Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Jo mer veldedighet, desto verre samfunn.

 

Jo mer flerkulturelle samfunn, desto mindre støtte for velferd staten

 

En må ha både tillit i staten og naboen som får dine penger fra staten å støtte en velferd stat. Hvis 90% av sosial støtte fra hvite nordmenn gikk til muhammed og akbar som de så som fremmede, late og ikke ønsket å få jobb vile velferdstaten få lite støtte. De mer homogene europeiske land kan ikke sammenlignes direkte, særlig Norge som har janteloven. Det er ingen tilfeldighet at det finnes mindre støtte for velferdsgoder mens innvandring øker i Europa og mer støtte for partier som FrP Velferdstaten ødelegges av innvandring hvis det fortsetter. Fint å gl pengene dine til per og Ola men Muhammed og arif er du mye mer skepsis og med gode grunnen. Det er vanskelig å integrere deg i et fremmed rasisiske samfunn. Har du muligheten å sitte hjemme ville mange utlendinger gjør det. I usa må du integrere deg å få jobb

 

Det kan værr mer effektive å støtte de fattige gjennom

staten men det betyr ikke at amerikaner ikke er generøs, egentlig er vi mer generøse. Det er en ting å bli tvunget av staten å betale skatter fordi flertallet bestemmer dette for deg, det er en annen ting å gjøre det helt frivillige.

Dette mer nyansert nøyer bilde som viser hvorfor vi ikke har en stor velferd stat og faktum at amerikanere er veldig generøse får du sjelden i Norge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det siste tror jeg nok stemmer. Hadde jeg vært amerikaner ville jeg nok stemt Ron Paul. Men usikker, kan godt hende jeg hadde stemt på Obama også for den sakens skyld. Det er mer jeg er enig med Demokratene i enn Republikanerne.

Jeg stemte igår i Ohio. Ron Paul og Obama er stikk motsatte i de fleste områder.

Ja, det er sant... Men jeg er usikker på hva som er best... Men jeg tror Ron Paul er til det bedre for økonomien deres i alle fall... Samt frihetene deres... Kan ikke holde på med å føre krig, vet du, når man har gjeld som står over ørene... Det som gjør meg usikker derimot spørsmålet om hvor stor trussel Iran er. Sannsynligvis er de ingen som helst trussel, men man kan jo ikke vite med 100% sikkerhet. Men jeg er nok mer for et sterkt forsvar, i form av å forsvare landet istedet for å være den som hele tiden angriper(...)

 

Jeg er sterkt antireligiøs, og er i mot Ron Pauls syn på abort... For eksempel... (....) Uansett tror jeg ingen av presidentkandidatene gjør USA noe som helst bedre... USA er et land stappfullt med religiøse umoralske, selvsentrerte og egoistiske bigoter...

Jeg har ikke truffet en religiøs amerikaner personlig som er både umoralske og religiøse.

Ikke jeg heller... Man trenger jo ikke ha truffet noen for å vite at det eksisterer. ;)

 

På andre siden, de fleste som jeg har truffet som er umoralske er de som aldri går på kirken.

Det er jo meget mulig det... Skal ikke benekte det. Det jeg har bitt meg merke i er at disse religiøse menneskene går rundt med den agendaen at de er så utrolig mye bedre enn andre mennesker, at de går rundt å påstår de har så utrolig mye høyere moral enn andre, og så videre... De påstår ofte feilaktig og trangsynt at man må være religiøs for å kunne ha gode verdier...

 

Men samtidig så mobber de og plager de mennesker som er annerledes, enten de er annerledes fordi de har en annen seksuell legning eller ett annet syn på livet enn dem selv og andre dumme og banale ting...

 

Jeg mener det for eksempel er umoralsk å gå rundt med bannere i gaten hvor det står at "God hates fags" etc. - Ikke fordi jeg er det selv, men fordi jeg ser på dette som ren og skjær mobbing av de som er annerledes... Så er det dobbeltmoralsk. For det første så står det i den bibelen de følger, at det viktigste og tyngste budet av dem alle er dette: "Du skal gjøre mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg" - dette nestekjærlighetsbudet står i følge bibelen over alle andre bud, alle andre bud gjelder også de bud som de religiøse bruker når de skal konfrontere mennesker med hvor syndige de er.

