Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Hvordan er det å påpeker svakheter i amerikanernes utdanningssystem, "amerikaner-hat"? Er det "Norges-hat" om amerikanerne påpeker svakheter i vårt utdanningssystem?

 

En av overskriftene i den artikkelen sier feks "overbevisende dumme". Vi ser ofte slike artikkler dukke opp, og når det skjer gjentatte ganger ser jeg ikke bort ifra at dette har med at mange nordmenn har en arrogant holdningen ovenfor amerikanere. Feks når jeg gikk på ungdomsskolen, kom ofte læreren med fun facts om hvor dumme amerikanere var. Det er ganske vanlig for nordmenn å rakke ned på amerikanere.

 

Du har rett i at vi sannsynligvis feilbedømmer den jevne amerikaner gjennom tilgjengelighetsheuristikken, men akkurat dette -- at USA er plaget av urovekkende høy vitenskapelig "analfabetisme" og anti-vitenskapelige holdninger -- er et faktum og et reelt problem som jeg synes er interessant. Dette foregår jo på tross av at USA har verdens beste universiteter og solide mengder forskning som pågår; spørsmålet jeg stiller er om dette blir truet av disse stadig voksende holdningene.

 

Av de undersøkelsen jeg har lest så er ikke dette et voksende problem. Feks tror 20% flere unge amerikanere på evolusjon enn de som er eldre enn 55. Men såklart, USA sitt skolesystem er definitivt ikke det beste. Grunnen til de anti-vitenskapelige holdningene har vel litt med at amerikanere generelt er mer skeptiske til autoritære kilder, og så må man sikkert se tilbake til når europeerne kom til amerika for å forstå det.

Endret av Bass Boy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Well said!

 

Et mer Intersannt spørsmål er det som Bromark prøvde å svare på. Hvorfor tror så mange nordmenn og europeerne generelt at amerikanere er dummere enn de egentlig er? Hvorfor ikke ta den mer nyansert utsikt til USA som brukes oftere på andre land? Hvorfor klage på amerikansk kultur mens di spiser på mcdonalds og bruker din iPhone og ha på deg din baseball lue?

 

Sett fra denne siden av dammen ser det ut som hykleri og uvitende dumhet

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Well said!

 

Et mer Intersannt spørsmål er det som Bromark prøvde å svare på. Hvorfor tror så mange nordmenn og europeerne generelt at amerikanere er dummere enn de egentlig er? Hvorfor ikke ta den mer nyansert utsikt til USA som brukes oftere på andre land? Hvorfor klage på amerikansk kultur mens di spiser på mcdonalds og bruker din iPhone og ha på deg din baseball lue?

 

Sett fra denne siden av dammen ser det ut som hykleri og uvitende dumhet

 

Klart det er det. Det er tåpelig å buse ut med sitt inntrykk av et helt folk, basert på komiserier og tabloide medier. Som snusfornuftig hobbypsykolog vil jeg påstå at dette kommer av mindreverdighetskomplekser. Om man ikke føler seg som den smarteste kniven i skuffen selv, er det lettvint og komfortabelt å finne moro i å peke og le av andre mennesker.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Her ser vi er mer nyansert noye bilde:

 

Amid concerns about the lagging math and science performance of American children, American adults are actually scoring higher than they did 20 years ago on a widely used index of civic scientific literacy, according to a University of Michigan researcher

 

America is the only major country that requires almost all its college and university students to complete a full year of science, Miller points out. So the scientific literacy of U.S. adults is relatively high compared to the general adult populations of other developed nations. But given the on-going changes in many fields of science, most adults will learn most of their information about science after they leave formal schooling.

 

http://www.scienceda...10216110857.htm

Ja, den er grei, men hva med de resterende college/university-studentene og de som ikke går college/university? Og hva med den synkende aksepten (37% ->) for evolusjon? Jeg får et inntrykk av at vitenskapstiltroen er sterkt polarisert, noe som kanskje kunne vært et resultat av en feilslått "scientific literacy"-politikk. Men det er bra du tar meg på det jeg sier, for det var et litt "intuitivt" innlegg.

