Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Beveger vi oss ikke mot ett felles verdensspråk uansett da? Hele verden vil antakelig snakke engelsk til slutt :)

6140655[/snapback]

Huff, det hadde vært et grusomt kjedelig scenario. :(

 

Men jeg tror ikke vi beveger oss i den retninga. Jeg tror vi beveger oss i retning av at alle kan minst 2 språk: lokalspråket og et verdensspråk. Blandt verdensspråkene leder vel engelsk ganske markant, men har også spansk, fransk, tysk, og esperanto som utfordrende verdensspråk. Personlig ville jeg foretrukket esperanto som verdensspråk (grunnet dets genuine enkelthet som ingen andre språk kan konkurrere mot), men antar at engelsk likevel ender opp som verdensspråk. (Uten at lokalspråkene dør ut)

Lenke til kommentar
Beveger vi oss ikke mot ett felles verdensspråk uansett da? Hele verden vil antakelig snakke engelsk til slutt :)

6140655[/snapback]

Tror neppe det kommer til å bli tilfelle i mange øst-europeiske land og i Asia

6140776[/snapback]

 

Det er vel nettopp disse landene det først og fremst kommer til å bli det i, da alle disse landene sliter, mer eller mindre, økonomisk, og engelskkunnskaper vil derfor være viktig for å få jobb.

Lenke til kommentar
Beveger vi oss ikke mot ett felles verdensspråk uansett da? Hele verden vil antakelig snakke engelsk til slutt :)

6140655[/snapback]

Tror neppe det kommer til å bli tilfelle i mange øst-europeiske land og i Asia

6140776[/snapback]

 

Det er vel nettopp disse landene det først og fremst kommer til å bli det i, da alle disse landene sliter, mer eller mindre, økonomisk, og engelskkunnskaper vil derfor være viktig for å få jobb.

6140790[/snapback]

Sånn sett har du helt rett, men tror hvis vi drar inn historien til disse landene og hvordan de har forholdt seg ovenfor engelsk så kommer det nok ikke til å skje i den nærmeste framtid, men selvfølgelig om de blir mer aktive ute i verden med engelsken sin hadde det vært kjempeflott, men dette er iallfall det jeg tror, men kan helt sikkert utvikle seg annerledes også

Lenke til kommentar

Vil selge billig til Hermansen

 

Næringsminister Odd Eriksen trosser rådgiverne og et enstemmig styre.

 

Eriksen vil selge BaneTele til Bredbåndsalliansen for 200 millioner kroner lavere enn det beste budet. BaneTele-styret varsler at det trekker seg.

 

Styreleder i Bredbåndsalliansen Tormod Hermansen ligger an til å gjøre et knusende comeback i telebransjen dersom næringsminister Odd Eriksen får det som han vil.

 

Link. (Det står langt mer om dette i papirutgaven av Dagens Næringsliv.)

 

Så er det greit at AP-regjeringen selger ut infrastruktur (Jernbaneverkets fibernett)som er betalt med våre skattepenger til partifeller med 200 millioner i rabatt?

 

Eventuelt: Er det greit at de av (får vi anta) politiske årsaker gir kommunale/statlige interesser enerett på å forhandle om BaneTele, og utelukker budgivere med langt høyere bud?

 

Det skal bemerkes her at Arbeiderpartiet (og regjeringskollegene) i opposisjon stemte mot at BaneTele skulle selges i det hele tatt, og at Eriksen stoppet salgsprosessen nokså umiddelbart etter valget. Nå skal det altså selges allikevel, til gamle venner med "riktig" profil. Bredbåndsalliansen er for ordens skyld et firmat opprettet av BKK, Lyse og andre kommunale kraftverk nettopp for å kjøpe BaneTele, og kan vel dermed med en smule velvilje kalles "offentlige eiere".

 

BaneTeles posisjon som TeleNors eneste reelle landsdekkende konkurrent er forøvrig bygget opp i strid med formålet ved oppkjøp av private aktører, de kjøpte fibernettet fra konkursboet fra Enitel. Noe som førte til refs fra Riksrevisjonen...

