Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

AHP: Fusjon er ikke klar for masseproduksjon og det er tvilsomt at det blir økonomisk bærekraftig i vår levealder, selv om energiprisene generelt skulle doble eller triple seg i forhold til konsumprisindeksen. Det er definitivt vitenskapelig, teknisk og miljømessig spennende, men det feiler dessverre på økonomi. Sist jeg leste lå prisen an til å komme ned mot 1 euro (2010-verdi) per kWh en gang mellom 2030 og 2050.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AHP: Fusjon er ikke klar for masseproduksjon og det er tvilsomt at det blir økonomisk bærekraftig i vår levealder, selv om energiprisene generelt skulle doble eller triple seg i forhold til konsumprisindeksen. Det er definitivt vitenskapelig, teknisk og miljømessig spennende, men det feiler dessverre på økonomi. Sist jeg leste lå prisen an til å komme ned mot 1 euro (2010-verdi) per kWh en gang mellom 2030 og 2050.

 

Vil det ikke ha litt å si hvor mye vi faktisk vil invistere i forskningen? Om man virkelig går inn for det og satser mye, er det vel alltids muligheter?

 

Det jeg var mest usikker på er grunnstoffene man bruker i et fusjonskraftverk. Det er vel ikke akkurat uendelig av disse?

Lenke til kommentar

Fusjonskraft...

 

ha ha

 

Luftslott! Det kommer aldri til å skje. Det finnes ingen "perpeetum mobile" og det er sånn det er.

Hvis du tror fusjonskraft er et "perpetuum mobile" vet du enten svært lite om fysikk eller så vet du ikke hva "perpetuum mobile" faktisk betyr.

 

Teoretisk sett er fusjonskraft fullt mulig, men det er en del hindre/problemer som gjenstår før det kan bli praktisk i virkeligheten. Som Simen1 påpeker, vi vil neppe se fusjonskraft i vår levetid.

Endret av A-Jay
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"Diskriminering" basert på alder er alledre lovfestet. Det samme er "diskriminering" basert på hvor lenge man har hatt lappen.

 

AtW

 

Hvor er det lovfestet hen for myndige personer? Har du noen eksempler?

 

Et fåtall borettslag kun for folk over 55 er litt annerledes enn en svært vanlig aktivitet som bilkjøring.

Lenke til kommentar

 

"Diskriminering" basert på alder er alledre lovfestet. Det samme er "diskriminering" basert på hvor lenge man har hatt lappen.

 

AtW

 

Hvor er det lovfestet hen for myndige personer? Har du noen eksempler?

 

Et fåtall borettslag kun for folk over 55 er litt annerledes enn en svært vanlig aktivitet som bilkjøring.

 

Så nå snakker vi plutselig om kun myndige? Og greit nok, man kan feks ikek ta MC-lappen før man er 20/21, man straffes hardere for lovbrudd i starten med førerkort, man kan ikke øvelseskjøre med andre i starten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvor er det lovfestet hen for myndige personer? Har du noen eksempler?

 

Et fåtall borettslag kun for folk over 55 er litt annerledes enn en svært vanlig aktivitet som bilkjøring.

 

Så nå snakker vi plutselig om kun myndige? Og greit nok, man kan feks ikek ta MC-lappen før man er 20/21, man straffes hardere for lovbrudd i starten med førerkort, man kan ikke øvelseskjøre med andre i starten.

 

AtW

 

Den uvanlige aktiviteten å kjøpe sprit?

Lenke til kommentar

Hvor er det lovfestet hen for myndige personer? Har du noen eksempler?

 

Et fåtall borettslag kun for folk over 55 er litt annerledes enn en svært vanlig aktivitet som bilkjøring.

 

Så nå snakker vi plutselig om kun myndige? Og greit nok, man kan feks ikek ta MC-lappen før man er 20/21, man straffes hardere for lovbrudd i starten med førerkort, man kan ikke øvelseskjøre med andre i starten.

 

AtW

 

 

 

Den uvanlige aktiviteten å kjøpe sprit?

 

Ja, jeg synes disse reglene er på grensen til diskriminering. Hvorfor skal man innføre enda en? Man skal selv ta ansvar som voksen person og ikke behandles som idiot fordi det finnes noen som ikke klarer å styre seg. Hva skal da gjøres med eldre bilførere? Mange der melder jo ikke fra om svekket helse og fortsetter å kjøre. Skal alle miste førerkortet?

Lenke til kommentar

Kan aldri tenke meg at disse reglene blir vedtatt uansett, så oppstyret her i tråden er vel egentlig et klassisk eksempel på storm i et vannglass.

At noen i AP kan foreslå noe slikt er sykt! Hun burde bli kastet ut av AP øyeblikkelig.

