jjkoggan Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Jo, det gjør deg dum, når du vet hva evolusjonsteorien innebærer, og forkaster den basert på ting som har nada med vitenskap å gjøre, så er det en dum måte å tenke på, og ett dumt valg. Faktisk er det nesten bedre å bare være uvitende, da har man i det minste enn slags unnskyldning. AtW Nei de gjør seg dum bare hvis de tar feil. Når vi dør så får vi alle vite hvem tar feil men ikke før ser det ut Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Jo, det gjør deg dum, når du vet hva evolusjonsteorien innebærer, og forkaster den basert på ting som har nada med vitenskap å gjøre, så er det en dum måte å tenke på, og ett dumt valg. Faktisk er det nesten bedre å bare være uvitende, da har man i det minste enn slags unnskyldning. AtW Nei de gjør seg dum bare hvis de tar feil. Når vi dør så får vi alle vite hvem tar feil men ikke før ser det ut Og de tar feil, når man avviser vitenskapen, et felt som har prediksjoner og resultater i massevis å vise til, på grunnlag av fantasier, da tar man feil, og det er dumt. AtW Endret 24. april 2012 av ATWindsor 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Jo, det gjør deg dum, når du vet hva evolusjonsteorien innebærer, og forkaster den basert på ting som har nada med vitenskap å gjøre, så er det en dum måte å tenke på, og ett dumt valg. Faktisk er det nesten bedre å bare være uvitende, da har man i det minste enn slags unnskyldning. AtW Nei de gjør seg dum bare hvis de tar feil. Når vi dør så får vi alle vite hvem tar feil men ikke før ser det ut Og de tar feil, når man avviser vitenskapen, et felt som har prediksjoner og resultater i massevis å vise til, på grunnlag av fantasier, da tar man feil, og det er dumt. AtW Som en forsker selv vet jeg at det er meget lite vi vet om mange ting. Jeg er enig med Einstein som mente vi var som uvitende blinde barn i vår forståelser om verden. Den dagen vi tror vi vet noe helt sikkert er den dagen vi stanser fremgang. Selv om jeg er enig med deg er jeg helt ok med folk som er uenig med meg. Flere av de flinkeste forskere jeg jobber med ikke akseptere evolusjon og det hindrer ikke vår forhold eller deres forskning. Jeg antar de mener jeg gjør og tror på dumme ting også. Det hender hver dag Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Som forsker vet du at vitenskapen har prediskjoner og resultater å vise til. Med vitenskap kan man til en viss grad forutsi framtiden, man har uendelig mange resultater å vise til. Når du viser meg feks en datamaskin basert på religiøs framgang, eller en ny kreftmedisin, så kan vi snakke. Og vennligst spar meg for "vi vet ikke alt"-talen. Ingen har forfektet at vi vet alt, men at vitenskapen gir oss bedre svar enn rene fantasier er åpenbart. Folk som velger å forkaste vitenskap på grunnlag av fantasier gjør dumme valg. Det finnes smarte folk som gjør stupide valg også, men gjør du dumme ting så er du dummere i snitt. AtW 3 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Strengt talt er vel vitenskap bare teorier som kan føres i praksis, og repeteres med samme resultat. Etter hva som er meg bekjent, har ikke dette blitt gjort i forhold til evolusjonsteorien. Mutasjoner forekommer; men slik jeg forstår det, har vi ikke observert noen mutasjoner med åpenbar positiv effekt; og heller ikke at dette forekommer i videre generasjoner. