Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Grunnen til at man vil ta så mange som mulig er at jo flere lovbrytere som blir tatt, desto større preventiv effekt vil man ha.

Prventiv effekt? Det eneste man oppnår med kontroller og kameraer der det er forsvarlig å kjøre fortre enn fartsgrensen, og til og med SIKRERE i forbikjøringssituasjoner, er at man mister all respekt for de såkalte sikkerhetstiltakene. Det finnes vel ikke lenger "trafikksikkerhetstiltak" som har noe som helst med sikkerhet å gjøre, bortsett fra kontrollene ved barneskolene de første ukene hvert skoleår.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Knust etter anklager om juks

 

De ble Norges flinkeste elever. Nå vurderer lærere å sykmelde seg etter anklager om juks.

http://www.dagbladet.no/2011/09/16/nyheter/nasjonale_prover/magnus_marsdal/innenriks/18144176/

 

Ok, så en forfatter har insinuert at det kanskje er noe ugler i mosen til Grorud Skole mht resultatene deres i de nasjonale prøvene, og da har lærerne blitt så fornærmet at de vurderer å sykemelde seg. Kanskje disse prøveresultatene er så ærlige som de kan bli, men det kan i det minste kalles juks dersom de utnytter trygdesystemet vårt på en slik måte. Det provoserer meg at det finnes folk med en så utrolig lav terskel for å ta ut sykemelding. Man skulle tro at dette var en aprilspøk!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Knust etter anklager om juks

 

De ble Norges flinkeste elever. Nå vurderer lærere å sykmelde seg etter anklager om juks.

http://www.dagbladet.no/2011/09/16/nyheter/nasjonale_prover/magnus_marsdal/innenriks/18144176/

 

Ok, så en forfatter har insinuert at det kanskje er noe ugler i mosen til Grorud Skole mht resultatene deres i de nasjonale prøvene, og da har lærerne blitt så fornærmet at de vurderer å sykemelde seg. Kanskje disse prøveresultatene er så ærlige som de kan bli, men det kan i det minste kalles juks dersom de utnytter trygdesystemet vårt på en slik måte. Det provoserer meg at det finnes folk med en så utrolig lav terskel for å ta ut sykemelding. Man skulle tro at dette var en aprilspøk!

Herregud for noen tragiske lærere. De oppfører seg som bortskjemte småbarn!

 

Det jeg finner mest mistenkelig er den kraftige økningen fra 2009, og 2008 til 2010. Ingen andre skoler økte eller falt så kraftig. Nå får vi høre at de drillet elevene foran de nasjonale prøvene. Jeg tror ikke overdriven fokus på de nasjonale prøvene er i læreplanen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg finner mest mistenkelig er den kraftige økningen fra 2009, og 2008 til 2010. Ingen andre skoler økte eller falt så kraftig. Nå får vi høre at de drillet elevene foran de nasjonale prøvene. Jeg tror ikke overdriven fokus på de nasjonale prøvene er i læreplanen.

Postet ikke du noe tilsvarende om dette for en del måneder siden? Det hørtes rett og slett kjent ut da jeg leste om dette igår?

Lenke til kommentar

Det jeg finner mest mistenkelig er den kraftige økningen fra 2009, og 2008 til 2010. Ingen andre skoler økte eller falt så kraftig. Nå får vi høre at de drillet elevene foran de nasjonale prøvene. Jeg tror ikke overdriven fokus på de nasjonale prøvene er i læreplanen.

Postet ikke du noe tilsvarende om dette for en del måneder siden? Det hørtes rett og slett kjent ut da jeg leste om dette igår?

Godt mulig. Lenge siden, så det er lett å glemme.

Lenke til kommentar

Det er litt derfor man nå innfører strekningsvise fotobokser...

At ATK forårsaker LANGT mer problemer bryr man seg selvfølgelig ikke om. Som at biler kjører 15km under fartsgrensen for å ikke bli tatt, og dermed fremprovoserer farlige situasjoner, og folk som faktisk PARKERER noen titalls mete foran fotoboks nummer to, for å være på den sikre siden... Trygt.

 

Og da har jeg ikke en gang nevnt alle som kikker på speedometeret 90% av tiden i stedet for å se på veien. Joda, streknings-ATK er uten tvil en god idé..

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest Marsdals bok, men dette virker som en rar problemstilling.

