Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Er det strengt talt ikke bare for Hellas å redusere den svarte økonomien ned på et akseptabelt nivå, så vil de da få nok inntenkter til å kunne betjene gjelden sin? De sa på TV2-nyhetene at det var i en bydel i Athen registrert 350 svømmebasseng, men en tur på Google Earth viste at det var over 17 000 svømmebassenger. Nå vet jeg ikke om det er skattbart å ha svømmebasseng i Hellas, men poenget var at det var en god del rikdom som ble skjult...

Det er ikke så lett å bare fjerne den svarte økonomien. De har prøvd å redusere den, men de har ikke fått det til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke så enkelt, fordi da ville de ikke ha godtatt sparepakken. Du vet at USA har nesten 100% i offentlig gjeld, men de betaler forsatt 1.1% i renter.

Det kan virke som ditt intellekt sløves noe av din naive tro på at USAs økonomiske myndigheter handler i nasjonens beste interesse. Den gjengen der er like korrupte som B-gjengen.

 

 

De betaler $189 milliarder i rente for den "offentlige

gjelden", som for tiden er oppgitt til $9600 milliarder, noe som tilsvarer en rente på 2%. Samtidig betaler også landet rente på "Intern myndighetsgjeld" som er noe man har funnet opp, for at tallene skal se penere ut på papiret. Her betaler de $192 milliarder i rente for en gjeld på $4600 milliarder. Vi ser at renten her er vesentlig høyere, rundt 4,2%.

 

For hele den statlige gjelden betaler USA altså 381 milliarder for gjelden på $14200 milliarder, en effektiv rente på omkring 2,7%. Renteutgiftene utgjør 7% av statsbudsjettet på $5400 milliarder. Ettersom USA viser liten evne til å betjene gjelden, ventes det at rentene på gjelden vil stige til normalen og over denne. Akkurat nå er renten, "merkelig" nok, historisk lav.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Det er nok ikke så enkelt, fordi da ville de ikke ha godtatt sparepakken. Du vet at USA har nesten 100% i offentlig gjeld, men de betaler forsatt 1.1% i renter.

Det kan virke som ditt intellekt sløves noe av din naive tro på at USAs økonomiske myndigheter handler i nasjonens beste interesse. Den gjengen der er like korrupte som B-gjengen.

 

 

De betaler $189 milliarder i rente for den "offentlige

gjelden", som for tiden er oppgitt til $9600 milliarder, noe som tilsvarer en rente på 2%. Samtidig betaler også landet rente på "Intern myndighetsgjeld" som er noe man har funnet opp, for at tallene skal se penere ut på papiret. Her betaler de $192 milliarder i rente for en gjeld på $4600 milliarder. Vi ser at renten her er vesentlig høyere, rundt 4,2%.

 

For hele den statlige gjelden betaler USA altså 381 milliarder for gjelden på $14200 milliarder, en effektiv rente på omkring 2,7%. Renteutgiftene utgjør 7% av statsbudsjettet på $5400 milliarder. Ettersom USA viser liten evne til å betjene gjelden, ventes det at rentene på gjelden vil stige til normalen og over denne. Akkurat nå er renten, "merkelig" nok, historisk lav.

Ikke riktig, du tar ikke med inntekten de får fra andre sin gjeld. Jeg tittet på statsbudsjettet og der står det hvor mye de bruker for renter. De har en net gjeld på $9600 milliarder. De betaler forsatt 1.1% av deres BNP. Det kan du se ifra statsbudsjettet. http://en.wikipedia.org/wiki/2010_United_States_federal_budget

 

Det er foresten net gjeld som vi er interesert i, og denne listen putter Hellas som nummer 1 med 140% gjeld og USA med 65% gjeld. USA betaler 1.1% på gjelden sin, så jeg tviler på at Hellas betaler 10.5%. Spesielt siden de hadde samme rente som USA før krisen.

Lenke til kommentar

 

Ikke riktig, du tar ikke med inntekten de får fra andre sin gjeld. Jeg tittet på statsbudsjettet og der står det hvor mye de bruker for renter. De har en net gjeld på $9600 milliarder. De betaler forsatt 1.1% av deres BNP. Det kan du se ifra statsbudsjettet. http://en.wikipedia.org/wiki/2010_United_States_federal_budget

 

Det er disse tallene jeg har brukt. Du mener USA har rentesats utifra BNP, eller er dette en skrivefeil fra din side? Jo mer man produserer, jo mere rente.

 

 

Renten USA betaler har da ingenting med hvor mye inntekter de måtte ha, som kreditor. Videre så er ikke gjelden $9600 milliarder, den er $14460 milliarder. Det kan du lese om her. :roll:

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Det er disse tallene jeg har brukt. Du mener USA har rentesats utifra BNP, eller er dette en skrivefeil fra din side? Jo mer man produserer, jo mere rente.

Jeg pratet ikke om hva slags rentesats de har, men bare hvor mye av BNP-en deres de betaler i renter.