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Som forsker vet du at vitenskapen har prediskjoner og resultater å vise til. Med vitenskap kan man til en viss grad forutsi framtiden, man har uendelig mange resultater å vise til. Når du viser meg feks en datamaskin basert på religiøs framgang, eller en ny kreftmedisin, så kan vi snakke. Og vennligst spar meg for "vi vet ikke alt"-talen. Ingen har forfektet at vi vet alt, men at vitenskapen gir oss bedre svar enn rene fantasier er åpenbart. Folk som velger å forkaste vitenskap på grunnlag av fantasier gjør dumme valg. Det finnes smarte folk som gjør stupide valg også, men gjør du dumme ting så er du dummere i snitt. AtW Det var en grunn Einstein likte ikke å bli sett som ateist. Vi får se når vi dør hvem tar feil eller ikke. Før den tiden er jeg ikke villige til å si at religion gjør deg "dumme". Jeg mener de som er helt sikkert at Gud ikke eksisterer er like sneversynt som de som er helt sikkert Gud forteller dem hva alle bør gjøre Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Som forsker vet du at vitenskapen har prediskjoner og resultater å vise til. Med vitenskap kan man til en viss grad forutsi framtiden, man har uendelig mange resultater å vise til. Når du viser meg feks en datamaskin basert på religiøs framgang, eller en ny kreftmedisin, så kan vi snakke. Og vennligst spar meg for "vi vet ikke alt"-talen. Ingen har forfektet at vi vet alt, men at vitenskapen gir oss bedre svar enn rene fantasier er åpenbart. Folk som velger å forkaste vitenskap på grunnlag av fantasier gjør dumme valg. Det finnes smarte folk som gjør stupide valg også, men gjør du dumme ting så er du dummere i snitt. AtW Det var en grunn Einstein likte ikke å bli sett som ateist. Vi får se når vi dør hvem tar feil eller ikke. Før den tiden er jeg ikke villige til å si at religion gjør deg "dumme". Jeg mener de som er helt sikkert at Gud ikke eksisterer er like sneversynt som de som er helt sikkert Gud forteller dem hva alle bør gjøre Hvem har sagt at religion gjør deg dum? Jeg prøver å utrykke meg presist, jeg foreslår du prøver lese nøyaktig hva jeg skriver også. Forøvrig har det ingenting med å være "sneversynt" å være å ikke kjøpe enhver tilfeldig fantasi uten dekning. AtW Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Beklager. En som tror på "fantasier" som religion istedenfor verifisabel fakta gjør seg dumme i snitt. Bedre ? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Beklager. En som tror på "fantasier" som religion istedenfor verifisabel fakta gjør seg dumme i snitt. Bedre ? Det er bedre, Einstein hadde ikke oppnådd en dritt om han hadde forkastet vitenskap fordi han hadde følt det var i strid med religion. AtW Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Gud spiller ikke med terninger. (Okda, bakgrunnen der var jo i grunn veldig viktig for å syreteste kvantemekanikken, men allikevel, det er en morsom vending.) Endret 24. april 2012 av Lycantrophe Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Gud spiller ikke med terninger. (Okda, bakgrunnen der var jo i grunn veldig viktig for å syreteste kvantemekanikken, men allikevel, det er en morsom vending.) Hehe, jeg hadde faktisk skrevet en setning helt på slutten (kanskje med unntak av når man kom til kvantemekanikken, og der tok han feil). Så ja, når Einstein begynte å blande inn gud, så kom han til feil konklusjoner. AtW Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Nettopp. Men allikevel gjorde han alt han kunne for å motbevise den. Det klarte han jo ikke, og det er definitivt verdt noe. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Som en forsker selv vet jeg at det er meget lite vi vet om mange ting. Jeg er enig med Einstein som mente vi var som uvitende blinde barn i vår forståelser om verden. Den dagen vi tror vi vet noe helt sikkert er den dagen vi stanser fremgang.Selv om jeg er enig med deg er jeg helt ok med folk som er uenig med meg. Flere av de flinkeste forskere jeg jobber med ikke akseptere evolusjon og det hindrer ikke vår forhold eller deres forskning. Jeg antar de mener jeg gjør og tror på dumme ting også. Det hender hver dag Religion er på en måte den kunnskapsbasen man hadde for ~2000 år siden. Dagens kunnskapsbase er basert på både den tidens kunnskap, samt oppdagelser, korreksjoner og kvalitetssikring