Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Faktisk, å bare kritisere Israel, men ikke fokusere på menneskerettighetsbrudd som skjer i andre land er diskriminering.

 

Som du nevner og siterer, så er det mange konflikter som vi bryr oss altfor lite om. Men jeg synes det ofte gjelder Israel også. For noen så gjelder det alltid. De som har aller mest evne til å gjøre noe med situasjonen, først og fremst USA, har i tiår ignorert eller forsvart overgrepene fra Israelsk hold, og gir dem enormt med økonomisk og militær støtte, samtidig som de fordømmer mange andre overgrep, inkludert fra Palestinsk hold. Vi ser nå at Obama som våger å tale okkupasjonen imot, slaktes av sine egne, og Israels statsminister hylles av den amerikanske kongressen.

 

Vi ser noe lignende med at Saudi Arabia og Bahrain ekstremt sjeldent tales imot av vestlige, mens Syria alltid har vært kritisert. Økonomi og militære allianser ser ut til å være langt, langt viktigere enn menneskerettigheter.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du nevner og siterer, så er det mange konflikter som vi bryr oss altfor lite om. Men jeg synes det ofte gjelder Israel også. For noen så gjelder det alltid. De som har aller mest evne til å gjøre noe med situasjonen, først og fremst USA, har i tiår ignorert eller forsvart overgrepene fra Israelsk hold, og gir dem enormt med økonomisk og militær støtte, samtidig som de fordømmer mange andre overgrep, inkludert fra Palestinsk hold. Vi ser nå at Obama som våger å tale okkupasjonen imot, slaktes av sine egne, og Israels statsminister hylles av den amerikanske kongressen.

 

Vi ser noe lignende med at Saudi Arabia og Bahrain ekstremt sjeldent tales imot av vestlige, mens Syria alltid har vært kritisert. Økonomi og militære allianser ser ut til å være langt, langt viktigere enn menneskerettigheter.

Jeg synes det er positivt, fordi vi trenger noen til å kompansere. I Europa florerer kritikk av Isral og midtøsten ønsker å utrydde dem.

 

Da er det greit at det finnes et land som vil tale i Israels forsvar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettavisen: Norsk soldat skjøt og drepte en rørlegger i Afghanistan

Dagbladet: Afghansk rørlegger drept av norske soldater

VG: Afghansk rørlegger drept av norsk vådeskudd med granatkaster

Aftenposten: Sivil afghaner drept av norsk vådeskudd

 

Det er komisk å se vinklingen til avisene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vel på det rene at det er mere negativt ladet å være muslim enn jøde i norge i dag? Og "andre er verre" er jo ikke akkurat et særlig godt argument? I tillegg så underbygger man da den usaklige sammensausingen mellom staten Israel og den religiøse gruppen Jøder. Israel er et relativt liberalt og demokratisk land, man setter høyere krav til slike land.

Det er riktig at det er mer negativt ladet å være muslim enn jøde i norge i dag, men det er vanskligere å vise at man er en jøde enn å vise at man er en muslim.

 

Hvis Israel sluttet å være demoktratisk og liberalt så hadde aksjonene deres blitt mer akseptable? Jeg synes vi skal fokusere på alle som bryter menneskerettigheter, men man må holde et perspektiv. Man kan ikke fokusere nesten all tiden sin på et land som bryter noen menneskerettigheter og beskrive dem som inhumane beist, når de i andre land holder sitt eget folk som slaver. Jeg har til gode å se demostrasjoner mot Nord Korea i Norge.

 

Faktisk, å bare kritisere Israel, men ikke fokusere på menneskerettighetsbrudd som skjer i andre land er diskriminering.

 

http://www.snl.no/diskriminering

diskriminering, forskjellsbehandling, vanligvis i betydningen å behandle noen mindre gunstig enn andre. Ordet brukes oftest for å betegne en usaklig eller urimelig forskjellsbehandling av andre individer, etniske grupper, nasjonaliteter, religiøse samfunn osv

 

Og uansett, man kan jo fint bruke det som et retorisk poeng, uten at man dermed er forpliktet til å jobbe maks for en eventuell diskriminering av jøder? (ikke at jeg er enig i hans vurderinger rundt kritikken, og at dette er rasistisk)

 

AtW

Synes det er litt tåpelig at han bruker dette som et retorisk poeng, når han aldri uttaler seg om virkelige problemer jøder opplever i Norge. Tyder ikke på at han virkelig bryr seg om rasisme mot jøder, og den eneste grunnen til at han dro frem jøder var for å knytte innvandrerkritikk mot nazisme.

 

Det har jeg ikke sagt, men det er mere nyhetsverdig. Dessuten forventer man mer av enkelte stater, organisasjoner, individer enn andre, gjør ikke du?

 

At det blir fokusert lite på noen konflikter, og mye på andre er et generelt problem, det er ikke akkurat som om alle andre konflikter får oppmerksomhet som er direkte proposjonalt med konsekvens, mens akkurat midtøstenkonflikten får masse. Det er mange andre konflikter i verden som blir både oversett og oppblåst. Det er forresten en nyhetsgreie generelt, nyheter har genrelt veldig dårlig korrelasjon til størrelsen og frekvensen til et problem.

 

Personlig tror jeg det hadde hjulpet om man prøvde å skille en stats hendelser fra en religiøs gruppering, men her er jo alle sider like elendige.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så på Brennpunkt dokumentar om voldtekt nå.

 

"Alt var bedre før" var gjennomgangsmelodien, for nå var det visst reine BDSM dungeon opplegget over hele linja.

 

 

Blir umiddelbart skeptisk til forskning fra samfunnsvitenskapelige miljøer som målbæres av en "helsesøster". I tillegg påstår de at dette har skjedd på kun 10 år.

 

Bare tullball og sensasjonspreg er min mening

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...