KarlRoger Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 (endret) Faktisk, å bare kritisere Israel, men ikke fokusere på menneskerettighetsbrudd som skjer i andre land er diskriminering. Som du nevner og siterer, så er det mange konflikter som vi bryr oss altfor lite om. Men jeg synes det ofte gjelder Israel også. For noen så gjelder det alltid. De som har aller mest evne til å gjøre noe med situasjonen, først og fremst USA, har i tiår ignorert eller forsvart overgrepene fra Israelsk hold, og gir dem enormt med økonomisk og militær støtte, samtidig som de fordømmer mange andre overgrep, inkludert fra Palestinsk hold. Vi ser nå at Obama som våger å tale okkupasjonen imot, slaktes av sine egne, og Israels statsminister hylles av den amerikanske kongressen. Vi ser noe lignende med at Saudi Arabia og Bahrain ekstremt sjeldent tales imot av vestlige, mens Syria alltid har vært kritisert. Økonomi og militære allianser ser ut til å være langt, langt viktigere enn menneskerettigheter. Endret 25. mai 2011 av KarlRoger Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Som du nevner og siterer, så er det mange konflikter som vi bryr oss altfor lite om. Men jeg synes det ofte gjelder Israel også. For noen så gjelder det alltid. De som har aller mest evne til å gjøre noe med situasjonen, først og fremst USA, har i tiår ignorert eller forsvart overgrepene fra Israelsk hold, og gir dem enormt med økonomisk og militær støtte, samtidig som de fordømmer mange andre overgrep, inkludert fra Palestinsk hold. Vi ser nå at Obama som våger å tale okkupasjonen imot, slaktes av sine egne, og Israels statsminister hylles av den amerikanske kongressen. Vi ser noe lignende med at Saudi Arabia og Bahrain ekstremt sjeldent tales imot av vestlige, mens Syria alltid har vært kritisert. Økonomi og militære allianser ser ut til å være langt, langt viktigere enn menneskerettigheter. Jeg synes det er positivt, fordi vi trenger noen til å kompansere. I Europa florerer kritikk av Isral og midtøsten ønsker å utrydde dem. Da er det greit at det finnes et land som vil tale i Israels forsvar. 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Nettavisen: Norsk soldat skjøt og drepte en rørlegger i Afghanistan Dagbladet: Afghansk rørlegger drept av norske soldater VG: Afghansk rørlegger drept av norsk vådeskudd med granatkaster Aftenposten: Sivil afghaner drept av norsk vådeskudd Det er komisk å se vinklingen til avisene. 1 Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Avisene er ren søppel. Jeg leser kun ft.com og velger klipp fra Youtube for å få kvalitetsinformasjon om særlig økonomi. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 How's that working out for you? 1 Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 How's that working out for you? Meget BRA... Men jeg må tenke mye selv og være ekstremt kritisk til alt som presenteres, hvis ikke så blir jeg forledet av systemmediene. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Javisst, ser det. Passe på å unngå konspirasjonene. 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Det vel på det rene at det er mere negativt ladet å være muslim enn jøde i norge i dag? Og "andre er verre" er jo ikke akkurat et særlig godt argument? I tillegg så underbygger man da den usaklige sammensausingen mellom staten Israel og den religiøse gruppen Jøder. Israel er et relativt liberalt og demokratisk land, man setter høyere krav til slike land. Det er riktig at det er mer negativt ladet å være muslim enn jøde i norge i dag, men det er vanskligere å vise at man er en jøde enn å vise at man er en muslim. Hvis Israel sluttet å være demoktratisk og liberalt så hadde aksjonene deres blitt mer akseptable? Jeg synes vi skal fokusere på alle som bryter menneskerettigheter, men man må holde et perspektiv. Man kan ikke fokusere nesten all tiden sin på et land som bryter noen menneskerettigheter og beskrive dem som inhumane beist, når de i andre land holder sitt eget folk som slaver. Jeg har til gode å se demostrasjoner mot Nord Korea i Norge. Faktisk, å bare kritisere Israel, men ikke fokusere på menneskerettighetsbrudd som skjer i andre land er diskriminering. http://www.snl.no/diskriminering diskriminering, forskjellsbehandling, vanligvis i betydningen å behandle noen mindre gunstig enn andre. Ordet brukes oftest for å betegne en usaklig eller urimelig forskjellsbehandling