Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brennpunkt: De lønnsomme barna

Brennpunkt undersøker hvordan barnehagebarn er blitt god forretning i Norge.

 

Anbefaler å se dokumentaren på 55 min. Der ser man hvordan selskaper svindler norske skattebetalere for enorme summer, og hvordan de utnytter god norsk dugnadsond for å selv tjene penger.

 

Det er også enda et godt eksempel på fremveksten til korporativismen i Norge. Gsnske skremmende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke å se hele dokumentaren, men regner med at det er snakk om at private barnehageselskaper tjener penger?

 

Når ble det ulovlig for private å tjene penger på tjenester de leverer til de offentlige, alle andre som tilbyr tjenester til det offentlige gjør det samme, it-leverandører, konsulentfirmaer, matbutikker, vaskeselskaper, eiendomsselskaper osv osv.

 

Så hva er nytt her?

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke å se hele dokumentaren, men regner med at det er snakk om at private barnehageselskaper tjener penger?

 

Når ble det ulovlig for private å tjene penger på tjenester de leverer til de offentlige, alle andre som tilbyr tjenester til det offentlige gjør det samme, it-leverandører, konsulentfirmaer, matbutikker, vaskeselskaper, eiendomsselskaper osv osv.

 

Så hva er nytt her?

 

Det er ikke noe nytt annet enn at de stjeler skattepengene vanlige personer tjener på ærlig arbeid(stort sett). Lederne som sitter og leder disse selskapene tenker kun hvordan de kan øke profitt. De gjør alt de kan for å tolke lover på måter som er til fordel for dem selv, og å unngå forskjellige lover og regler ved å bruke smutthull som alltid vil eksistere så lenge man blander stat og privat næringsliv.

 

Private selskaper og staten bør ikke ha noe med hverandre å gjøre.

 

PS! Du kunne sikkert hatt godt av å se dokumentaren.

Endret av A H P
Lenke til kommentar

Det du beskriver er helt normalt for alle selskaper. Stort sett alle selskaper er ment for å tjene mest mulig penger, barnehagedrift er noe som er konkurranseutsatt i så måte at det finnes både offentlige og private tilbud og om de private klarer å komme med ett så bra tilbud at foreldrene velger å bruke dem så burde det være greit.

 

Private selskaper og staten må samarbeide ellers er vi tilbake til kommunismen der staten eier alt, siden staten ikke kan gjøre alt. F.eks skal staten lage sine egne datamaskiner?

Lenke til kommentar

Det du beskriver er helt normalt for alle selskaper. Stort sett alle selskaper er ment for å tjene mest mulig penger, barnehagedrift er noe som er konkurranseutsatt i så måte at det finnes både offentlige og private tilbud og om de private klarer å komme med ett så bra tilbud at foreldrene velger å bruke dem så burde det være greit.

 

Private selskaper og staten må samarbeide ellers er vi tilbake til kommunismen der staten eier alt, siden staten ikke kan gjøre alt. F.eks skal staten lage sine egne datamaskiner?

 

Det er forskjell på å kjøpe varer og på å kjøpe tjenester. Kjøper man en vare blir varen får man det man har bestillt etter avtalt pris, og det skjer ikke noe mer før staten evt. skal ha flere av den varen. Kjøper man tjenester vil man hele tiden ha et pågående "sammarbeid" frem til det avsluttes.

 

Staten har helt frem til 1970-80 klart seg bra uten å kjøpe tjenester fra det private. Siden 80-tallet har det vært et stort internasjonalt press for å tillate anbud, konkurranseutsettinger og private som gjør det offentliges jobb. Dette skaper muligheter.

 

At staten skal produsere alt er det ingen som har sagt. Derimot bør staten stå for egne tjenester.

 

Det er også forskjell på å tjene egne penger og på å få penger av staten. De tjener ikke penger, de får penger. Man ser det i enda større grad i USA hvor selskapene er så sammenvevd med staten at de har monopoler på det meste, de mottar enorme summer fra staten uten at det går til det de faktisk skal. Selskapene kjøper også politikerne, så uansett hvem som vinner så er det en som støtter det nåværende systemet - gjerne i enda større grad.

 

Private selskaper og staten bør ikke ha noe med hverandre å gjøre.

Det er jeg enig i. Staten bør slutte å blande seg.

 

Tviler, da jeg mener at lover(reguleringer) er helt vesentlig. Det betyr ikke at de trenger å ha noe med hverandre å gjøre økonomisk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Private selskaper og staten bør ikke ha noe med hverandre å gjøre.

Det er jeg enig i. Staten bør slutte å blande seg.

