Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selge landet? Hellas har solgt seg for lengst med alle låneopptakene. De har kastet bort penger på "luksus" de slett ikke hadde råd til og nå kommer kreditorene og skal ha tilbake pengene de har lånt til Hellas. Skulle man ettergitt gjelda ville man gitt signal til andre land om at lån ikke må tilbakebetales, man må bare be om å få det slettet. Det ville gjort det svært mye vanskeligere å få lån og rentene ville blitt skyhøye for å dekke inn alle som stikker av fra gjelda si.

De skal jo prøve å selge det som er av offentlig eie, på samme måte som norske politikere er i ferd med å selge kollektiv, olje- og energi, og andre statlige industri- og teknikkselskaper. Hvem har råd til å kjøpe det? Grekere? Mesteparten går nok til utlendinger av det som går an å tjene på.

 

Så vidt jeg har forstått ville det vært mye bedre for det greske folk om Hellas gikk konkurs, men det ville ikke vært like bra for fremtidige lån og de internasjonale organisasjonene. Likevel vil de med nye lån få mange krav om å tilrettelegge landet for markedskreftene.

 

Siden historien har en tendens til å gjenta seg så ser jeg for meg at Norge kan havne i samme situasjon om 30-50 år dersom Frp får svi av pensjonsfondet (de er i mot handlingsregelen) og lar Norge leve i mer luksus enn vi har råd til på sikt. Eller luksus blir det jo ikke med inflasjon som spiser opp pengene, slik Frp legger opp til. For hver milliard ekstra Norge bruker vil vi valutaen svekke seg med minst samme beløp sånn at vi i realiteten ikke sitter igjen med mer luksus, vi bare svir av oljefondet raskere. Skjønt Frp hevder jo at de har så smarte måter å bruke pengene på at det ikke blir inflasjon. Noe de ikke kan dokumentere eller sannsynliggjøre. Det er bare en tom påstand de ikke ønsker å gå nærmere inn på. Går man nærmere inn på det så henger det ikke på greip. Med FrP sin økende oppslutning på lang sikt, skjønner jeg at det pågår en fordumming av samfunnet som etter hvert vil sette FrP i regjeringsposisjon og på lengre sikt i Hellas sin situasjon.

Jeg er enig, men tror vi får en trangere økonomi uansett hvem som styrer. Vår oppgang vil synke når oljen og gassen går mot slutten.

 

Opprøret i Hellas sier litt om hvor mye over evne grekerne har levd i alt for lang tid og nå som realiteten innhenter de så har de delvis sinne mot det politikerne har gjort over lang tid og delvis mot det enorme fallet de får nå som realiteten innhenter de. Politikerne er nok ennå hardere presset av investorene enn de er av opprørerne. Den eneste reelle løsningen er at grekerne må jobbe hardt og systematisk med å øke eksporten voldsomt. Det blir et blodslit for hele folket, men det er siste utvei.

De grekerne som vokser opp i dag er vant med den velferden de har hatt. Når den da senkes ganske mye, er det naturlig at det ikke er noe de liker og at det vil endre deres levemåte ganske mye. Slik ville det også vært for nordmenn som har vokst opp de siste 20 årene omm vi plutselig hadde måttet stramme inn på økonomien.

Lenke til kommentar

Selge landet? Hellas har solgt seg for lengst med alle låneopptakene. De har kastet bort penger på "luksus" de slett ikke hadde råd til og nå kommer kreditorene og skal ha tilbake pengene de har lånt til Hellas. Skulle man ettergitt gjelda ville man gitt signal til andre land om at lån ikke må tilbakebetales, man må bare be om å få det slettet. Det ville gjort det svært mye vanskeligere å få lån og rentene ville blitt skyhøye for å dekke inn alle som stikker av fra gjelda si.

Hvis Hellas sletter gjelden sin, så vil Hellas oppleve en enorm kollaps i økonomien sin. Det vil ikke bli et hyggelig syn, så det vil ikke gi det signalet. Hellas har all mulighet til å ikke betale, men de velger å ikke gjøre det, fordi de vet at konsekvensene er katestrofale for dem selv.

