Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil kutte tax-freeordningen for å spre miljøet:

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10086615

 

Er det virkelig sånn at 9% av alle utenlandsreiser er motivert av taxfree-handel? (eller sannsynligvis mer, da slike reiser antakelig er kortere enn snittet)? Det er ikke spesifisert hva de 9% sikter til, mend et er antakelig utenlands flyreiser, da 50 - 150000 tonn CO2 er mindre enn 9% av all flytrafikk i norge. Synes det tallet høres veldig høyt ut uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes 9% hørtes mye ut. Jeg har inntrykk av at taxfrihandel har blitt en obligatorisk hamstrings-sport når man først er utenlands med fly. Sier man at man ikke gadd å handle kvota så rister folk på hodet. Hvis de klarer å skape en holdningsendring ved å fjerne taxfree så tror jeg det kan ha noe for seg.

 

Taxfree er stor business på både flyplasser og båter, men hvordan er det egentlig på togstasjoner? Jeg har ikke inntrykk av at taxfree er så mye eksponert der, men nå er det veldig lenge siden jeg tok tog internasjonalt.

Lenke til kommentar

Jeg synes 9% hørtes mye ut. Jeg har inntrykk av at taxfrihandel har blitt en obligatorisk hamstrings-sport når man først er utenlands med fly. Sier man at man ikke gadd å handle kvota så rister folk på hodet. Hvis de klarer å skape en holdningsendring ved å fjerne taxfree så tror jeg det kan ha noe for seg.

Jeg er enig i at det er smått absurd med dette handlehysteriet. Kjøper man noe man ikke ville kjøpt/forbrukt i utgangspunktet, har man da egentlig spart noe som helst?

 

Jeg har heller ikke et så høyt privat alkoholforbruk, det meste av alkoholen jeg forbruker kjøper jeg på kafe, i barer osv. Så da ser jeg ihvertfall ikke poenget med å fylle opp kvoten.

 

Er man dog av typen som har store fyllefester hjemme hver lørdag blir nok regnskapet et litt annet. :)

 

Taxfree er stor business på både flyplasser og båter, men hvordan er det egentlig på togstasjoner? Jeg har ikke inntrykk av at taxfree er så mye eksponert der, men nå er det veldig lenge siden jeg tok tog internasjonalt.

Skal man ha taxfree på tog vil det være mest naturlig ombord på selve toget. :) Jeg har tatt tog Trondheim-Sverige, Oslo-Sverige og Sverige-Tyskland i år og har ikke lagt merke til noe taxfree. Jeg tror de som tar toget er mer typisk "interrailere" som ikke legger igjen store summer på taxfree.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Høres helt vilt ut for min del også. Jeg skal ikke trekke noen konklusjoner utifra mine egne subjektive opplevelser, men jeg har aldri hørt om noen som faktisk har dratt utenlands med fly med kun som formål å kjøpe sprit.Har noen andre her hørt om folk som faktisk gjør dette?

Lenke til kommentar

Iterrailere? Jeg har inntrykk av at interrail-ordningen har blitt stadig mer amputert og dyr ettersom årene har gått. Er det ikke prosentmessig ganske få passasjerer som bruker den ordningen? Uansett så har jeg ikke sett mye til taxfree på togstasjoner rundt om kring og refusjonsskjema er jo sånt man ikke husker på i farta, særlig etter en måned på loffen. Utslitt, utpult, utfestet og klar for mors kjøttkaker.

 

I studietida var jeg ikke i nærheten av å klare å dekke alkoholkonsumet med taxfree, nå som jeg har blitt familiemann er jeg ikke i nærheten av å klare å holde så høyt alkoholkonsum at jeg får brukt opp kvoten mellom hver gang jeg er utenlands. Etter ~20 flasker på hylla fant jeg ut at jeg ikke gadd å handle noe særlig mer på taxfrien.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det har vært vekst i antall folk som drar på interail de senere årene, har selv vært på interrail en gang og syns det fungerte helt fint og billetten var billig. Grunnen til at det ikke er noe taxfree på tog er vel at det ikke er taxfree innad i EU, og der nede er det uansett ikke noe særlig å spare på det.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Ok, har tenkt litt på "taxfree saken" og tror vi muligens havnet inn på et lite villspor når vi antok at dette dreier seg om alkohol. Man kan umulig spare inn veldig mye ved å kjøpe alkohol fordi kvotene er såpass små. Når det gjelder andre varer derimot så har man mye større muligheter for å spare inn. Feks. på kosmetikk.

