Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.aftenposten.no/meninger/Ytringens-pris-6743176.html#.Txh0KqvZOfD

 

 

Tybring Gjedde sier mye bra her.

 

Jeg tolker det han mener ganske likt. Norge er så trykkende. Man hindres i jobbmarkedet om man har ment noe som ikke er sosialdemokratisk. Innvandring, offentlig sløsing og dårlig styring samt enkeltmenneskes frihet til å kjøpe varer som andre ikke klarer å styre bruken av. Feil meninger om alt dette vil bli slått hardt ned på av ledere i det offentlige. Dette skal man IKKE mene!

 

Ingen ville finne på å la noe slikt komme opp på google. Da vil du rett og slett få yrkesforbud og kanskje bli presset ut. Bare se på legene som kritiserte beredskapen på vestlandet.

 

Et veldig trykkende regime i dette landet.

 

Hvordan eksakt skal man få yrkesforbud? Eller mener du det at jeg ikke skal få lov til å f.eks nekte å ansette deg når jeg finner ut at du hyller Breivik på nett og mente han gjorde alt riktig og var en frihetsforkjemper?

Lenke til kommentar
Monopol er det uansett. Jeg stiller meg også svært tvilende til om anbudene er noe man tjener på, til tross for at det høres flott ut med 50 millioner.

Hvis prisen er 50 millioner lavere så er det en reell gevinst. Penger man kan bruke på andre samferdselstiltak. F.eks opprusting av veier, flyplasser, havner. Alternativet er at tiltak verdt 50 millioner blir satt på vent.

 

Hva mener du med at det er monopol uansett? Anbud er jo det som skaper konkurranse her. Konkurranse som i dette tilfellet sparer det offentlige for 50 millioner kroner.

 

Og det som ikke ble nevnt var de ansatte. Får de fortsette i DAT, får de samme lønn, får de samme arbeidstider, rettigheter, osv.

Det tviler jeg sterkt på var noe krav i anbudet. Dvs. tilbyderne må forholde seg til anbudet + norske lover og forskrifter. De trenger ikke forholde seg til hva du mener er passelige arbeidstider, lønn osv.

Lenke til kommentar

Og om man ikke har det?

Så er det ens egen feil. ;) Så vidt jeg vet er det vel fult mulig å bestille sammenhengende billett gjennom et av de drøssevis av "reiseselskapene" som dukker opp i søkeresultatene på finn.no, og å kommer bagasjen dit den skal uten noe stress. Med forbehold om at det også kan skyldes at flyselskapene jeg har brukt tidligere ved flyskifte er med i samme allianse, men jeg trodde ikke det var nødvendig.
Lenke til kommentar

Hvis prisen er 50 millioner lavere så er det en reell gevinst. Penger man kan bruke på andre samferdselstiltak. F.eks opprusting av veier, flyplasser, havner. Alternativet er at tiltak verdt 50 millioner blir satt på vent.

 

Hva mener du med at det er monopol uansett? Anbud er jo det som skaper konkurranse her. Konkurranse som i dette tilfellet sparer det offentlige for 50 millioner kroner.

Forutsatt at man har ledig arbeidskraft. Stort sett havner vel pengene på et fond, men vi får håpe de brukes til noe fornuftig, for det er nødvendig på mange områder.

 

Det er et monopol fordi det ikke vil være mulig for kommersielle å drive disse rutene som mottar subsieier lønnsomt. Hadde ikke staten gitt dem subsidier ville vært et langt dårligere tilbud, mange plasser ville det gjerne ikke vært mulig å drive rutefly i det hele tatt. Det er jo ikke to selskaper som konkurrerer om passasjerene på en rute, men to(eller flere) selskaper som konkurerer om subsidiene staten gir etter en rekke krav og kostnadene av driften de tilbyr. Dermed konkurrerer de kun om hvem som får ha monopol, men monopol blir det uansett.

 

Det tviler jeg sterkt på var noe krav i anbudet. Dvs. tilbyderne må forholde seg til anbudet + norske lover og forskrifter. De trenger ikke forholde seg til hva du mener er passelige arbeidstider, lønn osv.

Poenget er ikke hva jeg mener er passelig lønn og arbeidstider, for jeg har ikke peiling for de yrkesgruppene. Poenget var om man tar hensyn til de som faktisk har disse konkurranseutsatte arbeidsplassene som sitt levebrød. Er ikke det like viktig at medborgere har en god jobb hvor de har gode arbeidsbetingelser og lønninger, fremfor noen som gjør en god jobb under elendige forhold og lønninger og hvor man går tilbake på de ansattes rettigheter som har blitt opparbeidet? Tenk at det var du som fikk beskjed om at selskapet du jobbet i, hadde mistet en kontrakt men at det selskapet som skulle ta over kontrakten ville ansette deg i den samme jobben, bare for dårligere lønn? På sikt går slik ut over hele landet da deres kjøpekraft blir dårligere, og dermed vil også noen tape inntekter.