 

De kommer til å slette gjelden sin en gang i fremtiden. Underskuddet er på 10% av BNP og hvor lengre de får hjelp hvor høyere renter får de.

 

Siden historien har en tendens til å gjenta seg så ser jeg for meg at Norge kan havne i samme situasjon om 30-50 år dersom Frp får svi av pensjonsfondet (de er i mot handlingsregelen) og lar Norge leve i mer luksus enn vi har råd til på sikt. Eller luksus blir det jo ikke med inflasjon som spiser opp pengene, slik Frp legger opp til. For hver milliard ekstra Norge bruker vil vi valutaen svekke seg med minst samme beløp sånn at vi i realiteten ikke sitter igjen med mer luksus, vi bare svir av oljefondet raskere. Skjønt Frp hevder jo at de har så smarte måter å bruke pengene på at det ikke blir inflasjon. Noe de ikke kan dokumentere eller sannsynliggjøre. Det er bare en tom påstand de ikke ønsker å gå nærmere inn på. Går man nærmere inn på det så henger det ikke på greip. Med FrP sin økende oppslutning på lang sikt, skjønner jeg at det pågår en fordumming av samfunnet som etter hvert vil sette FrP i regjeringsposisjon og på lengre sikt i Hellas sin situasjon.

Jeg tror ikke du kan så mye om markedsmekanismer. Det FRP sier om inflasjon er korrekt hvis man bruker pengene på utenlandske arbeidskraft. Dette kan man gjøre på to måter, staten kan bruke mer penger på utenlands arbeidskraft eller så kan de private gjøre det. Hvis man bruker pengene hovedsakelig på invisteringer i Norge og bruker utenlandsk arbeidskraft, så vil det ha positivie effekter på norsk økonomi og gjøre oss forberedt på fremtiden.

 

Det største problemet med å bruke mer oljepenger er at det skaper en avhengiget. Vi var ment til å invistere oljefondet. Det gjør vi ikke lenger, nå ser vi på oljefondet som et rent forbruksfond. Det kommer til å skje igjen om vi bruker mer, og jeg tror at ingen regjeringer (også de uten FRP) vil ha baller nok til å gå tilbake til handlingsreglen. Dermed vil man få store problemer når man skal redusere oljepengebruken. Men er det et realistisk problemstilling, fordi FRP vil ikke regjere alene.

 

Inflasjon tror jeg ikke blir et stort problem. Hvis det du sier om inflasjon er korrekt, så vil det bety at vi aldri kan bruke mer av oljefondet.

 

Opprøret i Hellas sier litt om hvor mye over evne grekerne har levd i alt for lang tid og nå som realiteten innhenter de så har de delvis sinne mot det politikerne har gjort over lang tid og delvis mot det enorme fallet de får nå som realiteten innhenter de. Politikerne er nok ennå hardere presset av investorene enn de er av opprørerne. Den eneste reelle løsningen er at grekerne må jobbe hardt og systematisk med å øke eksporten voldsomt. Det blir et blodslit for hele folket, men det er siste utvei.

Det tror jeg blir en dårlig løsning. Det er ikke eksporten som er problemet for Hellas. Problemet deres er at de ikke kan balansere budsjettet. Det Hellas bør gjøre om de vil rydde opp i økonomien er å bli med på en strukturert default nå hvor de defaulter deler av gjelden sin.

 

Dereter lager de en massiv reform hvor de senker offentlige lønninger med 30% eller noe lignende. Dette må de gjøre for å få tilbake balansen mellom offentlig og privat sektor. Pengene de får tilgjengelig kan de bruke på invistere i nye jobber i privat sektor. I tilegg må de gjøre som i dag å heve pensjonsalderen, høyere skatter, bedre skattelover og redusere forbruk. Dereter når krisen er over bør de forlate Euroen og gå tilbake til Drakhmen sånn at lønnen kan bli holdt nede. Det er altfor vanskelig for Hellas å holde lønnen nede, fordi fagforeningene er for sterke.

 

Det er ikke sjangs for at Hellas vil gjøre dette frivilig og det er ingen planer om strukturell default, så derfor synes jeg at vi bare skal gi blaffen i dem og la dem få ordne opp i dette selv.

