Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, på en måte er jeg enig, men samtidig tror jeg det er sunt for demokratiet at politikerne har bakgrunn i forskjellige yrker, og tilhører forskjellige aldersgrupper/generasjoner.

 

Jeg tror ikke det, teite folk er dårligere til vanskelige jobber, og de er dårligere til å sette seg inn i andres situasjon. Få eliten inn på tinget.

 

AtW

Teite folk? For min del som bor i en del av Oslo der "alle" har høyere utdanning, hadde det ikke føltes så unaturlig. Men nå er det jo allerede mange som mener at alt for mye styres av "gubber fra Oslo-vest" og som misssliker elitekulturen. Jeg tror det er sunt for demokratiet at flere enn "Preben og Christian" sitter på Stortinget. Synes også det burde være tilgivelig å ha gjort mindre feil før man blir valgt inn på Stortinget. Hvor farlig er det f.eks å ha røyket hasj som 16 åring?

 

Husk at ministre for tunge departenenter gjerne har relevant utdanning/bakgrunn.

Lenke til kommentar

Nei, det trenger man så absolutt ikke, men det er en konsentrasjon av mange med høy utdanning i slike strøk. Folk klager jo allerede på at "alt" styres fra Oslo. Jeg vil veldig gjerne ha mange akademikere og høyt utdannede i politikken, politikerne skal ikke fordummes. Poenget et at det også må være rom for andre yrker, og yngre mennesker uten enorm livserfaring.

Lenke til kommentar

Cut loose, footloose! (Ja jeg vet det er en viss forskjell)

 

http://www.dagbladet.no/2012/03/07/nyheter/innenriks/stavanger/ungdom/20568884/

 

Likte spesielt denne:

 

Målet vårt er å notere ned navn på dem vi antar har drukket. I dag er kriteriet for å bli notert ned at du har drukket eller bryter loven på annen måte. Vi vil legge den lista mye lavere. Er vi i tvil om de har drukket, tar vi navnet, sier Svein Helland Sivertsen i Stavanger kommune. Han jobber for å forebygge kriminalitet blant ungdom.
Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Poenget med demokratiet er folkestyre. Altså at det i prinsippet skal være "vanlige folk" som velges inn på tinget. Fagkunnskap er slikt vi har fagetater, utredninger osv til for.

 

Jeg ser ikke den automatikken, politikeres rolel i demokrati er å representere folkets interesser, ikke å representere folkets gjennomsnittssammensetning.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg og en kamerat diskuterte ølsalget i går. Vi konkluderte begge med at å stenge ølsalget klokka 20 fører til høyere alkoholkonsum. Kan ta det fra min side. Jeg satt her på forumet i går ca 19:45, da jeg tilfeldigvis så på klokka. "Bare et kvarter igjen av ølsalget" tenker jeg. Jeg vurderte om jeg trengte et par pils eller ikke, og kom fram til at det er like greit å kjøpe en six-pack for sikkerthets skyld. Denne ølen hadde jeg nok ikke kjøpt om jeg kunne gått inn på butikken kl 23 og kjøpe den. Det var rett og slett restriksjonene som gjorde at jeg kjøpte alkohol. Hva tenker dere om teorien?

Lenke til kommentar

Jeg og en kamerat diskuterte ølsalget i går. Vi konkluderte begge med at å stenge ølsalget klokka 20 fører til høyere alkoholkonsum.

[...]

Hva tenker dere om teorien?

Hvorfor ønsker man å kontrollere alkoholkonsum i det hele tatt? Er ikke Nordmenn oppegående nok til å bestemme over sitt eget konsum?

Lenke til kommentar

Jeg og en kamerat diskuterte ølsalget i går. Vi konkluderte begge med at å stenge ølsalget klokka 20 fører til høyere alkoholkonsum. Kan ta det fra min side. Jeg satt her på forumet i går ca 19:45, da jeg tilfeldigvis så på klokka. "Bare et kvarter igjen av ølsalget" tenker jeg. Jeg vurderte om jeg trengte et par pils eller ikke, og kom fram til at det er like greit å kjøpe en six-pack for sikkerthets skyld. Denne ølen hadde jeg nok ikke kjøpt om jeg kunne gått inn på butikken kl 23 og kjøpe den. Det var rett og slett restriksjonene som gjorde at jeg kjøpte alkohol. Hva tenker dere om teorien?

