Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Han virker som han har lite kunnskap. I den posisjonen han er så burde han ha visst så mye at det ville ta lang tid for å forandre meningene hans. Han er ikke en 16-åring med svært begrenset kunnskap om politik.

 

Jeg fikk samme inntrykk fra kommentarene hans. F.eks. "Salomonsen er bekymret for det han mener er Frps stigmatiserende retorikk overfor innvandrere." Virkelig? Det har han ikke tenkt på før han begynte å studere statsvitenskap?

Deg om det. Jeg fikk et annet inntrykk. Et inntrykk av en kunnskapstørst fyr som har et politisk utgangspunkt godt forankret i sin sosiale omgangskrets i partiet. En som ville bruke mye tid på å bli ennå flinkere og gradvis forandret politisk tilhørighet ut i fra den kunnskapen han opparbeidet seg gjennom mange år.

 

For det andre, spørsmålet mitt er ubesvart. Har utrop gitt ut noen artikler om SV-politikere som har sett lyset?

Hvem er det egentlig du spør og hvorfor gidder du ikke å lete etter svar selv? Hvorfor skulle noen gidde å jobbe gratis som din private google-assistent? Gjør jobben selv!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uansett, har utrop laget noen artikler om SV-ere som har sett lyset?
Aner jeg noen gryende konspirasjonsteorier her? :whistle:
Skal ikke konspirasjonsteorier være litt hemmelige? Ikke fullstendig opplagt?

Nei. Konspirasjoner forsøkes holdt hemmelig.

Konspirasjonsteorier er som regel fullt åpne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når ble det å være norsk og neger motsetninger?

 

Har man et statsborgerskap så er man borger i den staten. Definisjonen av norsk er ikke til å ta feil av uansett hva dere måtte føle.

 

For ordens skyld kan jeg nevne at for noen få tiår siden var det veldig kontroversielt å ha fotballspillere som ikke hadde bodd mesteparten av sitt liv i den byen fotballlaget tilhører. Var man f.eks Narvikværing og hadde Narvik-dialekt ble det uglesett om man spilte for Harstad IL. Nå er plutselig dette stuerent fordi noen har funnet noen andre å lage seg fiendebilde av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel heller hva man legger i å være "Norsk". Personlig syns ikke jeg et statsborgerskap er nok til å være "Norsk". Det betyr at vi har norske personer som ikke snakker norsk eller følger norske tradisjoner.

 

Da blir det jo en ganske glidene overgang. Personlig er jeg feks lite glad i norsk julemat, ikke eier jeg bil eller er interessert i fotball. sånn sett så følger jeg jo ikke nødvendigvis det som er typisk norsk så godt.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fotballinteresse er ikke noe unikt nordmenn da, og ikke vet jeg hva bil har med å være norsk å gjøre.

 

Men du snakker vel norsk, gjør du ikke? Du har vel andre egenskaper med deg selv som kan karaktiseres som norsk?

 

Hva er nå unikt for nordmenn utenom språket? Jeg tenker sånn kulturmessig? Jeg bare tok noen ting jeg anser gjelder de fleste nordmenn, noe det nesten å gjøre om det skal være en forutsetning å følge "norske tradisjoner".

 

AtW

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel heller hva man legger i å være "Norsk". Personlig syns ikke jeg et statsborgerskap er nok til å være "Norsk". Det betyr at vi har norske personer som ikke snakker norsk eller følger norske tradisjoner.

 

Da blir det jo en ganske glidene overgang. Personlig er jeg feks lite glad i norsk julemat, ikke eier jeg bil eller er interessert i fotball. sånn sett så følger jeg jo ikke nødvendigvis det som er typisk norsk så godt.

 

AtW

 

Dette innlegget forstod jeg ikke mye av.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel heller hva man legger i å være "Norsk". Personlig syns ikke jeg et statsborgerskap er nok til å være "Norsk". Det betyr at vi har norske personer som ikke snakker norsk eller følger norske tradisjoner.