Lenke til kommentar

Essensen er den samme uansett, man kan ikke bruke mere enn man har i evig tid, før eller siden må man stramme inn, og det går på bekostning av noe. Det overrasker meg at endel grekere tilsynelatende tror det bare er å hoppe vekk fra Euroen så blir problemet smertefritt løst. Det blir det ikke. Kanskje en grei lærdom å ta innover seg når det gjelder ymse økonomiske nedgang vi har hatt ellers i verden også, eller for folk som tror alle blir rikere av at boliger blir dyrere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Essensen er den samme uansett, man kan ikke bruke mere enn man har i evig tid, før eller siden må man stramme inn, og det går på bekostning av noe. Det overrasker meg at endel grekere tilsynelatende tror det bare er å hoppe vekk fra Euroen så blir problemet smertefritt løst. Det blir det ikke. Kanskje en grei lærdom å ta innover seg når det gjelder ymse økonomiske nedgang vi har hatt ellers i verden også, eller for folk som tror alle blir rikere av at boliger blir dyrere.

 

AtW

Jeg er enig i essensen. Det er derfor jeg sier at Hellas skal få lov til å ordne opp selv. Hvorfor skal vi hjelpe noen som ikke ønsker hjelp? Hvis vi gjør dette så viser vi hva slags konsekvenser man kan få ved å leve over evne.

 

Nå ble sparepakken vedtatt. Ikke overraskende med tanke på at det er smertefulle konsekvenser for dem om de ikke godtar. Allikevel, det er ikke sjangs for at de klarer å tilbakebetale den gjelden og ordne opp i problemene sine. Grekerne vil ikke være mer villig til å betale skatt nå. De kommer til å defaulte en dag.

Lenke til kommentar

 

Hvis Hellas sletter gjelden sin, så vil Hellas oppleve en enorm kollaps i økonomien sin. Det vil ikke bli et hyggelig syn, så det vil ikke gi det signalet. Hellas har all mulighet til å ikke betale, men de velger å ikke gjøre det, fordi de vet at konsekvensene er katestrofale for dem selv.

 

 

Og du er sikkert så vennlig å begrunne dette?

 

 

Såvidt jeg kan skjønne, skjer det ikke annet enn at kreditorene blir sure. Men hva så? Kanskje de venter en gang til med å låne ut penger til en stat? Internasjonale storbanker har uansett ikke en dråpe av min sympati.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis Hellas sletter gjelden sin, så vil Hellas oppleve en enorm kollaps i økonomien sin. Det vil ikke bli et hyggelig syn, så det vil ikke gi det signalet. Hellas har all mulighet til å ikke betale, men de velger å ikke gjøre det, fordi de vet at konsekvensene er katestrofale for dem selv.

Og du er sikkert så vennlig å begrunne dette?

 

Såvidt jeg kan skjønne, skjer det ikke annet enn at kreditorene blir sure. Men hva så? Kanskje de venter en gang til med å låne ut penger til en stat? Internasjonale storbanker har uansett ikke en dråpe av min sympati.

Det kan jeg godt.

 

Hvis de sletter gjelden så skjer dette øyeblikkelig

1. De slipper å betale renter

2. De har nå et underskudd på 8% som må nedbetales med en gang

3. Alle bankene i Hellas går konkurs

 

Dette vil føre til masseoppsigelser, en kraftig BNP-reduksjon og at pensjonsavtaler går i vasken. Hvordan vil grekere og spesielt de på øyene reagere på at de mister offentlige tjenester. De vil slutte å betale skatt, og staten vil ikke ha råd til å "ta" dem. Hvordan vil folk reagere i Athen av massiv arbeidsledighet og å miste offentlige tjenester? Noen vil streike, andre vil gå gatelangs og plyndre butikker og angripe soldater. Samtidig vil staten trykke opp penger for å kunne betale. Dette vil føre til hyperinflasjon, drakmen vil bli verdiløs så folk vil ikke ha råd til f.eks. å kjøre bil lenger og økonomien kommer til å kollapse helt.