Teoretisk sett er den helt ok, problemet er hvorvidt den har noen sammenheng med faktiske data. For å være ærlig, intuitivt så tviler jeg på det. Staten kjenner nok til mye statistikk på dette området.

Lenke til kommentar

Jeg støtter ikke ølsalgsrestriksjonene om det var slik du tolket det utifra innlegget mitt. Intensjonen til reglene er vel å få ned alkoholkonsumet. Det jeg lurer på, eller tror, er at de har stikk motsatt effekt.

 

Edit: Ment til Notelitten.

 

Kakofoni, det er nok garantert gjort forskning på resultatet av en streng alkohollovgivning. Likevel er jeg litt usikker. Det er mange andre jeg har pratet med som også opplever det samme, at klokka nærmer seg 20, så de kjøper øl bare for å være på den sikre siden. Om dette "fenomenet" er stort nok til å ha utslag på en statistikk over nordmenns alkoholkonsum, aner jeg virkelig ikke. En undersøkelse på akkurat dette emnet, ville vært interessant.

Endret av Olum
Lenke til kommentar

Jeg opplever det på samme måte som Olum.

Handler stort sett alltid pils på vei hjem fra jobben på fredag uavhengig om jeg har planlagt om å drikke den eller ikke. Better safe then sorry.

For vil ikke sitte der på kvelden å bli invitert på vors uten å ha noe å drikke på.

 

Og når jeg har pils i kjøleskapet så blir det ofte drukket ett par. Selv om jeg bare sitter hjemme å se på film.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Poenget med demokratiet er folkestyre. Altså at det i prinsippet skal være "vanlige folk" som velges inn på tinget. Fagkunnskap er slikt vi har fagetater, utredninger osv til for.

Uenig. Poenget er ikke at de skal være vanlige folk, men at de skal representere vanlige folks politiske ønsker. Det er forskjellen på folke- (direkte) demokrati og folkevalgt (represntativt) demokrati slik vi har i Norge.

 

De som skal styre landet bør etter min mening helt klart kunne vesentlig mer om styring av landet, enn mannen i gata. De som styrer i dag har nok mye mer peiling på det enn både meg, deg og mannen i gata, men jeg kunne likevel ønsket meg folkevalgte som er ennå flinkere og hadde ennå dypere kunnskaper om det de driver med. Både innenfor egne departement, styringsgrupper og mer basiskunnskap.

 

Statistisk er jeg ganske sikker på at folk med lengre livserfaring har bredere basiskunnskaper og dypere spesialkunnskaper enn yngre folk. På samme måte tror jeg at folk som har hatt en bred erfaringsbakgrunn fra utenfor politikken statistisk sett har mer kunnskaper enn de som har ensidig eller ingen erfaringsbakgrunn fra før politikken. Derfor synes jeg det er bekymringsverdig at en overveiende del av politikerne på tinget kommer rett fra skolebenken og aldri har hatt ikke-politisk yrkeserfaring. Ung alder på mange av representantene er også en bekymring selv om jeg vet at alder og erfaringsbakgrunn bare har statistisk sammenheng og dermed ikke trenger å stemme i enkelttilfeller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kom over denne som var en kommentar til NRK sin artikkel om Lysbakken og greiene. Synes det var ganske godt skrevet og viser prioriteringene til pressen.

 

Jeg skrev følgende på veggen min for litt siden: ATTENTION!!! Extrasending på TV NÅ.. skynd dere å skru på TVen det er BRENNVIKTIG, Norges fremtid står og faller på dette!!.. ... Lysbakken legger frem de ALVORLIGE bevisene på at han GLEMTE å sende ut på ANBUD om penger til JENTEFORSVARET hvor altså det gigantiske beløpet på 135000 KRONER har blitt bevilget!... Er det mulig? hvordan KUNNE han glemme dette??

