Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Er helt sikker på at det finnes hvite miløer i statene som har en IQ betraktelig lavere enn andre svarte miljøer. Eksempelvis, en stereotypisk "redneck"-gjeng vs en svart middelklassegjeng.

Det er nok riktig dette, men svarte har ikke så mye lavere IQ. F.eks. svarte i USA har en gjennomsnittelige IQ på 85-92, mens hvite har en gjennomsnittelig IQ på 100-104. Hvis du justerer for deres økonomiske stilling i samfunnet så vil du se at forskjellen ikke er altfor stor. Jeg tror kultur er langt viktigere. Noen av de mest inteligente og hardtarbeidene menneskene jeg har møtt har vært svarte. Det som hindrer dem i både USA og Afrika er kultur.

 

http://robertlindsay.wordpress.com/2011/01/19/black-iq-gains-in-the-us/

 

 

BTW: Hvis du ser så er Standard deviation for svarte og hvite på ca 15. Det betyr

Prosentandel: 2.5, 15, 50, 85, 97.5

Hvite: 72, 87, 102, 117, 132

Svarte: 60, 75, 90, 105, 120

 

De smarteste 15% blandt svarte har en IQ på 105 eller høyere, mens de dummeste 15% blandt hvite har en IQ på 87 eller lavere. Du er faktisk for moderat. De fleste svarte har en høyere IQ enn hvite med lav IQ. Og ca 25% har høyere IQ enn gjennomsnittet for hvite.

 

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der stemmer ikke helt. 20 % av alle nordmenn (hvite) har ikke over 115 i IQ , det er snakk om rundt 15 %.

Det finnes ingen nøyaktig statistikk som kan si om 15% eller 20% har over 115 i IQ.

 

Men etter normalordelingen jeg brukte, så er det 20%, ikke 15% som har over 115 i IQ.

Lenke til kommentar

Hvilke rolle spiller IQen uansett, så lenge man ligger rundt det normale? Det er ingen garranti at man blir mer "vellykket" med høyere IQ enn gjennomsnittet selv om sjangsene er større. Det er jo fint mulig å øke sin IQ med å øve seg på forskjellige oppgaver.

 

Og der beviste du at du har ganske lav IQ....

 

Du kan si hva du vil, men det er et faktum at IQen kan forandres med øvelse.

Endret av AHP3475
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke rolle spiller IQen uansett, så lenge man ligger rundt det normale? Det er ingen garranti at man blir mer "vellykket" med høyere IQ enn gjennomsnittet selv om sjangsene er større. Det er jo fint mulig å øke sin IQ med å øve seg på forskjellige oppgaver.

 

Og der beviste du at du har ganske lav IQ....

 

Vås, man kan lett trene seg på den typen oppgaver IQ-tester har. Når det er sagt, selv om det ikke er noen garanti, så er vel IQ-score en av de måleprarametrene man har som korrelerer best med å bære "vellykket".

AtW

Lenke til kommentar

Formulerte meg litt uheldig, ser hvor du vil og er forsåvidt enig med deg.

 

Poenget mitt er at påstanden "svarte i USA har dårligere IQ enn hvite" opplever jeg som lite konstruktiv, da den ikke tar hensyn til miljø. Konstruktiv i den sammenheng at man kan begynne å løse problemet med å få opp blant annet levekårene til mange grupper i USA.

Lenke til kommentar

Man kan begynne å lese her og så følge kildene. Jeg har en hypotese om at man IQ og motivasjon tilsammen er den magiske kombinasjonen. Folk med høy motivasjon/selvbeherskelse klarer å gjøre større innsats uten å måtte ta pauser/sjekke fjasboka, samt gjøre kjipe oppgaver med omtrent like høy kvalitet som morsomme oppgaver etc. Og høy motivasjon er ofte viktigere enn overlegen intelligens - selv i forholdvis krevende yrker. Noen burde igrunn lage et heatmap der man kartlegger korrelasjonen mellom iq+motivasjon og suksess. Det høres ut som en fin post-doc-oppgave, for det blir store metodologiske utfordringer..

Lenke til kommentar

DET ISLANDSKE UNNTAKET

Borgerne foran bankene

 

[06.05.11] I USA slåss republikanerne for å lemleste det amerikanske statsbudsjettet. I Portugal er myndighetene i ferd med å gi fra seg landets suverenitet i bytte mot en redningspakke. Hellas tvinges til nye budsjettkutt for å blidgjøre kreditorene. Over store deler av Europa bryter folkevalgte regjeringer valgløfter etter press fra spekulantene. Bortsatt fra på Island, der folket har fått uttrykke viljen sin og gitt et klart svar: La de som står bak krisen betale.

 

klikk her

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...