Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

En annen ting er at når staten ikke gjør det selv, må de kontrollere de som skal gjøre det for dem, og det fører til flere byråkrater.

Ikke egentlig, de kan kutte flere papirpushere enn de trenger til det formnålet. I tillegg til at de uanhsett måtte kontrollert seg selv, slipper de arbeidsgiveransvar og (mellom)lederstillinger. Om det skjer i praksis, eller om vedkommende ansatta i stedet får heltidsjobb med å fjerne stifter fra gamle sakspapirer, er jo et annet spørsmål.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er enig i at det var vinklet veldig negativt/kritisk, men det burde alltid pressen gjøre. De bør ikke være noen forlengelse av staten. Dette var jo noe som jeg så på fordi det var i min interesse, så hvorvidt de er kritiske til andre ting vet jeg ikke. Jeg håper hvertfall det.

Joda, for all del. Noe av kritikken var berettiget. De bare rettet baker for smed og hengte ut et selskap for feil begått av det offentlige.

 

Spørsmålet er vel heller hvorvidt statens tjenester burde være på anbud i det hele tatt. Huller vil det vel alltid være.

Nei, huller avslører inkompetanse i det offentlige. Det offentlige tillot unormalt mange barn per voksne, det offentlige tillot unormalt få pedagoger og det offentlige tillot økning av antall barn uten å kreve flere ansatte. Det er latterlig å tro at selskaper skal levere mye mer enn de har kontrakt på å tilby. Vil det offentlige ha færre barn per ansatte, stemplingsur for oppholdstida til barn osv så må de spesifisere det i anbudet. Det nytter ikke å komme i ettertid å kreve høyere nivå på tjenesteleveransen enn det de betaler for.

 

Det offentlige bør innføre "dagbøter" for pedagogmangel, definere tjenesteleveransen bedre i neste kontraktsrunde, definere om opplæring av ansatte og regnskapstjenester skal være en del av tilbudet eller om det skal regnes som eksternt med tanke på timetall og antall barn per ansatt.

Lenke til kommentar

Litt av poenget her er at de private sparer inn på alt som kan spares på i henhold til regelverket. En av tingene som kan spares inn på er antall ansatte per barn. Så er det slik at uansett hvor dyktig en medarbeider er, kan hun kun gi så og så mye omsorg per barn, per dag. Så når antallet synker til halvparten av hva som er vanlig i det offentlige, så går kvaliteten nødvendigvis ned. For å sette det hele på spissen, det billigste ville jo være et inngjerdet område man kunne låse ungene inn på hver dag, uten voksenoppsyn. Spørsmålet er hvor bra dette ville være for ungenes utvikling og mentale helse.

Lenke til kommentar

Venstre går lengst av de borgerlige partiene i å ville myke opp arbeidsmiljøloven

 

Ser ut som om Venstre er på vei mot en høyresving i tiden fremover.

Venstre er i det minste ærlige her, mens Høyres utspill framstår (i hvert fall for meg) som skamløs populisme. Høyre posisjonerer seg nå for å ta regjeringsmakten i 2013, og da må de framstå som spiselige for flest mulig velgere. Det betyr å si ting som de egentlig ikke mener.

Lenke til kommentar

Venstre går lengst av de borgerlige partiene i å ville myke opp arbeidsmiljøloven

 

Ser ut som om Venstre er på vei mot en høyresving i tiden fremover.

 

Er vel relativt i harmoni med venstres partiprogram? Ellers overrasker det meg at å avtale regler utenom fagforeningen er det vanskeligste punktet å svelge, to av de andre er jo verre, og å kunne avtale mer fritt vil jo dekke de fleste problemstillinger mtp arbeidsmiljøloven i mine øyne, samtidig som både arbeidsgiver og taker er ivaretatt. Feks skjønner jeg mindre av hvorfor man skal ha grensen for nattarbeid før klokka seks om morningen?

 

AtW

Lenke til kommentar
Litt av poenget her er at de private sparer inn på alt som kan spares på i henhold til regelverket.

Helt enig. Det uthevede er jo hele poenget her. Og vi vet jo hvem som definerer regelverket/kvalitetsnivået.

 

Her har du selvsagt et poeng. Samtidig så er ikke detaljstyring så gunstig for den enkelte barnehages frihet og handlingsrom. Men her må det nok et strengere regelverk på plass. Helst skulle jeg ønske at vi ikke privatiserte omsorgsyrker. Dette er en nedadgående spiral, som kan ende i amerikanske tilstander.

Endret av Avien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Venstre går lengst av de borgerlige partiene i å ville myke opp arbeidsmiljøloven

 

Ser ut som om Venstre er på vei mot en høyresving i tiden fremover.

Det er el ganske typisk Venstrepolitikk, de vil at man skal få jobbe slik man ønsker, ikke slik LO mener at du ønsker for å ha et pressmiddel til i enten lovlige lønnsforhandlinger eller ulovlige mafiaaksjoner.

 

red: "Grensene for nattarbeid, som i dag er fra 21 om kvelden til 6 om morgenen, må skyves, så natta starter seinere og slutter tidligere." Dette burde da være en selvfølge? Å dra hjemmefra fem (og da gjerne stå opp fire) er da virkelig mer nattarbeid enn å være hjemme kl 22.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Papandreou dropper folkeavstemning

 

Hellas' statsminister George Papandreou sier han har droppet planen om å holde folkeavstemning rundt den seneste EU-avtalen for Hellas etter at lederen av landets største opposisjonsparti sa han vil støtte pakken.

