Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Det sitter nok noen og kikker på "mest lest lister", ja. Men, det finnes ikke noe automatikk i at man automatisk tolker data fra slike lister riktig. Jeg vil hevde at endel som besitter slike posisjoner ikke har den dømmekraften som skal til for å gjøre det (profesjonellt sett)riktige ut av slike lister. Dessuten er det en kjennsgjerning at man er rimelig dum, om man tror antall klikk på en artikkel sier noe om kvaliteten på artikkelen. Enkelte velger å bruke data fra undersøkelser som unnskyldning til å gjøre et slett arbeid.

 

Har da ikke sagt at de tolker dataene riktig. Det tviler jeg på de gjør, men det er igrunn ikke så interessant. "Kvaliteten" på artikkelen er også irrelevant sålenge den tiltrekker lesere.

 

Det holder ikke å peke på hva man tror er kundenes forventning for å unnskylde en useriøs holdning til journalistyrket (eller andre yrker for den saks skyld). Man er faktisk nødt til å stå for kvaliteten på sitt eget arbeid.

 

Hva er egentlig god kvalitet på journalistikk, og hvem bestemmer det? Mange aviser er bare interessert i antall klikk/lesere, og da blir god journalistikk det som genererer flest klikk. Avisen som helhet bestemmer hva slags artikler de ønsker å legge vekt på for å skape en profil og gi leserne det lesergruppen ønsker å ha. Det gjør at aviser vil ha forskjellige kriterier for hva som er god kvalitet på journalistikken. Journalister gjør bare en jobb som de fleste andre selv om det jo er visse myter knyttet til yrket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...og det legitimerer å gjøre en dårlig jobb som journalist? Å trekke på skuldrene og si, "folk vil ha dritt, vi gir dem det de ber om", er en opportunistisk rettferdiggjøring, ikke et ufravikelig forsett.

 

Helt enig, men like fullt synes det å være norske avisers motto, derfor har jeg i stor grad gitt opp norske aviser. Det eneste språket det forstår er markedets. La dem få mindre klikk på agurknytt, så vil mengden agurknytt gå ned.

 

 

At alt folk gidder å lese kommer i avisa er en usann generalisering. Det er ingen automatikk i det.

Da har du selvsagt eksempler på hva folk vil ha, som de ikke har i dag. Isåfall kan du jo starte nettavis? Spøk til side, for min del er automatikken nokså klar. Det kan virke som du anser meg for en forsvarer av praksisen. La meg derfor presisere: Jeg forsøker kun å beskrive en realitet. Jeg tror ikke jeg liker den realiteten mer enn deg. Det var også derfor jeg presenterte en løsning på problemet: Ikke les skiten. Har du forslag til flere tiltak, fyr løs.

 

Ja, man kan gjøre markedsundersøkelser og forsøke å gi folk det man tror at de vil ha, men det blir allikevel opptil avisen og dens journalister å tolke hva som er riktig å gjøre. Dermed blir det også en slingringsmonn på om man klarer å levere "det folk vil ha" på en god eller en dårlig måte.

Idealistisk sett har media en opplysende rolle, et ansvar for å skape en dannet befolkning. Jeg tror vi i dag ser nokså klart og tydelig at markedet ikke fyller denne rollen særlig godt. Jeg ser ingen enkle løsninger, da jeg er imot at staten skal legge seg opp i hva journalister skriver.

 

Man kan håpe at det en gang i fremtiden vil være et større marked for vettug, analyserende, kritisk og ærlig journalistikk. Men hvordan vi isåfall skal komme dit, vet jeg ikke.

 

Spør du meg så lever vi ikke i informasjons-samfunnet, men snarere i underholdnings-samfunnet.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Obama mer populær etter Bin Ladens død - VG

 

Skulle nesten tro at det var Obama som drepte bin Laden.

 

Hver tredje amerikaner sier også at de er blitt mer positive til at mistenkte terrorister holdes fanget på Guantanamo-basen uten lov og dom etter at bin Laden ble drept.

 

Skremmende at rettssystemet settes til side, og at det har støtte. Lurer på hvor positive de hadde vært til det om det var de som ble fengslet på ubestemt tid uten dom.

Endret av AHP3475
Lenke til kommentar

Regner man ikke studielån som noe man kan bo, spise og leve av så blir det nok de sommerjobbene og helgejobbene som studenter flest har fort under 60% av median-inntekt. Norden har kanskje ikke spesielt høy andel med høyere utdannelse, men en rekke økonomiske faktorer kan bidra til unge i norden oftere enn andre steder ikke fullfører utdannelsen eller tar ørten grunnfag på universitetet uten noen rød tråd eller mål og mening i forhold til den jobben man ender opp med. I enkelte studentmiljøer virker det som det er nærmest et lykketreff om man får jobbe med noe man faktisk er utdannet til.

