Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For øvrig mener jeg at det underliggende problemet er at vi har et problem med nakenhet, ikke nakenheten i seg selv. Spesielt for folk som trener seg opp til å drepe sammen, dette burde være en bagatell. Samtidig er det forståelig at det ikke er det for alle slik samfunnet har opplært oss. Kanskje militæret trenger å gjøre noe med det, spesielt når kvinner etterhvert skal inn på likt grunnlag som menn. Det går vel allerede ganske brutalt for seg på mange områder, fysisk og psykisk.

At skam for nakenhet er noe som er tillært er en myte.

 

http://illvit.no/menneskets-utvikling/bluferdighet-ga-oss-suksess

Lenke til kommentar

For øvrig mener jeg at det underliggende problemet er at vi har et problem med nakenhet, ikke nakenheten i seg selv. Spesielt for folk som trener seg opp til å drepe sammen, dette burde være en bagatell. Samtidig er det forståelig at det ikke er det for alle slik samfunnet har opplært oss. Kanskje militæret trenger å gjøre noe med det, spesielt når kvinner etterhvert skal inn på likt grunnlag som menn. Det går vel allerede ganske brutalt for seg på mange områder, fysisk og psykisk.

At skam for nakenhet er noe som er tillært er en myte.

 

http://illvit.no/menneskets-utvikling/bluferdighet-ga-oss-suksess

Stemmer. Jeg leste også denne artikkelen i Illustrert Vitenskap, som dokumenterer at bluferdighet kan være hardkodet i hjernen - altså en genetisk betinget egenskap og ikke en tillært skikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For øvrig mener jeg at det underliggende problemet er at vi har et problem med nakenhet, ikke nakenheten i seg selv. Spesielt for folk som trener seg opp til å drepe sammen, dette burde være en bagatell. Samtidig er det forståelig at det ikke er det for alle slik samfunnet har opplært oss. Kanskje militæret trenger å gjøre noe med det, spesielt når kvinner etterhvert skal inn på likt grunnlag som menn. Det går vel allerede ganske brutalt for seg på mange områder, fysisk og psykisk.

At skam for nakenhet er noe som er tillært er en myte.

 

http://illvit.no/menneskets-utvikling/bluferdighet-ga-oss-suksess

 

For meg ser det ut som om de sier at skam/bluferdighet er naturlig, ikke nødvendigvis skam over nakenhet, som ser ut til å være svært kulturavhengig. Evt. at hva som oppleves som nakent, og hva som oppleves som seksuelt er kulturavhengig.

 

Selv om jeg godt ser at mye av det ligger i vår natur, siden vi har benyttet klær svært lenge. Klær er et nyttig verktøy, men som rasjonelle og kunnskapsrike individer som etterhvert vet hvorfor vi gjør det vi gjør, så bør vi kunne forstå at det ikke er nakenheten i seg selv som gjør skade.

Lenke til kommentar

Kva skal vi med eigedomsmeklarar, for meg verkar det som eit amatørmessig og konstruert yrke for folk som måtte sjå langt etter ein karriere i næringslivet. Såg på "Solgt!" på NRK i kveld, der dei to laga tippa så vidt forskjellig at det var 4 millionar kr mellom forslaga. At dei utdannast på BI seier også sitt.

Lenke til kommentar

Det er jo kjekt å ha noen til å ta hele salgsprosessen for seg, men yrkesgruppen burde fått et mer ærlig navn. De megler på ingen måte mellom kjøper og selger, de er profesjonelle selgere som helt og holdent er på selgers side. Selgere og markedsførere står ikke særlig høyt i kurs hos meg, men advokater som gjør papirarbeidet med selve salget har jeg stor respekt for. De gjør den essensielle delen av jobben for en langt lavere pris.

Lenke til kommentar

Det er jo kjekt å ha noen til å ta hele salgsprosessen for seg, men yrkesgruppen burde fått et mer ærlig navn. De megler på ingen måte mellom kjøper og selger, de er profesjonelle selgere som helt og holdent er på selgers side. Selgere og markedsførere står ikke særlig høyt i kurs hos meg, men advokater som gjør papirarbeidet med selve salget har jeg stor respekt for. De gjør den essensielle delen av jobben for en langt lavere pris.