 

I tillegg til dette står det at: "Døm ikke, for at dere selv ikke skal bli dømt"(...) "Hvorfor ser du flisen i din brors øye, men bjelken i ditt eget øye legger du ikke merke til?" men det virker som om amerikanere plasserer rettroenhet over medmenneskelighet (=nestekjærlighet) når de i sin iver ønsker å dømme andre mennesker nord og ned, samt vise seg som moralens og troens voktere...

 

Og hvorfor, eller hvordan, har det seg at de sterkest troende/religiøse i landet, oftest er dem som også ser ut til å støtte de mest hensynsløse politikerne i landet? Jeg mener i forhold til det å motsette seg en human politikk som søker å hjelpe de svakest stilte i samfunnet?

 

De gjør jo ikke annet enn å stikke kjepper i hjulene for de fattigste... Noen av disse religiøse bigotene, med Newt Gingrich i spissen, ønsker jo å fjerne (opt out) trygdeordningene (social security)... Dette er en høyest umoralsk og umenneskelig politikk, som da svært mange av de religiøse bigotene stemmer på til fordel for å kunne undertrykke homofile mennesker i form av å nekte dem de samme rettigheter som andre mennesker... Dette er mobbing og undertrykking, og en umoralsk uansvarlighet langt ut over hva som angår sunn fornuft, eller god menneskelig moral forøvrig... Rettroenhet er 10000 ganger viktigere enn medmenneskelighet/nestekjærlighet i disse bigotenes øyne...

 

Og de aller fleste religiøse mennesker, stemmer på den politikken som stadig forsøker å tilfredsstille de aller rikeste, og som selvsagt samtidig rævkjører de aller svakeste og fattigste i samfunnet...

(Desto mer religiøs du er, altså jo sterkere troen er, desto større er sjansen for at man støtter den dårligste politikken for de svakeste i samfunnet)... Har vel kanskje noe med at desto mer man tror på religiøse dogmer, desto dummere i hodet (mindre intelligent) og åndssvak er man.

 

 

Jeg har nå vist at jeg mener det er noe god moral i bibelen, men at de religiøse fundamentalistene i USA, som tilsynelatende dominerer utrolig store deler av politikken, ser ut til å hoppe bukk over alt det gode, mens de forherliger alle de dogmatiske og trangsynte delene av bibelen...

 

Det finnes umoralske folk overalt selvfølgelig, religiøs eller ikke, men min erfaring er at typiske amerikaner som går ofte på kirken er mer moralske enn de som aldri gjør det.

Det er godt mulig, som sagt. Nå er det ganske stor forskjell på Norge og USA... Her er det massevis av humanetikere, og flertallet av de som er kristne, de prøver i det minste å forholde seg til de gode delene av bibelen, og på generell basis så stemmer de ikke på en umoralsk og umenneskelig politikk... IMO... Du har jo noen galninger som stemmer på (kristen)demokratene (Edit: Ikke KrF, siden KrF har veldig mye human og akseptabel politikk! (Selv om partiet Venstre har bedre politikk; IMO)), men de er ikke mange, i forhold til hvor mange som stemmer på "umoralsk" politikk i USA.,

Umoralsk politikk er slik jeg ser det, politikk som går ut over de svakeste, og som ikke gjør en skitt for å bedre levekårene deres... Samt hangen til å frata de homofile de samme rettigheter som de heterofile har...

 

Tror du Obama kunne blitt valgt hvis USA var stappfullt med egoistiske bigoter og rasister?

Ja... Flertallet trenger jo ikke være helt blåst i hodet selv om USA også er stappmett av de som er det... ;) Jeg bare ser på hvor mange som for eksempel stemmer på slike folk som Newt Gingrich... En mann som gikk fra kona si da han fant ut at hun hadde kreft... Det forteller svært mye om hans moral eller rettere: UMORAL!

 

Hvis man tar slutten på denne reklamen for eksempel;

 

 

Helt totalt forskrudd!! Budskapet er at hvite mennesker er overlegene... At fargen til dagens president er et problem... At mennesker som ikke tror på Jesus ikke er mennesker ("a person") ..