Ifølge denne artikkelen kan man feks. spare 1600kr på å kjøpe et utvalg av kosmetiske artikler.

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3890527.ece

 

Dersom man kjøper en billigbillett til ca.kr.200 tur/retur har man altså en fortjeneste på 1400kr i dette tilfellet. Likefullt er ikke dette eksempelet helt korrekt da man antar at reisende har vært ute av landet mer enn 24timer siden totalsummen for varene ligger på over 3000kr. Ergo må man også fikse overnatting og i tillegg kommer også transportutgifter. Så alt i alt høres det for meg ut som en svært dårlig idé å ta en flytur kun for å spare penger på taxfree.

Jeg skulle egentlig likt å se hvilke forutsetninger og beregninger som har blitt gjort i denne tilsynelatende fullstendig ville beregningen fra "Vista Analyse"

Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rapporten finnes her.

 

Det der har gjort er å si at man får en nytte på f.eks 100 kr ved utreise og 250 kr ved innreise pga sparte avgifter på alkohol og tobakk. Se tabell 4.2 for alle alternativene. Det er et stort spenn i resultatet, fra en nedgag på 15,9 til 3,2 % for fritidsreiser f.eks. Men en ting de overser er at fritidsreiser innebærer kostnader utover selve flybilletten som må tas med. Pris for hotell, mat, transport på stedet er jo faktorer man tar hensyn til når man bestemmer seg om man skal dra på ferie eller ikke. Dermed blir effekten de beregner for stor, siden de kun ser på en liten del av reisebudsjettet.

Lenke til kommentar

Ok, har tenkt litt på "taxfree saken" og tror vi muligens havnet inn på et lite villspor når vi antok at dette dreier seg om alkohol. Man kan umulig spare inn veldig mye ved å kjøpe alkohol fordi kvotene er såpass små. Når det gjelder andre varer derimot så har man mye større muligheter for å spare inn. Feks. på kosmetikk.

Ifølge denne artikkelen kan man feks. spare 1600kr på å kjøpe et utvalg av kosmetiske artikler.

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3890527.ece

 

Dersom man kjøper en billigbillett til ca.kr.200 tur/retur har man altså en fortjeneste på 1400kr i dette tilfellet. Likefullt er ikke dette eksempelet helt korrekt da man antar at reisende har vært ute av landet mer enn 24timer siden totalsummen for varene ligger på over 3000kr. Ergo må man også fikse overnatting og i tillegg kommer også transportutgifter. Så alt i alt høres det for meg ut som en svært dårlig idé å ta en flytur kun for å spare penger på taxfree.

Jeg skulle egentlig likt å se hvilke forutsetninger og beregninger som har blitt gjort i denne tilsynelatende fullstendig ville beregningen fra "Vista Analyse"

 

Det er vel ganske få utenlandsreiser som koster 200 t/r? Dessuten forutsetter det nærmest at du bor på gardermoen, selv om du en sjelden gang får en så billig billett? Videre så trodde jeg det var sånn at den vanlige parfymebutikken på innelands hadde "taxfree-priser" på gardermoen?

 

AtW

Lenke til kommentar

TV2 forleder seerne.

 

De påstår at det er ultranasjonalister som støtter Mladic og er i gatene. Men dette partiet har 53 repr. , mens partiet til Tadic som er størst har 67...

 

Ikke tilfeldig at de har brukt ord som ultra. Det er for å få det til å høres marginalt ut, mens virkeligheten er en annen.

 

Er det A- pressen som eier TV2?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ganske få utenlandsreiser som koster 200 t/r? Dessuten forutsetter det nærmest at du bor på gardermoen, selv om du en sjelden gang får en så billig billett? Videre så trodde jeg det var sånn at den vanlige parfymebutikken på innelands hadde "taxfree-priser" på gardermoen?

Ja, det er nok svært få turer som koster 200 t/r, så den prisen er nok i de aller fleste tilfeller også høyere. Jeg skriver også at man må legge til transportkostnader og evt. overnattingskostnader. Men konklusjonen min var uansett at jeg så på hele opplegget med å dra kun for taxfree sin skyld, som en veldig veldig dårlig måte å spare penger på.

 

Når det i tillegg kommer fram at rapporten dropper andre kostnader og legger til en fordel på 100kr på utreiser også, så virker det som de har gjort absolutt alt de klarte for å få et resultat som var ønsket på forhånd. Forkastelig.

 

(Ang. "taxfree" innenlands så tviler jeg sterkt på at butikken på innenlands kan kutte marginene sine såpass at de kan konkurrere med taxfree.)

