Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Norge's øl lover er latterlige for alle mennesker som har bodd en stundt i utlandet. At man ikke skal kunne kjøpe seg en flaske vin på dagen for å kose seg søndagskveld er helt på trynet. Man skal være bra indoktrinert med norsk drikke-fobi før man støtter dette. Denne drikkefobien, som går ut på å aldri nyte alkohol, men kun helle nedpå til tider, for å så dra sine erfaringer over på andres mennesker og nekte dem konseptet med å nyte alkohol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norge's øl lover er latterlige for alle mennesker som har bodd en stundt i utlandet. At man ikke skal kunne kjøpe seg en flaske vin på dagen for å kose seg søndagskveld er helt på trynet. Man skal være bra indoktrinert med norsk drikke-fobi før man støtter dette. Denne drikkefobien, som går ut på å aldri nyte alkohol, men kun helle nedpå til tider, for å så dra sine erfaringer over på andres mennesker og nekte dem konseptet med å nyte alkohol.

 

Det er ikke konsekvensløst at alkoholkonsumet øker i befolkningen, ei heller for de som ikke er med på å øke konsumet. Jeg sier ikke nødvendigvis at reglene i norge er spesielt fornuftig, men det er ingen vits å late som lettere tilgjengelighet på alkohol ikke har negative konsekvenser.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Et lengre innlegg gikk i vasken pga skolenettet, så tar det litt kortere: Butikkens åpningstider er 7-23 vanligvis i Oslo. I hele denne tidsperioden kan butikken fritt selge alle varene de har i sitt vareutvalg, inkludert røyk og snus. Ølsalget derimot går bare fra 08.00(eller er det 09.00) til 20.00. At øl også skal være lov å selge i butikkens åpningstider burde være åpenbart. Og ta vinmonopolet for eksempel. PÅ et kjøpesenter så har butikkene nødt til å være åpne så lenge som senteret. Vinmonopol som ligger på kjøpesentre derimot går ikke under dette og kan stenge når de vil virker det som.

 

Jeg ser ikke hvorfor det å selge øl på butikken til klokken 23.00 er verre enn å la folk drikke øl\sprit\vin på byen til klokka 3 om natta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vinmonopol på kjøpesenter må følge de samme åpningstidsbestemmelsene som vinmonopol utenfor kjøpesenter.

 

Hele konseptet med monopol er noe jeg misliker. Jeg skjønner fordelene av begrensede åpningstider, profesjonelt og dedikert personale osv, men ser ikke hensikten med at det må praktiseres i form av et monopol. Jeg er ganske sikker på at konkurranse hadde vært positivt så lenge lover rundt driften sørger for samme åpningstider, profesjonelt personale osv. Vinmonopolet har vært flinke til å ha godt utvalg og konkurranse ville nok ført til lavpriskjeder med lite utvalg, men enkelte steder (Bogstadveien og Sandvika) ville nok utvalget også blitt bedre hos konkurrentene. Resultatet ville nok blitt lavere utvalg lokalt de fleste steder i landet, men desto bedre utvalg i nettbutikkene.

 

Personlig synes jeg avgiftsregimet på alkohol er en smule strengt. Hadde jeg vært diktator ville jeg nok unngått avgiftsøkninger i ganske mange år fremover. Dvs. at realprisen synker.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Så lenge man kan kjøpe sprit til kl. 0300 på natten på et utested er det fullstendig vanvittig at man ikke kan kjøpe en øl på butikken i samme tidsrom. Toppen av byråkrati og overformynderi. Håpløst.

 

All forskning og statistikk, viser at høyere tilgjengelighet på alkohol, øker forbruket og alkoholproblemene i befolkningen. Sett i lys av det, så er dette et klassisk eksempel på en sak hvor man bør veie opp mot hverandre hva som er best for seg og sine, kontra hva som er best for samfunnet som helhet. Selv har jeg sett endel av hvor mye lidelse alkohol kan føre til, så for meg er det en sak som er lett å ta stilling til.