 

Etterhvert vil økonomien ta seg inn igjen, men da vil grekerne ha et langt lavere levestandard lignende Balkanlandene. Først vil økonomien gå sakte oppover fordi staten har ikke nok tillit fra befolkningen, før de vil oppleve kraftig vekst igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan jeg godt.

 

Hvis de sletter gjelden så skjer dette øyeblikkelig

1. De slipper å betale renter

2. De har nå et underskudd på 8% som må nedbetales med en gang

3. Alle bankene i Hellas går konkurs

 

 

ingenting av dette gir mening for oss vanlige dødelige :)

Lenke til kommentar

Hvis Hellas sletter gjelden sin, så vil Hellas oppleve en enorm kollaps i økonomien sin. Det vil ikke bli et hyggelig syn, så det vil ikke gi det signalet. Hellas har all mulighet til å ikke betale, men de velger å ikke gjøre det, fordi de vet at konsekvensene er katestrofale for dem selv.

 

 

Og du er sikkert så vennlig å begrunne dette?

 

 

Såvidt jeg kan skjønne, skjer det ikke annet enn at kreditorene blir sure. Men hva så? Kanskje de venter en gang til med å låne ut penger til en stat? Internasjonale storbanker har uansett ikke en dråpe av min sympati.

 

Først av alt, det er vanlige's folk sparepenger som risikeres da mange store europeiske banker har lånt penger til Hellas. Du liker ikke internasjonale storbanker, men de garanter for familier i Italia og Frankrike akkurat nå. De har du kanskje litt mer sympati med? Betaler ikke Hellas sin gjeld så går det knallhardt utover flere storbanker der mange har en stor del av verdien sin bundet opp mot Hellas' sine bonds.

 

 

 

 

 

Så, fordi at da vil Hellas ikke ha penger til å lønne, drive eller vedlikeholde landet sitt lengre. Offentlige ansatte vil ikke få lønn, innkjøp av bensin til søppelhenting vil slutte osv. Kun det aller viktigste vil få fortsette, anarki er en fare her da en stor del av befolkningen ikke vil ha lønn utbetalt, noe som fører til lavere konsum og derfor lavere forbruk i den private del av økonomien, så der får du en negativ sirkel.

 

Det som kan fungere er at Hellas bryter ut av Euroen, og går tilbake til sin egen valuta. Dog om dette skal gjøres kan de enten printe ut penger for å vedlikeholde offentlige utgifter. Dog dette vil da naturligvis føre til en kollaps i valutaens verdi, så import til Hellas blir svindyrt og levestandarden raser ned. Istedefor å printe penger, kan de låne av andre, men om de ikke betaler kreditorene sine tilbake nå vil de måtte betale enormt med renter på sine framtidige lån som gjør at de mest sannsynlig går inn mot samme situasjon. Uansett, å gå ut av Euroen uten å slette iallefall delvis av gjelden blir umulig, da verdien blir umulig å betale tilbake når verdien på valutaen krymper kontra Euroen, som gjelden står i, dette fører til at realverdien på gjelder stiger for Hellas sin del.

 

Kjøp deg et The Economist, hver uke nå fører de artikler om situasjonen. Der vil du lese om alvoret i ituasjonen og viktigheten av storbankenes inngripen.

 

Det aller største problemet er at om gjelden blir stående, vil Hellas bruke en mannsalder på å betale tilbake gjeld (optimistisk anslag), muligens vil de aldri få betalt tilbake og en default ligger nok i kortene en eller annen gang. Nå husker jeg ikke helt hva som er planen, men lånene IMF og verdensbanken gir Hellas, er bare planlagt å holde Hellas gående ut 2013. Noen som vet hva planen er etter dette?

 

 

Lenke til kommentar

Det kan jeg godt.

 

Hvis de sletter gjelden så skjer dette øyeblikkelig

1. De slipper å betale renter

2. De har nå et underskudd på 8% som må nedbetales med en gang

3. Alle bankene i Hellas går konkurs

 

 

ingenting av dette gir mening for oss vanlige dødelige :)

1 og 2. Sletter du gjelden så har du ingen renter å betale, fordi det er ingen lån å betale renter på. Det er fint det, men dessverre for Hellas så låner de forsatt penger. Hvis de sletter gjelden så vil de ikke få noen flere lån. Hellas vil dermed ikke klare å få tak i nok penger til å betale underskuddet sitt og de må kutte ca 8% av BNP. Det er 16% av statsbudsjettet deres. I tillegg vil økonomien kollapse, noe som betyr at de må kutte enda mer. Hvis økonomien kollapser så blir det også færre skatteinntekter. De vil komme til å løse dette problemet med å trykke opp penger, noe som vil føre til hyperinflasjon.

