Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Thon: - Mer skatt, mindre byråkrati.

 

http://n24.no/naeringsliv/article1322987.ece

 

"Byråkrati.- For dem som gidder å jobbe så mye som det jeg og Fredriksen har gjort for å komme oss fremover og oppover, legger det norske byråkratiet mest mulig i veien, bedyrer Thon.

..

- Jeg hadde gjerne betalt 2, kanskje 2,5 milliarder kroner i skatt, hadde jeg sluppet byråkratiet, sier han."

 

Fint han påpeker det absurde byråkratiet vi har. At han er villig til å betale mer skatt er jo interessant. På den annen side driver han vel ikke med noe særlig eksportnæring, slik at andre lands skatteregler ikke får noe særlig betydning for hans konkurranseevne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I Florida var det for ett par år siden folkeavstemning om å sidestille spansk og engelsk. Det ble likevel sett på som upraktisk med to språk fra alle statlige organer - og nedstemt.

6139227[/snapback]

 

Men på den tiden hadde vel ikke Florida noe offisielt språk? Eller har det hittil vært opp til hver delstat?

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Skaper jo en del splid i landet ettersom en større og større andel amerikanere snakker spansk som førstespråk. Men men...

6139186[/snapback]

Det er vel liten tvil om at det er praktisk å ha et offisielt språk. Og siden de aller fleste kan engelsk, og flesteparten har det som sitt førstespråk, er det ikke unaturlig at man velger engelsk som offisielt språk. Det har jo også vært det i praksis, nå blir det bare formalisert.

Lenke til kommentar

Det er vel liten tvil om at det er praktisk å ha et offisielt språk. Og siden de aller fleste kan engelsk, og flesteparten har det som sitt førstespråk, er det ikke unaturlig at man velger engelsk som offisielt språk. Det har jo også vært det i praksis, nå blir det bare formalisert.

6139284[/snapback]

 

Da burde de vel skaffe seg en statsreligion også (kristendom) ettersom de har de i praksis :p

Lenke til kommentar

Det er vel liten tvil om at det er praktisk å ha et offisielt språk. Og siden de aller fleste kan engelsk, og flesteparten har det som sitt førstespråk, er det ikke unaturlig at man velger engelsk som offisielt språk. Det har jo også vært det i praksis, nå blir det bare formalisert.

6139284[/snapback]

Da burde de vel skaffe seg en statsreligion også (kristendom) ettersom de har de i praksis.

6139294[/snapback]

Kan ikke se hvordan religion har noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Kan ikke se hvordan religion har noe med saken å gjøre.

6139315[/snapback]

 

Offisiellt språk, offisiell religion...

 

Tidligere har jo ledere i USA (og folket for den saks skyld) sagt at de ikke skulle ha noe offisiellt språk eller en statsreligion pga de store forskjellene blant folk i landet, men det har kanskje ikke så veldig mye med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
I Florida var det for ett par år siden folkeavstemning om å sidestille spansk og engelsk. Det ble likevel sett på som upraktisk med to språk fra alle statlige organer - og nedstemt.

6139227[/snapback]

 

Men på den tiden hadde vel ikke Florida noe offisielt språk? Eller har det hittil vært opp til hver delstat?

6139253[/snapback]

Det er jeg faktisk usikker, men det virker jo håpløst med en slik avstemning dersom ingen av språkene var offisielle... Må nesten sjekke ut internettet...

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=116945

 

"En ny kleskode-lov, som skal være under prosess i Iran på dette tidspunktet, vil kunne gjøre det mulig for iranske myndigheter å tvinge religiøse minoriteter i landet til å gå med et bånd på klærne.

..

Loven avventer kun en endelig godkjenning av Irans øverste leder, Ayatollah Ali Khamenei. Jøder skal merkes med gule bånd, mens kristne må gå med røde."

 

NazIran?

Lenke til kommentar
I følge Wikipedia ble engelsk offisielt språk i Florida i 1988, stadfestet i Article II, Section 9 av Floridas grunnlov. De hadde visst en folkeavstemning da også..

6139402[/snapback]

 

 

Hmm ok, men nå har altså ingen stater i USA noe valg lenger når det kommer til offisiellt språk? Eller hva konkret omfatter dette offisielle språket som har blitt valgt i senatet?

Lenke til kommentar
I følge Wikipedia ble engelsk offisielt språk i Florida i 1988, stadfestet i Article II, Section 9 av Floridas grunnlov. De hadde visst en folkeavstemning da også..

6139402[/snapback]

Hmm ok, men nå har altså ingen stater i USA noe valg lenger når det kommer til offisiellt språk? Eller hva konkret omfatter dette offisielle språket som har blitt valgt i senatet?

6139416[/snapback]

Utsending av informasjon fra myndighetene er vel det mest sentrale. Informasjon vil bli gitt på engelsk.

Lenke til kommentar
I Florida var det for ett par år siden folkeavstemning om å sidestille spansk og engelsk. Det ble likevel sett på som upraktisk med to språk fra alle statlige organer - og nedstemt.

6139227[/snapback]

De kunne jo gjort som i norge og hatt flere offisielle språk. I norge har vi jo som (u)kjent 3 offisielle språk, bokmål, nynorsk og nordsamisk.

 

Jeg synes godt de kunne hatt to offisielle språk i Florida, sånn som f.eks en rekke kommuner i Finnmark og Troms har tatt inn samisk som offisiellt språk på lik linje med bokmål og nynorsk. Dvs. man kan få velge hvilket av disse 3 skriftspråkene man vil kommunisere med det offentlige på. Jeg tror ikke Florida hadde fått særlige problemer med en slik innføring. Stort sett alle prater jo både spansk og engelsk der likevel.

Lenke til kommentar

Jeg synes godt de kunne hatt to offisielle språk i Florida, sånn som f.eks en rekke kommuner i Finnmark og Troms har tatt inn samisk som offisiellt språk på lik linje med bokmål og nynorsk. Dvs. man kan få velge hvilket av disse 3 skriftspråkene man vil kommunisere med det offentlige på. Jeg tror ikke Florida hadde fått særlige problemer med en slik innføring. Stort sett alle prater jo både spansk og engelsk der likevel.

6139504[/snapback]

Jeg har pleid å trekke frem diskusjonen i Florida som konkluderte med store kostnader og lite hensiktsmessighet ved to språk i sammenheng med det du nevner.

 

Rundt 70 % av befolkningen i Florida har engelsk som morsmål, tyve prosent spansk, 4 % fransk, og 2 % tysk, resten litt av kvart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...