Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå må du sjekke at hjernen er på før brødboksen åpner seg.

1: Stat og kommune var ikke i stand til å oppnå full barnehagedekning på egen hånd. De var faktisk avhengige av private aktører, fordi de ikka maktet å få det til selv. Heller enn å klage på private barnehager, burde du jo klage over at det offentlige er udugelig (på dette området også).

2:De private barnehagene får MINDRE støtte fra staten per hode. De har også de samme maksprisene som de offentlige barnehagene å forholde seg til.

 

Punkt nummer to innebærer at private barnehager betyr at man SPARER SKATTEPENGER.

 

Med mindre barn i private barnehager har det værre enn i offentlige barnehgaer, skal det godt gjøres å påstå at dette er et onde på noe vis.

 

NB: Tar stort forbehold om at jeg ikke har sett dokumentaren enda, men har bokmerket den. Blir imidlertid overrasket om det er noe det ikke har vært skrevet om tidligere.

 

Her er noen lenker, for dem som er interessert i å sette seg litt mer inn i dette:

 

 

Big Business i barnehagene

 

De tjener millioner på barna dine

 

Kronikk: Velferdsmillioner

til skatteparadis

 

Regjeringen kapitulerer for kommersielle barnehager

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sarkozy baksnakker Netanyahu. Kaller ham løgner og Obama svarer med: "tenk på meg, jeg må ha med ham å gjøre hver DAG!".

 

Vel, hvis den lille, pompøse dvergen Sarkozy ikke liker noen, så velger jeg det motsatte alternativet......

Hvorfor kommer dette ut først nå, når G20-toppmøtet var i forrige uke? Og er det sannsynlig at USAs president og Frankrikes president er så dumme og amatørmessige at de snakker nedsettende om et annet statsoverhode, nærmere bestemt overhodet for USAs nærmeste allierte, i det offentlige rom, mens de har på seg mikrofoner?

Lenke til kommentar

Kan hende det er et "Calm the fuck down"-hint til Netanyahu, så de ikke starter tredje verdenskrig der nede.

 

Synes forøvrig det er sært å skulle like en folkerettsbryter som bla. står bak grove brudd på genevekonvensjonen fordi en pompøs franskmann ikke liker ham. Jeg ser for meg at pompøse franskmenn misliker ganske mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

AHP, du synes med andre ord at:

- Kraftprodusentene burde stoppe turbinene og bare la vannet fosse forbi når magasinfyllingen er maksimal og det norske forbruket er lavere enn vannføringen?

- Når magasinfyllingen er minimal og det norske forbruket er høyere enn vannføringen så burde vi mørklegge deler av landet?

Jepp, det er nettopp det "nasjonaliseringen av kraftprodusentene" innebærer.

 

Jeg regner med du vil "nasjonalisere" oljeproduksjonen og fiskeproduksjonen i samme slengen?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Johnsen står klar til å kaste bort av den norske oljeformuen

 

 

Å tømme oljepenger i det svarte hullet EU, er tydeligvis en viktig politisk oppgave. Dere som ikke liker AP, må gjerne harselere over dette, men jeg er overbevist om at en finansminister fra Høyre eller Frp ville gjort nøyaktig det samme. Selv om folket er imot EU, så skal vi fordundre meg bidra til å redde skiten fra kollaps. Et godt eksempel på demokratisk underskudd, om jeg noen gang har sett et.

 

 

EU er blitt et pengeslukende, udemokratisk monster. Dets undergang vil på sikt være av det gode. Selvsagt er det nok av folk, som vil påstå det motsatte, fordi så mange har potene langt nedi pengesekken.

 

 

 

Sarkozy baksnakker Netanyahu. Kaller ham løgner og Obama svarer med: "tenk på meg, jeg må ha med ham å gjøre hver DAG!".

Hvorfor kommer dette ut først nå, når G20-toppmøtet var i forrige uke? Og er det sannsynlig at USAs president og Frankrikes president er så dumme og amatørmessige at de snakker nedsettende om et annet statsoverhode, nærmere bestemt overhodet for USAs nærmeste allierte, i det offentlige rom, mens de har på seg mikrofoner?

 

Real talk! Man kan spekulere i om dette er kalkulerte utsagn, men uansett er dette særs fornøyelig. Det spennende er jo om dette vil få noe å si for praktisk politikk i midt-østen. Er det et tegn på endringer i forholdet USA-Israel, eller er det bare ventilering bak kulissene over å tvinges til å støtte en slik røverstat, uansett hva den gjør?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

AHP, du synes med andre ord at:

- Kraftprodusentene burde stoppe turbinene og bare la vannet fosse forbi når magasinfyllingen er maksimal og det norske forbruket er lavere enn vannføringen?

