Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du vet ikke hvor raskt jeg trekker...

 

Dessuten kunne jeg jo ha vært observatør utenfra butikklokalet?

Det kunne du. Og da kunne du ha brast inn, skutt en eller to ranere og så blitt skutt selv.

 

Rent bortsett fra det vil jeg også påpeke at din evne til å trekke raskt kanskje er svært god, det vet jeg ikke, men jeg tviler på at du trekker våpen, avsikrer, får siktet godt nok og treffer ett eller flere mål i bevegelse før de klarer å rette sine våpen mot deg og trekke av.

 

Å trekke mot noen som allerede er skyteklare vil nok i de fleste tilfeller fremstå som et ganske dårlig trekk.

Lenke til kommentar

Hva om det bare er 2 ranere og du får skutt den ene i bakhodet før den andre oppfatter at du er der? Hehe, jeg tror slike scenarioer kan diskuteres i en liten evighet, iallefall hvis vi regner med vår begrensede kunnskap om skuddvekslinger.

 

Det beste er selvfølgelig om alle i banken har våpen. :!:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Per Edgar Kokkvold skriver godt:Rasisme er rasisme

 

«Islamofobi er et samfunnsproblem. Islam er det ikke», skrev Venstres leder Trine Skei Grande i en kronikk nylig.

 

Ikke? Ikke i det hele tatt? Ikke engang et aldri så lite problem?

 

 

Lenke til kommentar

Muslimer er et problem. En god del av dem, til og med. For ikke å snakke om de mange muslimene som IKKE er et problem.

 

Men jo, islamofobi ER et problem fordi det er en generaliserende måte å dømme store mengder uskyldige mennesker med en mangelfull ide om hvem de er. Rasisme er det stort sett ikke, siden det ikke dreier seg om rase, men om religion.

 

Men et problem er det fortsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Per Edgar Kokkvold skriver godt:Rasisme er rasisme

 

«Islamofobi er et samfunnsproblem. Islam er det ikke», skrev Venstres leder Trine Skei Grande i en kronikk nylig.

 

Ikke? Ikke i det hele tatt? Ikke engang et aldri så lite problem?

 

Han har nok et poeng, men faller sørgelig igjennom i siste setning. Det er påfallende at generalsekretæren i norsk presseforbund ikke evner å skille mellom Islam som religion og enkeltmuslimers handlinger. Muslimer og kristne har levd sammen i mange land, så lenge religionene har eksistert. Om de ikke klarer det, er det enkeltpersoners feil, ikke religionenes.

 

Jeg har ingen problemer med å kalle en muslim for idiot, men jeg skylder ikke på religionen hans for det. *sett inn standardfrase om at også kristne/ateister/jøder og andre trosamfunn kan være idioter her. Banalt, men ikke for alle.*

Endret av Avien
Lenke til kommentar
Over femti prosent av elevene forteller at ordet «jøde» brukes som skjellsord. Mens 3,5 prosent av elevene i osloskolene opplever negative hendelser minst to-tre ganger månedlig på grunn av sin religiøse bakgrunn, er det tilsvarende tallet blant jødiske barn 33,3 prosent. [/i]

 

Jeg synes at kanskje dette er det med artikkelen som burde fått litt mer fokus. Det er trist at vi dag så mange år etter Tyskland sitt fall under krigen, fortsatt bruker Jøde som et skjellsord og i så stor grad. Kan kanskje være at det bare er jeg som reagerer på dette.

 

Ellers vil jeg vel kanskje si at selv om artikkelen ikke sier at islamfobi ikke er et problem, er jeg ganske sikker på at tallene som de viser til ikke kan være helt korrekte.

Har flere islamske bekjente som føler seg misforstått og utstøtt. Så jeg vil personlig mene at det er problem, at vi dømmer alle under en kam.

Flertallet av den islamske befolkningen i verden er kanskje ikke så store "fans" av den amerikanske visjonen. Men de er heller ikke terrorister, drapsmenn eller selvmordsbombere alle og en hver, selv om det er et inntrykk av at mange tror nettopp det.

 

- Ole marius

Lenke til kommentar

Muslimer er et problem. En god del av dem, til og med. For ikke å snakke om de mange muslimene som IKKE er et problem.