 

Renten USA betaler har da ingenting med hvor mye inntekter de måtte ha, som kreditor. Videre så er ikke gjelden $9600 milliarder, den er $14460 milliarder. Det kan du lese om her. :roll:

Norge er en net kreditor på 150%. Det må tas med, fordi det gjør Norges finanser langt mer solide. USA har også lånt ut penger til andre. Det må tas med. Altså, net debt er mer relevant og da har USA en gjeld på 65% av BNP eller $9600 milliarder. Hellas har 140% i net gjeld.

Lenke til kommentar

Norge er en net kreditor på 150%. Det må tas med, fordi det gjør Norges finanser langt mer solide. USA har også lånt ut penger til andre. Det må tas med. Altså, net debt er mer relevant og da har USA en gjeld på 65% av BNP eller $9600 milliarder. Hellas har 140% i net gjeld.

Tallene dine er på jordet, men dersom du er så sikker i din sak, så kan du sikkert fortelle oss hvor mye andre skylder USA og hvor mye USA skylder andre, uten dette "fratrekket".

 

 

 

Vel, ettersom store deler av USA sin BNP er en virtuell jukseøkonomi, uten reell verdi, så tillegger jeg nok uansett denne faktoren noe mindre vekt, enn det du gjør.

 

Et langt mer interessant tall, er statsbudsjett i forhold til gjeld. Her ser man at USA ligger like dårlig an som Hellas.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Tallene dine er på jordet, men dersom du er så sikker i din sak, så kan du sikkert fortelle oss hvor mye andre skylder USA og hvor mye USA skylder andre, uten dette "fratrekket".

 

Vel, ettersom store deler av USA sin BNP er en virtuell jukseøkonomi, uten reell verdi, så tillegger jeg nok uansett denne faktoren noe mindre vekt, enn det du gjør.

 

Et langt mer interessant tall, er statsbudsjett i forhold til gjeld. Her ser man at USA ligger like dårlig an som Hellas.

Det er egentlig ikke mer interesant, fordi hvis du har skatteinntekter på 20% så er det lettere å øke den til 25% enn hvis du har skatteinntekter på 40% og ønsker å øke dem til 45%. Begynner du å se på gjeld som en andel av statsbudsjettet så antar du at det er vanskligere, ikke lettere.

 

Tallene mine er ikke på jordet, fordi din egen kile er enig med meg. Andre skylder USA gross debt - net debt. Altså, ca 4500 milliarder dollar.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:USDebt.png

Lenke til kommentar

Utrop: Melder seg ut av Frp

Fylkestingspolitiker sier studier i statsvitenskap gjorde at han oppdaget alvorlige feil i Frps politikk.

Latterlig at plutselig forandret mening totalt ved å lese noen studier. Jeg har også forandret mening, men det er gradevis, og jeg var inaktiv i SU i evigheter fordi jeg ble mer og mer uenig. I tilegg var jeg ung. Raske forandringer tyder på at han kunne lite fra før av.

 

Uansett, har utrop laget noen artikler om SV-ere som har sett lyset?

Lenke til kommentar

Uansett, har utrop laget noen artikler om SV-ere som har sett lyset?

 

Du har meg. Jeg er inaktiv i SU.

 

Jeg har forandret politisk ståsted først og fremst på grunn av innvandring, men jeg har også blitt mer økonomisk liberal. Jeg mener i dag at markedsliberalisme og sosialisme har fordeler og ulemper som går opp i opp på hverandre. Jeg foretrekker ikke den ene fremfor den andre. Om jeg hadde hatt stemmerett og det var valg i dag, ville jeg ha gått for FrP.

 

 

EDIT: jeg skumleste og hoppet over "har utrop laget noen artikler om" :blush:

Endret av Magnus_L
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Latterlig at plutselig forandret mening totalt ved å lese noen studier.

Joda, for et universitetsstudie er noe man bare plutselig tar over natta. :whistle:

 

</sarkasme>

 

Jeg får sitere artikkelen:

– Jeg begynte å studere statsvitenskap for å gjøre en bedre jobb som politiker. Å studere statsvitenskap er politisk selvmord for en Frp-er. Først ble jeg svekket i min tro, siden fant jeg sentrale feil i partiets politikk.

 

Uansett, har utrop laget noen artikler om SV-ere som har sett lyset?

Aner jeg noen gryende konspirasjonsteorier her? :whistle:

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å være innvandringsmotstander og stemme på FrP er vel noe av det mest utrygge man kan gjøre.

 

Utrop: Melder seg ut av Frp

Fylkestingspolitiker sier studier i statsvitenskap gjorde at han oppdaget alvorlige feil i Frps politikk.

Latterlig at plutselig forandret mening totalt ved å lese noen studier. Jeg har også forandret mening, men det er gradevis, og jeg var inaktiv i SU i evigheter fordi jeg ble mer og mer uenig. I tilegg var jeg ung. Raske forandringer tyder på at han kunne lite fra før av.

 

Uansett, har utrop laget noen artikler om SV-ere som har sett lyset?