 

Det skal bemerkes at hverken Eriksen eller Hermansen vil uttale seg om saken foreløpig.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det høres ut som gutteklubben Eriksen&Hermansen gjør kompistjenester ..

 

200 mill er ikke småpenger så jeg skulle gjerne sett at økokrim investerte et lite årsverk på å granske Eriksens kasting av penger* etter Hermansen.

 

* 200 millioner tilsvarer en ca 20 meter høy stabel med sammenpressede tusenlapper. Sikkert nok til ganske mange 800m^2 "hytter" på Hafjell til fri bruk for Eriksen. Evt. en heftig "pensjonsordning" for Eriksen med 100 fot båt i karibien, villa like ved siden av Tom Cruise sin, osv.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Det høres ut som gutteklubben Eriksen&Hermansen gjør kompistjenester ..

 

200 mill er ikke småpenger så jeg skulle gjerne sett at økokrim investerte et lite årsverk på å granske Eriksens kasting av penger* etter Hermansen.

 

* 200 millioner tilsvarer en ca 20 meter høy stabel med sammenpressede tusenlapper. Sikkert nok til ganske mange 800m^2 "hytter" på Hafjell til fri bruk for Eriksen. Evt. en heftig "pensjonsordning" for Eriksen med 100 fot båt i karibien, villa like ved siden av Tom Cruise sin, osv.

6145414[/snapback]

Må vi være skeptiske?

Lenke til kommentar

spb718adX2X.jpg

Montenegro har løsrevet seg fra unionen med Serbia. Dermed har Europa fått et nytt land.

 

Første jeg tenkte var, omg...de har et helt utrolig tøft flagg, hvis det der er flagget deres.

Et slikt flagg hadde fått meg til å føle så utrolig patriotisk bare ved å se på det. Norges flagg er bare en skuffelse imo :(

Lenke til kommentar
Montenegro har løsrevet seg fra unionen med Serbia. Dermed har Europa fått et nytt land.

 

Første jeg tenkte var, omg...de har et helt utrolig tøft flagg, hvis det der er flagget deres.

Et slikt flagg hadde fått meg til å føle så utrolig patriotisk bare ved å se på det. Norges flagg er bare en skuffelse imo :(

6156091[/snapback]

Tenkte det samme selv.. Så når jeg så at det var snakk om Montenegro og Serbia, begynte bekymringene å komme.. Hvordan er det med splittelse av menneskegrupper o.l. der nå? Og hvordan stiller Serbia seg til løsrivelsen? En slik splittelse er ofte en viktig del i enten å unngå eller å starte en (borger)krig, så vi får håpe at alt er fredelig og trivelig :)

Lenke til kommentar
Det må da være litt problematisk for Serbia å miste tilgangen til havet?

6158781[/snapback]

Tja, den Serbiske marinen må jo plutselig revurdere sin fremtid :p

 

Neida, jeg tror denne fredlige unionsoppløsninga vil gi Serberene tilgang til havet gjennom Montenegro ved naturlig handel og transport.

Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle1326941.ece

 

Snakker vi oppblåsing av problem? Hvorfor skal Norge ta i mot syke utlendinger? Er jo ikke akkurat bare oss. USA krever lege-tester, røntgen etc for tilsammen 3-4000, inkludert vaksiner slik at "utlendingene" ikke skal utgjøre smittefare.

 

Hva er problemet? Har vi så lyst til å få inn sykdommer som vi egentlig har utyddet i landet vårt?

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=304381

 

Også kommer folk til meg og sier at folket i Iran støtter deres regjering. Alle kilder jeg har vært borti, MERK: IKKE VG.NO men direkte folk som bor i landet selv, både kvinner og menn, sier de hater regjeringen sterkt og at et eventuelt opprør ville ta skikkelig av. Noen må bare tørre å starte det, så følger befolkningen etter.

 

Hvor lenge skal vi fortsette å la folket lide?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...