Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det finnes vel relativt godt empirisk grunnlag for at folk som ikke tror på evolusjon er mindre intelligente ja.

 

AtW

 

Kilde på dette?

 

Selv tror jeg på evolusjon, men har følelsen av at dette dreier seg mer om den sedvanlige religionsdissingen som pågår på internett. Folk som tror på noe som helst er dummere enn meg, etc. er det jeg leser ut av dette. Selv om det er et menneskelig behov å føle seg smartere (bedre) enn andre, betyr ikke det at det er så smart å benytte enhver ferdigoppmerkede vei for å oppnå denne følelsen. Men tåpelig blir det ikke før man går ut mot utsagn i upålitelige massemedia og selvtilfreds ytrer at denne personen bør miste jobben.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Det finnes flere nobelprisvinnere som er religiøs så religion gjør man ikke dumme. Det finnes mange flinke folk som tenker helt logisk på noe saker og ulogiske på andre saker, ikke minst fordi hjernen har kapasitet for begge. Mer enn en meget intelligent mann har ikke brukt hodet når det gjelder forhold med damer f eks Einstein var en av dem

Lenke til kommentar

Selv tror jeg på evolusjon, men har følelsen av at dette dreier seg mer om den sedvanlige religionsdissingen som pågår på internett. Folk som tror på noe som helst er dummere enn meg, etc. er det jeg leser ut av dette. Selv om det er et menneskelig behov å føle seg smartere (bedre) enn andre, betyr ikke det at det er så smart å benytte enhver ferdigoppmerkede vei for å oppnå denne følelsen. Men tåpelig blir det ikke før man går ut mot utsagn i upålitelige massemedia og selvtilfreds ytrer at denne personen bør miste jobben.

Dette her er politikk og samfunn, ikke religionsdelen. Tror denne diskusjonen du avler frem nå er et resultat av en selvoppfyllende profeti snarere enn "militante ateister".

 

Jeg er uinteressert i å diskutere validiteten av evolusjonsteorien, det enkle faktum er at den er fundamental i legeutdannelsen. At legen ikke kjenner til den tyder på en fundamental teoretisk svikt i legens kompetanse, og at man ikke aksepterer den tyder på en fundamental metodisk svikt i legens kompetanse. Det er jo hele poenget med utdannelse at man skal lære ting, så man kan ikke gråte når det man skal lære ikke er i tråd med ens oppfatninger og det en "føler" er riktig. Biologisk psykologi blir ikke ukorrekt bare fordi det er "ufeministisk". Fysikk blir ikke ukorrekt bare fordi det er "uantroposentrisk".

 

Sannsynligvis så var innlegget et forsøk på å ikke tråkke på noen føtter, men at dette blir tatt opp som noe å ta til betraktning er regressivt, mildt sagt. Det er en forskjell på politikk og vitenskap.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Dette handler egentlig ikke om religion, men om vitenskap. Man må gjerne være skeptisk til vitenskap. Skepsis og saklige kritiske blikk er sunt og ikke minst forbedrende for vitenskapen. Men å avfeie totalt så grunnleggende og godt dokumentert vitenskap som evolusjonslæren blir for dumt, særlig når det er snakk om en lege som skal ha massevis av år med studier der evolusjonslæren er sterkt involvert på mange måter.

 

At legen har religiøse grunner for sin anti-vitenskap er egentlig sekundært eller delvis irrelevant. Det er ikke hans bakenforliggende personlige grunner som er problemet, men anti-vitenskapen han utviser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det finnes vel relativt godt empirisk grunnlag for at folk som ikke tror på evolusjon er mindre intelligente ja.

 

AtW

 

Kilde på dette?

 

Selv tror jeg på evolusjon, men har følelsen av at dette dreier seg mer om den sedvanlige religionsdissingen som pågår på internett. Folk som tror på noe som helst er dummere enn meg, etc. er det jeg leser ut av dette. Selv om det er et menneskelig behov å føle seg smartere (bedre) enn andre, betyr ikke det at det er så smart å benytte enhver ferdigoppmerkede vei for å oppnå denne følelsen. Men tåpelig blir det ikke før man går ut mot utsagn i upålitelige massemedia og selvtilfreds ytrer at denne personen bør miste jobben.

 

Her kan du se en oppsummering av litt diverse undersøkelser om temaet :

 

http://kspark.kaist.ac.kr/Jesus/Intelligence%20&%20religion.htm

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noen som kan forklare meg hvorfor regjeringskvartalet er verneverdig? De er bare noen billige bokser som ble reist etter krigen, da alt skulle være billig og kjedelig. Kan man ikke heller bruke muligheten til å reise noen interesant bygninger som vi kan være stolte over, og som tiltrekker turister.