 

My sentiments exactly!

 

Dei burde heller ha blitt kalla salsrepresentant ved avhending av fast eigedom, e.l.

Endret av Frigata
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo kjekt å ha noen til å ta hele salgsprosessen for seg, men yrkesgruppen burde fått et mer ærlig navn. De megler på ingen måte mellom kjøper og selger, de er profesjonelle selgere som helt og holdent er på selgers side. Selgere og markedsførere står ikke særlig høyt i kurs hos meg, men advokater som gjør papirarbeidet med selve salget har jeg stor respekt for. De gjør den essensielle delen av jobben for en langt lavere pris.

Megler er et noe villedene utrykk ja. Men vet ikke om jeg har voldsom respekt for advokater som gjør papirarbeidet. Hvorfor skal man i utgangspunktet i det hele tatt ha noen advokat til å gjøre dette? Finnes vel helt greie standardkontrakter som man kan benytte til hussalg, i likhet med feks. bilsalg!? I utgangspunktet ser jeg egentlig ikke behovet for å ha verken megler eller advokat involvert for å selge et hus. Eller.. megler er sikkert greit å ha dersom man skal forsøke å lure kjøper til å betale mer enn det han/hun i utgangspunktet hadde tenkt...

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Europa overtaes av teknokrater og byråkrater. Slik befolkningen i mange land nå har veldig vansklige tider og hvordan de ekskluderes fra styringen av sitt eget land kan dette umulig få noen god ending.

 

Med mindre man er EU-nasjonalist kan man umulig la være å se at dette er (foreløbig)slutten på mange av Europas representative demokratier. Særlig italienerne og grekerne har stor grunn til å være sinte - men jeg tror enda ikke de er sinte nok til at det har noen betydning.

 

Lenke til kommentar

Europa overtaes av teknokrater og byråkrater. Slik befolkningen i mange land nå har veldig vansklige tider og hvordan de ekskluderes fra styringen av sitt eget land kan dette umulig få noen god ending.

 

Med mindre man er EU-nasjonalist kan man umulig la være å se at dette er (foreløbig)slutten på mange av Europas representative demokratier. Særlig italienerne og grekerne har stor grunn til å være sinte - men jeg tror enda ikke de er sinte nok til at det har noen betydning.

 

Sitter vel her og irriterer meg meget over et ordet "teknokrat" også inkluderer de alt for myke sosialfagene i forskjell fra den harde vitenskapen som finnes.

De er da ikke harde for pokker, de er jo for det meste vill spekulering samtidlig mens man ser etter spesifikke resultat og filterer prøvene for å få disse. Det begynner å komme seg, men det har langt igjen å gå. Økonomi er et slags... minefelt, det spørs hvor du er utdannet, siden en økonomiutdanning er hjernevasking i noen institusjoner.

 

Men det som virkelig må debatteres er om Europa er på vei tilbake mot Fascise eller Diktatur, eller om at noen stater vil prøve med Teknokrati vis det viser seg at det greskitalienske eksperimentet fungerer.

Vis det ikke fungerer, så lurer jeg på hva som skjer. Folket lynsjer lederne, masserettsaker i ren heksejaktstil, og den nye ledelse erklærer all gjelden for uvalid?

Lenke til kommentar

Sitter vel her og irriterer meg meget over et ordet "teknokrat" også inkluderer de alt for myke sosialfagene i forskjell fra den harde vitenskapen som finnes.

De er da ikke harde for pokker, de er jo for det meste vill spekulering samtidlig mens man ser etter spesifikke resultat og filterer prøvene for å få disse. Det begynner å komme seg, men det har langt igjen å gå. Økonomi er et slags... minefelt, det spørs hvor du er utdannet, siden en økonomiutdanning er hjernevasking i noen institusjoner.