 

Av de undersøkelsen jeg har lest så er ikke dette et voksende problem. Feks tror 20% flere unge amerikanere på evolusjon enn de som er eldre enn 55. Men såklart, USA sitt skolesystem er definitivt ikke det beste. Grunnen til de anti-vitenskapelige holdningene har vel litt med at amerikanere generelt er mer skeptiske til autoritære kilder, og så må man sikkert se tilbake til når europeerne kom til amerika for å forstå det.

Kilde? I så fall er det ganske positivt.

Lenke til kommentar

Som snusfornuftig hobbypsykolog vil jeg påstå at dette kommer av mindreverdighetskomplekser. Om man ikke føler seg som den smarteste kniven i skuffen selv, er det lettvint og komfortabelt å finne moro i å peke og le av andre mennesker.

Som irriterende bedreviter og psykologistudent, så tror jeg snarere det er snakk om en rekke faktorer, inkludert inngruppe-bias, utgruppehomogenitetseffekten, bestemt av tilgjengelighetsheuristikken, pga. vividness-effekten, takket være media. Sorry......! :roll:

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Ja, den er grei, men hva med de resterende college/university-studentene og de som ikke går college/university? Og hva med den synkende aksepten (37% ->) for evolusjon?

Tror du mer enn 50% av nordmenn forstår evolusjon? Det er tross alt 25% av befolkningen som ikke vet hvorfor vi feirer 17 mai. Jeg tror en stor andel av befolkningen tror på evolusjon og global oppvarming uten å vite hva det er.

 

I USA er det en ekstremt stor mistilitt mot forskning, fordi det har kommet ut mye falsk forskning. Man hører ofte at forskere sier "republikanerene er dummere enn demokratene." Men når man tar en nærmere titt på hva de faktisk spurte om, så finner man ut at de spurte spørsmål som. "er økonomien i bedring?", "har skattene gått opp", etc.

 

Ergo, årsaken til at flere amerikanere ikke tror på evolusjon er ikke fordi de er så dumme, men fordi de er mer relgiøse, og har mindre tro på forskning.

Lenke til kommentar

Tror du mer enn 50% av nordmenn forstår evolusjon? Det er tross alt 25% av befolkningen som ikke vet hvorfor vi feirer 17 mai. Jeg tror en stor andel av befolkningen tror på evolusjon og global oppvarming uten å vite hva det er.

Det kan godt være, det. Men det er vel ingen data som går inn på det. I hvert fall, 75 % av et representativt norsk utvalg svarer "enig" på spørsmålet "Human beings, as we know them, developed from earlier species of animals: true or false?", og det er mye mindre grad av usikkerhet enn i USA. (New Scientist, 2006) Denne artikkelen anser forresten et nasjonalt US-pensum som løsningen, og den virker litt oppløftende.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Hva er liksom forskjellen mellom å være dummere og å tro mer på religion og mindre på forskning? For grupper er det samme sak, man blir ikke plutselig rasjonell fordi man er irrasjonell på en spesifik måte. Å ikke klare å skjønne forskjell på tabloid fremstilling av forskning i en avis og forskning er heller ikke noe godt tegn på kritisk tanke. Videre er vel ikke problemet som er skissert at folk ikke skjønner evolusjon 100 % men at folk som vet lite er dumme og arrogante nok til å tro at de vet bedre. AtW