 

3. Hvis de sletter gjelden sin så vil ingen stater betale til greske banker. Folk vil også ta ut av bankene fordi de er redd for at de vil kollapse. Uten tvil vil alle bankene i Hellas kollapse. Vi trenger ikke å gå for teknisk inn i det, og jeg kan ikke så mye om banksystemer. Men alle prognoser viser at de greske bankene vil kollapse under en eventuelt default.

Lenke til kommentar

Først av alt, det er vanlige's folk sparepenger som risikeres da mange store europeiske banker har lånt penger til Hellas. Du liker ikke internasjonale storbanker, men de garanter for familier i Italia og Frankrike akkurat nå. De har du kanskje litt mer sympati med? Betaler ikke Hellas sin gjeld så går det knallhardt utover flere storbanker der mange har en stor del av verdien sin bundet opp mot Hellas' sine bonds.

 

Pfft, de bare skyver sivile foran seg. Uansett bedriver de fractional reserve banking, så er bare en brøkdel av pengene, som faktisk står i banken. Og ja det er riktig, når en bank går på ræva, så er det dem med penger i banken som må lide. Fordi bankens sjefer har stukket av med alle pengene, med loven i hånd. Det du sier er at bankene skal kunne låne ut penger til alle, uten noe risiko selv.

 

 

Så, fordi at da vil Hellas ikke ha penger til å lønne, drive eller vedlikeholde landet sitt lengre.

Når de får mindre gjeld, så får de også mindre penger? Forklar.

 

 

Det som kan fungere er at Hellas bryter ut av Euroen, og går tilbake til sin egen valuta. Dog om dette skal gjøres kan de enten printe ut penger for å vedlikeholde offentlige utgifter. Dog dette vil da naturligvis føre til en kollaps i valutaens verdi, så import til Hellas blir svindyrt og levestandarden raser ned. Istedefor å printe penger, kan de låne av andre, men om de ikke betaler kreditorene sine tilbake nå vil de måtte betale enormt med renter på sine framtidige lån som gjør at de mest sannsynlig går inn mot samme situasjon. Uansett, å gå ut av Euroen uten å slette iallefall delvis av gjelden blir umulig, da verdien blir umulig å betale tilbake når verdien på valutaen krymper kontra Euroen, som gjelden står i, dette fører til at realverdien på gjelder stiger for Hellas sin del.

Dette ville garantert vært det beste. Stater bør ikke låne penger, de bør trykke dem. Ja det fører til inflasjon. Men å låne penger, som så ikke blir betalt tilbake, fører til like mye inflasjon, i tillegg til en rente som også må betales, på skattebetalernes regning.

 

 

Kjøp deg et The Economist, hver uke nå fører de artikler om situasjonen. Der vil du lese om alvoret i ituasjonen og viktigheten av storbankenes inngripen.

Står det i bladet ditt at det er storbankene som har bygd opp dette syke systemet? Står det også at det er bare de som tjener på det?

 

 

Det aller største problemet er at om gjelden blir stående, vil Hellas bruke en mannsalder på å betale tilbake gjeld (optimistisk anslag), muligens vil de aldri få betalt tilbake og en default ligger nok i kortene en eller annen gang. Nå husker jeg ikke helt hva som er planen, men lånene IMF og verdensbanken gir Hellas, er bare planlagt å holde Hellas gående ut 2013. Noen som vet hva planen er etter dette?

Her har bankenes lobbyister gjort en god jobb, smøring og intelligens biter godt på tilbakestående politikere.

