Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Et fotballag er bare et firma. Hvem som spiller spiller ingen rolle, da det ikke har noen praktisk betydning hvem som vinner.

Dette blir noe OT i forhold til hva vi egentlig er inne på, men å si at hvem som spiller ikke har noen rolle på hvem som vinner er jo feil.

 

Det er ingen hemmelighet at mennesker fra ulike land, har ulike fysiske forutsetninger, og kan derfor være avgjørende for hvem som vinner. ;)

Jeg sa ikke at det spilte noen rolle hvem som vinner, men at det ikke spiller noen rolle hvem som vinner, annet enn for folk tilhørende laget, og de som har satset penger på dem eller motstanderen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er vel heller hva man legger i å være "Norsk". Personlig syns ikke jeg et statsborgerskap er nok til å være "Norsk". Det betyr at vi har norske personer som ikke snakker norsk eller følger norske tradisjoner.

Hvis staten har retten til å tvinge en til militær tjeneste så bør man bli kalt norsk uavhengig av bakgrunn. Enten man har de samme rettigheter og obligasjoner eller ikke. Ellers gjør du det umulig å integrere deg i norsk samfunn. Det betyr ikke at en kan ikke bli en blandete nordmann , men norsk først og andre etnisiteter neste. Dør jeg for mitt land gjennom militærtjeneste og blir aldri kallt norsk synes jeg er en forkastelig vane.

Lenke til kommentar

Disse kravene oppfyller jeg:

 

  • gå på ski
    Nei.
  • gå på tur i fjellet
    Nei
  • dra med færingen ut på fjorden (kun kultur blant ekte vestlendinger)
    Nei
  • brunost, brunsaus grandiosa og diverse fisk
    Nei.
  • kle oss i bunad og ullgenser med mønster
    Nei.
  • fortelle eventyr om troll
    Nei.
  • intense helger
    Nei.
  • dugnad / velferdsstat
    Velferdsstat er ikke nødvendigvis bare bra, heller ikke dugnad. Deltar likevel.
  • være stille
    Nei.
  • ikke starte samtaler med fremmede
    Nei.
  • svømme i 4°C vann og mene det er fantastisk
    Nei.
  • holde grillfest når det regner
    I Trondheim har en ikke noe valg. :--D

 

Allikevel er jeg antagelig vel så norsk som du er.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Tallene dine er på jordet, men dersom du er så sikker i din sak, så kan du sikkert fortelle oss hvor mye andre skylder USA og hvor mye USA skylder andre, uten dette "fratrekket".

 

Vel, ettersom store deler av USA sin BNP er en virtuell jukseøkonomi, uten reell verdi, så tillegger jeg nok uansett denne faktoren noe mindre vekt, enn det du gjør.

 

Et langt mer interessant tall, er statsbudsjett i forhold til gjeld. Her ser man at USA ligger like dårlig an som Hellas.

Det er egentlig ikke mer interesant, fordi hvis du har skatteinntekter på 20% så er det lettere å øke den til 25% enn hvis du har skatteinntekter på 40% og ønsker å øke dem til 45%. Begynner du å se på gjeld som en andel av statsbudsjettet så antar du at det er vanskligere, ikke lettere.

 

Tallene mine er ikke på jordet, fordi din egen kile er enig med meg. Andre skylder USA gross debt - net debt. Altså, ca 4500 milliarder dollar.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:USDebt.png

 

 

1. Du sier USA betaler rente på 1.1%, når jeg tar deg i faktafeil, så påstår du at du snakket om % av BNP. Jeg er kanskje dum, men ikke så dum. Lær deg å innrømme feil, i stedet for å forsøke å ljuge deg unna.

 

2. Du har ikke tatt med "Internal Governmental Debt" i dine tall.

 

3. Du påstår at gjelden andre har til USA spiller inn på hvor mye de betaler i rente, dette må holdes separat. Det kan være en faktor i forhold til fastsetting av rentenivå, men betaler man 2,7% i rente, så betaler man det, selv om andre skylder en penger.