- Når magasinfyllingen er minimal og det norske forbruket er høyere enn vannføringen så burde vi mørklegge deler av landet?

Jepp, det er nettopp det "nasjonaliseringen av kraftprodusentene" innebærer.

 

Jeg regner med du vil "nasjonalisere" oljeproduksjonen og fiskeproduksjonen i samme slengen?

Problemet er vel heller at de masseprouserer strøm (les: tapper magasinene) når de ikke er i nærheten av å være fulle, for å kunne skru opp prisene drastisk på vinteren når folk uansett må bruke mer strøm. Som eks. kan jo neves den ene uken forrige måned da strømprisene var rekordlave - en drøy uke etterpå kunne man lese om lav fyllingsgrad...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AHP, du synes med andre ord at:

- Kraftprodusentene burde stoppe turbinene og bare la vannet fosse forbi når magasinfyllingen er maksimal og det norske forbruket er lavere enn vannføringen?

- Når magasinfyllingen er minimal og det norske forbruket er høyere enn vannføringen så burde vi mørklegge deler av landet?

Jepp, det er nettopp det "nasjonaliseringen av kraftprodusentene" innebærer.

 

Jeg regner med du vil "nasjonalisere" oljeproduksjonen og fiskeproduksjonen i samme slengen?

 

Nei. Nasjonalisering betyr kort og greit at det overtaes av felleskapet, i dette tilfellet staten. Slik var det for inntil 10-20 år siden(husker ikke helt nøyaktig), og det kan gi langt mer stabile priser. I de verste vintermånedene er det mange som sliter med å betale strømregninger og som sitter og fryser pga. høye strømregninger. Dette krever handling.

 

Å nasjonalisere kraftselskapene er ikke kontroversiellt, da svært mange land har hatt offentlige kraftselskaper helt til nyere tid, hvor f.eks. det liberale eksperimentet IMF tvinger Hellas til å privatisere kraftselskapene.

 

Oljeproduksjonen i Norge er til dels nasjonalisert. :)

Lenke til kommentar

Å tømme oljepenger i det svarte hullet EU, er tydeligvis en viktig politisk oppgave. Dere som ikke liker AP, må gjerne harselere over dette, men jeg er overbevist om at en finansminister fra Høyre eller Frp ville gjort nøyaktig det samme. Selv om folket er imot EU, så skal vi fordundre meg bidra til å redde skiten fra kollaps. Et godt eksempel på demokratisk underskudd, om jeg noen gang har sett et.

 

Grunnen til det er at om EU går under får det også enorme økonomiske konsekvenser for Norge.

Lenke til kommentar

NgZ: Da leser du om ulike magasiner. Ett og samme magasin kan ikke være fult den ene uken og lavt den neste med mindre kraftverket er kraftig overdimmensjonert i forhold til magasinvolumet.

 

Uansett, minimal og maksimal fyllingsgrad er begreper som hvermansen skjeldent skjønner helt. Maksimal betyr ca 80% full. De resterende 20% skal være til flomsikring i tilfelle ekstremnedbør. Prosentandelen eller flombufferet varierer fra årsdel til årsdel avhengig av historisk maksimal vannføring på disse årstidene. Det er også stedsavhengig. Noe lignende finnes for minimal fyllingsgrad. De nedre ca 20% av fyllingsgraden er en sikkerhetsbuffer for å hindre langvarig strømstans. Rasjonering kan forekomme dersom fyllingsgraden blir lavere. Denne prosentandelen er også steds- og årstids-avhengig. I mellom disse ytterpunktene står kraftselskapet friere til å kunne velge eksport. Dvs. de velger ikke eksport, men kan sette prisen sånn at det sammsynligvis blir eksport. Prisen settes slik at den avhenger av fyllingsgrad og nedbørsprognoser. Eksportmulighetene avhenger også av om det finnes kapasitet i linjenettet. Kapasiteten må kjøpes og følger også de økonomiske naturlovene om tilbud og etterspørsel. Kraftprodusentene kan (og vil selvsagt) optimere profitt, innenfor de gitte rammene av fyllingsgrad og lovlige muligheter. Det er ikke noe galt i å optimere profitt, det er sånn et fungerende handelssamfunn skal fungere. Slik optimering vil skje uansett om vi sperrer grensene for krafthandel eller ikke.

 

Hovedforskjellene vil bli at:

- vi kaster bort mye kraft som kunne vært eksportert, samtidig som kraftprisen dumpes til ~0 i stedet for å få f.eks 20 øre/kWh for eksport (og eget forbruk).

- vi vil få ennå høyere pristopper og utkolbinger når vi har kraftmangel.