 

Hvem burde blande seg istedenfor?

 

Ingen.

 

"All makt til ingen"?

Lenke til kommentar
Brennpunkt: De lønnsomme barna

Brennpunkt undersøker hvordan barnehagebarn er blitt god forretning i Norge.

 

Anbefaler å se dokumentaren på 55 min. Der ser man hvordan selskaper svindler norske skattebetalere for enorme summer, og hvordan de utnytter god norsk dugnadsond for å selv tjene penger.

 

Det er også enda et godt eksempel på fremveksten til korporativismen i Norge. Gsnske skremmende.

Jeg så dokumentaren og det er helt klart kritikkverdige forhold i espiria, men jeg irriterte meg litt over vinklinga til Brennpunkt.

 

1. Generalisering.

De trakk fram dette selskapet ga inntrykk av at de var representative for hele den private barnehagebransjen. NRK som liker å fremstille seg selv som politisk nøytrale vinkler dokumentaren langt i fra politisk nøytralt.

 

2. skylddeling.

Jeg ser store likheter til andre offentlige tjenester som er lagt ut på anbud med lite hell. Det offentlige klarer ikke å skrive gode anbud. De er full av "huller" som åpner for kritikkverdige forhold. NRK vinkler det som espiria har skylden alene. Jeg mener det offentlige må ta mye av skylden.

Lenke til kommentar

Brennpunkt: De lønnsomme barna

Brennpunkt undersøker hvordan barnehagebarn er blitt god forretning i Norge.

 

Anbefaler å se dokumentaren på 55 min. Der ser man hvordan selskaper svindler norske skattebetalere for enorme summer, og hvordan de utnytter god norsk dugnadsond for å selv tjene penger.

 

Det er også enda et godt eksempel på fremveksten til korporativismen i Norge. Gsnske skremmende.

At du spiser kommunistpropagandan sier vel mer.

Lenke til kommentar

Brennpunkt: De lønnsomme barna

Brennpunkt undersøker hvordan barnehagebarn er blitt god forretning i Norge.

 

Anbefaler å se dokumentaren på 55 min. Der ser man hvordan selskaper svindler norske skattebetalere for enorme summer, og hvordan de utnytter god norsk dugnadsond for å selv tjene penger.

 

Det er også enda et godt eksempel på fremveksten til korporativismen i Norge. Gsnske skremmende.

At du spiser kommunistpropagandan sier vel mer.

 

Hva sier det å komme med vrøvl som "kommunistpropaganda" om dette?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe nytt annet enn at de stjeler skattepengene vanlige personer tjener på ærlig arbeid(stort sett). Lederne som sitter og leder disse selskapene tenker kun hvordan de kan øke profitt. De gjør alt de kan for å tolke lover på måter som er til fordel for dem selv, og å unngå forskjellige lover og regler ved å bruke smutthull som alltid vil eksistere så lenge man blander stat og privat næringsliv.

Nå må du sjekke at hjernen er på før brødboksen åpner seg.

1: Stat og kommune var ikke i stand til å oppnå full barnehagedekning på egen hånd. De var faktisk avhengige av private aktører, fordi de ikka maktet å få det til selv. Heller enn å klage på private barnehager, burde du jo klage over at det offentlige er udugelig (på dette området også).

2:De private barnehagene får MINDRE støtte fra staten per hode. De har også de samme maksprisene som de offentlige barnehagene å forholde seg til.

 

Punkt nummer to innebærer at private barnehager betyr at man SPARER SKATTEPENGER.

 

Med mindre barn i private barnehager har det værre enn i offentlige barnehgaer, skal det godt gjøres å påstå at dette er et onde på noe vis.

 

NB: Tar stort forbehold om at jeg ikke har sett dokumentaren enda, men har bokmerket den. Blir imidlertid overrasket om det er noe det ikke har vært skrevet om tidligere.

Lenke til kommentar

Nå må du sjekke at hjernen er på før brødboksen åpner seg.

1: Stat og kommune var ikke i stand til å oppnå full barnehagedekning på egen hånd. De var faktisk avhengige av private aktører, fordi de ikka maktet å få det til selv. Heller enn å klage på private barnehager, burde du jo klage over at det offentlige er udugelig (på dette området også).

2:De private barnehagene får MINDRE støtte fra staten per hode. De har også de samme maksprisene som de offentlige barnehagene å forholde seg til.

 

Punkt nummer to innebærer at private barnehager betyr at man SPARER SKATTEPENGER.

 

Med mindre barn i private barnehager har det værre enn i offentlige barnehgaer, skal det godt gjøres å påstå at dette er et onde på noe vis.