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norge er et av de mest sekulære samfunnene i verden, at evolusjonteorien står sterkt her er veldig naturlig. Å sette dette opp som eneste kriterie for intellgensen i en befolkning har lite for seg. Man kunne sammenligne med de aller fleste andre land og finne de samme forholdene. Ettersom nordmenn ikke utmerker seg spesielt mer enn andre når det gjelder vitenskap og annen intellektuell aktivitet, så er det liten grunn til at vi er så mye smartere enn alle andre som det denne lettvinte teorien påstår.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Norge er et av de mest sekulære samfunnene i verden, at evolusjonteorien står sterkt her er veldig naturlig. Å sette dette opp som eneste kriterie for intellgensen i en befolkning har lite for seg. Man kunne sammenligne med de aller fleste andre land og finne de samme forholdene. Ettersom nordmenn ikke utmerker seg spesielt mer enn andre når det gjelder vitenskap og annen intellektuell aktivitet, så er det liten grunn til at vi er så mye smartere enn alle andre som det denne lettvinte teorien påstår.

Sier ikke at norge nødvendigvis er noen intellektuell bauta, men at man ikke utmerker seg spesielt innen vitenskap sier ikke nødvendigvis så mye som befolkningen som helhet.

 

1. Eliten er ikke nødvendigvis representativ for massene.

2. Norge er ett land med få innbyggere.

3. Rike land med små forskjeller har en tendens til at folk driver mer med unødvendig dill mtp utdannelse og jobber.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Hva er liksom forskjellen mellom å være dummere og å tro mer på religion og mindre på forskning? For grupper er det samme sak, man blir ikke plutselig rasjonell fordi man er irrasjonell på en spesifik måte. Å ikke klare å skjønne forskjell på tabloid fremstilling av forskning i en avis og forskning er heller ikke noe godt tegn på kritisk tanke. Videre er vel ikke problemet som er skissert at folk ikke skjønner evolusjon 100 % men at folk som vet lite er dumme og arrogante nok til å tro at de vet bedre. AtW

 

Du blander tro og vitenskap-kunnskap. Tror krever at du mener noe som ikke kan bevises og er ofte ulogiske. PISA undersøkelsene viser at amerikanske elever har lignende kunnskap som norske elever, så det er ikke dumhet og kunnskap som mangler men at religiøse amerikaner blir tvunget å ignore vitenskapen fordi de mer bokstavelig religiøse amerikaner må tro på enten den ene eller den andre men aldri begge. Dette hender ikke i Norge så mye selv de religiøse fordi statskirken støtter evolusjon teorien . En kan si at å ignore vitenskapelig bevis er dummt men det er ikke fordi amerikaner mangler kunnskapen om evolusjon men fordi de har en annen mening om det.

 

Heldigvis er dette problemet som så mange nordmenn setter fokus på ikke så stort at USA ikke er modernisert. Vitenskap og teknologi har blitt sentralt i USAs økonomiske utvikling.

Lenke til kommentar

Hva er liksom forskjellen mellom å være dummere og å tro mer på religion og mindre på forskning? For grupper er det samme sak, man blir ikke plutselig rasjonell fordi man er irrasjonell på en spesifik måte. Å ikke klare å skjønne forskjell på tabloid fremstilling av forskning i en avis og forskning er heller ikke noe godt tegn på kritisk tanke. Videre er vel ikke problemet som er skissert at folk ikke skjønner evolusjon 100 % men at folk som vet lite er dumme og arrogante nok til å tro at de vet bedre. AtW

 

Du blander tro og vitenskap-kunnskap. Tror krever at du mener noe som ikke kan bevises og er ofte ulogiske. PISA undersøkelsene viser at amerikanske elever har lignende kunnskap som norske elever, så det er ikke dumhet og kunnskap som mangler men at religiøse amerikaner blir tvunget å ignore vitenskapen fordi de mer bokstavelig religiøse amerikaner må tro på enten den ene eller den andre men aldri begge. Dette hender ikke i Norge så mye selv de religiøse fordi statskirken støtter evolusjon teorien . En kan si at å ignore vitenskapelig bevis er dummt men det er ikke fordi amerikaner mangler kunnskapen om evolusjon men fordi de har en annen mening om det.

 

Heldigvis er dette problemet som så mange nordmenn setter fokus på ikke så stort at USA ikke er modernisert. Vitenskap og teknologi har blitt sentralt i USAs økonomiske utvikling.