 

4. Du har ikke fattet hva gross debt er, gross debt=public debt+internal governmental debt, som er USAs totale statlige gjeld.

 

 

Til å prate så sikkert som du gjør, utviser du en imponerende ignoranse. Stå på.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Ser ikke helt hva som er negativt med dugnad, men det er jo ikke noe nytt at dagens late ungdom ikke ønsker å delta. Nei, det overlates til pensjonister og folk i med 100% arbeid.

 

Innvandrere er vel heller ikke så glad i dugnad.

 

Synes dagens ungdom er minst like ivrige på dugnad som før, bare på litt andre fronter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Å klassifisere dugnad som en ting, som er typisk norsk ting - er vel ikke helt riktig, men selve ordets forstand, altså begrepet dugnad er jo norsk, men det blir litt Ot å ta den diskusjonen.

 

Personlig er det ikke lenge siden jeg var med på en dugnad for borettslaget her. Selv om jeg ikke føler det gjør meg noe mer nordmann av den grunn.

Lenke til kommentar

[...]

 

  • gå på ski
    Jeg går ikke på ski. Jeg hater ski. Liker akebrett.
  • gå på tur i fjellet
    Jeg går tur i byen. Og tar bilder. Om det er noe å ta bilde av på fjellet går jeg på fjellet.
  • dra med færingen ut på fjorden (kun kultur blant ekte vestlendinger)
    Aner faktisk ikke hva en færing er. Men det har vært tilfeller der jeg har tatt plastbåten ut på sjøen og dradd litt torsk og småsei.
  • brunost, brunsaus grandiosa og diverse fisk
    Fisk er godt, og brunost er fint på tur. Kan styre meg for Grandis og brunsaus. Ellers er de ganske glade i fisk på Balkan, i alle fall ved kysten.
  • kle oss i bunad og ullgenser med mønster
    Jeg har ikke bunad (og hadde nok sett ganske utrolig ut om jeg prøvde å gå i en). Noen ullgenser med mønster har jeg ikke, men jeg har et par av JA-sokken, som er laget av ull.
  • fortelle eventyr om troll
    Tja. Litt.
  • intense helger
    Gjerne. Men gjerne en koselig halvliter på en onsdag også.
  • dugnad / velferdsstat
    Der er jeg med.
  • være stille
    Har du vært i Trøndelag og/eller Nord-Norge?
  • ikke starte samtaler med fremmede
    Snakker med absolutt alle om absolutt alt.
  • svømme i 4°C vann og mene det er fantastisk
    Det er jo varmt!
  • holde grillfest når det regner
    Da står man i vinduet.

(Egne svar i kursiv.)

 

Vi skal være forsiktig om vi tror vi har en arketypisk norsk kultur. Det vi ser i norsk nasjonalromantikk er f.eks. kultur som er mye inspirert av dansk og svensk bondekultur, for å nevne noe.

 

:)

Lenke til kommentar

Folk i Nord-Norge er sosialt svært forskjellig fra folk i Sør-Norge. Det er hvertfall min erfaring, men det er jo alltid unntak.

 

Ser ikke helt hva som er negativt med dugnad, men det er jo ikke noe nytt at dagens late ungdom ikke ønsker å delta. Nei, det overlates til pensjonister og folk i med 100% arbeid.

 

Innvandrere er vel heller ikke så glad i dugnad.

 

Synes dagens ungdom er minst like ivrige på dugnad som før, bare på litt andre fronter.

 

AtW

 

Kanskje dumt av meg å dra alle under en kam, men har da ett inntrykk av at man gjør det meste i dag om man bare tjener penger på det.

Lenke til kommentar

1. Du sier USA betaler rente på 1.1%, når jeg tar deg i faktafeil, så påstår du at du snakket om % av BNP. Jeg er kanskje dum, men ikke så dum. Lær deg å innrømme feil, i stedet for å forsøke å ljuge deg unna.

Jeg snakket ikke om rentesatser. Se på hva jeg besvarte. Spørsmålet var om Hellas ville få et balansert budsjett om de ikke betalte renter. Det er hva som er interesant. Verken kalkulsjonene eller formålet tyder på at jeg var interesert i å regne ut rentesatsen.