Meg bekjent teller studielånet med i den statestikken. Studenter i Norge ligger langt under minstepensjonistene og godt under fattogdomsgrensen, med mindre de jobber uvanlig mye ved siden av.
Lenke til kommentar

Det sitter nok noen og kikker på "mest lest lister", ja. Men, det finnes ikke noe automatikk i at man automatisk tolker data fra slike lister riktig. Jeg vil hevde at endel som besitter slike posisjoner ikke har den dømmekraften som skal til for å gjøre det (profesjonellt sett)riktige ut av slike lister. Dessuten er det en kjennsgjerning at man er rimelig dum, om man tror antall klikk på en artikkel sier noe om kvaliteten på artikkelen. Enkelte velger å bruke data fra undersøkelser som unnskyldning til å gjøre et slett arbeid.

 

Har da ikke sagt at de tolker dataene riktig. Det tviler jeg på de gjør, men det er igrunn ikke så interessant. "Kvaliteten" på artikkelen er også irrelevant sålenge den tiltrekker lesere.

 

Det holder ikke å peke på hva man tror er kundenes forventning for å unnskylde en useriøs holdning til journalistyrket (eller andre yrker for den saks skyld). Man er faktisk nødt til å stå for kvaliteten på sitt eget arbeid.

 

Hva er egentlig god kvalitet på journalistikk, og hvem bestemmer det? Mange aviser er bare interessert i antall klikk/lesere, og da blir god journalistikk det som genererer flest klikk. Avisen som helhet bestemmer hva slags artikler de ønsker å legge vekt på for å skape en profil og gi leserne det lesergruppen ønsker å ha. Det gjør at aviser vil ha forskjellige kriterier for hva som er god kvalitet på journalistikken. Journalister gjør bare en jobb som de fleste andre selv om det jo er visse myter knyttet til yrket.

 

Kvaliteten på artiklene er absolutt interessant. Det er derfor jeg tar det opp. Det er imidlertid tydeligvis ikke interessant for deg, noe som gjør det litt merkelig at du i det hele tatt svarer på posten min.

Lenke til kommentar

Ingen bensin uten lesbart skilt

 

http://www.aftenposten.no/bil/article4112438.ece

 

 

Hvorfor må biler ha nummerskilt i grunn? Personlig ønsker jeg ikke å bli identifisert når jeg beveger meg rundt. Det handler om personvern og menneskerettigheter....

Det er ingen menneskerettighet å ikke bli identifisert.

 

Nummerskilt er utrolig praktisk. For å kunne få et nummerskilt må du registrere bilen. Noe som gør det langt vanskligere å bryte loven. F.eks. hvis du bryter loven med en bil som ikke er stjålet og de identifiserer ditt nummerskilt, så er du også identifisert. Uten nummerskilt så kunne vi like så godt fjerne alle photobokser og vi må kaste bort masse penger på politipatruljer.

 

Hva er du egentlig er så redd for?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han er vel en amerikaner først og fremst?

 

Egentlig ikke. Rase, etnisitet og biologi er det som betyr noe. Vi foretrekker vår egen gruppe og er det ikke også sånn at hvites snitt IQ er 103 og afrikanere 85?

 

Det har jeg ikke noe grunnlag til å uttale meg om, men jeg vet at de med Downs syndrom har vel i snitt lavere enn begge "rasene".

Lurer på hvor mange forbrytelser de utfører daglig.

 

Egentlig ikke. Rase, etnisitet og biologi er det som betyr noe.

 

Hva med oppvekst, miljø, økonomi og lignende?

Endret av Snurreleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han er vel en amerikaner først og fremst?

 

Egentlig ikke. Rase, etnisitet og biologi er det som betyr noe. Vi foretrekker vår egen gruppe og er det ikke også sånn at hvites snitt IQ er 103 og afrikanere 85?

Miljø? Dårligere utdanningstilbud og få muligheter til å utfordre intellektet på den afrikanske landsbygda vil naturlig gi en lavere IQ. Hvite mennesker som hadde vokst opp i samme miljø ville også hatt en lav gjennomsnitts-IQ.

Lenke til kommentar

Det har jo vist seg at IQ er mer et mål på hvor motivert man er til å ta testen: http://arstechnica.com/science/news/2011/04/want-to-increase-your-iq-get-motivated.ars

 

For years, debate has raged about the validity of IQ tests. Critics claim that these tests are subject to all sorts of biases, but research shows that IQ results are good predictors of several aspects of life, including educational achievement, success in the workplace, and even longevity. These correlations suggest that IQ tests are measuring some important quality, but it may not be restricted to intelligence. A new study in PNAS suggests that motivation is very important in IQ scores, and may actually be the driving factor in some of these associations.
Lenke til kommentar

Det har jo vist seg at IQ er mer et mål på hvor motivert man er til å ta testen: http://arstechnica.com/science/news/2011/04/want-to-increase-your-iq-get-motivated.ars

 

For years, debate has raged about the validity of IQ tests. Critics claim that these tests are subject to all sorts of biases, but research shows that IQ results are good predictors of several aspects of life, including educational achievement, success in the workplace, and even longevity. These correlations suggest that IQ tests are measuring some important quality, but it may not be restricted to intelligence. A new study in PNAS suggests that motivation is very important in IQ scores, and may actually be the driving factor in some of these associations.

 

Det har ikke "vist seg" bare fordi en eller annen selvutnevnt forsker sier det.

 

Synes det er ganske åpenbart at man burde være motivert for en slik test, fordi ingen vil ønske et dårlig resultat. Om du da ikke er så dum at du driter i det....

 

He he

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...