 

NB: Tar stort forbehold om at jeg ikke har sett dokumentaren enda, men har bokmerket den. Blir imidlertid overrasket om det er noe det ikke har vært skrevet om tidligere.

Ja, de private får mindre per hode, men som jeg skrev tolkes lover til egen fordel. F.eks. færre ansatte per barn, noe de kan gjøre helt lovlig. Før du drar konklusjonen om at man tjener på dette bør du se programmet.

 

At staten trengte hjelp fra det private for å klare full barnehagedekning er jeg ikke så sikker på. Kanskje det hadde tatt lenger tid. Uansett så er vel det største problemet i staten vilje, og ikke ressurser. En av grunnene til at staten faktisk tok med de private var fordi det var et kompromiss mellom fløyene om full barnehagedekning. Om det faktisk var nødvendig er en annen ting.

Lenke til kommentar
Brennpunkt: De lønnsomme barna

Brennpunkt undersøker hvordan barnehagebarn er blitt god forretning i Norge.

 

Anbefaler å se dokumentaren på 55 min. Der ser man hvordan selskaper svindler norske skattebetalere for enorme summer, og hvordan de utnytter god norsk dugnadsond for å selv tjene penger.

 

Det er også enda et godt eksempel på fremveksten til korporativismen i Norge. Gsnske skremmende.

Jeg så dokumentaren og det er helt klart kritikkverdige forhold i espiria, men jeg irriterte meg litt over vinklinga til Brennpunkt.

 

1. Generalisering.

De trakk fram dette selskapet ga inntrykk av at de var representative for hele den private barnehagebransjen. NRK som liker å fremstille seg selv som politisk nøytrale vinkler dokumentaren langt i fra politisk nøytralt.

 

2. skylddeling.

Jeg ser store likheter til andre offentlige tjenester som er lagt ut på anbud med lite hell. Det offentlige klarer ikke å skrive gode anbud. De er full av "huller" som åpner for kritikkverdige forhold. NRK vinkler det som espiria har skylden alene. Jeg mener det offentlige må ta mye av skylden.

Jeg er enig i at det var vinklet veldig negativt/kritisk, men det burde alltid pressen gjøre. De bør ikke være noen forlengelse av staten. Dette var jo noe som jeg så på fordi det var i min interesse, så hvorvidt de er kritiske til andre ting vet jeg ikke. Jeg håper hvertfall det.

 

Spørsmålet er vel heller hvorvidt statens tjenester burde være på anbud i det hele tatt. Huller vil det vel alltid være.

 

At du spiser kommunistpropagandan sier vel mer.

Hvor kommer kommunismen inn, og hva er feil? Det er mye propaganda i mediene, men jeg har ikke inntrykk av at det er til fordel for kommunistene.

Endret av A H P
Lenke til kommentar

2. skylddeling.

Jeg ser store likheter til andre offentlige tjenester som er lagt ut på anbud med lite hell. Det offentlige klarer ikke å skrive gode anbud. De er full av "huller" som åpner for kritikkverdige forhold. NRK vinkler det som espiria har skylden alene. Jeg mener det offentlige må ta mye av skylden.

Tekna er faktisk bekymret for akkurat den biten, og problemet blir fort at jo mer du konkurranseutsetter, jo færre egne ansatte med nødvendig kompetanse er igjen til å utforme gode nok anbud.

 

Men stort sett er det nok juridisk kompetanse når det gjelder avtaleinngåelser de fleste kommunene mangler - veldig mange norske kommuner har ikke en eneste fast ansatt jurist. Det koster fort mer i bøter og rettssaker for feilaktige avgjørelkser enn de sparer...

Lenke til kommentar

2. skylddeling.

Jeg ser store likheter til andre offentlige tjenester som er lagt ut på anbud med lite hell. Det offentlige klarer ikke å skrive gode anbud. De er full av "huller" som åpner for kritikkverdige forhold. NRK vinkler det som espiria har skylden alene. Jeg mener det offentlige må ta mye av skylden.

Tekna er faktisk bekymret for akkurat den biten, og problemet blir fort at jo mer du konkurranseutsetter, jo færre egne ansatte med nødvendig kompetanse er igjen til å utforme gode nok anbud.

 

Men stort sett er det nok juridisk kompetanse når det gjelder avtaleinngåelser de fleste kommunene mangler - veldig mange norske kommuner har ikke en eneste fast ansatt jurist. Det koster fort mer i bøter og rettssaker for feilaktige avgjørelkser enn de sparer...

En annen ting er at når staten ikke gjør det selv, må de kontrollere de som skal gjøre det for dem, og det fører til flere byråkrater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...