 

1 og 2. Sletter du gjelden så har du ingen renter å betale, fordi det er ingen lån å betale renter på. Det er fint det, men dessverre for Hellas så låner de forsatt penger. Hvis de sletter gjelden så vil de ikke få noen flere lån. Hellas vil dermed ikke klare å få tak i nok penger til å betale underskuddet sitt og de må kutte ca 8% av BNP. Det er 16% av statsbudsjettet deres.

Kan du dokumentere at Hellas låner 16% av statsbudsjettet sitt hvert år? Fordi dette høres litt utrolig ut.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

1 og 2. Sletter du gjelden så har du ingen renter å betale, fordi det er ingen lån å betale renter på. Det er fint det, men dessverre for Hellas så låner de forsatt penger. Hvis de sletter gjelden så vil de ikke få noen flere lån. Hellas vil dermed ikke klare å få tak i nok penger til å betale underskuddet sitt og de må kutte ca 8% av BNP. Det er 16% av statsbudsjettet deres.

Kan du dokumentere at Hellas låner 16% av statsbudsjettet sitt hvert år? Fordi dette høres litt utrolig ut.

http://www.bbc.co.uk/news/business-13194344

 

Hellas låner 10.5% av BNP-en deres og staten tar 50% av BNP-en. De låner dermed 21% av statsbudsjettet hvert år, men en del av lånene er renter som er på ca 2-3% av BNP-en deres.

Lenke til kommentar

Pfft, de bare skyver sivile foran seg. Uansett bedriver de fractional reserve banking, så er bare en brøkdel av pengene, som faktisk står i banken. Og ja det er riktig, når en bank går på ræva, så er det dem med penger i banken som må lide. Fordi bankens sjefer har stukket av med alle pengene, med loven i hånd. Det du sier er at bankene skal kunne låne ut penger til alle, uten noe risiko selv.

 

Jeg har en utgave av The Economist liggende hjemme som har en oversikt over hvor stor del av inntekten til enkelte banker som vil utebli i tilfelle default. I noen banker er dette en stor andel. Fractional reserve som vel ligger på rundt 10-15-20 % i Europa kan ikke garanterte for alle innskudd. Dessuten om det går skeis i en bank, med dagens system der banker låner av hverandre vil dette ha ringvirkninger gjennom hele banksystemet. En default kan føre til en ny kredittkrise, dog dette har jeg ikke forsket på og husker ikke i detalj alt jeg har lest. Topper i finansverden har tatt seg store friheter i dagens verden ja. Men dette er i stor grad på grunn av at de vet at om de skulle gå skeiss, kommer de demokratisk valgte inn og redder dem.

 

 

Står det i bladet ditt at det er storbankene som har bygd opp dette syke systemet? Står det også at det er bare de som tjener på det?

 

 

 

Bankene tjener kun på dette pga lands inngripen for å redde dem i dårlige tider, da på grunn av demokratiske situasjoner der de er redde for velgernes straff om de mister sparepengene sine. I et "rent kapitalistisk" samfunn hadde bankene fått lov til å gå på en smell, og vi hadde ikke sett disse enorme summene for å redde kredittsystemene som tillater toppenes "misbruk".

 

 

Dog i USA f. eks var det "shadow banking system" f. eks AIG og investerings-fond og ikke de tradisjonelle sparebankene som fikk majoriteten av bail-out. At myndighetene i USA skulle ha oppført seg anderledes og heller latt enormt dårlige valg straffe seg heller enn ofte å garantere gjeld for selskaper uten kritisk tankegang er jeg enig i. De tradisjonelle sparebankene i USA har et bedre system og gikk ikke i en like stor grad på en smell. Så disse storbankene har bygd opp et greit system, som ikke er direkte sykt. Det er heller finansverden som har blitt voldsomt uregulert av en entusiastisk regjering (inkludert venstresiden i Europa) samtidig som ofte ikke har forstått hva de har dreve med, pluss en kenyanisk tankegang om å kjøre inn penger som er det råtne systemet etter min mening. Fractional reserve er forsåvidt greit etter min mening sålenge sparebanker er regulert fornuftig.

 

 

Her har bankenes lobbyister gjort en god jobb, smøring og intelligens biter godt på tilbakestående politikere.