 

Hvis staten ikke ønsker at utbyttet fra kraftprodusentene ikke skal bli så stort som i dag så må de bare sette opp grunnrenteskatten, en skatt som ilegges produsentene for å utnytte en norsk naturressurs. Baksiden av medaljen er at store forandringer gjør det svært usikkert å investere i vannkraftproduksjon. Noe som vil dempe utbygging og øke prissvingningene. Jeg synes en moderat økning av grunnrenteskatten kan være på sin plass for å dempe overskuddene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Hovedforskjellene vil bli at:

- vi kaster bort mye kraft som kunne vært eksportert, samtidig som kraftprisen dumpes til ~0 i stedet for å få f.eks 20 øre/kWh for eksport (og eget forbruk).

- vi vil få ennå høyere pristopper og utkolbinger når vi har kraftmangel.

 

 

La oss ikke glemme "Gjennomsnittsprisene for karft i norge blir lavere", som jo er det endel er opptatt av.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NgZ: Da leser du om ulike magasiner. Ett og samme magasin kan ikke være fult den ene uken og lavt den neste med mindre kraftverket er kraftig overdimmensjonert i forhold til magasinvolumet.

Selvfølgelig var ikke magasinet i nærheten av å være "fullt"... Grunnen til å dumpe prisene var jo selvfølgelig å selge ut så mye strøm at man kan forsvare langt høyere priser til vinteren med lav fyllingsgrad. Ut på senvinteren har man jo også lov å ha lavere fyllingsgrad, så for strømprodusentene er det gunstigst å komme så nært strømrasjonering som mulig.

 

Du fremstiller ellers et fullstendig urealistisk scenario der Norge ikke skulle importere eller eksportere strøm dersom strømproduksjonen ble nasjonalisert, noe som (ærlig talt) er direkte latterlig.

 

Ikke det at jeg er for nasjonalisering av kraftproduksjon uansett, men jeg er i høyeste grad for heftig regulering av en ressurs som i dag disponeres på en (for mesteparten av beolkningen) svært uheldig måte.

 

NgZ: Da leser du om ulike magasiner. Ett og samme magasin kan ikke være fult den ene uken og lavt den neste med mindre kraftverket er kraftig overdimmensjonert i forhold til magasinvolumet.

Selvfølgelig var ikke magasinet i nærheten av å være "fullt"... Grunnen til å dumpe prisene var jo selvfølgelig å selge ut så mye strøm at man kan forsvare langt høyere priser til vinteren med lav fyllingsgrad. Ut på senvinteren har man jo også lov å ha lavere fyllingsgrad, så for strømprodusentene er det gunstigst å komme så nært strømrasjonering som mulig.

 

Du fremstiller ellers et fullstendig urealistisk scenario der Norge ikke skulle importere eller eksportere strøm dersom strømproduksjonen ble nasjonalisert, noe som (ærlig talt) er direkte latterlig.

 

Ikke det at jeg er for nasjonalisering av kraftproduksjon uansett, men jeg er i høyeste grad for heftig regulering av en ressurs som i dag disponeres på en (for mesteparten av beolkningen) svært uheldig måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kraftprodusentene styrer strømprisen

 

Og Statkraft gjør egentlig den jobben Stortinget i praksis har bedt dem om; få flest mulige kroner ut av hver vanndråpe. Den kostnaden må strømforbrukerne betale.

 

Helt ærlig tror jeg ikke det var dette de første tilhengerne av markedet så for seg.

 

Men uansett, å få litt debatt rundt det vil bare være bra.

 

Hvorfor ikke? Kobler man ett marked med lavere priser til ett annet marked med høyere priser, så stiger prisene i førstnevnte marked.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kraftprodusentene styrer strømprisen

 

Og Statkraft gjør egentlig den jobben Stortinget i praksis har bedt dem om; få flest mulige kroner ut av hver vanndråpe. Den kostnaden må strømforbrukerne betale.

 

Helt ærlig tror jeg ikke det var dette de første tilhengerne av markedet så for seg.

 

Men uansett, å få litt debatt rundt det vil bare være bra.

 

Hvorfor ikke? Kobler man ett marked med lavere priser til ett annet marked med høyere priser, så stiger prisene i førstnevnte marked.

 

AtW

At noen skulle sitte og manipulere markedene, ja faktisk et av statens egne selskaper, uten at det gagner befolkningen?

 

Vel, uansett er det vel ikke annet å forvente. Synes også lite om at vi importerer kullkraft.

Lenke til kommentar

Vel, hvis man ikke vil måẗte høre på kapitalistene, bør man kanskje ikke låne store hauger med penger fra dem for å gi folket fordeler staten ikke har råd til å gi dem fordi tilnærmet hele folket snylter på skatt, moms og/eller svindler pensjonsfondet...

 

Det er jo stort sett når man har satt seg i håpløs, bunnløs gjeld at man må selge arvesølvet, det gjelder både stater og privatpersoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...