Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke dyrt i Oslo, Moderator?

 

Prisene på leiligheter langs T-banen er også høye. Og: Hvem student orker å bruke 45 minutter til Blindern. Hva med alle forsinkelsene? Hva med seminarer på sen ettermiddag med start klokken 16:00? Man reiser ofte hjem om man hadde foreleninger som gikk fra 08:00 til 12:00. Skal man oppholde seg 12 timer på området?

 

Hva med arrangementer enda senere på kvelden i studentmiljøet, foreninger og kjellere? Blir langt med 1 time hver vei da ja.....

 

Tror ikke du har peiling på studier og Oslo.

Du har virkelig misforstått med det å være student. Er normalt å jobbe 12 timer på skolen. Tbanen er ganske grei å bruke, ev så har man buss og trikk som alle går til Blindern. At du ikke orker å bruke 45min til skole får være ditt problem. Kjenner f.eks mange som bor i Oslo men som studerer i Høyskolen i Akershus eller UMB, ingen av dem som klager på noe.

 

Mulig det er studentene som har blitt late?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarte å spare 1/4 av studielånet for få år siden. Jeg sier ikke at studielånet ikke kan økes, men også da var et klaging om at det var umulig å klare seg på studielånet blant mange, mens det i realiteten gikk helt fint. Det er faktisk ganske billig å bo om man aksepterer å bo på et av de billigere stedene til studentsamskipnaden, fortsatt en vesentlig del av utgiftene man har, men de aller aller fleste med høye boutgifter kunne bodd billigere om de ville. Din økonomiske støtte øker også dramatisk om du får barn.

 

AtW

Den øker faktiske ikke så voldsomt. Overraskende lite, med tanke på at du kun får utbeatlt engangsstønad og ikke får permisjon. Sammenliknet med hva de ville kostet samfunnet om man fikk det barnet etter å ha jobbet, og skulle ha mye mer utbetalt, synes jeg egentlig den enten kunne vørt hlyere, eller at man heller fikk flere ting dekket (spesielt bolig). Er godt mulig et finnes flere støtteordninger enn jeg vet om da, jeg har ikke forhørt det ene venneparet med barn jeg kjennr så veldig grundig.

 

En del kunne nok sikkert bodd billigere. Problemet er at det stort sett alltid er dyrt å bo alene, Det er dessverre sjelden et alternativ og leie seg et minilager og bo på en parkbenk i tre måneder mens man venter på plass.selv et stykke unna sentrum. Så da er du avhengig av å finne en billig treroms og dele den med noen. Selv da bli det dyrt. Det hjelper ikke at det er relativt rimeligeleiepriser for LØNSMOTTAKERE i utkantoslo. Så må du plusse på 500kr i måneden for månedskort også.

 

Samskipnaden er, for flertallet, bare å glemme. Man søker når man begynner, og så søker man kanskje andre året, og så gir man opp, iom. at de sier at de prioriterer nyinnflyttede førsteårsstudenter kraftig. Har folk først fåt en samskipnadhybel flytter de sjelden ut frivillig, noen selv ikke etter at de er ferdige med å studere...

 

edit: Personlig mener jeg ikke at studiestøtten er for lav, det er bokostnadene so er alt for høye. Gi alle studenter akseptable bomuligheter med strøm og internett inkludert til 300kr, og legg til en utbetaling i juni for de som har eksamen etter 20. mai så er jeg fornøyd.

 

Alle som soser rundt på SV og HF og "studerer" og har siste eksamen 5. mai trenger jo åpnbart ikke studiestøtte i juni. De som har siste eksamen 16. juni, derimot, gjør det. Evt. kan de slippe å betale for studentboligen i mai og juni.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Venstre ser ut til å gjøre ett brakvalg ifølge de siste meningsmålingene. Mens i frp skurrer det i bakgrunnen med ønske om skifte av partileder, samme gjelder SV, der har fått i stand en turnebuss med de viktigste lederne i SV som skal kjøre land og strand med budskapet deres.

Krisin går daglig til frontalangrep på frp, frp klager over regjeringen osv.

 

Venstre snakker stort sett om politikken deres, flere burde følge deres eksempel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mens i frp skurrer det i bakgrunnen med ønske om skifte av partileder, samme gjelder SV, der har fått i stand en turnebuss med de viktigste lederne i SV som skal kjøre land og strand med budskapet deres.

Hvorfor de vil bytte ut Siv Jensen skjønner jeg ikke. Bare fordi hun har gjort det noe dårligere på meningsmålingene det siste halvåret? Hun har ledet partiet til flere rekordvalg, og dagens målinger er gode historisk sett. Hvem skal de liksom erstatte henne med? Klarer ikke komme på noen bedre lederkandidater.