Han har nok kunnet mye, men det har gjerne kun vært sett fra en side. Uten at jeg skal si det med sikkerhet, men lite kunnskap er vel noe av det som fører folk vekk fra sentrum og til partiene på yttre venstre/høyre.

Lenke til kommentar

Å være innvandringsmotstander og stemme på FrP er vel noe av det mest utrygge man kan gjøre.

 

Utrop: Melder seg ut av Frp

Fylkestingspolitiker sier studier i statsvitenskap gjorde at han oppdaget alvorlige feil i Frps politikk.

Latterlig at plutselig forandret mening totalt ved å lese noen studier. Jeg har også forandret mening, men det er gradevis, og jeg var inaktiv i SU i evigheter fordi jeg ble mer og mer uenig. I tilegg var jeg ung. Raske forandringer tyder på at han kunne lite fra før av.

 

Uansett, har utrop laget noen artikler om SV-ere som har sett lyset?

Han har nok kunnet mye, men det har gjerne kun vært sett fra en side. Uten at jeg skal si det med sikkerhet, men lite kunnskap er vel noe av det som fører folk vekk fra sentrum og til partiene på yttre venstre/høyre.

 

Da hadde Norge vært stappfullt av Kommunister og Laissez Faire tilhengere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, for et universitetsstudie er noe man bare plutselig tar over natta. :whistle:

 

</sarkasme>

 

Jeg får sitere artikkelen:

– Jeg begynte å studere statsvitenskap for å gjøre en bedre jobb som politiker. Å studere statsvitenskap er politisk selvmord for en Frp-er. Først ble jeg svekket i min tro, siden fant jeg sentrale feil i partiets politikk.

Han virker som han har lite kunnskap. I den posisjonen han er så burde han ha visst så mye at det ville ta lang tid for å forandre meningene hans. Han er ikke en 16-åring med svært begrenset kunnskap om politik.

 

Jeg fikk samme inntrykk fra kommentarene hans. F.eks. "Salomonsen er bekymret for det han mener er Frps stigmatiserende retorikk overfor innvandrere." Virkelig? Det har han ikke tenkt på før han begynte å studere statsvitenskap?

 

For det andre, spørsmålet mitt er ubesvart. Har utrop gitt ut noen artikler om SV-politikere som har sett lyset?

Lenke til kommentar

Å være innvandringsmotstander og stemme på FrP er vel noe av det mest utrygge man kan gjøre.

 

Utrop: Melder seg ut av Frp

Fylkestingspolitiker sier studier i statsvitenskap gjorde at han oppdaget alvorlige feil i Frps politikk.

Latterlig at plutselig forandret mening totalt ved å lese noen studier. Jeg har også forandret mening, men det er gradevis, og jeg var inaktiv i SU i evigheter fordi jeg ble mer og mer uenig. I tilegg var jeg ung. Raske forandringer tyder på at han kunne lite fra før av.

 

Uansett, har utrop laget noen artikler om SV-ere som har sett lyset?

Han har nok kunnet mye, men det har gjerne kun vært sett fra en side. Uten at jeg skal si det med sikkerhet, men lite kunnskap er vel noe av det som fører folk vekk fra sentrum og til partiene på yttre venstre/høyre.

 

Da hadde Norge vært stappfullt av Kommunister og Laissez Faire tilhengere.

Det kan nok skyldes litt på hvordan valgsystemet i Norge er lagt opp, og hvordan hvert av de allerede etablerte partiene har sine agendaer.

 

Jeg kommer jo på endel personer med mye kunnskap som er langt til høyre, men det finnes jo også svært mange personer langt til høyre som kommer med enkle kommentarer i VG og DB sine kommentarfelt. Litt vansklig å si med venstresiden da de er underrepresentert både her og i forskjellige aviser. Men det er jo godt mulig at jeg tar feil, var bare en tanke.

Lenke til kommentar

 

Jeg kommer jo på endel personer med mye kunnskap som er langt til høyre, men det finnes jo også svært mange personer langt til høyre som kommer med enkle kommentarer i VG og DB sine kommentarfelt. Litt vansklig å si med venstresiden da de er underrepresentert både her og i forskjellige aviser. Men det er jo godt mulig at jeg tar feil, var bare en tanke.

 

 

Å diskutere politikk på VG eller dagbladet sine sider er som å diskutere politikk på YouTube, utrolig irriterende. Har ikke kommet over noe fornuftig der.

 

Venstresiden underrepresentert i aviser, det er vel og dra den litt langt vel, hvis ikke du mener kun på debattsidene, da er det vel mer 50/50.

Lenke til kommentar

Å diskutere politikk på VG eller dagbladet sine sider er som å diskutere politikk på YouTube, utrolig irriterende. Har ikke kommet over noe fornuftig der.

 

Venstresiden underrepresentert i aviser, det er vel og dra den litt langt vel, hvis ikke du mener kun på debattsidene, da er det vel mer 50/50.

 

Var debattsidene jeg mente.

 

Nei, venstresiden er nok overrepresentert blandt journalister og ansatte i avisene, men virker ikke helt som at det påvirker venstresiden positivt av den grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...