 

Kanskje de ikke burde ha noen rettigheter heller??? Greit nok, det første var jo litt morsomt, altså den første delen (at Romney er en idiot), i og med at Mitt (oversatt til: Vott/vante/) Romney også er en merkelig religiøs tulling... En tulling som blant annet åpenlyst har sagt at han ikke bryr seg om de fattigste, og som på samme måte som Gingrich; ønsker å føre en diskriminerende politikk som går ut på å stigmatisere og undertrykke en liten minoritet i samfunnnet på grunn av hva slags menneskelige følelser og seksuell orientering de har..., samtidig som han gir fullstendig blanke blaffen i de svakest økonomisk stilte i samfunnet, og ingenting gjør for at noe som helst skal bli bedre...

 

Disse menneskene har utrolig mange stemmer i ryggen.. Ufortjente stemmer. De er umoralske, og når de får så mange stemmer i ryggen, så betyr det at så mange faktisk enten er så dumme at de ikke forstår noe som helst, eller at de faktisk er ondskapsfulle og umoralske med viten og vilje... Jeg tror egentlig de bare er dumme, og at de er umoralske uten å vite at de er umoralske.. De er så forblindet av bibelens dogmatikk at de ignorerer den humanistiske delen av den...

 

Hvor mange minoritet rase ledere finnes i europeiske land?

Slik jeg ser det, så eksisterer det ikke noen "raser" ... Det finnes bare ulike farger og fasonger, samt kulturer og det vi måtte se på som ukulturer. Men dette er heller ikke poenget mitt... Det er ikke om å gjøre å ha flest mulig mørkhudede i toppstillinger sånn prinsipielt, heller ikke det motsatte... Grunnen til at det ikke er så mange minoriteter i toppstillinger, er at de nettopp er minoriteter. Det er større sannsynlighet for at det blir en som representerer majoriteten enn minoriteten... Ville jo vært kunstig dersom det ble ordnet slik at det ble motsatt... Men tramper de fleste av disse lederne noen av disse minoritetene på beina, forsøker de å frata dem de samme rettighetene for eksempel? Nei... Jeg har ikke sett så mye av dette...

 

(det finnes mer mørkhudete fotball spillere på fransk landslaget enn hele fransk parliamentet) Hvor mange mørkhudete politikere finnes i stortinget?

Se forklaringen over. Det er ikke om å gjøre å få inn flest mulig mørkhudede, men flest mulig fornuftige folk som fører en politikk som er gunstig for folk flest... Hudfarge har intet å si i denne sammenhengen... Det er ideene, og hva man ønsker å gjøre for landet, noe annet ville vært helt håpløst dumt...

 

Har du bodd i USA og truffet oss eller bare leser du norske tabloider som viser bare de negative sidene?

Jeg har aldri vært i USA, så jeg ser på USA fra utsiden... Det er er ut i fra dette jeg uttaler meg... Det er mulig at tingenes tilstand er mye bedre enn hva jeg har sett... Nå gir ikke media et utelukkende negativt bilde av amerikanerne, jeg vil heller si at det ofte er motsatt. YouTube derimot har i større grad påvirket meg: Jeg ser på en god del dokumentarer angående religiøsitet i USA(...) ..Og jeg jeg baserer meg i denne debatten hovedsakelig på HVA disse presidentkandidatene står for, og hvor mange som faktisk stemmer på dem av amerikanerne... Det er det jeg tar utgangspunkt i.

 

Men du har et godt argument når det gjelder dette med hvor mange som valgte Obama... Men det faktum at en amerikansk president MÅ være religiøs, å tro på en Gud, det gjør ikke amerikanere flest spesielt intelligente... Bare så det er klart... Det er ikke religion som gjør noen til gode politikere... Det er rett og slett hva slags løsninger de har på samfunnets problemer...

 

Det finnes nok dem som kan få økonomien på fote igjen... Men det er ikke penger som betyr alt her i verden.... Det er mange andre ting. Menneskeliv... Miljøet... Menneskerettigheter... og så videre..