 

Men jo, islamofobi ER et problem fordi det er en generaliserende måte å dømme store mengder uskyldige mennesker med en mangelfull ide om hvem de er. Rasisme er det stort sett ikke, siden det ikke dreier seg om rase, men om religion.

 

Men et problem er det fortsatt.

Jeg liker egentlig ikke begrepet "islamfobi" i det hele tatt..

Jeg mener islam i segselv er et problem, men ikke alle muslimer, spesielt hvis de ikke tar det så høytidelig, og helst holder det for segselv.

Lenke til kommentar

Men nå kom det jo fram i undersøkelsen det var snakk om at islamofobi ikke var et problem, så hvor har du det fra at det er et problem?

Jeg mener det er et problem fordi det er element i norsk og ikke minst europeisk politikk som er i fremvekst. Det er en ideologisk teori som domineres av et svært oppblåst fiendebilde. Og om historien forteller oss noe er det at oppblåste fiendebilder som fremheves av offentlige personer i alle tenkelige situasjoner, gjerne fører til at målet for fiendebildet til slutt tror på det.

 

Mens mobbing i skolene er et utrolig viktig problem (og den første som tenker at Simon Aldra prøver å undergrave den problemstillingen eller å undervurdere mobbing kan jeg på forhånd informere om at jeg var mobbeoffer fra første til syvendeklasse) er det ikke i seg selv et samfunnsendrende problem, det er ikke noe som setter samfunnet i fare. Det er islamofobi.

 

Jeg liker egentlig ikke begrepet "islamfobi" i det hele tatt..

Jeg mener islam i segselv er et problem, men ikke alle muslimer, spesielt hvis de ikke tar det så høytidelig, og helst holder det for segselv.

Islamofobi er et problem. I mindre grad i Norge enn i andre europeiske land. Men når man generaliserer millioner av mennesker og later som om det er selvsagt, da er det et problem. Det stigmatiserer, og er i seg selv en trussel mot demokratiet.

 

Det betyr ikke at islam, eller for å være mer presis, enkelte muslimer IKKE er et problem. Men det ene gjør ikke det andre bedre.

 

Er enig i at islam er selve problemet. Ikke muslimer. Men selvfølgelig er en del muslimer også et problem.

Islam er ikke problemet. Problemet er den enkelte muslim som har ett for høytidelig bilde av verden, inspirert av tolkninger av Islam.

Lenke til kommentar
Over femti prosent av elevene forteller at ordet «jøde» brukes som skjellsord. Mens 3,5 prosent av elevene i osloskolene opplever negative hendelser minst to-tre ganger månedlig på grunn av sin religiøse bakgrunn, er det tilsvarende tallet blant jødiske barn 33,3 prosent. [5.3% blandt muslimske]

Ellers vil jeg vel kanskje si at selv om artikkelen ikke sier at islamfobi ikke er et problem, er jeg ganske sikker på at tallene som de viser til ikke kan være helt korrekte.

De ble spurt om de følte hets iløpet av de siste 2 månedene. Det er en stor forskjell mellom å ha opplevet hets og å ha opplevet hets iløpet av de siste to månedene. Det tyder ikke på at vi ikke har problemer med islamophobi, men at vi har et alvorlig problem med jødehets på skoler i Oslo. Det er et problem som burde ha blitt tatt opp av norske medier.

 

Det er Oslo kommune som har gitt ut tallene, har de forfalsket dataene? Hvis de har gjort det, hva sier det om partiet du støttet, altså Høyre?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det er potensial for feiltolkninger i det meste. Særlig religiøse skrifter. Men Islam i seg selv er ikke mer ett problem enn noen annen religion.

Jeg tror ikke vi er så veldig uenige, men som jeg ser det er det ikke "feiltolkning," det er hva disske skriftene faktisk sier.

Ikke at kristendommen er noe bedre, men kristendommen er nærmest borte som en viktig innflytelse i Europa, islam er på et mye mer primitivt stadiet.

 

Men at det finnes generaliserende hat mot muslimer basert på fremmedfrykt og idioti har du nok rett i.

Men jeg liker ikke at begrepet "islamofob" slenges rundt når noen kommer med det jeg ser som velfortjent kritikk av islam.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...