 

2. Du har ikke tatt med "Internal Governmental Debt" i dine tall.

 

3. Du påstår at gjelden andre har til USA spiller inn på hvor mye de betaler i rente, dette må holdes separat. Det kan være en faktor i forhold til fastsetting av rentenivå, men betaler man 2,7% i rente, så betaler man det, selv om andre skylder en penger.

 

4. Du har ikke fattet hva gross debt er, gross debt=public debt+internal governmental debt, som er USAs totale statlige gjeld.

 

Til å prate så sikkert som du gjør, utviser du en imponerende ignoranse. Stå på.

Jeg bommet litt, det skal jeg innrømme. Jeg misforsto hva gross debt var.

 

Men argumentet mitt er ikke blitt svekket. Gjeld til deg selv er langt mindre skadelig enn gjeld til utlandet, spesielt siden du av og til ikke betaler renter på gjeld til deg selv. Altså, Hellas har størst problemer siden de har masse gjeld til utlandet. Det faktisk styrker mitt argument noe. Hvis USA betaler noe mer på grunn av renter til seg selv, så betyr det at forskjellen mellom Hellas og USA er mindre. Ergo, hellas betaler mindre i renteutgifter.

 

Det eneste du fikk til var å svekke ditt eget argument.

Lenke til kommentar

Folk i Nord-Norge er sosialt svært forskjellig fra folk i Sør-Norge. Det er hvertfall min erfaring, men det er jo alltid unntak.

Tja, er vel ikke helt unøyaktig. Men om søringer tilbringer et år eller to i Nord-Norge kan de også bli normale.

 

:D

 

Da må de virkelig gå inn for det. ;)

Jeg har ikke blitt normal etter å ha vært i over ett år av livet mitt der oppe men ikke sammenhengende, men jeg er nok et vanskelig tilfelle, selv til søring å være.

Lenke til kommentar

http://www.frie-ytringer.com/2010/05/20/b%C3%B8r-norge-ga-ut-av-schengen-avtalen/

 

En ganske god artikkel om Schengen-sammarbeidet, selv om den er litt gammel. Er ganske rart at dette ikke er noe som diskuteres blandt politikere, men egentlig forståelig da det kun er småpartier som er for å verne om Norge og nordmenn.

 

Man burde bygd en stor mur, noe lignende Israel har, langs grensene mot Sverige, Finland og Russland.

Endret av AHP3475
Lenke til kommentar

Ikke rart det er så mye politisk vold i Sverige. To politikere mener man skal skyte en annen politiker fordi han er på feil side. Venstresiden i Sverige ligner på facisme i og med at kun en mening skal være tillatt.

 

http://www.document.no/2011/06/svensk-humor-skyt-svds-lederskribent/

Nå har Sverige morsomt nok ganske voldsomme snauskaller også. Men det er definitivt mye skikkelige kommunister og anarkistisk orienterte blant svensk ungdom.

 

Folk i Nord-Norge er sosialt svært forskjellig fra folk i Sør-Norge. Det er hvertfall min erfaring, men det er jo alltid unntak.

Tja, er vel ikke helt unøyaktig. Men om søringer tilbringer et år eller to i Nord-Norge kan de også bli normale.

 

:D

 

Da må de virkelig gå inn for det. ;)

Jeg har ikke blitt normal etter å ha vært i over ett år av livet mitt der oppe men ikke sammenhengende, men jeg er nok et vanskelig tilfelle, selv til søring å være.

Tja. Jeg har bodd to år i Hedmark, og selv om jeg er rimelig habil på hedmarking er jeg ikke hedmarking. Og første år i Trøndelag er gjennomført, uten at jeg har blitt trønder heller..

 

Man burde bygd en stor mur, noe lignende Israel har, langs grensene mot Sverige, Finland og Russland.

Har du regnet deg frem til hva en slik mur vil koste, og hvor vanskelig det vil være å bygge den, rent logistisk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...