Gir man fullstendig faen i dette, så vil verden bli et levende mareritt..

Det som stanser amerikansk økonomien idag er trøbbel i EU.

Hvorfor tror du mer europeerne flytter til USA enn omvendt hvis amerikanske tilstander er så dårlige?

De er vel resurssterke mennesker da... Nysgjerrighet som trekker dem. Omvendt blir vel vanskelig da majoriteten av folk fra USA ikke vet at det finnes andre land i verden enn USA... Så den er jo ganske grei... Er jo slike folk som deg som en gang innimellom blir klar over at det finnes noe mer enn bare USA da... ;) ...Og som finner ut at de har lyst til å dra... :p

 

Men for bedrifter og store selskaper etc, så kan det jo være fordelaktig å holde på i USA, siden USAs høyeste prioritet er bedrifter... Mens her så har man mennesket som høyeste prioritet. Det er jo ikke vanskelig å se det...

 

Håper du virkelig ikke er så bigotete at du virkelig mener hva du skriver. Som alle land, og særlig et stort land med innvandrere fra hele verden, det finnes mange sider, noen tragiske synd og andre uhyre lykkelig. Bor du her lenge så er det oftest at nordmenn aldri flytter tilbake.

Meget mulig det. Men med tanke på hvor mange som stemmer Mitt Romney, Newt Gingrich og Santorum, så står jeg på mitt...

 

Edit: Leif =P

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er ikke religion som gjør noen til gode politikere... Det er rett og slett hva slags løsninger de har på samfunnets problemer...

:thumbup:

Lenke til kommentar

Det er ikke religion som gjør noen til gode politikere... Det er rett og slett hva slags løsninger de har på samfunnets problemer...

:thumbup:

;) (...) Men hadde jeg sagt dette til en rekke Gingrich-, Santorum-, eller Mitt Romney -tilhengere, ville jeg vel fått så ørene flagret... Ufortjent, for jeg hadde jo bare fortalt dem sannheten...

 

Godt jeg bor i Norge sier nå jeg! Vi har det veldig godt her vi bor! Nesten uansett hvilket parti, eller koalisjonsregjering som styrer ... Jeg kan for eksempel ikke med hånden på hjertet si at: "Jeg lever i et uland som ikke tar vare på de svakest stilte i landet..." Eller at "Norge på noen måte ikke er et godt land å leve i, for de aller, aller fleste."... For da lyver jeg. Jeg har fått innvilget varlig uførepensjon på grunn av store søvnvansker og en uhelbredelig sykdom som gjør meg ufør i forhold til å kunne ta arbeid i arbeidslivet... Men jeg har et godt økonomisk og sosialt liv på tross av dette. Og det er jo på grunn av at norske politikere faktisk gjør noe for de svakeste i samfunnet. Jeg mener Venstre burde bli litt mektigere, slik at enda mer kan bli gjort for de lider nød, blant annet de narkomane. =)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Det er ikke religion som gjør noen til gode politikere... Det er rett og slett hva slags løsninger de har på samfunnets problemer...

 

Det motsatte kan sies også, ateisme ikke gjør noe til gode politikere heller.

 

Men hadde jeg sagt dette til en rekke Gingrich-, Santorum-, eller Mitt Romney -tilhengere, ville jeg vel fått så ørene flagret... Ufortjent, for jeg hadde jo bare fortalt dem sannheten...

De fleste amerikaner vet at det er mer enn religion som gjør en god politiker, det er meget få som stemmer på en kandidat bare på grunnen av sin religion, kristne republikaner hater kristne demokrater. Det er et dummt påstand.

 

Godt jeg bor i Norge sier nå jeg!

 

Det finnes mange fordeler i Norge, men også andre steder hvis en ikke er så sneversynt å se litt mer rundt. Du har sagt skrevet så mange fordommer og generaliseringer at jeg ikke gidder å svare på

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke religion som gjør noen til gode politikere... Det er rett og slett hva slags løsninger de har på samfunnets problemer...

Det motsatte kan sies også, ateisme ikke gjør noe til gode politikere heller.

Riktig, men det er ingen som påstår det heller.