Da er man jo dum! Når man vet hva vitenskapen har å si om saken og er "tvunget" til å la religion overstyre det, så er det et irrasjonelt og dumt valg. Man kan jo gjerne skylde på at kulturen isåfall fremmer dumskap, men dumskap er det uansett. Jeg vet ikke hvordan USA faktisk ligger ann, men disse forklaringsmodellene folk kommer opp med er ihvertfall ikke noe argument imot.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva er liksom forskjellen mellom å være dummere og å tro mer på religion og mindre på forskning? For grupper er det samme sak, man blir ikke plutselig rasjonell fordi man er irrasjonell på en spesifik måte. Å ikke klare å skjønne forskjell på tabloid fremstilling av forskning i en avis og forskning er heller ikke noe godt tegn på kritisk tanke. Videre er vel ikke problemet som er skissert at folk ikke skjønner evolusjon 100 % men at folk som vet lite er dumme og arrogante nok til å tro at de vet bedre. AtW

 

Du blander tro og vitenskap-kunnskap. Tror krever at du mener noe som ikke kan bevises og er ofte ulogiske. PISA undersøkelsene viser at amerikanske elever har lignende kunnskap som norske elever, så det er ikke dumhet og kunnskap som mangler men at religiøse amerikaner blir tvunget å ignore vitenskapen fordi de mer bokstavelig religiøse amerikaner må tro på enten den ene eller den andre men aldri begge. Dette hender ikke i Norge så mye selv de religiøse fordi statskirken støtter evolusjon teorien . En kan si at å ignore vitenskapelig bevis er dummt men det er ikke fordi amerikaner mangler kunnskapen om evolusjon men fordi de har en annen mening om det.

 

Heldigvis er dette problemet som så mange nordmenn setter fokus på ikke så stort at USA ikke er modernisert. Vitenskap og teknologi har blitt sentralt i USAs økonomiske utvikling.

Da er man jo dum! Når man vet hva vitenskapen har å si om saken og er "tvunget" til å la religion overstyre det, så er det et irrasjonelt og dumt valg. Man kan jo gjerne skylde på at kulturen isåfall fremmer dumskap, men dumskap er det uansett. Jeg vet ikke hvordan USA faktisk ligger ann, men disse forklaringsmodellene folk kommer opp med er ihvertfall ikke noe argument imot.

 

AtW

 

Er 50 % av nordmenn dumme, da en av to tror på snåsamannen? Det er da vel strengt tatt flere enn hvor mange som tror på evolusjon i USA. Så er vi "dummere" nå?

 

http://www.dagbladet...annen/20622709/

Endret av cFc
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er liksom forskjellen mellom å være dummere og å tro mer på religion og mindre på forskning? For grupper er det samme sak, man

blir ikke plutselig rasjonell fordi man er irrasjonell på en spesifik måte. Å ikke klare å skjønne forskjell på tabloid fremstilling av forskning i en

avis og forskning er heller ikke noe godt tegn på kritisk tanke. Videre er vel ikke problemet som er skissert at folk ikke skjønner evolusjon 100 %

men at folk som vet lite er dumme og arrogante nok til å tro at de vet bedre. AtW

 

Du blander tro og vitenskap-kunnskap. Tror krever at du mener noe som ikke kan bevises og er ofte ulogiske. PISA undersøkelsene viser at amerikanske elever har lignende kunnskap som

norske elever, så det er ikke dumhet og kunnskap som mangler men at religiøse amerikaner blir tvunget å ignore vitenskapen fordi de mer bokstavelig religiøse amerikaner

må tro på enten den ene eller den andre men aldri begge. Dette hender ikke i Norge så mye selv de religiøse fordi statskirken støtter evolusjon teorien . En kan si at å ignore vitenskapelig bevis er dummt men det er ikke fordi amerikaner mangler kunnskapen om evolusjon men fordi de har en annen mening om det.