 

Men det som virkelig må debatteres er om Europa er på vei tilbake mot Fascise eller Diktatur, eller om at noen stater vil prøve med Teknokrati vis det viser seg at det greskitalienske eksperimentet fungerer.

Vis det ikke fungerer, så lurer jeg på hva som skjer. Folket lynsjer lederne, masserettsaker i ren heksejaktstil, og den nye ledelse erklærer all gjelden for uvalid?

Men f.eks. Italias nye statsminister og finansminister er jo ansatt(er vel det mest riktige ordet) pga. hans økonomiske bakgrunn og erfaring. Hadde han vært lærer eller ingeniør hadde han vel ikke fått jobben(e). Hans bakgrunn som tidligere finanskommisær i EU var nok det mest avgjørende da de vet at han vil gjøre alt for å bevare Italia i Eurosonen. Så blir det feil å si at han er en form for teknokrat?

 

Hva vi er på vei mot er vel ikke lett å si. Jeg vil da mene at det er lenge siden folket i Europa hadde noe å si på styringen. I praksis styres det viktigste fra Brussel, og har blitt styrt derfra en god stund. Jo verre denne krisen blir jo verre blir det for befolkningen i landene og jo større er nok sjansen for en forandring. Desverre har man en tendens til å støtte opp om de mer ekstreme ytterligående partiene i kriser, men de ser foreløbig fraværende ut.

Lenke til kommentar
Men f.eks. Italias nye statsminister og finansminister er jo ansatt(er vel det mest riktige ordet) pga. hans økonomiske bakgrunn og erfaring. Hadde han vært lærer eller ingeniør hadde han vel ikke fått jobben(e). Hans bakgrunn som tidligere finanskommisær i EU var nok det mest avgjørende da de vet at han vil gjøre alt for å bevare Italia i Eurosonen. Så blir det feil å si at han er en form for teknokrat?

Ja, fordi prefixen på ordet er tekno, som i teknologi, som har en eller annen gresk eller romersk utledelse, men poenget er at jeg misliker at psuedovitenskapens og de myke vitenskapsmenn folk blir kalt "teknologer".

Jeg vil si at "Kvalifisert for jobben pga bakgrunn" er en bedre setning, som vi sikkert kan forkorte til "Kvalifiserte".

 

Hva vi er på vei mot er vel ikke lett å si. Jeg vil da mene at det er lenge siden folket i Europa hadde noe å si på styringen. I praksis styres det viktigste fra Brussel, og har blitt styrt derfra en god stund. Jo verre denne krisen blir jo verre blir det for befolkningen i landene og jo større er nok sjansen for en forandring. Desverre har man en tendens til å støtte opp om de mer ekstreme ytterligående partiene i kriser, men de ser foreløbig fraværende ut.

Indeed.

Lenke til kommentar

For øvrig mener jeg at det underliggende problemet er at vi har et problem med nakenhet, ikke nakenheten i seg selv. Spesielt for folk som trener seg opp til å drepe sammen, dette burde være en bagatell. Samtidig er det forståelig at det ikke er det for alle slik samfunnet har opplært oss. Kanskje militæret trenger å gjøre noe med det, spesielt når kvinner etterhvert skal inn på likt grunnlag som menn. Det går vel allerede ganske brutalt for seg på mange områder, fysisk og psykisk.

At skam for nakenhet er noe som er tillært er en myte.

 

http://illvit.no/menneskets-utvikling/bluferdighet-ga-oss-suksess

Stemmer. Jeg leste også denne artikkelen i Illustrert Vitenskap, som dokumenterer at bluferdighet kan være hardkodet i hjernen - altså en genetisk betinget egenskap og ikke en tillært skikk.

Jaha. Merkelig at man ikke ser noe til denne bluferdigheten i div stammesammfund som går rundt nakene eller nesten nekene da...

Eller under de olympiske leker i antikkens hellas f.eks.

Lenke til kommentar

Jaha. Merkelig at man ikke ser noe til denne bluferdigheten i div stammesammfund som går rundt nakene eller nesten nekene da...