 

Det det derimot IKKE vil bli innkalt til livesendt pressekonferanse om på TV i nær fremtid er dette:

 

A)Svineinfluensavaksineska​ndalen hvor Norge sammen med 43 andre nasjoner ble lurt til å kjøpe inn vaksine for Milliarder av dollar.

 

B) Jagerflykjøpet hvor det er MEGET sannsynlig at man har blitt lurt til å kjøpe et jagerfly til en 4-dobling av den prisen man opprinnelig ble forespeilet.

 

C)Bombingen av Libya som IKKE ble vedtatt av Stortinget men ble komitebesluttet som har bidratt til at man mest sannsynig har fått et regime værre enn Ghaddafi i Libya.

 

4)De uomsettelige statsobligasjonene som Norge sitter på fra fra Hellas og Italia. Vi snakker om verdipapirer kjøpt inn for mange hundre Milliarder Kroner som det så og si er umulig å selge....

 

5)HA DET-Pengene som Regjeringen har besluttet å låne BORT til IMF og som igjen har besluttet å låne UT mer penger!

 

Alle disse sakene får altså IKKE oppmerksomhet i Norsk Media i dag.. istedet skal man rapportere og langsomt slakte ENHVER politiker som gjør mikroskopiske tabber i eller utenfor JOBBEN..... Gratulerer MYGGSILERE og KAMELSVELGERE.

 

Fantastisk. Det er bare å applaudere, så utrolig enig!

 

 

Det er det som er problemet til politikere i mine øyne, at de er "bare mennesker", dvs de er ikke noe spesielt flinke, man burde hatt folk til politikere som var godt over snittet. På tide å få inn flere med litt såkalt "livserfaring" og med en saklig høyere utdannelse?

 

AtW

 

 

Egentlig. Desverre er politikk en populæritetskonkurranse, hvor det å være kjekk og veltalende er det fremste fortrinnet. For å tale vel om politikk, kreves litt spesielle personer, jamnfør rikskansler Bismarcks utsagn om politikk og pølser. Paradoksalt nok opprettholdes mekanismen av demokratiets fremste vokter, den alltid skandalebevisste og trofast overfladiske pressen.

Endret av Avien
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg og en kamerat diskuterte ølsalget i går. Vi konkluderte begge med at å stenge ølsalget klokka 20 fører til høyere alkoholkonsum. Kan ta det fra min side. Jeg satt her på forumet i går ca 19:45, da jeg tilfeldigvis så på klokka. "Bare et kvarter igjen av ølsalget" tenker jeg. Jeg vurderte om jeg trengte et par pils eller ikke, og kom fram til at det er like greit å kjøpe en six-pack for sikkerthets skyld. Denne ølen hadde jeg nok ikke kjøpt om jeg kunne gått inn på butikken kl 23 og kjøpe den. Det var rett og slett restriksjonene som gjorde at jeg kjøpte alkohol. Hva tenker dere om teorien?

Tja.

 

Jeg og en kamerat diskuterte ølsalget i går. Vi konkluderte begge med at å stenge ølsalget klokka 20 fører til høyere alkoholkonsum.

[...]

Hva tenker dere om teorien?

Hvorfor ønsker man å kontrollere alkoholkonsum i det hele tatt? Er ikke Nordmenn oppegående nok til å bestemme over sitt eget konsum?

Setter du likhet mellom at myndighetene regulerer kjøpstidspunktet og at nordmenn ikke kan bestemme over sitt eget konsum?

 

 

Og når jeg har pils i kjøleskapet så blir det ofte drukket ett par. Selv om jeg bare sitter hjemme å se på film.

Det er en observasjon som stemmer med ovennevnte teori. Men det er langt fra tilstrekkelig til å fastslå at teorien stemmer. Der er nok flere variable i en slik teori.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper også ofte øl før helgen. Og vin. Man vil jo ikke stå der uten alkohol når det skjer noe. Alkoholpolitikken fører til at mange har øl/vin i huset i stedet for i butikken, og det minsker ihvertfall ikke tilgjengeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...