Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor? :)

 

Jeg sier ikke at det ikke er det, jeg har ærlig talt ikke gjort meg opp en mening. Overbevis meg. :)

 

Vel, fordi en kvinne for penger bærer et barn i 9 måneder. Deretter gis barnet bort til rike homofile.

 

Det er uetisk å selge håndtrikkede luer fordi "man strikker i mange måneder, deretter selges lua til rike hipstere". Setningen din har ingen argumentasjon, du må forklare hvorfor det er uetisk, ikke bare liste opp det som i ditt syn er det som hender.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For min del tenker jeg at hun i det minste bør betales svært godt (9-11 måneders arbeid med høy risiko for skader og langsiktige men), og mellomleddene burde ikke være for grådige. Men om de virkelig er villige til å gjøre det, og det ikke er et mindre fritt valg pga. en desperat situasjon, hvorfor skulle de ikke få kunne hjelpe andre med å få et barn?

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Hvorfor? :)

 

Jeg sier ikke at det ikke er det, jeg har ærlig talt ikke gjort meg opp en mening. Overbevis meg. :)

 

Vel, fordi en kvinne for penger bærer et barn i 9 måneder. Deretter gis barnet bort til rike homofile.

Ja, nå lister du faktisk bare opp sakens fakta. Jeg ba deg om å overbevise meg, ikke om å fortelle meg det jeg allerede vet, ispedd litt demagogi og svartmaling om rike homofile.

 

:)

Lenke til kommentar

Hvorfor? :)

 

Jeg sier ikke at det ikke er det, jeg har ærlig talt ikke gjort meg opp en mening. Overbevis meg. :)

En surrogatmor får betalt for å bære frem barnet. Dette kan lett føre til utnytting av kvinner i pengenød, i og med at de kommer i en situasjon hvor de føler de er nødt til å bære frem et barn for pengenes skyld selv om det er noe de ikke ønsker.

 

Og man må også huske at mor-barn-båndet er svært sterkt og det kan være vanskelig for en mor psykologisk å skulle gi fra seg barnet etter fødsel selv om hun bestemte seg for å gjøre det lenge før fødselen. Ved vanlig adopsjon gir hun i det minste fra seg barnet fullstendig på eget initiativ, og hun har også muligheten til å ombestemme seg i "siste liten" om hun ikke skulle ønske å adoptere bort barnet likevel.

Lenke til kommentar

Hvorfor? :)

 

Jeg sier ikke at det ikke er det, jeg har ærlig talt ikke gjort meg opp en mening. Overbevis meg. :)

En surrogatmor får betalt for å bære frem barnet. Dette kan lett føre til utnytting av kvinner i pengenød, i og med at de kommer i en situasjon hvor de føler de er nødt til å bære frem et barn for pengenes skyld selv om det er noe de ikke ønsker.

 

Og man må også huske at mor-barn-båndet er svært sterkt og det kan være vanskelig for en mor psykologisk å skulle gi fra seg barnet etter fødsel selv om hun bestemte seg for å gjøre det lenge før fødselen. Ved vanlig adopsjon gir hun i det minste fra seg barnet fullstendig på eget initiativ, og hun har også muligheten til å ombestemme seg i "siste liten" om hun ikke skulle ønske å adoptere bort barnet likevel.

 

Nå er ikke jeg så kjent med det med surrogati, men har man ikke også der vanligvis muligheten til å ombestemme seg i siste liten? Og at man gir fra seg adopsjonsbarn fullstendig på eget initiativ alltid tror jeg heller ikke er riktig.

 

Men det er jo alltid en interessant grenseoppgang med slikt, man kan jo bruke argumentet "utnytting av personer i pengenød" om alle jobber. Alle ønsker ikke å jobbe 40 timer i uka, men de er "nødt" for pengens skyld.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg så kjent med det med surrogati, men har man ikke også der vanligvis muligheten til å ombestemme seg i siste liten? Og at man gir fra seg adopsjonsbarn fullstendig på eget initiativ alltid tror jeg heller ikke er riktig.

Slik jeg har forstått det så skriver man under en kontrakt i forbindelse med surrogati. Altså at moren bindes til å gi bort barnet. Om man ikke kunne binde moren til å gi bort barnet sitt ville jo surrogatiordningen blitt nesten meningsløs og man ville i verste fall bli nødt til å betale barnebidrag til et fremmed barn i 18 år fremover.

 

I prinsippet kan en mor bestemme selv om hun vil adoptere bort barnet sitt, tvinges hun til det er det på grunn av ytre press fra omgivelsene og ikke på grunn av adopsjonsprosessen i seg selv. Hensikten min med å trekke frem adopsjon var å få frem at surrogati legger opp til at moren forplikter seg til å gi bort barnet sitt, vanlig adopsjon innebærer ikke det samme.

 

Men det er jo alltid en interessant grenseoppgang med slikt, man kan jo bruke argumentet "utnytting av personer i pengenød" om alle jobber. Alle ønsker ikke å jobbe 40 timer i uka, men de er "nødt" for pengens skyld.

Men man må trekke grensen ett sted for hva som er "utnytting" og hva som ikke er det, ellers blir diskusjonen meningsløs. Her i Norge er man strengt tatt ikke nødt til å arbeide for å overleve. Jeg tror også mange nordmenn kunne gått ned til for eksempel 20 timer i uken og allikevel overleve med god margin, selv om de ikke ville hatt tilgang til mange av luksusgodene man tar for gitt i dagens samfunn. Så vi nordmenn er iallefall ikke dobbeltmoralske når vi mener at ingen i andre land skulle måtte gjøre x eller y for å overleve.

 

Å måtte bære fram et barn for penger tror jeg er langt over denne grensen. Det er jo en utrolig stor påkjenning, både fysisk og psykisk.

 

Et tredje moment er at surrogati skaper et marked for kjøp og salg av barn, noe som gir uheldige implikasjoner.

Lenke til kommentar

Hva med å gi mødre med små barn muligheten til å selge barnet sitt til foreldre som ønsker et barn?

Hvor mye ville et mørkhudet versus et lyshudet barn kostet? Hvordan ville kjønn, kroppsfasong, lydighet innvirke på prisen?

 

Eller hva om en forelder finner ut at de ikke likte kroppsfasongen eller hobbyene til barnet sitt og dermed bestemmer seg for å selge det for å prøve å skaffe seg et "bedre" barn istedenfor? Hvordan ville det påvirket barnet, psykologisk? Ville det bidratt positivt til å opprettholde en kultur for å forplikte seg til barnet sitt på godt og vondt (en kultur som heldigvis er dominant i dagens samfunn)?

 

Ikke et så hyggelig forslag når man tenker på det.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...