Lenke til kommentar

Det er det ikke, men jeg unner ikke politikerne et nybygg alá det de planlegger. Hvorfor skal vi kaste milliarder ut av vinduene for at politikere i regjeringen skal ha et luksusbygg?

Det handler ikke om politikerene. Det handler om oss. Ønsker du ikke en by som ser fint ut?

 

Eksplosjonen gir oss nå en god mulighet til å bygge noe nytt, noe spennende. Å gjennoppbygge den er heller ikke gratis. Oslo vil bli en utrolig kjedelig by om man aldri tillater noen annerledes prosjekter og må bevare enhver bygning uansett hvor stygg og billig den er.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker en fin by ja, men jeg ønsker ikke betale for det.

 

Operaen er jo bare et eksempel på hvor dyr og ineffektiv arbeidskraften er, hvis vi vil ha finere byer; kanskje vi burde endre litt på byggforskriftene?

Kom igjen, å bygge opp bygget vil koste penger det også. Trolig en del, fordi det koster penger å sørge for at det er i ordentlig standard. Nå har vi muligheten til å bygge noe nytt, og spennende. Jeg kan ikke huske noen si at regjeringskvartalet var så ekstremt vakkert før det ble bombet. Hvis jeg var deg, ville jeg heller ha fokusert å byggforskriftene og muligheten til å bruke utenlandsk arbeidskraft.

 

Ta en titt på hva det er å se i Oslo. Alt er laget med statlige investeringer. Hva hadde Oslo vært uten Akershus Festning, Vigelandsparken, Holmenkollen, Slottet, etc. Det hadde blitt en gørrkjedelig by. Området rundt regjeringskvartalet er fryktelig kjedelig, hvorfor ikke gjøre området litt mer spennende nå som vi har muligheten?

 

I tilegg så bør vi bruke oljepengene på noe.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Kom igjen, å bygge opp bygget vil koste penger det også. Trolig en del, fordi det koster penger å sørge for at det er i ordentlig standard. Nå har vi muligheten til å bygge noe nytt, og spennende.

Jeg kan ikke huske noen si at regjeringskvartalet var så ekstremt vakkert før det ble bombet. Hvis jeg var deg, ville jeg heller ha fokusert å byggforskriftene og muligheten til å bruke utenlandsk arbeidskraft.

Jeg har intet imot noe nytt og spennende, men at staten skal representere alle de største byggene sier jo mer om den norske stat enn noe annet.

 

Utenlandsk arbeidskraft? - Så våre skatte-/oljepenger skal gå til utenlandske firma? Hvordan vil norsk økonomi nyte godt av det?

Min forståelse er at vi betaler skatt for å se pengene fordelt på samfunnet, og at oljepengene skal gå til det norske folk.

 

Ta en titt på hva det er å se i Oslo. Alt er laget med statlige investeringer. Hva hadde Oslo vært uten Akershus Festning, Vigelandsparken, Holmenkollen, Slottet, etc. Det hadde blitt en gørrkjedelig by. Området rundt regjeringskvartalet er fryktelig kjedelig, hvorfor ikke gjøre området litt mer spennende nå som vi har muligheten?

Alt er laget med statlige investeringer, ja. Og regjeringskvartalet kan være kjedelig, men jeg forstår meg ikke på hvorfor vi skattebetalere skal spytte ut en formue for et bygg vi aldri vil dra noen nytte av; det viser heller at vi har korrupte politikere enn noe annet.

 

Dersom oljepengene skulle gått til et nytt regjeringsbygg, er en av de få tingene jeg aksepterer mindre enn å sprute oljepenger ut av landet, slik vi gjør i dag.

 

Hvorfor skal ola nordmann sitte i ventekø på sykehusene, og sitte med hjertet i halsen når han er ute og kjører; mens de korrupte politikerne sitter i det fineste bygget i landet?

 

I tilegg så bør vi bruke oljepengene på noe.

Heller bedre infrastruktur, og sykehus, enn et luksusbygg til politikerne, hvor flere allerede lever på millionlønn fra vår lomme.

Lenke til kommentar

Dette handler egentlig ikke om religion, men om vitenskap. Man må gjerne være skeptisk til vitenskap. Skepsis og saklige kritiske blikk er sunt og ikke minst forbedrende for vitenskapen. Men å avfeie totalt så grunnleggende og godt dokumentert vitenskap som evolusjonslæren blir for dumt, særlig når det er snakk om en lege som skal ha massevis av år med studier der evolusjonslæren er sterkt involvert på mange måter.

 

Jeg er ikke lege, så du kan kanskje forklare hvordan evolusjonslæren er involvert i medisinfaget?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...