 

Er det et problem at de driller på tidligere nasjonale prøver? Jeg vil si nei. Dette foregår jo hele veien senere. Har man eksamen, så leser man gjerne tidligere eksamensoppgaver. At ungene får øvd seg på dette, er bare bra. Dersom man skal ha nasjonale prøver da, men det er et større spørsmål.

 

Det jeg finner mest mistenkelig er den kraftige økningen fra 2009, og 2008 til 2010. Ingen andre skoler økte eller falt så kraftig. Nå får vi høre at de drillet elevene foran de nasjonale prøvene. Jeg tror ikke overdriven fokus på de nasjonale prøvene er i læreplanen.

 

 

I enhver statistikk av en viss størrelse, vil det oppstå ekstremiteter. Videre, om dette er et spesielt bra kull, så ser jeg virkelig ikke problemet.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Er det et problem at de driller på tidligere nasjonale prøver? Jeg vil si nei. Dette foregår jo hele veien senere. Har man eksamen, så leser man gjerne tidligere eksamensoppgaver. At ungene får øvd seg på dette, er bare bra. Dersom man skal ha nasjonale prøver da, men det er et større spørsmål.

Du forstår ikke forskjellen. Nasjonale prøver er ikke eksamen, dekker ikke alle mulige emner og det står ikke i læreplanen at man skal drille elevene foran den. Følger man ikke læreplanen kan man havne i trøbbel.

 

Ja, det er galt å drille elevene foran de nasjonale prøvene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hvordan "driller" man til disse prøvene? Om selve spørsmålene på noen måte er kjente på forhånd er det jo ikke en god måte å måle hvor god generell kunnskap man har. Om man kan få spørsmål fra absolutt alt som er pensum er det en bra test, men dersom man feks. får 300 spørsmål på forhånd og så inneholder testen et delsett av dette, da er det ikke noen god test. Da åpner den også opp for "skippertakmetoden".

Lenke til kommentar

Du forstår ikke forskjellen. Nasjonale prøver er ikke eksamen, dekker ikke alle mulige emner og det står ikke i læreplanen at man skal drille elevene foran den.

 

 

Sist jeg tok eksamen, dekket den heller ikke alle mulige emner.

 

 

Følger man ikke læreplanen kan man havne i trøbbel.

Ja, det er galt å drille elevene foran de nasjonale prøvene.

 

Grensen mellom lov og ikke lov, blir nødvendigvis svært vag. Skal man virkelig nekte elever å se på tidligere års prøver? Et slikt drakonisk regelverk, vil jo kreve et strengt kontrollregime, for å håndheve. Om dette blir forbudt, vil det også være en fristelse for mange elever, nettop å sjekke fjorårets prøver.

 

Det virker som drillingen har kommet i tillegg til læreplanen, ikke i stedet for den. Å lære seg å løse seriøse oppgaver, har de bare godt av. Frivillig ekstraarbeid er også en bra ting. Dessuten, å lære seg oppgaveløsning, er neppe noen ulempe senere i skolegangen.

Lenke til kommentar

Men hvordan "driller" man til disse prøvene? Om selve spørsmålene på noen måte er kjente på forhånd er det jo ikke en god måte å måle hvor god generell kunnskap man har. Om man kan få spørsmål fra absolutt alt som er pensum er det en bra test, men dersom man feks. får 300 spørsmål på forhånd og så inneholder testen et delsett av dette, da er det ikke noen god test. Da åpner den også opp for "skippertakmetoden".

 

 

Det er en hel industri i USA for konsulenter som prøver å drille elevene for nasjonale prøver som er nødvendig å gjøre bra for å bli akseptert på universiteter. For de fleste hjelper det lite unntatt de som er meget nervøse og de som ikke kjenner gode taktikk til å svare på spørsmålene(jobber du lenge på vanskelige spørsmål, eller ikke svare i det hele tatt, f. eks.). Ellers hjelper det lite. De fleste skoler i USA bruker et par dager pr år for å forberede elevene for flere av disse nasjonale prøver slik at elevene blir komfortabel.

Lenke til kommentar

EU og IMF holder den greske befolkningen nede, og deres representanter("lederne" i Hellas) kutter kraftig i offentlige tjenester samtidig som at de øker skattene noe helt sinnsykt. Selvsagt skal det være et riktig forhold mellom skatter og offentlige tjenester, men skal den vanlige mann og de som vokser opp måtte betale regningen for et elendig styre? Hellas er et protektorat, og hva lederne deres mener og hvilke ideologi deres partier støtter seg til spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...