folk som sulter i Somalia. Vi kan ikke ta ansvar for hele verden, det har vi ikke muligheten til.

 

I tilegg, så er det langt bedre måter å hjelpe fattige mennesker rundt om i verden. Vi kunne hjulpet langt flere der de er. Hva er egentlig poenget med å ta imot 0.0002% av fattige folk i verden. Tror du det løser noe som helst?

Så du mener bare vi har ansvar for bestemte mennesker, denne gangen sortert på naboskap? Og tilfeldigvis en lyshudet nasjon som er i en langvarig og stabil fredstid?

 

Hadde vi bare akseptert asyl-hjelp til svensker ville vi hatt full asylstopp. Svensker trenger ikke asyl. De er ikke i noen nødsituasjon. Men det er mange folk i andre land som er det og som trenger asyl-hjelp. Da bør vi hjelpe.

 

Vi nordmenn kan ikke hjelpe alle. Vi kan ikke redde verdensøkonomien alene. Vi kan ikke løse alle verdens klima og miljø-problemer alene osv. Men vi bør bidra i en størrelseorden som står i stil til både (1) innbyggertallet og (2) gjennomsnittsnordmannens hjelpeevne. Faktor 1 er ganske lav, men faktor 2 er ganske stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener bare vi har ansvar for bestemte mennesker, denne gangen sortert på naboskap? Og tilfeldigvis en lyshudet nasjon som er i en langvarig og stabil fredstid?

 

Hadde vi bare akseptert asyl-hjelp til svensker ville vi hatt full asylstopp. Svensker trenger ikke asyl. De er ikke i noen nødsituasjon. Men det er mange folk i andre land som er det og som trenger asyl-hjelp. Da bør vi hjelpe.

 

Vi nordmenn kan ikke hjelpe alle. Vi kan ikke redde verdensøkonomien alene. Vi kan ikke løse alle verdens klima og miljø-problemer alene osv. Men vi bør bidra i en størrelseorden som står i stil til både (1) innbyggertallet og (2) gjennomsnittsnordmannens hjelpeevne. Faktor 1 er ganske lav, men faktor 2 er ganske stor.

Det vi snakker om her er ansvar, ikke hva vi ønsker å gjøre. Vi har ikke ansvar for hele verden, vi har ansvar for våre naboer og det tror jeg du er helt enig i. Jeg er ganske sikker på at du ville vært villig til å bruke 20% av våres BNP til å hjelpe Sverige om de blir angrepet. Hva synes du om ideen om å øke uhjelsbudsjettet våres til 20% av BNP? Det kan vi gjennomføre med å kutte velferdstjenester og øke skattene med ca 10% av BNP. I dag bruker vi ca 1%. Vi har absolutt muligheten til å gjøre det, og om vi hadde ansvar for hele verden, burde vi gjøre det.

 

Men vi har ikke ansvar for hele verden. Derfor støtter ikke du å 20-doble uhjelsbudsjettet. Vi har heller ikke ansvar for de som klarer å komme seg til Norge. Det er ikke bedre å hjelpe folk som er rike nok til å komme til Norge. Av en eller annen merkelig grunn, så har vi valgt å pålegge oss ansvar for hver eneste person som sier han er forfulgt og kommer til Norge.

 

Ja, jeg ville redusert antall asylsøkere til nesten 0. Skal vi hjelpe folk på denne måten, så får vi heller ta imot flyktninger. Men det beste ville vært om vi kunne hjelpe dem der de er.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du ønsker å ta imot asylsøkere,. For hver asylsøker, kunne du ha hjulpet langt flere der de er. Du kan si, men jeg ønsker å gjøre begge deler. Men for hvert budsjett du gir, så kan jeg ta de pengene du bruker på asylsøkere og hjelpe langt flere i hjemlandet, uten noen langvarige problemer for Norge.

 

Det er det jeg hører hver eneste gang de skal ha faddere og man skal gi bistand...

 

For bare noen få kroner kan man jo faktisk hjelpe de som trenger det... Ville ikke det vært en mye bedre fordeling av verdiene...

 

La de som ønsker og som føler ansvaret ta ansvaret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For ett innlegg siden var det det samme sak, nå er det plutselig helt forskjellig? Du verden, snakk om å snu på en femøring. For å sortere litt for deg, sammenligningen din var bra, men den støtter ikke ditt feilaktige synspunkt. Synd, trist leit.

 

Etter litt tenketid har jeg kommet frem til at det kanskje er riktig å ta imot flyktninger fra våre naboland, du skal få for den. Flyktninger vil alltid komme, så da er det tross alt best at de befinner seg i nabolandet.

 

Synd du ikke tar deg tid til å svare på resten av innlegget...

Lenke til kommentar

Kautokeino kommune var for noen år siden den kommunen i landet med høyest arbeidsledighet. De har fortsatt skyhøy arbeidsledighet, men jeg har ikke sjekket om de ligger på topp fortsatt. Dette koster selvsagt den norske stat mye penger.

 

Reindrift er en sterkt subsidiebasert næring. En stor utgiftspost for det norske folk.

 

Nå har det vært håp om å få i gang et større gruveprosjekt i kommunen i lang tid. En næring som ville gitt etterlengtede skatteinntekter for både stat og kommune, samt kunne senket arbeidsledigheten. Prosjektet har hele tiden vært motarbeidet av reindriftsnæringa som har interesser i samme område. Nå har Kautokeino kommune bestemt at det lukurative gruveprosjektet må vike av hensyn til reindrifta. Nordlys melder at ansatte må på Nav etter gruve-nei Kautokeino kommune befester seg altså ennå mer som landets ledende utgiftskommune med sitt nei til skattegivende næringer. Det er til å bli forbannet av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Leser noen svar i forskjellige tråder - slår meg på låra og gapskratter. Noen få, men sikkert erfarne brukere har den derre unike evnen til å be folk ryk og reis til ett visst sted, og de reisende responderer med rørende og passe naiv glede over foreslått feriemål ... :green:

 

Hats off!!!

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...