Jeg står fortsatt på min forrige mening, har du norsk statsborgerskap og et norsk personnummer, da er du en nordmann.

 

Dersom du tenker på hva som vil si en typisk norskfødt person, da er spørsmålet noe helt annet..

 

 

Når ble det å være norsk og neger motsetninger?

 

Det kan du lure på, hadde man reagert like mye på at dette er en norsk rekord dersom Ndure var hvit? Sannsynligvis ikke.

 

Hva er nå unikt for nordmenn utenom språket? Jeg tenker sånn kulturmessig? Jeg bare tok noen ting jeg anser gjelder de fleste nordmenn, noe det nesten å gjøre om det skal være en forutsetning å følge "norske tradisjoner".

 

AtW

 

Det som er et problem er jo nettopp det Simen1 nevner, enkelte aksepteres ikke som ekte nordmenn fordi de ikke har den hvite karakterirske hudfargen, slik jeg skjønner det, er det akkurat det som mange gjør at dette ikke er en norsk rekord?

Lenke til kommentar

Hvitfargen er en del av det ja, men det er ikke det eneste. Jeg har reagert i flere år på "norske" fotballag som har hentet inn massevis av utenlandske spillere. Jeg syns også det er dumt at visse klubber henter spillere fra andre deler i landet. Ålesund-klubben er jo ikke spesielt ålesundsk om halvparten av laget kommer fra østfold.

 

Dersom du tenker på hva som vil si en typisk norskfødt person

 

For meg, er ordet "norsk" synonymt med "nordmann".

Lenke til kommentar

[...]

 

  • gå på ski
  • gå på tur i fjellet
  • dra med færingen ut på fjorden (kun kultur blant ekte vestlendinger)
  • brunost, brunsaus grandiosa og diverse fisk
  • kle oss i bunad og ullgenser med mønster
  • fortelle eventyr om troll
  • intense helger
  • dugnad / velferdsstat
  • være stille
  • ikke starte samtaler med fremmede
  • svømme i 4°C vann og mene det er fantastisk
  • holde grillfest når det regner

Lenke til kommentar

Enkleste definisjon er en person med norsk statsborgerskap. Utover det så vil jeg si en som behersker det norske språket, oppholder seg hovedsakelig i Norge og har sitt arbeidssted her, og generelt utgjør en del av vårt samfunn. F.eks. om du flytter ut permanent, så faller du utenfor denne utvidede definisjonen. Genetikk bryr jeg meg ikke særlig om. Om bikkjene våre er norske, så er alle mennesker som har nok relasjoner her i landet også det.

 

Norske tradisjoner har blitt forsøplet av Kristendommen, som ble tvunget på oss med vold, så jeg er heller ikke særlig bekymret over hva som er tradisjonelt. God kultur er god kultur, om den har sitt utspring i Norge, Japan, Brasil eller Kenya.

Lenke til kommentar

Hvitfargen er en del av det ja, men det er ikke det eneste. Jeg har reagert i flere år på "norske" fotballag som har hentet inn massevis av utenlandske spillere. Jeg syns også det er dumt at visse klubber henter spillere fra andre deler i landet. Ålesund-klubben er jo ikke spesielt ålesundsk om halvparten av laget kommer fra østfold.

Et fotballag er bare et firma. Hvem som spiller spiller ingen rolle, da det ikke har noen praktisk betydning hvem som vinner.
Lenke til kommentar

Et fotballag er bare et firma. Hvem som spiller spiller ingen rolle, da det ikke har noen praktisk betydning hvem som vinner.

Dette blir noe OT i forhold til hva vi egentlig er inne på, men å si at hvem som spiller, ikke har noen rolle på hvem som vinner er jo feil.

 

Det er ingen hemmelighet at mennesker fra ulike land, har ulike fysiske forutsetninger, og kan derfor være avgjørende for hvem som vinner. ;)

Endret av Aalton
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...