Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er ikke rart. Å drive private selskap er billigere. Bl.a. tjener de ansatte mindre og de har langt lavere pensjoner.

Vel, om disse forskjellene blir for store, vil de private ende opp me dårligere tjenester enn det ofentlige, og det vil antakeligvis regulere seg selv - de private er avhengig av å ha et godt kvalitetsmessig tilbud, ettersom de er avhengig av at folk velger tjenestene deres av egen fri vilje.

 

Ellers tror jeg fortsatt effektivitet er stikkordet at kommunen ikke trenger å drive med overskudd, burde kunne oppveie i hvert fall for mindre lønnsforskjeller.

Lenke til kommentar

Don't like abortions?

Don't have one. =D

Abort passer ikke helt inn, siden diskusjonen er om man dreper en unge eller ikke.

 

Hvis du levde i et samfunn hvor man synes det var greit å drepe en unge før de var 1 år, hadde ikke du vært imot det. Eller synes du argumentet om at du ikke trenger å drepe ungen din, er et godt argument for at du skal holde kjeft?

Lenke til kommentar

Stafylokokker finnr du først og fremst i nesen og i boxeren (eller huden den dekker). Begge deler steder oppegående folk ikke klør seg i offentligheten. Enkelte dysfunksjonelle tenåringsgutter ser imidlertid ut til å tro at det er stas å klø seg konstant på pungen, men dem er det jo ikke håp for uansett.

Lenke til kommentar

Stafylokokker finnr du først og fremst i nesen og i boxeren (eller huden den dekker). Begge deler steder oppegående folk ikke klør seg i offentligheten. Enkelte dysfunksjonelle tenåringsgutter ser imidlertid ut til å tro at det er stas å klø seg konstant på pungen, men dem er det jo ikke håp for uansett.

 

Mener du virkelig det er et helsemessig problem å pelle seg i nesa? For meg framstår det som et hovedsaklig sosialt konstrukt med minimale helsemessige konsekvenser, hendene er fulle av guff uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Synes det var å ta lite i. Størrelsen på studielånet holder ikke følge med prisvekst. Det blir bare dyrere og dyrere å være student :(

 

Når mener du det var billigere å være student?

Hvis studielånet skulle blitt justert idag opp til det nivået det burde vært på i forhold til prisvekst, burde det øke til ca 105.000 kr i året. Idag er studielånet på knappe 91.000 i året. Når en student også ikke får noe penger i Juni og Juli blir det veldig tungt i disse månedene, da mange ikke nødvendigvis har jobb ved siden av studiene og begynner ikke i sommerjobb før i juni etter eksamen og dermed ikke får utbetalt lønning før en gang ute i Juli. Derfor går enkelte fra midten av Mai til engang i Juli uten å få utbetalt penger. Når samtidig det du får utbetalt er knappe 7.000 kr, så sier det seg vel selv at studentlivet ikke akkurat er luksuriøst.

 

Bare for å understreke: Jeg mener ikke at studenter burde få masse penger i studielån. Men det hadde vårt greit å få sånn at man klarer seg uten å måtte leve på First Price ris i flere dager i strekk og slapp å gå uten neon form for inntekt i 2 måneder.

 

Og en ting til: det er jo ikke slik at vi får alle disse pengene.

Endret av Hansoen
Lenke til kommentar

Det handler mye om hvilken levestandard studentene vil ha. Jo flere PCer, mp3-spillere, mobiltelefoner, spillkonsoller, fancy klær, cafe-turer og cafe-mat man skal ha jo dyrere blir det. Antall studenter med bil skyter jo også i været. Parkeringsplassene rundt flere universiteter er jo nærmest sprengt nå selv om kapasiteten var mer enn god nok for 10 og 20 år siden. Jeg tror rett og slett den gode gamle studentnøysomheten er byttet ut med et større forbruksjag og statusjag. Det er selvsagt ikke gratis, men er det riktig at staten skal sponse økningen i levestandard?

Lenke til kommentar

Samme her. De første årene av studiet satt jeg faktisk igjen med ca 1/4 av studielånet på konto. Gode penger til å svi av på måneder med Interrail og flere måneder på andre kontinenter. Likevel var det nok til å ha en god buffer på konto pluss litt aksjer og fond. Med så mye penger fra studielån og stipend slapp jeg også sommerjobber flere somre.

 

Men skal man ha bil, egen leilighet, stadig det siste på mobiltelefonfronten og et epleprodukt eller to så blir det ikke mye til overs.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...