 

Legg til side din ideologisme og du vil se at det er et korrupt land som har jukset og sovet seg til dagens situasjon. Bankene tar den prisen de mener er fornuftig når de låner ut til Hellas. Da Hellas ikke klarer å være fornuftig med sine budsjetter så fører det naturligvis til høyere priser på lån som fører til at Hellas sliter med å betale tilbake sine utgifter. Dette er kun Hellas' skyld. Ikke bankenes.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Legg til side din ideologisme og du vil se at det er et korrupt land som har jukset og sovet seg til dagens situasjon. Bankene tar den prisen de mener er fornuftig når de låner ut til Hellas. Da Hellas ikke klarer å være fornuftig med sine budsjetter så fører det naturligvis til høyere priser på lån som fører til at Hellas sliter med å betale tilbake sine utgifter. Dette er kun Hellas' skyld. Ikke bankenes.

 

Du har nok tildels rett i dette. Jeg har funnet at skråsikkerhet ofte er egnet til å provosere frem gode svar og ditt var veldig bra :)

 

 

1 og 2. Sletter du gjelden så har du ingen renter å betale, fordi det er ingen lån å betale renter på. Det er fint det, men dessverre for Hellas så låner de forsatt penger. Hvis de sletter gjelden så vil de ikke få noen flere lån. Hellas vil dermed ikke klare å få tak i nok penger til å betale underskuddet sitt og de må kutte ca 8% av BNP. Det er 16% av statsbudsjettet deres.

Kan du dokumentere at Hellas låner 16% av statsbudsjettet sitt hvert år? Fordi dette høres litt utrolig ut.

http://www.bbc.co.uk/news/business-13194344

 

Hellas låner 10.5% av BNP-en deres og staten tar 50% av BNP-en. De låner dermed 21% av statsbudsjettet hvert år, men en del av lånene er renter som er på ca 2-3% av BNP-en deres.

 

Det stemmer at de har gjort det i to år. Ettersom landet har en gjeld større enn BNP, så vil jeg regne med at renter og avdrag er større enn dette. Ergo, om de ikke må betale flere avdrag, vil de gå i balanse. Jeg har forsøkt å finne tall på dette, men uten hell, sikkert noen andre som kan fikse dette.

 

Det kan virke som Hellas har levd over evne i mange år. Det er politikerne deres som har gjort en dårlig jobb. Uansett hva de gjør nå, så vil det bli noen vanskelige år fremover. Men i valget mellom gjeldsfelle og ikke, bør valget være enkelt.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Det stemmer at de har gjort det i to år. Ettersom landet har en gjeld større enn BNP, så vil jeg regne med at renter og avdrag er større enn dette. Ergo, om de ikke må betale flere avdrag, vil de gå i balanse. Jeg har forsøkt å finne tall på dette, men uten hell, sikkert noen andre som kan fikse dette.

 

Det kan virke som Hellas har levd over evne i mange år. Det er politikerne deres som har gjort en dårlig jobb. Uansett hva de gjør nå, så vil det bli noen vanskelige år fremover. Men i valget mellom gjeldsfelle og ikke, bør valget være enkelt.

Det er nok ikke så enkelt, fordi da ville de ikke ha godtatt sparepakken. Du vet at USA har nesten 100% i offentlig gjeld, men de betaler forsatt 1.1% i renter.

Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke helt hva som er planen, men lånene IMF og verdensbanken gir Hellas, er bare planlagt å holde Hellas gående ut 2013. Noen som vet hva planen er etter dette?

Planen er å utsette en Hellas- kollaps til Irland, Portugal osv er kommet seg mer på fote, slik at man ikke får en dominoefekt som raserer euroen og skaper total økonomisk krise også i de "oppegående" Euro-landene.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det strengt talt ikke bare for Hellas å redusere den svarte økonomien ned på et akseptabelt nivå, så vil de da få nok inntenkter til å kunne betjene gjelden sin? De sa på TV2-nyhetene at det var i en bydel i Athen registrert 350 svømmebasseng, men en tur på Google Earth viste at det var over 17 000 svømmebassenger. Nå vet jeg ikke om det er skattbart å ha svømmebasseng i Hellas, men poenget var at det var en god del rikdom som ble skjult...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...