 

 

 

Heldigvis er dette problemet som så mange

 

nordmenn setter fokus på ikke så stort at USA ikke er modernisert. Vitenskap og teknologi har blitt sentralt i USAs økonomiske utvikling.

Da er man jo dum! Når man vet hva vitenskapen

har å si om saken og er "tvunget" til å la religion overstyre det, så er det et irrasjonelt og dumt valg. Man kan jo gjerne skylde på at kulturen isåfall fremmer dumskap, men dumskap er det

uansett. Jeg vet ikke hvordan USA faktisk ligger ann, men disse forklaringsmodellene folk kommer opp med er ihvertfall ikke noe argument

imot.

 

AtW

 

 

Hvordan har dette mening om evolusjon(dumhet) hatt en negativ påvirkning i amerikansk samfunn i forhold til norsk samfunn som har den motsatt mening? Flere av de fineste universiteter i USA er religiøse og har meget gode vitenskapelig forskere, noe nobel prisvinnere

 

Jeg utfordre deg til å vise meg hvorfor dette er en meget viktig spørsmål for vitenskap i USA, som vinner 70% av nobel prisene i verden.

Lenke til kommentar

 

Er 50 % av nordmenn dumme, da en av to tror på snåsamannen? Det er da vel strengt tatt flere enn hvor mange som tror på evolusjon i USA. Så er vi "dummere" nå?

 

http://www.dagbladet...annen/20622709/

 

Ja, jeg er overbevist om at gruppen som tror på snåsamannen er dummere enn de som tror ikke tror på han. Har jeg sagt amerikanere er dummere enn nordmenn?

 

AtW

 

 

Hvordan har dette mening om evolusjon(dumhet) hatt en negativ påvirkning i amerikansk samfunn i forhold til norsk samfunn som har den motsatt mening? Flere av de fineste universiteter i USA er religiøse og har meget gode vitenskapelig forskere, noe nobel prisvinnere

 

Jeg utfordre deg til å vise meg hvorfor dette er en meget viktig spørsmål for vitenskap i USA, som vinner 70% av nobel prisene i verden.

 

Mener du at en dum og uutdannet befolkning vil ha ett like bra samfunn som en mindre dum og mer utdannet befolkning om ting holdes likt?

 

Jeg har tidligere pekt på hvorfor resultater innen vitenskap ikke er direkte sammenliknbart med befolkningens intelligens, er du uenig i de vurderingene jeg gjorde der?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er 50 % av nordmenn dumme, da en av to tror på snåsamannen? Det er da vel strengt tatt flere enn hvor mange som tror på evolusjon i USA. Så er vi "dummere" nå?

 

http://www.dagbladet...annen/20622709/

Ja, jeg er overbevist om at gruppen som tror på snåsamannen er dummere enn de som tror ikke tror på han. Har jeg sagt amerikanere er dummere enn nordmenn?

 

AtW

 

Hvordan har dette mening om evolusjon(dumhet) hatt en negativ påvirkning i amerikansk samfunn i forhold til norsk samfunn som har den motsatt mening? Flere av de fineste universiteter i USA er religiøse og har meget gode vitenskapelig forskere, noe nobel prisvinnere

 

Jeg utfordre deg til å vise meg hvorfor dette er en meget viktig spørsmål for vitenskap i USA, som vinner 70% av nobel prisene i verden.

 

Mener du at en dum og uutdannet befolkning vil ha ett like bra samfunn som en mindre dum og mer utdannet befolkning om ting holdes likt?

 

Jeg har tidligere pekt på hvorfor resultater innen vitenskap ikke er direkte sammenliknbart med befolkningens intelligens, er du uenig i de vurderingene jeg gjorde der?

 

AtW

Om mennesker generelt i to av de mest utdannete landene i verden generellt sett er dumme ifølge deg så tror jeg det er på tide å redefinere hva som grenser for dum/intelligent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...