Lenke til kommentar

Sikkert flott om det har vært et problem med få avganger, eller for høy pris, eller få seteavganger, men jeg har aldri hørt om det.

 

Da har du ikke hørt mye, privatpersoner klager over for høy pris, mens næringslivet klager over for få avganger. Men uansett var disse kriteriene satt av departementet, jeg ser at du klager men hva slags kriterier ville du valgt?

Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/meninger/Ytringens-pris-6743176.html#.Txh0KqvZOfD

 

 

Tybring Gjedde sier mye bra her.

 

Jeg tolker det han mener ganske likt. Norge er så trykkende. Man hindres i jobbmarkedet om man har ment noe som ikke er sosialdemokratisk. Innvandring, offentlig sløsing og dårlig styring samt enkeltmenneskes frihet til å kjøpe varer som andre ikke klarer å styre bruken av. Feil meninger om alt dette vil bli slått hardt ned på av ledere i det offentlige. Dette skal man IKKE mene!

 

Ingen ville finne på å la noe slikt komme opp på google. Da vil du rett og slett få yrkesforbud og kanskje bli presset ut. Bare se på legene som kritiserte beredskapen på vestlandet.

 

Et veldig trykkende regime i dette landet.

 

 

Jeg er uenig med TG, og jeg er ekstra uenig med deg, jeg oppfatter det ikke sånn i det hele tatt. JEg oppfatter derimot innlegget ditt som typisk sutring over janteloven, som i realiteten er sutring over at andre tar til motmæle mot dine meninger. Man får ikke "reellt yrkesforbud" om man mener noe ikke-sosialdemokratisk i norge.

 

AtW

 

Nei, det er ikkekun motmæle. Det er langt mer enn som så. Det er meningsterror.

Lenke til kommentar

Sikkert flott om det har vært et problem med få avganger, eller for høy pris, eller få seteavganger, men jeg har aldri hørt om det.

 

Da har du ikke hørt mye, privatpersoner klager over for høy pris, mens næringslivet klager over for få avganger. Men uansett var disse kriteriene satt av departementet, jeg ser at du klager men hva slags kriterier ville du valgt?

Hvis næringslivet klager over få avganger har de lite å gjøre da det går 7 avganger i døgnet mellom Leknes-Bodø, 6 avganger i døgnet mellom Svolvær-Bodø, 3 avganger i døgnet mellom Narvik-Bodø og 2 ganger i døgnet mellom Røst-Bodø. Narvik har også en større flyplass på Evenes, og Røst er en av Norges minste kommuner og har også fergeforbindelse. Til å være ulønnsomme ruter synes jeg ikke dette er få avganger.

 

At det er en høye priser er jeg enig i, men det har jo også mye å gjøre med lønnsomheten på rutene. Men vi får se hva som gjør at DAT kan gjøre disse rutene for 50 millioner mindre.

 

Jeg ville ikke hatt anbud i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

For de av dere som ikke fikk med dere gårsdagens debatt på NRK1 - her er den. Fra 21 min. og frem til 34 "rocker" den veldig musikalsk. Islam.net's deltaker "tar kaka" på en eksemplarisk måte.

 

Link

 

 

 

Lenke til kommentar

Hvorfor er det 590 millioner billigere? Er det lønninger som er lavere? Eller er det bilettene som er dyrere? Og Widerøe har ikke mat eller noen annen service på nevnte flyginger annet enn hva man betaler for selv.

 

Hvorfor skal passasjerene få dårligere tilbud? Så lenge anbudet er bra for staten er det også bra for folket. Nei. Dette er et selskap uten noen avtaler med andre flyselskaper som fører til at passasjerene må ha en større margin til neste fly i tilfelle forsinkelser. De får heller ingen rabatter som man får om man reiser med samme flyselskap på flere ruter. Man må sjekke bagasjen ut og inn. Det tar gjerne såpass lang tid at man har valget mellom å få med seg bagasjen eller rekke flyet.

 

Altså, alle taper med unntak av staten og ledelsen i DAT.

Widerøe byr på mat og drikke på de lengre flygingene med de større flyene deres. Eneste grunnen til at de ikke har tilsvarende service på sine kortbaneruter er på grunn av at det er lite plass til mat og drikke på de minste flyene deres, og fordi flytiden er såpass kort. Men de pleier by på en bit sjokolade istedenfor på disse flygingene. Bare det er en ekstraservice man ikke får hos lavprisselskaper.