Jf. Dette jeg skrev ovenfor at i USA, så MÅ man være religiøs, og med det menes å tro på den judeo-kristne guddommen, for i det hele tatt kunne bli President, slik det står til i dagens USA...

 

Men du har selvsagt helt rett i det du sier! Og her vil jeg gjerne tillegge at staten burde også strengt tatt være sekulær, og på DET punktet så mener jeg at USA har gjort noe riktig! Deres stat har ingen statsreligion... Og det mener jeg er jo veldig bra! Norge burde også skille staten fra kirken, og la kirken velge sine egne biskoper og liknende... Jeg mener i tillegg til dette at statstøtten som kirken får burde fjernes, slik at Kirkene kan stå på egne bein, ved å finansiere seg selv. Jeg er uenig i at jeg som en ikketroende må være med å finansiere noe jeg ikke har noe som helst troen på...

 

Men hadde jeg sagt dette til en rekke Gingrich-, Santorum-, eller Mitt Romney -tilhengere, ville jeg vel fått så ørene flagret... Ufortjent, for jeg hadde jo bare fortalt dem sannheten...

De fleste amerikaner vet at det er mer enn religion som gjør en god politiker, det er meget få som stemmer på en kandidat bare på grunnen av sin religion, kristne republikaner hater kristne demokrater. Det er et dummt påstand.

Ikke helt dum påstand... Du sier de vet at det er "mer enn religion" som gjør deg til en god politiker.(...) Faktum er at religion og relgiøst ståsted har null og niks å si for om du er en god politiker eller ikke!

 

Godt jeg bor i Norge sier nå jeg!

Det finnes mange fordeler i Norge, men også andre steder hvis en ikke er så sneversynt å se litt mer rundt.

Neida... Det er mange andre fine steder...

Også i USA kan jeg tenke meg. Men om jeg hadde bodd der, <

jeg som er arbeidsufør... *Grøss* tørr ikke engang tenke på det...

 

Du har sagt skrevet så mange fordommer og generaliseringer at jeg ikke gidder å svare på

Det jeg har skrevet, det er fordommer, men det er ikke ubegrunnede fordommer. Det er reele fordommer rettet mot dem jeg omtaler, som slett ikke gjelder alle amerikanere. Det er heller ikke generalisering, for jeg vært meget spesifikk på hvem jeg mener hele veien...

 

Det er så mange som blir så begeistret og som sier: "Åh, USA!!! Paradis på jord!!!""

(sett for mye på amerikanske filmer etc. og har så mange rollemodeller der etc.) -

 

Det jeg påpeker her er jo bare at USA ikke bare er fryd og gammen, men at USA også har noen baksider også (som alle andre land også forøvrig)... I alle fall når det kommer til politikk og den voldsomme religiøse retardasjonen som man finner der blant de mest religiøse velgergruppene...

 

Mye bra finnes jo, selvfølgelig! Det er et stort land, med mange oppegående, smarte og kreative mennesker også! Og vi har mye vi kan takke dere amerikanere for!! Blant annet kan vi takke dere for internett, og svært mye god underholdning. Uten dere ville verden vært utrolig fattig kulturelt sett! Det er mye storartet med USA.

Det er ikke det jeg prøver å formidle her...

 

 

Det dreier seg om, det er at jeg mener at deres politikere, fører en uansvarlig politikk... Og at det finnes tusenvis av religiøse bigoter som sørger for at det blir ført en slik politikk... Resten av folket har jeg ikke noe i mot i det hele tatt...

 

Husk:

Dette er et diskusjonsforum...

Og jeg bare svarte deg på det du sa... :)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Vondt i magen på en unge i barneskolealder.

 

For meg høres det LANGT mer sannsynlig ut at ungen var redd for å dra på skolen, og fikk litt peptalk/selvtillit/tro fra gamlingen. Hvor mange er det ikke som har hørt om unger som har "vondt i magen" grunnet dårlig miljø på skolen?

Lenke til kommentar

Vondt i magen på en unge i barneskolealder.

 

For meg høres det LANGT mer sannsynlig ut at ungen var redd for å dra på skolen, og fikk litt peptalk/selvtillit/tro fra gamlingen. Hvor mange er det ikke som har hørt om unger som har "vondt i magen" grunnet dårlig miljø på skolen?