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Det er vel ganske få utenlandsreiser som koster 200 t/r? Dessuten forutsetter det nærmest at du bor på gardermoen, selv om du en sjelden gang får en så billig billett? Videre så trodde jeg det var sånn at den vanlige parfymebutikken på innelands hadde "taxfree-priser" på gardermoen?

Ja, det er nok svært få turer som koster 200 t/r, så den prisen er nok i de aller fleste tilfeller også høyere. Jeg skriver også at man må legge til transportkostnader og evt. overnattingskostnader. Men konklusjonen min var uansett at jeg så på hele opplegget med å dra kun for taxfree sin skyld, som en veldig veldig dårlig måte å spare penger på.

 

Når det i tillegg kommer fram at rapporten dropper andre kostnader og legger til en fordel på 100kr på utreiser også, så virker det som de har gjort absolutt alt de klarte for å få et resultat som var ønsket på forhånd. Forkastelig.

 

(Ang. "taxfree" innenlands så tviler jeg sterkt på at butikken på innenlands kan kutte marginene sine såpass at de kan konkurrere med taxfree.)

 

Ifølge hjemmesiden til innlands-parfymebutikken, så har de taxfree-priser:

 

http://www.dutyfree.no/trn/trncms.nsf/pages/travelvalue

 

Jeg sjekket også importkalkulatoren til tollvesenet:

 

http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564

 

Virker ikke som parfyme har toll i det hele tatt. Mao er det bare taxfree moms. Mao man må selge 20% billigere for å få "taxfree-priser". Med de avansene jeg tipper parfyme har, så høres ikke det så vilt ut.

 

AtW

Lenke til kommentar

De påstår at det er ultranasjonalister som støtter Mladic og er i gatene. Men dette partiet har 53 repr. , mens partiet til Tadic som er størst har 67...

 

Ikke tilfeldig at de har brukt ord som ultra. Det er for å få det til å høres marginalt ut, mens virkeligheten er en annen.

 

Ultranasjonalister betyr i vanlig bruk "svært radikale og gjerne voldelige nasjonalister" sånn ca. Det er ikke et relativt begrep, men et absolutt begrep.

Lenke til kommentar

De påstår at det er ultranasjonalister som støtter Mladic og er i gatene. Men dette partiet har 53 repr. , mens partiet til Tadic som er størst har 67...

 

Ikke tilfeldig at de har brukt ord som ultra. Det er for å få det til å høres marginalt ut, mens virkeligheten er en annen.

 

Ultranasjonalister betyr i vanlig bruk "svært radikale og gjerne voldelige nasjonalister" sånn ca. Det er ikke et relativt begrep, men et absolutt begrep.

 

Sier hvem? Du..? Da oppfatter du deler av det begrepet annerledes enn de fleste. Man vil anta at dette er et knøttlite parti.

 

Kaller de seg selv ultranasjonalister? Høres ut som et propagandabegrep og er det nok også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tyskland stenger atomkraftverkene innen 2022

Noen som sa hysteri?

 

Partilederne ble enige om stengningen etter at et panel bestående av biskoper, partiledere og andre samfunnstopper lørdag anbefalte å stenge atomkraftverkene i løpet av de neste ti årene.

 

Ingen med peiling, med andre ord.

"Nordlys" (egentlig TT): Atombeslutning kan doble strømpris

"Professor Björn Karlsson ved universitetet i Linköping mener at Tysklands beslutning er «panikkartet», og at den vil kunne få store negative konsekvenser.

– Det er et enormt tilbakeslag for miljøet. Hver terawatt-time som produseres av atomkraftverkene og erstattes av fossilt brensel, innebærer utslipp av en million tonn CO2, sier Karlsson til nyhetsbyrået TT."

 

Rundt 20 gigawatt må byttes ut. Det tilsvarer ca 30% mer enn norges årsgjennomsnittlige energiforbruk.

 

Jeg som trodde EU og Tyskland var i økonomiske problemer. Dette blir ikke billig for dem. Tyskland bruker omlag 600 TWh årlig og hvis den gjennomsnittlige strømprisen dobler seg fra ca 75 øre til ca 150 øre/kWh så vil tiltaket øke strømkostnadne i Tyskland med ca 450 milliarder kroner i året. Dette vil selvsagt også påvirke kullprisene og gassprisene som igjen vil føre til ytterligere hundrevis av milliarder i kostnader for innbyggere og industri.

 

Jeg har hardt for å tro at dette vil gjennomføres i praksis.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...