gjort siden den gang. Det burde være unødvendig å nevne at det er svært lite av kunnskapen fra den gangen har bestått kvalitetssikring. Å ignorere 2000 år med kunnskapsoppbygging og kvalitetssikring er mildt sagt dumt. Verden har gått videre. Jeg synes samfunnet har en almennutdannende plikt til å formidle en innføring i det aller meste vi vet om verden per i dag. Det er ikke mange tiår siden det norske skoleverket formidlet ignoranse for oppdatert og kvalitetssikret kunnskap. Våre etterfølgende generasjoner kommer ikke til å skjønne hvordan i all verden man kunne tillate sånt i vår oppvekst. Det var en grunn Einstein likte ikke å bli sett som ateist. Vi får se når vi dør hvem tar feil eller ikke. Før den tiden er jeg ikke villige til å si at religion gjør deg "dumme". Jeg mener de som er helt sikkert at Gud ikke eksisterer er like sneversynt som de som er helt sikkert Gud forteller dem hva alle bør gjøre Deg om det. Jeg er helt sikker på at det ikke finnes noen godt kvalitetssikrede og verifiserte overnaturlige fenomener. Jeg er like sikker på at det finnes enorme mengder godt kvalitetssikret og verifisert vitenskapelig kunnskap. Og nei, kreasjonistmuseet er hverken godt kvalitetssikret eller verifisert. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Strengt talt er vel vitenskap bare teorier som kan føres i praksis, og repeteres med samme resultat. Nei, praktiske repetasjonseksperimenter er bare en av mange måter å kvalitetssikre resultater. Etter hva som er meg bekjent, har ikke dette blitt gjort i forhold til evolusjonsteorien. Joda, dette har faktisk blitt gjort i stort omfang. Blant annet vaksiner og bevisst eller ubevisst fremavling av bestemte egenskaper hos kjæledyr, matdyr og planter er eksempler på akkurat det. Sånn, nå er det også deg bekjent. Mutasjoner forekommer; men slik jeg forstår det, har vi ikke observert noen mutasjoner med åpenbar positiv effekt; og heller ikke at dette forekommer i videre generasjoner. Les avsnittet over og google gjerne mer kunnskap om det så forstår du det. 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Som en forsker selv vet jeg at det er meget lite vi vet om mange ting. Jeg er enig med Einstein som mente vi var som uvitende blinde barn i vår forståelser om verden. Den dagen vi tror vi vet noe helt sikkert er den dagen vi stanser fremgang. Selv om jeg er enig med deg er jeg helt ok med folk som er uenig med meg. Flere av de flinkeste forskere jeg jobber med ikke akseptere evolusjon og det hindrer ikke vår forhold eller deres forskning. Jeg antar de mener jeg gjør og tror på dumme ting også. Det hender hver dag Religion er på en måte den kunnskapsbasen man hadde for ~2000 år siden. Dagenskunnskapsbase er basert på både den tidens kunnskap, samt oppdagelser, korreksjoner og kvalitetssikring gjort siden den gang. Det burde være unødvendig å nevne at det er svært lite av kunnskapen fra den gangen har bestått kvalitetssikring. Å ignorere 2000 år med kunnskapsoppbygging og kvalitetssikring er mildt sagt dumt. Verden har gått videre. Jeg synes samfunnet har en almennutdannende plikt til å formidle en innføring i det aller meste vi vet om verden per i dag. Det er ikke mange tiår siden det norske skoleverket formidlet ignoranse for oppdatert og kvalitetssikret kunnskap. Våre etterfølgende generasjoner kommer ikke til å skjønne hvordan i all verden man kunne tillate sånt i vår oppvekst. Det var en grunn Einstein likte ikke å bli sett som ateist. Vi får se når vi dør hvem tar feil eller ikke. Før den tiden er jeg ikke villige til å si at religion gjør deg "dumme". Jeg mener de som er helt sikkert at Gud ikke eksisterer er like sneversynt som de som er helt sikkert Gud forteller dem hva alle bør gjøre Deg om det. Jeg er helt sikker på at det ikke finnes noen godt kvalitetssikrede og verifiserte overnaturlige fenomener. Jeg er like