 

Et lignende argument kan brukes mot ikke-vestlige innvandre, siden de er enda mer overrepresentert. Du hadde ikke fått blitt lenge i AP om du forelo at alle ikke-vestlige innvandre og deres barn må ha alkoholsperre, fartsperre og forbud å kjøre med passasjerer.

 

Med det er tydligvis helt greit å diskriminere etter kjønnsorgan.

Lenke til kommentar

Moderne biler selges med noe som kalles Event Data Recorder, som registrerer og lagrer omtrent alt du gjør med bilen - inkludert bremsetrykk, svinging og hastighet. Disse dataene blir så vidt jeg forstår overskrevet kontinuerlig, inntil du krasjer. Dette gjør at myndigheter og forsikringsselskaper nå vet nøyaktig hva du gjorde med bilen rett før du krasjet.

 

Fra før har vi også AutoPass, som registrerer nøyaktig tidspunkt på alle passeringer gjennom bomstasjoner. Og nå foreslås det også alko-lås og fartssperre for personer opp til 24 år (og gjett om denne grensen vil økes når myndighetene ser at innretningen hjelper og ulykkesstatistikken går ned). Fartssperre finnes allerede på biler over 3500 kg, og tungbiler som brukes i yrkestransport har også målere som lagrer kjørelengde og hviletid (og kanskje mer), og disse dataene må sendes manuelt flere ganger i året til Statens Vegvesen.

 

I tillegg har vi selvsagt Datalagringsdirektivet som registrerer og lagrer hvem du ringer til, tidspunkt og samtalevarighet.

 

Men alt dette er jo greit så lenge man er en lovlydig borger. Sant?

 

REDIGERING: Det skal være "pedaltrykk", ikke "bremsetrykk" (som er noe helt annet).

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Alkoholsperren er jo ikke en dårlig ide, men det må selvfølgelig innføres over alle bilkjørere, ikke bare en gruppe. Det er like farlig å fyllekjøre om du er 20 og mann eller 40 og dame.

Det er vel heller ikke noen dårlig idé med "tankesperre", som hindrer deg i å starte bilen hvis du tenker farlige tanker, er ukonsentrert, deprimert eller stresset. Det vil garantert få ned ulykkesstatistikken. Og normale folk med sunn psykisk helse har jo ingenting å frykte, så da er den saken grei.

Lenke til kommentar

Alkoholsperren er jo ikke en dårlig ide, men det må selvfølgelig innføres over alle bilkjørere, ikke bare en gruppe. Det er like farlig å fyllekjøre om du er 20 og mann eller 40 og dame.

Det er vel heller ikke noen dårlig idé med "tankesperre", som hindrer deg i å starte bilen hvis du tenker farlige tanker, er ukonsentrert, deprimert eller stresset. Det vil garantert få ned ulykkesstatistikken. Og normale folk med sunn psykisk helse har jo ingenting å frykte, så da er den saken grei.

Jo, det er en dårlig ide. Av nysjerrighet; er du imot lover og regler som sier at man ikke kan kjøre i påvirket tilstand, eller er du bare imot tiltak som skal håndheve loven/regelen? Jeg ser ikke hvordan en alkosperre i en bil er veldig inntrengede i folks hverdag, men så har ikke jeg et behov for å gjøre akkurat hva jeg vil akkurat når jeg vil heller.

Lenke til kommentar

Alkoholsperren er jo ikke en dårlig ide, men det må selvfølgelig innføres over alle bilkjørere, ikke bare en gruppe. Det er like farlig å fyllekjøre om du er 20 og mann eller 40 og dame.

Det er vel heller ikke noen dårlig idé med "tankesperre", som hindrer deg i å starte bilen hvis du tenker farlige tanker, er ukonsentrert, deprimert eller stresset. Det vil garantert få ned ulykkesstatistikken. Og normale folk med sunn psykisk helse har jo ingenting å frykte, så da er den saken grei.

Jo, det er en dårlig ide. Av nysjerrighet; er du imot lover og regler som sier at man ikke kan kjøre i påvirket tilstand, eller er du bare imot tiltak som skal håndheve loven/regelen? Jeg ser ikke hvordan en alkosperre i en bil er veldig inntrengede i folks hverdag, men så har ikke jeg et behov for å gjøre akkurat hva jeg vil akkurat når jeg vil heller.

 

Hvorfor er det en dårlig idé? I følge Vegtrafikkloven er du pliktig til å kjøre aktpågivende, og når du ikke er i stand til å være aktpågivende, har du ingenting i en bil å gjøre. Det er vel ikke så veldig inntrengende i folks hverdag å hindre dem i å kjøre bil når de ikke er i stand til å kjøre trygt?

 

1984-samfunnet har ingen negative implikasjoner for borgere som er lovlydige og passer på sin egen helse. Det er jo bare kriminelle, rusmisbrukere og psykisk ustabile individer som har noe å frykte.

Endret av Spenol
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...