 

Ikke det at jeg blir sur om de gjør et dårlig valg da :)

Lenke til kommentar

Globalisering er en fordel globalt sett. Ikke i rike land isolert, for rikdommen holdes mye på bekostning av de fattige. Rike land har makta og gir ikke slipp på den så lett. Bare se hvordan rike land forsøker å slå bena under fattige lands forsøk på å etablere et næringsliv som vil gi dem bedre levekår. De næringene som er naturlig å starte med er de minst investeringskrevende og med stort eksportpotensial, primærnæringene. Disse motarbeides av hele den vestlige verden med tollmurer og matvaredumping som ødelegger prisnivået i de mer nærliggende markedene.

 

Globalisering vil bety utjevning av levekårene i verden, slutt på ekstrem fattigdom og sult. Men det vil ikke de rike være med på fordi rikdommen vil minke.

Lenke til kommentar

Globalisering er en fordel globalt sett. Ikke i rike land isolert, for rikdommen holdes mye på bekostning av de fattige. Rike land har makta og gir ikke slipp på den så lett. Bare se hvordan rike land forsøker å slå bena under fattige lands forsøk på å etablere et næringsliv som vil gi dem bedre levekår. De næringene som er naturlig å starte med er de minst investeringskrevende og med stort eksportpotensial, primærnæringene. Disse motarbeides av hele den vestlige verden med tollmurer og matvaredumping som ødelegger prisnivået i de mer nærliggende markedene.

 

Globalisering vil bety utjevning av levekårene i verden, slutt på ekstrem fattigdom og sult. Men det vil ikke de rike være med på fordi rikdommen vil minke.

 

Med mindre man forandrer bedriftene, vil globalismen være en prosess for å gjøre de mektige enda mektigere, og de sårbare enda mer sårbare. Globaliseringen fører til sentralisering, og også til sterkere multinasjonale selskaper, og vil ikke styrke den vanlige manns innflytelse i styringen av landet. Og hvorfor skal noen i FN, EU eller hva det måtte være, få fortelle meg hva jeg mener og hvordan jeg vil at sanfunnet skal være?

 

Ethvert land har rett til å beskytte sine arbeidaplasser, og sitt folk. Vi kan selvsagt ikke konkurrere med Asia eller Afrika når det gjelder arbeidskraft. Med teknologi er vi totalt overlegne fattige land, og de vil jo ikke ha noen sjangs der, uansett.

 

Hvis man ser hvem som kjemper for globalisering, og hva globaliseringen fører til i dag, er det jo uten tvil en stor inntekt for "de rike".

Endret av A H P
Lenke til kommentar

Ikke dyrt i Oslo, Moderator?

 

Prisene på leiligheter langs T-banen er også høye. Og: Hvem student orker å bruke 45 minutter til Blindern. Hva med alle forsinkelsene? Hva med seminarer på sen ettermiddag med start klokken 16:00? Man reiser ofte hjem om man hadde foreleninger som gikk fra 08:00 til 12:00. Skal man oppholde seg 12 timer på området?

 

Hva med arrangementer enda senere på kvelden i studentmiljøet, foreninger og kjellere? Blir langt med 1 time hver vei da ja.....

 

Tror ikke du har peiling på studier og Oslo.

Du har virkelig misforstått med det å være student. Er normalt å jobbe 12 timer på skolen. Tbanen er ganske grei å bruke, ev så har man buss og trikk som alle går til Blindern. At du ikke orker å bruke 45min til skole får være ditt problem. Kjenner f.eks mange som bor i Oslo men som studerer i Høyskolen i Akershus eller UMB, ingen av dem som klager på noe.

 

Mulig det er studentene som har blitt late?

 

Det er altså ikke normalt å være på Blindernområdet 12 timer hver eneste dag sammenhengende fordi man bor så langt unna at man tvinges til det. Mange leser derfor også hjemme. Ser at du hopper bokk over de andre tingene jeg nevner. Typisk debatt troll med andre ord.

Lenke til kommentar

Frp-politikere delte ut muffins i morgenrushet – politiet ba dem pakke sammen

 

Politiet mottok flere klager fra folk som var på vei til jobb og som mente dette var trafikkfarlig. De ansvarlige i Frp ble derfor oppringt av politiet som ba dem om å slutte.

Ååå... var det det var ja. Trudde det var ein lokalradio som hadde ein kampanje eller noko. Men er litt enig, så ikkje heilt 100% ut der.

Lenke til kommentar

Mens i frp skurrer det i bakgrunnen med ønske om skifte av partileder, samme gjelder SV, der har fått i stand en turnebuss med de viktigste lederne i SV som skal kjøre land og strand med budskapet deres.

Hvorfor de vil bytte ut Siv Jensen skjønner jeg ikke. Bare fordi hun har gjort det noe dårligere på meningsmålingene det siste halvåret? Hun har ledet partiet til flere rekordvalg, og dagens målinger er gode historisk sett. Hvem skal de liksom erstatte henne med? Klarer ikke komme på noen bedre lederkandidater.

 

Ikke det at jeg blir sur om de gjør et dårlig valg da :)

 

Siv har taklet en god del hendelser svært dårlig i den siste tiden. Ser ikke helt hvem som skal overta jeg heller, men skjønner godt at mange er misfornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...