av andre individer, etniske grupper, nasjonaliteter, religiøse samfunn osv Og uansett, man kan jo fint bruke det som et retorisk poeng, uten at man dermed er forpliktet til å jobbe maks for en eventuell diskriminering av jøder? (ikke at jeg er enig i hans vurderinger rundt kritikken, og at dette er rasistisk) AtW Synes det er litt tåpelig at han bruker dette som et retorisk poeng, når han aldri uttaler seg om virkelige problemer jøder opplever i Norge. Tyder ikke på at han virkelig bryr seg om rasisme mot jøder, og den eneste grunnen til at han dro frem jøder var for å knytte innvandrerkritikk mot nazisme. Det har jeg ikke sagt, men det er mere nyhetsverdig. Dessuten forventer man mer av enkelte stater, organisasjoner, individer enn andre, gjør ikke du? At det blir fokusert lite på noen konflikter, og mye på andre er et generelt problem, det er ikke akkurat som om alle andre konflikter får oppmerksomhet som er direkte proposjonalt med konsekvens, mens akkurat midtøstenkonflikten får masse. Det er mange andre konflikter i verden som blir både oversett og oppblåst. Det er forresten en nyhetsgreie generelt, nyheter har genrelt veldig dårlig korrelasjon til størrelsen og frekvensen til et problem. Personlig tror jeg det hadde hjulpet om man prøvde å skille en stats hendelser fra en religiøs gruppering, men her er jo alle sider like elendige. AtW 1 Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 25. mai 2011 Del Skrevet 25. mai 2011 Så på Brennpunkt dokumentar om voldtekt nå. "Alt var bedre før" var gjennomgangsmelodien, for nå var det visst reine BDSM dungeon opplegget over hele linja. Blir umiddelbart skeptisk til forskning fra samfunnsvitenskapelige miljøer som målbæres av en "helsesøster". I tillegg påstår de at dette har skjedd på kun 10 år. Bare tullball og sensasjonspreg er min mening Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 26. mai 2011 Del Skrevet 26. mai 2011 Hvor har du vært de siste 10 årene? Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 (endret) Spansk politi slår løs på passive sitt-ned demonstranter på torg i Barcelona i dag. Er tåregass gått av moten? http://www.youtube.com/watch?v=7MXo-rXbJj4 http://www.youtube.com/watch?v=iNoRuMTdRVI Endret 27. mai 2011 av Kaarerekanraadi 2 Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 http://www.telegraph.co.uk/culture/hay-festival/8544359/Hay-Festival-2011-Professor-risks-political-storm-over-Muslim-inbreeding.html Muslimer i Bradford gifter seg ikke bare med søskenbarn, men med sine egne nieser. grøss Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Hmm, du har ikke truffet mine nieser, du ... Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Hmm, du har ikke truffet mine nieser, du ... Nå er ikke jeg i slekt med dem, så da er det uansett greit... Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Nye serbiske protester mot Mladic-arrestasjon Nå innfrir Serbia et av EU sine krav til Serbisk medlemsskap, og om noen år har disse svinene fri adgang til Norge. Vi bør handle mens vi enda har sjansen. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Nye serbiske protester mot Mladic-arrestasjon Nå innfrir Serbia et av EU sine krav til Serbisk medlemsskap, og om noen år har disse svinene fri adgang til Norge. Vi bør handle mens vi enda har sjansen. Bare det ikke kommer muslimer. Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 (endret) Nye serbiske protester mot Mladic-arrestasjon Nå innfrir Serbia et av EU sine krav til Serbisk medlemsskap, og om noen år har disse svinene fri adgang til Norge. Vi bør handle mens vi enda har sjansen. Bare det ikke kommer muslimer. Foretrekker uten tvil muslimene fra dette området enn fascistene fra Serbia. Endret 29. mai 2011 av AHP3475 1 Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Tyskland stenger atomkraftverkene innen 2022 Noen som sa hysteri? Partilederne ble enige om stengningen etter at et panel bestående av biskoper, partiledere og andre samfunnstopper lørdag anbefalte å stenge atomkraftverkene i løpet av de neste ti årene. Ingen med peiling, med andre ord. 2 Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Trist å høre slikt fra en slik stolt industrinasjon. 1 Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Hvordan skal de dekke energibehovet sitt nå da? Gass? Kull? Vind? *fnis* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå