Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Jeg synes det er helt greit at media går ut med fullt navn i slike saker når det gjelder stortingsrepresentanter. De som sitter på stortinget styrer landet vårt. Det må være klart at de som sitter der må stilles kunne stilles for mye høyere standarder enn Ola Hvermannsen. Dette gjelder spesielt i sedelighetssaker, som dette, og økonomisk snusk eller mistanke om korrupsjon. Stortingsrepresentanter skal ikke ha noen beskyttelse fra media, snarere tvert om. Skal media kunne fungere som "kontrollorgan" for våre styringsmakter må de kunne rapportere hva de driver med, enten det er "guttetur" til Latvia eller bygging av ulovlige hus eller pressing av penger/seksuelle tjenester.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare fordi man blir anmeldt for noe, betyr ikke at det er faktisk tilfelle. Siden du da ikke har noe imot at media slår dette opp i stor skrift, støtter du også "karakterdrap". Man burde ikke gjøre en nyhetssak ut av noe som strengt tatt ikke er bekreftet, spesielt ikke i saker som kan ende i å ødelegge personers sosiale og profesjonelle liv.

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt med sære implikasjoner her. Jeg støtter hverken såkalt karakterdrap eller tap av menneskerettigheter. Poenget er at i en velfungerende stat må pressen kunne rapportere om mistanke om alvorlige lovbrudd hos offentlige maktpersoner. Vi snakker ikke her om eventuelle eskapader på julebord, men regelrette ting som du og jeg ville komme i kasjotten for å gjøre, ble vi funnet skyldige.

 

Alle har rett til et privatliv, men hvis du gjør ulovligheter frafaller, ihvertfall midlertidig, denne retten hvis forholdet blir anmeldt og etterforsket, i og med at politiet utreder saken. Det som nettopp er viktig er at pressen, "den fjerde statsmakt" må kunne rapportere om "grums". Man kan ikke stole på at politiet, som tross alt er underlagt staten, er en nøytral og objektiv instans. Hvis man skal vente til alle saker er utredet før man går ut i media med dem kan jo maktpersonene selv trenere eller hindre etterforskningen, uten at folket blir opplyst om at de de stemmer inn på Stortinget ikke er de de utgir seg for å være. Pressen må kunne være fri til å sette spørsmålstegn ved maktpersoner, ellers får man helt Berlusconitilstander, om ikke værre.

Lenke til kommentar

I en rettsstat kan ikke rettssakene gå for lukkede dører. Man skal dermed strebe mot at anmeldelser er tilgjengelig for folk det angår. Når en av våre stortingsrepresentanter er anmeldt, så angår det alle. Dersom han blir dømt er det han som må grave seg ned, hvis ikke er det anmelderen som må grave seg ned.

 

Med andre ord, det er ikke karakterdrap om du anmelder Jens Stoltenberg for barnemishandling, ettersom du kommer til å tape saken, og blir stående igjen som den "karakterdrepte".

Lenke til kommentar

Siden jeg er fra nord får jeg vise det ved å ta opp en skikkelig nordområdesak:

 

NRK Troms og Finnmark: - Får ikke med seg reindriftsnæringen

 

Reintallet er alt for stort i forhold til beitegrunnlaget og etter en del press har Reindriftstyret nå tatt til fornuft og vil dra en "OPEC" ved å samarbeide om lavere produksjon. Problemet er bare at de ikke får med seg reindritsutøverne. Mye vil ha mer tenker de og refererer til ILO-konvensjonen (praktisk talt: rasismeparagrafer). Finnmarksvidda beites ned og reinen dør i tusentall om vinteren grunnet underernæring. I fjor ble det slaktet mer rein enn året før og salget minket. Det førte til store overskuddslager og at slakteriene bare tok inn små mengder rein i år. Gjennomsnittsalderen på reinen øker altså, eller "ferskkjøttlageret" hoper seg opp, i likhet med frossenkjøttlagret. Flere butikkjeder har kjørt kampanjer på reinkjøtt i det siste for å få unna kjøttet. Et naturlig resultat av markedskreftene. Konstant produksjon + minkende salg -> lavere priser for å øke salgsvolumet. På 1-2 års sikt vil vi se ennå lavere priser for å få unna "ferskkjøttlagret". Lavere priser betyr mindre inntekter og nedleggelser i reindriftsnæringa sånn at man etter hvert får lavere totalt reintall på vidda. Balansen mellom produksjon, forbruk og pris gjenopprettes.

 

Personlig kjøper jeg mye heller elg enn rein. Elg har bedre konsistens og smak, færre bequerell og lever et mye mer verdig fritt liv i naturen. Det teller noe det også. Elgbestandene er vist også mye høyere enn de bør være så jeg velger heller å sette tennene i den bestanden. Elgen er tross alt norges farligste dyr, målt i dødsfall per år.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som syns den siste debatten om Frps retorikk som startet på Kartellkonferansen er litt merkelig? Så vidt jeg husker så har de beklaget seg for at de av og til har gått over streken. Eskil Pedersen går jo fortsatt etter kronikken til Gjedde som han har beklaget, og det blir jo litt feil når Stoltenberg mener det ikke må være en heksejakt på ytringer.

 

edit: Typo

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som syns den siste debatten om Frps retorikk som startet på Kartellkonferansen er litt merkelig? Så vidt jeg husker så har de beklaget seg for at de av og til har gått over streken. Eskil Pedersen går jo fortsatt etter kronikken til Gjedde som han har beklaget, og det blir jo litt feil når Stoltenberg mener det ikke må være en heksejakt på ytringer.

 

edit: Typo

 

Lenge siden utsagnet til Stoltenberg ble kastet ut vinduet. Det som teller nå, er å utvide DLD i kjølevannet, mens vi kan.

 

http://www.dagbladet.no/2011/11/22/nyheter/politikk/innenriks/overvakning/pst/19115850/

 

PST-sjef Janne Kristiansen vil ha større fullmakter til å registrere politisk og religiøs aktivitet i jakten på soloterrorister, skriver VG

 

Ifølge kilder i regjeringssystemet ønsker sikkerhetstjenesten å starte med mer systematisk kartlegging og registrering av hatefulle ytringer på internett. Det er nødvendig, mener PST, for å avsløre mulige intensjoner før noen er i stand til å gjennomføre terror.

Lenke til kommentar

Ja, blir ikke overrasket om det blir noen innskrenkninger.

 

Er forresten ganske irriterende at Kartellkonferansen ble overført på Web-TV, men at det ikke ligger ute opptak. Hadde vært veldig spennende å se hva den debatten gikk ut på. Røe Isaksen har jo lagt ut sitt åpningsinnlegg, som er ganske mer omfattende enn nyhetssaken. Hvordan skal man da få vite hva som faktisk ble sagt der, slik at man faktisk kan gjøre opp en mening om kritikken mot Frp var urettferdig eller ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...