Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg oppdaget nettopp at jeg har tilgang på atekst gjennom NTNU, så da tok jeg like godt og lagde statistikken selv.

 

Under vises resultater av søk i norske papirmedia mellom 1. mai og 31. oktober 2011.

 

post-51689-0-54300500-1321130422_thumb.png

 

Jeg la til "parti" på slutten av alle søk for å filtrere bort irrelevante treff når man søker på ord som "venstre", "rødt" osv, og for å sikre at alle parti stiller likt. På Demokratene la jeg til en del ekstra kriterier for å unngå sammenblanding med amerikanske demokrater og britiske libdems.

 

Litt av problemet med denne metodologien er at "venstre", "høyre" og "rødt" lett får treff på irrelevante ting. En kjapp titt på resultatene ser ut til å antyde at for "venstre" er cirka 1/3 av treffene irrelevante, for "høyre" er cirka 1/10 irrelevante og for "rødt" er cirka 1/4 av resultatene irrelevant. Dersom man korrigerer disse skjevhetene forandrer det ikke så mye på tallene, bortsett fra Venstre som går ned til 15,8%, fortsatt veldig overrepresentert.

 

AP ser altså ut til å være underrepresentert, mens V, R og Sp er overrepresentert.

 

EDIT: Korrigert en liten regnefeil. R er fortsatt overrepresentert.

Endret av A-Jay
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor får partiet Venstre så uproposjonalt mye mediedekning? Er det for å minske sannsynligheten for et H + Frp flertall. Ikke at det er noe å trakte etter, men likevel.

Jeg tror det kan ha noe med at det er partiet på høyresiden som journalister liker best. Dette er hva journalister stemmer på.

 

AP 39

SV 21

Høyre 14

Venstre 12

Rødt 5

SP 3

KRF 2

FRP 2

Lenke til kommentar

Det der er for godt til å være sant. Mest sannsynlig humbug, og hvis det er reelt viser det seg vel å være upraktisk til virkelig energiproduksjon.

 

Evt. kommer Gazprom til å si nettop det, etter de har kjøpt det opp gjennom et stråselskap. Det der er ikke bra for forretningene. :shrug:

 

 

Edit: Men jeg håper selvsagt at det er reelt og vil revolusjonere verden da :)

Endret av Avien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han stilte et spørsmål. Riktignok glemte han selve spørsmåltegnet, men det var like fullt et spørsmål, og du vil at han skal DOKUMENTERE antagelsen i spørsmålet? Ser du selv hvor patetisk dette er?

 

-Og før du spør... Nei, jeg kan ikke dokumentere at det er patetisk, men det er det.

 

Nei, jeg ser ikke hvor patetisk dette er. Men takk for ditt bidrag :)

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Forskere mener de har løst verdens problemer

 

Noe slik ville vært svært gledelig - nærmest revolusjonerende. Imidlertid ser det ut som at gleden blir kortvarig da den kun skal være forebeholdt noen få personer.

 

Har fulgt denne rossi en periode, hvordan E24 mener at de har vært "åpne om prossessen" er meg en gåte, de eneste jeg har sett er hemmlighetskremmeri, noen vage forklaringer, og tester der man i liten grad kan kontrollere hva som foregår som observatør. Jeg er 99,9% sikker på at det er humbug. Tar jeg feil så er det suverent for verdenssamfunnet dog, så får jeg heller tåle å spise det i meg :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Forskere mener de har løst verdens problemer

 

Noe slik ville vært svært gledelig - nærmest revolusjonerende. Imidlertid ser det ut som at gleden blir kortvarig da den kun skal være forebeholdt noen få personer.

 

Har fulgt denne rossi en periode, hvordan E24 mener at de har vært "åpne om prossessen" er meg en gåte, de eneste jeg har sett er hemmlighetskremmeri, noen vage forklaringer, og tester der man i liten grad kan kontrollere hva som foregår som observatør. Jeg er 99,9% sikker på at det er humbug. Tar jeg feil så er det suverent for verdenssamfunnet dog, så får jeg heller tåle å spise det i meg :)

 

AtW

Vi får se. Før eller senere vil nok noen klare å lage et fusjonskraftverk som faktisk fungerer.

Lenke til kommentar

Forskere mener de har løst verdens problemer

 

Noe slik ville vært svært gledelig - nærmest revolusjonerende. Imidlertid ser det ut som at gleden blir kortvarig da den kun skal være forebeholdt noen få personer.

 

Har fulgt denne rossi en periode, hvordan E24 mener at de har vært "åpne om prossessen" er meg en gåte, de eneste jeg har sett er hemmlighetskremmeri, noen vage forklaringer, og tester der man i liten grad kan kontrollere hva som foregår som observatør. Jeg er 99,9% sikker på at det er humbug. Tar jeg feil så er det suverent for verdenssamfunnet dog, så får jeg heller tåle å spise det i meg :)

 

AtW

Vi får se. Før eller senere vil nok noen klare å lage et fusjonskraftverk som faktisk fungerer.

 

Jada, de driver jo å bygger ett i frankrike, med kremen av verdens fysikere og titalls milliarder i ryggen. Jeg er dog skeptisk til en fyr som mekker noe i kjelleren, og som er lite dokumentert. Jeg tror ikke det er der vi vil få gjennombruddet vært i fusjon.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har Borten Moe gjort noe bra som olje- og energikriser annet enn å åpne nye felt for boring? Skulle tro vi hadde dårlig tid. Det beste hadde selvsagt vært at vi ikke hadde fått bruk for oljen, men å senke produksjonen og spare den oljen vi har tror jeg er lurt både pga. fremtidlige oljepriser og fordi vi er alt for avhengig av oljen og trenger flere føtter å stå på internasjonalt enn bare petroleum og gass.

 

Så jeg ville ikke helt stolt på Borten Moe når han snakker om miljø. Men selvsagt enig i mye av det han sa, da det ikke var så veldig konkret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har Borten Moe gjort noe bra som olje- og energikriser annet enn å åpne nye felt for boring? Skulle tro vi hadde dårlig tid. Det beste hadde selvsagt vært at vi ikke hadde fått bruk for oljen, men å senke produksjonen og spare den oljen vi har tror jeg er lurt både pga. fremtidlige oljepriser og fordi vi er alt for avhengig av oljen og trenger flere føtter å stå på internasjonalt enn bare petroleum og gass.

 

Så jeg ville ikke helt stolt på Borten Moe når han snakker om miljø. Men selvsagt enig i mye av det han sa, da det ikke var så veldig konkret.

 

Enig, det som jeg ville frem til var vel at det som ble sagt av han i denne videoen strider veldig med hvordan han fremtrer i dag.

Lenke til kommentar

Oljen varer ikke for alltid, så det er begrenset hvor lenge vi kan leve på den. Om norge ikke starter å tenke videre fordi oljealderen vil vi kunne slite når det ikke er mer.

 

Det var ingen som nevnte solkraft, ikke er det særlig effektivt heller i Norge pga. antall regndager. Et eksempel er fusjonskraft som kan være svært effektivt om man får det vil å virke.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Kjernefysisk_fusjon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...