Vel tydeligvis har en en viss politiinspektør aldri hørt om slikt. :thumbdown: Folks idioti slutter aldri å overraske meg, men det jeg finner skummelt er at slike personer tildels sitter i ganske høye stillinger. Her er det altså to grove feilvurderinger fra politiinspektørens side: 1. At hun tror at snåsamannen har helberedet sønnen hennes bed håndspåleggelse. 2. At hun ikke holder kjeft om dette men faktisk går ut med slik dritt i media.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

;) (...) Men hadde jeg sagt dette til en rekke Gingrich-, Santorum-, eller Mitt Romney -tilhengere, ville jeg vel fått så ørene flagret... Ufortjent, for jeg hadde jo bare fortalt dem sannheten...

Der er mange troende i Norge, men de utbanuserer ikke det for all verden.

 

Der er også flere troende i Russland enn du aner. Jeg mener også å ha sett Putin :roll: med et kors rundt halsen. Uansett er jo det et signal for dem som er opptatt av symboler.

 

Jeg er veldig skeptisk når noen vil eksportere sin religion til oss. Skulle jeg velge et kristent miljø holder den gode gamle norske indremisjonen for meg personlig. Jeg trenger ikke utenlandsk halle lulja. :dribble:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Mye bra finnes jo, selvfølgelig! Det er et stort land, med mange oppegående, smarte og kreative mennesker også! Og vi har mye vi kan takke dere amerikanere for!! Blant annet kan vi takke dere for internett, og svært mye god underholdning. Uten dere ville verden vært utrolig fattig kulturelt sett! Det er mye storartet med USA.

Det er ikke det jeg prøver å formidle her...

:hmm::hmm:

 

Var Tim Berners-Lee amerikaner og arbeidet han i USA?

 

A graduate of Oxford University, Tim Berners-Lee invented the World Wide Web, an internet-based hypermedia initiative for global information sharing while at CERN, the European Particle Physics Laboratory, in 1989. He wrote the first web client and server in 1990. His specifications of URIs, HTTP and HTML were refined as Web technology spread.

 

Jeg vil si snarere tvert imot. Mange amerikanske firmaer som for eksempel Google (som selv lanserer seg som firmaet med slagordet "do no evel" - mange mener det motstatte er tilfellet), har gjort Lees ideer om til mer eller mindre manipulert digital informasjon (ofte i form av egenprodusert reklame mens all annen reklame skal druknes i verdens veven). Jeg sier at amerikanerne ikke er fornøyd før de eier alle bit-strømmer på nettet :dribble:

 

Min erfaring er også at de overser alt som ikke kommer fra USA.

 

Ytterligere informasjon:

 

Who invented the Internet?

 

The true face of a global monopoly finally shows up.

 

Wikipedia kilde for høyreekstremisme eller nyttig verktøy?

 

Uten dere ville verden vært utrolig fattig kulturelt sett!

 

Mener du sphagetti Westerns der eksporterte europere og andre folkeslag slakter innfødte amerikanere? Når tror du en indianer blir amerikansk president?

 

Amerikansk kultur: Er ikke det Walt Disney Edgar Allan Poe http://www.poestories.com/ og pop musikk spesielt fra New Orleans?

 

De rekker da ikke Europa og særlig Russland til knærne på kultur.

 

Turbonello: Du stemmer kulturpartiet Venstre og vet ikke hva kultur er etter min mening. :roll:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Da er det offisielt: Flertallet av Dagbladets lesere er idioter: http://stem.start.no/result.php?id=19541

Men kanskje mer bekymringsverdig er at polititopp i Oslo viser såpass alvorlig svikt i rasjonell vurderingsevne :(http://www.kjendis.no/2012/03/09/kjendis/joralf_gjerstad/hanne_kristin_rohde/politiet/innenriks/20608236/

Skal ikke undervurdere placeboeffekten!

Nei, men dette er tilsynelatende et ukjent begrep for denne politiinspektøren. Her er er det håndspåleggelse som har ordnet opp. :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...