 

DAT har samarbeid med Norwegian angående bagasje og innsjekking. Så du vil kunne sjekke inn på Røst og få bagasjen din sendt helt til feks Oslo om du har flyging med Norwegian videre fra Bodø.

 

Forsinkelser osv vil være på egen risiko. Men husk det at flyselskapene ordner hotell, ny flyging osv er en ekstrakostnad som de tar betalt betalt for via høyere billettpriser. Så langt ser det ut til at lavprisbillettene til Norwegian og DAT vil bli billigere enn de billigste gjennomgående reisene man får hos SAS og Widerøe i dag. Altså trenger man ikke fly mange flyturer før man har spart opp det man taper på å måtte bestille ekstra fly eller hotell en gang i blant (ihvertfall etter en innkjøringsperiode, den første tiden vil DAT antagelig ha lavere regularitet enn Widerøe pga innkjøring med nye piloter osv).

 

Jeg ville ikke hatt anbud i utgangspunktet.

Du vil heller ha et system hvor et statlig eid selskap kan by stadig dårligere service til stadig høyere priser, fordi de ikke har insentiv til å skjerpe seg?

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke hatt anbud i utgangspunktet.

Du vil heller ha et system hvor et statlig eid selskap kan by stadig dårligere service til stadig høyere priser, fordi de ikke har insentiv til å skjerpe seg?

Hvis politikerne hadde styrt dette flyselskapet dårlig og gitt oss høye priser, burde kanskje velgerne byttet dem ut ved valg? Hvem som styrer staten er det viktigste, ikke hva staten styrer. Imidlertid synes jeg det er greit med noen subsidier til private om de driver noe som ikke er mulig å drive uten subsidier, f.eks. Hurtigruten.

 

Men det skal sies at dette med å styre statlige selskaper er svært vanskelig i dag da politikerne ikke har noe å si lenger på selskapene. F.eks. helseforetakene.

 

Forøvrig er min erfaring at det var lavere priser med Widerøe før.

Lenke til kommentar
Imidlertid synes jeg det er greit med noen subsidier til private om de driver noe som ikke er mulig å drive uten subsidier, f.eks. Hurtigruten.
Merkelig kriterie! Fordi noe er ulønnsomt så bør det subsidieres så mye at det blir lønnsomt. Det betyr at staten burde holdt kunstig i live tusenvis av hestedrosjer, dampmaskinreparatører og hundrevis av skomakere. Kanskje med en kombinasjon av skyhøye tollmurer på import av sko og massiv subsidiering av norske skoprodusenter for å unngå at disse velger seg samfunnsøkonomisk lønnsomme yrker? Kanskje også med argumenter som at skoproduksjon er god gammel norsk tradisjon, sysselsettende, kortreist, miljøvennlig og at utenlandske sko ofte inneholder giftige og miljøfarlige substanser?

 

Personlig mener jeg lønnsomhet ikke bør være argument i det hele tatt. Lønnsomhet er bare et mål på hvor stor subsidiene bør være dersom man skal subsidiere noe. Kritieriet for subsidier bør være at man ser samfunnsøkonomisk gevinst i å subsidiere noe. F.eks kan Hurtigruten være en lønnsom subsidie hvis alternativet er en mer kostbar subsidiering av flyruter, utbygging av veier osv. Jeg regner med samferdselsdepartementet har vurdert nøye balansen mellom finansieringen av ulike samferdselstiltak og kommet til en nær optimal samfunnsøkonomisk balanse, sett i forhold til de totale budsjettrammene sine.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Imidlertid synes jeg det er greit med noen subsidier til private om de driver noe som ikke er mulig å drive uten subsidier, f.eks. Hurtigruten.
Merkelig kriterie! Fordi noe er ulønnsomt så bør det subsidieres så mye at det blir lønnsomt. Det betyr at staten burde holdt kunstig i live tusenvis av hestedrosjer, dampmaskinreparatører og hundrevis av skomakere.

Noen flere skomakere hadde i hvert fall gjort seg. :p
Lenke til kommentar

Det snør voldsomt nå. Måtte frem med hurtigkjettingene for å komme opp fordi kommunen ikke brøyter enklete veier som man må kjøre opp for å komme inn på rett boligfeltvei. Det kryr selvsagt med 4x4 folk overalt.

 

Kanskje det er derfor de ikke brøyter? De tror alle har feigingbil?

Hva med AWD? Det må vel være greit?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...