 

Så har man dem som mener at man bør ha rett til å ødelegge livet sitt om man vil. Jeg skulle mene at denne muligheten er rikelig tilstede i vårt samfunn uansett, så ser ikke helt problemet. Uansett kan så og si ingen ødelegge livet sitt uten at andre blir berørt.

 

Foreldres alkoholmisbruk går alltid utover barna. Dette burde være grunn god nok til å ikke skape mer av det.

Endret av Avien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge man kan kjøpe sprit til kl. 0300 på natten på et utested er det fullstendig vanvittig at man ikke kan kjøpe en øl på butikken i samme tidsrom. Toppen av byråkrati og overformynderi. Håpløst.

 

All forskning og statistikk, viser at høyere tilgjengelighet på alkohol, øker forbruket og alkoholproblemene i befolkningen. Sett i lys av det, så er dette et klassisk eksempel på en sak hvor man bør veie opp mot hverandre hva som er best for seg og sine, kontra hva som er best for samfunnet som helhet. Selv har jeg sett endel av hvor mye lidelse alkohol kan føre til, så for meg er det en sak som er lett å ta stilling til.

 

Så har man dem som mener at man bør ha rett til å ødelegge livet sitt om man vil. Jeg skulle mene at denne muligheten er rikelig tilstede i vårt samfunn uansett, så ser ikke helt problemet. Uansett kan så og si ingen ødelegge livet sitt uten at andre blir berørt.

 

Foreldres alkoholmisbruk går alltid utover barna. Dette burde være grunn god nok til å ikke skape mer av det.

 

 

Jeg ser du har sett mye negativt i forhold til alkohol.

Selv har jeg ikke denne erfaringen rundt det så jeg er kanskje ikke den beste til å svare, men det er vel verre å ha større tilgang på sprit enn øl. Øl er jo mer "mettende" og det er vanskeligere å bli full på det enn sprit, altså mengden.

 

Vet ikke helt hva du legger vekt på når du nevner alkohol. Øl er vel ikke det verste(?), og det å slakke litt på tidene i matbutikkene rundt ølsalget er kanskje ikke så stort problem?

 

Vi kan jo begynne smått med å utsette ølsalget på fredag til 22.00 isteden for 20.00 og se hvordan det går..?

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor mange voldtektssaker, sedlighetssaker, sex med mindreårige-saker, overgrepssaker, blotte-saker og lignende som skal til for å få avlivet myten om medias heksejakt på Frp? Antagelig gir ennå flere avsløringer bare mer bensin på bålet til de som hevder det er heksejakt.

 

For ordens skyld: De aller fleste Frp-ere tar nok sterk avstand fra slikt, men det virker likevel som det partiet er en magnet på folk som begår slikt og følgelig er overrepresentert når det kommer til slike saker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor mange voldtektssaker, sedlighetssaker, sex med mindreårige-saker, overgrepssaker, blotte-saker og lignende som skal til for å få avlivet myten om medias heksejakt på Frp? Antagelig gir ennå flere avsløringer bare mer bensin på bålet til de som hevder det er heksejakt.

 

For ordens skyld: De aller fleste Frp-ere tar nok sterk avstand fra slikt, men det virker likevel som det partiet er en magnet på folk som begår slikt og følgelig er overrepresentert når det kommer til slike saker.

Det er ingen myte. Dagbladet har sagt at de driver aktiv heksejakt mot FRP. Tviler på at journalister i Aftenposten og VG liker FRP særlig godt heller.

 

Det er sikkert flere i FRP, men mediene er flinke til å dra opp avsløringer fra FRP og dysse ned andre avsløringer.

Lenke til kommentar

Pedo-ordfører saken var jo et glimrende eksempel. Jeg visste med én gang jeg leste artikkelen at det ikke var FRP det dreide seg om siden partiet ikke umiddelbart ble koblet til saken. Det var visst viktig av hensyn til barnet, unnskyldte Dagbladet seg etterhvert med. Få dager senere var ikke dette "hensynet" til det misbrukte barnet så viktig lenger for Dagbladet..

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...