 

Fy faen! Hele folkeavstemningen var en bløff for å få opposisjonen til å stemme for krisepakken. Han var aldri interesert i å lytte til folket.

 

Hadde jeg bodd i Hellas nå, ville jeg ha vært på barrikadene!

Lenke til kommentar

Hvorfor det? I praksis har han jo bare tvunget opposisjonen til å vise sitt sanne ansikt - de er for akkurat de samme løsningene som ham, men prøver å profitere på at det er han som er nødt til å fronte dem. DET er uærlig.

Det viste vi fra før av. Det var ingen tvil om at New Democracy ikke var imot austerity, bare se på deres økonomiske planer. Men PASOK viste også sitt sanne ansikt, at de bare drev med politisk spill og har ingen interesse å la folket bestemme. De har ikke en gang latt dem få ha en nytt valg, fordi de to største partiene vet at folk flest ikke vil stemme på dem.

 

Hadde jeg bodd i Hellas nå, ville jeg ha vært på barrikadene! Det er ikke veldig typisk av meg, men et sted går grensen. Jeg ville ikke latt en euroelite styre landet mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, om ikke det store flertallet enten hadde svindlet på skatt, pensjon, moms e.l., hadde de kanskje ikke hatt den eurogjelden de har i dag?

 

Har mindre sympati for demonstrerende grekere enn Wall Street-okkupantene, må jeg innrømme. Synes en av demonstrantene ble sitert fint i Aftenposten - Hun ville ikke måtte velge mellom pest og kolera. England har omsider anerkjent at valgkretser der vinneren tar alt ikke er forsvarlig demokratisk sett, når det gir to relle alternativer. I USA er det enda verre, der de samme står bak begge partier (i den grad man i det hele tatt kan kalle dem det).

 

Grekerne vil slippe å betale deres egen regning. Det er ikke snakk om banker eller tredjeparter som har ødelagt økonomien til Hellas, det er Hellas' innbyggere og politikere som har sørget for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, om ikke det store flertallet enten hadde svindlet på skatt, pensjon, moms e.l., hadde de kanskje ikke hatt den eurogjelden de har i dag?

 

Har mindre sympati for demonstrerende grekere enn Wall Street-okkupantene, må jeg innrømme. Synes en av demonstrantene ble sitert fint i Aftenposten - Hun ville ikke måtte velge mellom pest og kolera. England har omsider anerkjent at valgkretser der vinneren tar alt ikke er forsvarlig demokratisk sett, når det gir to relle alternativer. I USA er det enda verre, der de samme står bak begge partier (i den grad man i det hele tatt kan kalle dem det).

 

Grekerne vil slippe å betale deres egen regning. Det er ikke snakk om banker eller tredjeparter som har ødelagt økonomien til Hellas, det er Hellas' innbyggere og politikere som har sørget for det.

Dette handler ikke om sympati. Jeg har lite sympati for at Grekerene må kutte i sine offentlige kostnader, og jeg har heller ikke sympati for OWS, siden deres hovedbudskap ser ut til å være, "Ta de rike, gi oss mer velferd/penger". De som er i OWS for å fremme demokrati, og er imot lobbismen har jeg sympati for.

 

Dette handler om demokrati, noe som ikke eksisterer i Hellas for øyeblikket. Sist valg var i 2009, og da visste ikke folk flest om dagens økonomiske problemer. Begge de to største partiene er i seng med hverandre, og later som om de er uenige. Begge partiene er upopulære og vil tape masse stemmer til andre partier om de har et nytt valg, noe de selvfølgelig ikke vil tillate.

 

3 dager siden så valgte PASOK, å la folket bestemme. Begge valgene er akseptable og det er ingen katastrofe om Hellas forlater Eurozonen. Det er bare tull at Hellas vil gå tilbake til steinalderen om de forlater eurozonen og jeg synes det var helt uakseptabelt av EU å true Hellas til å svare ja. Hva enn de svarer, så vil det skape legitimitet over deres valg, og siden vi lever i et demokrati så er det den riktige tingen å gjøre. Men det var en bløff. Papandreou er ikke interesert i folkestyre. Han var bare interesert i å få støtte fra New Democracy.

 

Jeg blir forbannet. Ikke bare driter EU og deres folkevakgte i demokrati. Men de synes det er greit å lure befolkningen for politisk spill. Ledelsen i Hellas er korrupt. Det er på tide med en revolusjon i Hellas.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Europas beskjedne venstreside

 

Veldig god artikkel. Venstresiden i Europa er jo nesten verre enn høyresiden, og EU er jo bare et godt eksempel på hvordan venstresiden ødelegger fremgang, demokrati(på flere måter enn bare ved valg), og ekte venstreside politikk.

 

Den norske regjeringen har styrt i 6 år, og ting er mye verre enn før de ble valgt i 2005. Det skulle ikke vært mulig med flertallet av representantene på Stortinget. Arbeiderpartiet innfører lydig hvert eneste av EUs nyliberale direktiver.

Endret av A H P
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Europas beskjedne venstreside

 

Veldig god artikkel. Venstresiden i Europa er jo nesten verre enn høyresiden, og EU er jo bare et godt eksempel på hvordan venstresiden ødelegger fremgang, demokrati(på flere måter enn bare ved valg), og ekte venstreside politikk.

 

Den norske regjeringen har styrt i 6 år, og ting er mye verre enn før de ble valgt i 2005. Det skulle ikke vært mulig med flertallet av representantene på Stortinget. Arbeiderpartiet innfører lydig hvert eneste av EUs nyliberale direktiver.

 

Le Monde diplomatique leverer varene. Tips: Man kan få 2 gratis månedsnummer et sted på siden der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...