Eller under de olympiske leker i antikkens hellas f.eks.

Akkurat dette er omhandlet i artikkelen:

"Medlemmer av kwomastammen på Ny-Guinea går helt nakne omkring. Men de har utviklet et ”kikketabu” der de skjuler nakenheten bak en slags spøkelsesdrakt. Fra de er ganske små lærer guttene å aldri se på kvinnenes kjønnsdeler og bryster. Når menn og kvinner støter på hverandre, snakker de ofte sammen rygg mot rygg."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på hvilke konsekvenser dette ville fått i Norge:

 

 

http://littlegreenfootballs.com/article/39464_The_UC_Davis_Pepper_Spraying_Incident

Litt vanskelig å si. Forhåpentligvis ville det blitt reist tiltale mot politimennene, som IKKE gjør jobben sin, og de burde selvsagt også fått sparken.

 

Politiet burde jo beskytte befolkningen mot finansindustrien, politikere, og andre som undertrykker dem og deres rettigheter. Jeg håper og tror at det er et ganske urealistisk scenario i Norge, hvertfall i dag, da politiet har en helt annen kultur enn i USA.

 

En svært sjokkerende film. Det er nesten merkelig at demonstrantene klarer å holde seg rolige under så alvorlige angrep.

Lenke til kommentar

Kvinnelig soldat beordret til å bade naken

- Jeg gråt og følte meg uvel. Jeg følte meg rett og slett misbrukt

 

Stakkars liten pike. Suger med likestilling, ikke sant?

hehe ja. Men det viser veldig tydelig media og politikerenes bias når det gjelder kjønn og "likestilling".

 

Legg merke til at det i VG (og alle andre nettaviser) blir fremmstillt som om det var en enslig jente som ble tvunget til å strippe forran 30 glanende gutter og befalet. Slik var det selvsagt ikke. I papirutgaven av AN som den oprinnelige artikkelen stod var det skrevet et stykke inn i artikkelen at det var 3 jenter der. Den ene hadde ikke noe mot det, den andre hadde skadet ryggen og var derfor untatt mens Alice altså var den tredje. Og hun ble selvfølgelig ikke beordret til å kle av seg forran gutta. Ordren var at alle skulle gå på linje nakene ut i vannet og vaske seg spesiellt under armene og i skrittet. Men Alice protesterte, men gikk etterhvert altså uti etter at alle gutta hadde gått uti og var beordret til å stå med ryggen til så de ikke så henne! og hun visste også at hun kunne måtte bade naken da hun fordi hun er jente meldte seg frivillig inn i førstegangstjenesten.

 

IMAG0057.jpg

 

Totalt unødvendig og uverdig uansett kjønn. Løytnanten burde i det minste etterkommet kravet om å få vaske seg uten en hel tropp som publikum. Aller helst burde de vasket seg i et ordentlig dusjanlegg for å ikke spre tarmbakterier i elvevannet og for å unngå risiko for forkjølelser. Det viser noe av holdningene man finner blant befaler i det stjernesjiktet. Fenriker, løytnanter og kapteiner. De lengre opp i systemet tror jeg ofte har mer mellom ørene.

Som sagt var det ikke en hel tropp som "publikum"

 

Og øvelsen handlet om felthygene. Det er ikke så mye dusjanlegg i felten.....

 

Dette løser man ved å la de bade på forskjellige steder, eller ved å la menn og kvinner bade til forskjellig tidspunkt.

 

Å la kvinner bade separat fra menn er ikke særbehandling så lenge det går begge veier; menn som ikke vil det skal også slippe å bade naken foran kvinner.

Jeg har hørt om flere gutter som i førstagangstjenesten har måttet bade nakene forran kvinnelige bafal og at de kvinnelige menige fikk stå påkledd å se på gutta bade nakene, mens de selv fikk bade senere når gutta var gått. Jeg har ikke sett noen enorme førstesideoppslag og politikere i raseri over det fra gutta....... Hvorfor ikke det tror du? Har vi ikke likestilling da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...