sikker på at det finnes enorme mengder godt kvalitetssikret og verifisert vitenskapelig kunnskap. Og nei, kreasjonistmuseet er hverken godt eller verifisert. Jeg tror alt vi vet idag kan være tull noe tid senere. Selv om jeg mener en ide er dumt ville jeg aldri si at det er absolutt feil Jeg har jobbet for lenge i mitt fag til å si at det som er helt sikkert idag blir absolutt sannt imorgen. Ellers enig at det er best å unngå fantasi og religion når vi har bevis at det tar feil men jeg kaster bort ikke hele greie fordi noe av bibelen ikkebeskriver det vi tror idag Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Da har han altså IKKE klart å kvitte seg med avhengigheter - hjelper lite å bare flytte over til ett annet rusmiddel. Men rusavhengigheten har blitt erstattet med noe helt annet. Impulsshopping, nettgambling og reiser til fjerne strøk har ført til at Terje har brukt hundretusener som han ikke har. http://www.side2.no/underholdning/article3383566.ece Kan samfunnet være så snill å komme med en kur mot begjær? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Man burde gjøre det vanskeligere å få slik kreditt, blir jo overrent med tilbud på kredittkort-tilbud og annen shady finansiering overalt nå. At staten skal holde brukerne i hendene og synge kumbaya har jeg ingen tro på vil fungere. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Strengt talt er vel vitenskap bare teorier som kan føres i praksis, og repeteres med samme resultat. Nei, praktiske repetasjonseksperimenter er bare en av mange måter å kvalitetssikre resultater. Nei, vitenskap uten kvalitetssikring, kalles "bullshit" eller teorier. Etter hva som er meg bekjent, har ikke dette blitt gjort i forhold til evolusjonsteorien. Joda, dette har faktisk blitt gjort i stort omfang. Blant annet vaksiner og bevisst eller ubevisst fremavling av bestemte egenskaper hos kjæledyr, matdyr og planter er eksempler på akkurat det. Sånn, nå er det også deg bekjent. Du kunne ikke vist til noen kilder, dersom du absolutt skal komme med en endelig konklusjon? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Strengt talt er vel vitenskap bare teorier som kan føres i praksis, og repeteres med samme resultat. Nei, praktiske repetasjonseksperimenter er bare en av mange måter å kvalitetssikre resultater. Nei, vitenskap uten kvalitetssikring, kalles "bullshit" eller teorier. Etter hva som er meg bekjent, har ikke dette blitt gjort i forhold til evolusjonsteorien. Joda, dette har faktisk blitt gjort i stort omfang. Blant annet vaksiner og bevisst eller ubevisst fremavling av bestemte egenskaper hos kjæledyr, matdyr og planter er eksempler på akkurat det. Sånn, nå er det også deg bekjent. Du kunne ikke vist til noen kilder, dersom du absolutt skal komme med en endelig konklusjon? Du bør nok slå opp hva ordet "teori" innebærer i vitenskaplig sammenheng. Simen1 har heller ikke sagt at det ikke skal kvalitetssikres. Han har skissert hva som er tilfellet for deg, så vet du det. Om du vil vite mer, så kan du vel ta tiden til å finne litt ut av ting på egenånd? AtW Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 25. april 2012 Del Skrevet 25. april 2012 Etter hva som er meg bekjent, har ikke dette blitt gjort i forhold til evolusjonsteorien. Joda, dette har faktisk blitt gjort i stort omfang. Blant annet vaksiner og bevisst eller ubevisst fremavling av bestemte egenskaper hos kjæledyr, matdyr og planter er eksempler på akkurat det. Sånn, nå er det også deg bekjent. Du kunne ikke vist til noen kilder, dersom du absolutt skal komme med en endelig konklusjon? Hvis noen kommer og forteller deg en såpass etablert sannhet, en teori som er fundamentet for et svært viktig fagfelt, burde du kanskje vurdere om du burde grave frem kildene selv. Men jeg fant uansett litt her, ganske fort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå