Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De burde helt klart fått seg en smekk fra PFU.

 

Per Edgar Kokkvold: – Mediene har et ansvar for å formidle vitenskap

Leste den i dag jegogså. Man leser mye (og henger mye op frum) nr man har hjemmeeksamen. Litt kjedelig når den er et døgn kortere enn man er vandt til...

 

Kaarekaanradi: Du er godt over retningslinjene med dine "De passer ikke inn i Norge..."-utsagn, og det vet du godt. Når det er sagt, hade jeg kanskje latt være å leie ut til ham. Dersom han gikk på visningen i treningsjakken. :wee: Har mye større tro på å dømme folk etter hvordan de kler seg og ikke minst hvordan de ter seg, enn på hudfargen.

Lenke til kommentar

De burde helt klart fått seg en smekk fra PFU.

 

Per Edgar Kokkvold: – Mediene har et ansvar for å formidle vitenskap

Leste den i dag jegogså. Man leser mye (og henger mye op frum) nr man har hjemmeeksamen. Litt kjedelig når den er et døgn kortere enn man er vandt til...

 

Kaarekaanradi: Du er godt over retningslinjene med dine "De passer ikke inn i Norge..."-utsagn, og det vet du godt. Når det er sagt, hade jeg kanskje latt være å leie ut til ham. Dersom han gikk på visningen i treningsjakken. :wee: Har mye større tro på å dømme folk etter hvordan de kler seg og ikke minst hvordan de ter seg, enn på hudfargen.

 

Over retningslinjene!

?

 

 

 

Er du helt blåst?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan fint samarbeide med partier (evt. fra sak til sak) uten å ville sitte i regjering med dem. Når det gjelder regjering, kunne det blitt intressant med H, AP og V. Men det kommer selvølgelig ikke til å skje. Både Ap og H ville ju stupe om det ble alment kjent hvor like de er i praksis på veldig mange områder.

Å støtte en regjering betyr ikke at man sitter i regjering med dem. Det betyr at det er dem man samarbeider med for å få igjennom budsjettet. Jeg sa at Venstre kommer mest sannsynlig til å støtte en AP-mindretalsregjering, men sier det ikke høyt.

 

H og AP er faktisk ganske forskjellige. Politikkmessig er de fleste partiene i Norge ganske like, men AP og Høyre står for to forskjellige ideologiske retninger. Folk stemmer ikke på Høyre, fordi de vil at alt skal være helt likt, og det er mange som ønsker at landet skal dreises noe mot venstre som stemmer på AP. Det er et hån mot de velgerene om AP og Høyre samarbeider.

 

Velgere som har stemt på de partiene og ønsker forandring, vil bli irriterte og stemme på SV, og FRP om det skjer.

Lenke til kommentar

Over retningslinjene!

?

Ni, jeg er ikke blåst. Det var et forsøk på et ordspill (over linjen-over streken). Jeg rgner med du er fullstendig klar over at "De passer ikke inn i Norge." Ser faktisk at de ikke er i strid med retningslinjene siden det vel må sies å være en generalisering. I praksis er det vel ikke direkte rasistisk i den grad at det rammes av retningslinjene det du skriver.

 

Men det du sier er klart rasistsk etter definijonen i straffeloven § 135a 2. punkt litra a), selv om du sikkert er klar over at den ikke håndheves så strengt pga. ytringsfiheten. En flink "raseskeptiker" som deg vet sikkert hvor grensene går. ;) Bare ikke grensen mellom smaklig og usmaklig.

Lenke til kommentar

Opptøyer i Vancouver

 

Kjenner jeg blir forbannet her jeg sitter. De ødelegger både offentlig og privat eiendom, de angriper andre mennesker, og de skaper uro og noe som kan være begynnelsen på opprør. Hva skal man gjøre med slike personer? Og grunnen til dette, var jo noe så abstrakt som at deres ishockeylag tapte.

 

Tank om noe slik hadde skjedd i Norge i noen andre byer enn Oslo. Politi er jo så og si fraværende, og forsvar eksisterer kun i de områder hvor det ikke bor folk.

Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7676303

 

Selvmord med togmetoden

Nå vet vi jo ikke om akkurat denne saken var et selvmord. Men det er uansett ikke en ukjent sak at Flytoget tiltrekker seg selvmordskandidater.

 

Kjører virkelig Flytoget i 160 km/t forbi passasjerperronger? Eller misforstår jeg opplegget rundt Lillestrøm stasjon? Uansett virker det som om det er for lett å komme seg på spor hvor Flytoget raser forbi i full fart. For eksempel på Kløfta stasjon raser Flytoget forbi 5 meter fra perrongen, og jeg har aldri sett gjerde mellom sporene der.

 

I utlandet er det vanlig å bygge egne spor for gjennomgående tog på stasjoner (spesielt om de kjører i høy hastighet), og skille disse fra spor for stoppende tog med gode gjerder. Det samme er tydeligvis ikke tilfellet i Norge.

 

Selvmord av typen "hoppe fra bru", "hoppe foran tog" osv er ofte relativt lite gjennomtenkt. Et gjerde kan være nok til å sinke selvmordet nok til at personen kan stoppes og få hjelp. Så gjerder er absolutt på sin plass på "vanlige" selvmordssteder, selv om vi selvsagt ikke kan gjerde inn alle steder overalt.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opptøyer i Vancouver

 

Kjenner jeg blir forbannet her jeg sitter. De ødelegger både offentlig og privat eiendom, de angriper andre mennesker, og de skaper uro og noe som kan være begynnelsen på opprør. Hva skal man gjøre med slike personer? Og grunnen til dette, var jo noe så abstrakt som at deres ishockeylag tapte.

 

Tank om noe slik hadde skjedd i Norge i noen andre byer enn Oslo. Politi er jo så og si fraværende, og forsvar eksisterer kun i de områder hvor det ikke bor folk.

 

Politiet virker jo til å evne til å ta kontroll over demonstrasjoner vanligvis, også her til lands. Men jeg skjønner heller ikke helt at folk klarer å gå så banans for en bagatell, det er jo litt urovekkende. Hva gjør at det er bare fans av noen typer sporter som gjør dette? Er det sporten, eller er det populariteten?

 

AtW

Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7676303

 

Selvmord med togmetoden

Nå vet vi jo ikke om akkurat denne saken var et selvmord. Men det er uansett ikke en ukjent sak at Flytoget tiltrekker seg selvmordskandidater.

 

Kjører virkelig Flytoget i 160 km/t forbi passasjerperronger? Eller misforstår jeg opplegget rundt Lillestrøm stasjon? Uansett virker det som om det er for lett å komme seg på spor hvor Flytoget raser forbi i full fart. For eksempel på Kløfta stasjon raser Flytoget forbi 5 meter fra perrongen, og jeg har aldri sett gjerde mellom sporene der.

 

I utlandet er det vanlig å bygge egne spor for gjennomgående tog på stasjoner (spesielt om de kjører i høy hastighet), og skille disse fra spor for stoppende tog med gode gjerder. Det samme er tydeligvis ikke tilfellet i Norge.

 

 

Det er jo helt vannvittig at de køler på gjennom stasjonen i over 100 kmt så det burde være gjerder eller spor som ligger langt vekk.

Lenke til kommentar

Politiet virker jo til å evne til å ta kontroll over demonstrasjoner vanligvis, også her til lands. Men jeg skjønner heller ikke helt at folk klarer å gå så banans for en bagatell, det er jo litt urovekkende. Hva gjør at det er bare fans av noen typer sporter som gjør dette? Er det sporten, eller er det populariteten?

 

AtW

Dere kjenner ikke til kanadisk hockeykultur. Denne kampen var utrolig viktig for dem, og de bryr seg langt mer om Hockey enn nordmenn bryr seg om fotball eller langrenn. Til og med her på andre siden av kloden, så ble jeg dratt med av kanadiere for å se på Hockey og de ble veldig lei seg når Vancouver tapte. .

 

Og det er ikke som om europerer ikke protesterer om bagateller. I Norge gikk de løs på jøder og israelsuppertere, fordi de viste sympati for Israel selv om det var en egen demonstrasjon de kunne ha vært i for å vise sympati for palestinerene. I Sverige har man opprør hele tiden. F.eks. en gang ble det opprør fordi de ikke fikk lov til å komme inn på en skoleavslutning. Derfor prøvde de å brenne ned politistasjonen. I Frankrike gjorde de opprør i 2005, fordi et par personer ble drept av et strømgjerde når de prøvde å løpe vekk fra politet. På grunn av dette ble det et massivt opprør. De drepte en person, skadet masse mennesker og brente 10000 biler.

 

Jeg har sett videobilder av gjengen og de oppførte seg langt bedre enn hva vi ser fra europeriske demostrasjoner. De kastet ikke masse stener, angrep politi, etc. Noen få personer knuste noen ruter, og lagde noen bål.

 

F.eks. sammenlign opprør i Sverige med Vancouver

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Politiet virker jo til å evne til å ta kontroll over demonstrasjoner vanligvis, også her til lands. Men jeg skjønner heller ikke helt at folk klarer å gå så banans for en bagatell, det er jo litt urovekkende. Hva gjør at det er bare fans av noen typer sporter som gjør dette? Er det sporten, eller er det populariteten?

 

AtW

Dere kjenner ikke til kanadisk hockeykultur. Denne kampen var utrolig viktig for dem, og de bryr seg langt mer om Hockey enn nordmenn bryr seg om fotball eller langrenn. Til og med her på andre siden av kloden, så ble jeg dratt med av kanadiere for å se på Hockey og de ble veldig lei seg når Vancouver tapte. .

 

Og det er ikke som om europerer ikke protesterer om bagateller. I Norge gikk de løs på jøder og israelsuppertere, fordi de viste sympati for Israel selv om det var en egen demonstrasjon de kunne ha vært i for å vise sympati for palestinerene. I Sverige har man opprør hele tiden. F.eks. en gang ble det opprør fordi de ikke fikk lov til å komme inn på en skoleavslutning. Derfor prøvde de å brenne ned politistasjonen. I Frankrike gjorde de opprør i 2005, fordi et par personer ble drept av et strømgjerde når de prøvde å løpe vekk fra politet. På grunn av dette ble det et massivt opprør. De drepte en person, skadet masse mennesker og brente 10000 biler.

 

Jeg har sett videobilder av gjengen og de oppførte seg langt bedre enn hva vi ser fra europeriske demostrasjoner. De kastet ikke masse stener, angrep politi, etc. Noen få personer knuste noen ruter, og lagde noen bål.

 

 

Det er jo åpenbart at det er viktig for de, men det er jo rimlig uforståelig at vanlig mennesker kan klare å hisse seg så mye opp over en bagatell. En kockeykamp er ikke i nræheten av like viktig som dødsfall eller politiske spørsmål (ikke at det betyr at de andre demonstrasjonene ikke er dust såklart), i tilegg er det noe man ihvertfall kan tro påvirker politsike grupperinger/staten, det er ingen forventning om å endre hodkeyresultater med en demonstrasjon, mao er det knapt en demonstrasjon, bare vandalisme, rett og slett pinlig oppførsel av tilsynelatende normale mennesker som burde visst bedre.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om opprørene skjer i Canada, Sverige eller Frankrike spiller da vel ingen rolle? Det er helt forkastelig likevel, og at deres favorittlag tapte, eller at deres hjemsted er i krig er vel ingen god grunn til å starte en ny krig? Og hvorfor skal folk få ødelagt sine eiendommer og deres skattepenger brukt på det offentlige ødelegges? Bør vanlige folk godta det? Skal man av og til ha en slik "få ut sinne"-dagen?

 

Det eneste som forsvarer opptøyer og opprør er tyranniske stater, noe det er svært få av.

Endret av A H P
Lenke til kommentar

Om opprørene skjer i Canada, Sverige eller Frankrike spiller da vel ingen rolle? Det er helt forkastelig likevel, og at deres favorittlag tapte, eller at deres hjemsted er i krig er vel ingen god grunn til å starte en ny krig? Og hvorfor skal folk få ødelagt sine eiendommer og deres skattepenger brukt på det offentlige ødelegges? Bør vanlige folk godta det? Skal man av og til ha en slik "få ut sinne"-dagen?

 

Det eneste som forsvarer opptøyer og opprør er tyranniske stater, noe det er svært få av. Opprør er for anarkister.

Det er ingen som har forsvart opprørene, men det er viktig å få balansert bilde noe. De opprørene som skjedde i Kanada var ikke spesielt store sammenlignet med hva vi ser i Europa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...