Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du overser poenget, om du soner lange dommer vil frihetsberøvelse i seg selv være en kjip straff. Fem, ti eller femten år spiller egentlig ingen rolle. Livet ditt vil på mange måter uansett gå i stykker, som sagt i form av tapte venner, kjæreste, familie, inntekt, muligheter på arbeidsmarkedet osv.

De fleste får ikke fem år. Og nei livet ditt går ikke i stykker fordi du havner et år i fengsel.

 

Hvordan hindrer TV rehabilitering? Jeg vil snarere tro det vil hjelpe dem med å følge med på verden rundt - samfunnsutviklingen.

For det første, det meste som blir sendt på TV er ikke nyheter. Faktumet er at du lærer ingenting av å se på TV og det vil gå på bekostning av tid de kan bruke å lære å lese. TV kan gi dem en mer visuell opplevelse. Bøker og aviser vil gi dem mer informasjon om verden rundt seg og det vil lære dem viktige egenskaper som leseegenskaper og generell informasjon.

 

Det er en grunn til at du ønsker at barna dine skal lese, ikke se på TV.

 

 

Avis og radio hjelper selvfølgelig, men blir ikke det samme som levende bilder. Hvis man absolutt må kutte i utgiftene, er det et bedre alternativ å la de som vil kjøpe TV selv. Det trenger ikke å koste mer enn maks et par tusen, noe de fleste nordmenn burde ha råd til. Jeg tror dog ikke det er nødvendig, fordi jeg tror TV snarere vil hjelpe på rehabiliteringen enn å motvirke den.

Så hvis det motvirker rehabiliteringen, så skal de få lov til å kjøpe TV selv. :nei:

 

Det er ikke bare kostnadene som er problemet. Det er også et problem at det motvirker rehabiliteringen og at fengsel skal være en straff. Folk skal være redd for å havne i fengsel og en del av det er at de ikke skal ha alt de har hjemme.

Lenke til kommentar

Hva om de innsatte finansierer eller delfinansierer TV-en selv? Er det fremdeles et problem?

Det er forsatt et problem, fordi det er andre problemer med å ha TV-er også. F.eks. det motvirker rehabiliteringen. Hadde de lest aviser og bøker så ville de lære langt mer og blitt rehabilitert bedre.

 

Det eneste argumentet jeg ser for å ha TV, er at man synes synd på kriminelle.

Lenke til kommentar

Hva om de innsatte finansierer eller delfinansierer TV-en selv? Er det fremdeles et problem?

Det er forsatt et problem, fordi det er andre problemer med å ha TV-er også. F.eks. det motvirker rehabiliteringen. Hadde de lest aviser og bøker så ville de lære langt mer og blitt rehabilitert bedre.

 

Kan du vise til noen studier som konkluderer med at TV på fengselscella har negativ effekt på rehabiliteringen?

 

Det eneste argumentet jeg ser for å ha TV, er at man synes synd på kriminelle.

Hva er galt med å synes synd på kriminelle?

Lenke til kommentar

Kan du vise til noen studier som konkluderer med at TV på fengselscella har negativ effekt på rehabiliteringen?

Kan du vise til noen studier som konkluderer med at TV på fengselscella har positiv effekt på rehabiliteringen. Men det sier seg selv, vil du at barna dine skal lese bøker eller å se på TV og spille dataspill hele dagen. Hvilket barn tror du lærer mest?

 

Det eneste argumentet jeg ser for å ha TV, er at man synes synd på kriminelle.

Hva er galt med å synes synd på kriminelle?

Hva som er galt? Kanskje det at de skadet et annet menneske? Er det noe å synes synd på? :nei:

Lenke til kommentar

Kan du vise til noen studier som konkluderer med at TV på fengselscella har negativ effekt på rehabiliteringen?

Kan du vise til noen studier som konkluderer med at TV på fengselscella har positiv effekt på rehabiliteringen. Men det sier seg selv, vil du at barna dine skal lese bøker eller å se på TV og spille dataspill hele dagen. Hvilket barn tror du lærer mest?

 

Det eneste argumentet jeg ser for å ha TV, er at man synes synd på kriminelle.

Hva er galt med å synes synd på kriminelle?

Hva som er galt? Kanskje det at de skadet et annet menneske? Er det noe å synes synd på? :nei:

Jeg kan ikke huske at jeg har fremmet en påstand om at TV har positiv effekt på rehabiliteringen, så det er ikke helt rimelig å skyve bevisbyrden over på meg. Du har derimot fremmet en helt konkret påstand, nesten av vitenskapelig karakter, om at TV-titting motvirker rehabilitering, og da er det betimelig å spørre om belegg for påstanden.

 

At kriminelle har skadet noen betyr ikke at de automatisk mister all sympati. Heldigvis.

Lenke til kommentar

De fleste får ikke fem år. Og nei livet ditt går ikke i stykker fordi du havner et år i fengsel.

Nok en gang - om straffene blir betydelig strengere vil mange fler ende opp med flere år. Livet ditt er ikke knust om du sitter ett år i fengsel nei, men ganske mange dører vil lukkes og du rissikerer å miste mye.

For det første, det meste som blir sendt på TV er ikke nyheter. Faktumet er at du lærer ingenting av å se på TV og det vil gå på bekostning av tid de kan bruke å lære å lese. TV kan gi dem en mer visuell opplevelse. Bøker og aviser vil gi dem mer informasjon om verden rundt seg og det vil lære dem viktige egenskaper som leseegenskaper og generell informasjon.

Det er en grunn til at du ønsker at barna dine skal lese, ikke se på TV.

Selvfølgelig finnes det veldig mye lærerikt på TV. Det er ikke snakk om å bare ha MTV. Det finnes en rekke kanaler med kunnskapsprogrammer døgnet rundt. Dessuten finner du mye bra på NRK og TV2 - nyheter, debatter, dokumentarer og talkshows f.eks.

 

Hva om man bare har slike kanaler - er du fortsatt mot?

Så hvis det motvirker rehabiliteringen, så skal de få lov til å kjøpe TV selv. :nei:

 

Det er ikke bare kostnadene som er problemet. Det er også et problem at det motvirker rehabiliteringen og at fengsel skal være en straff. Folk skal være redd for å havne i fengsel og en del av det er at de ikke skal ha alt de har hjemme.

Jeg har ganske nye mere hjenme enn en TV og noen bøker for å si det sånn. Til og med i uland har mange TV...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke huske at jeg har fremmet en påstand om at TV har positiv effekt på rehabiliteringen, så det er ikke helt rimelig å skyve bevisbyrden over på meg. Du har derimot fremmet en helt konkret påstand, nesten av vitenskapelig karakter, om at TV-titting motvirker rehabilitering, og da er det betimelig å spørre om belegg for påstanden.

 

At kriminelle har skadet noen betyr ikke at de automatisk mister all sympati. Heldigvis.

Du trenger ikke studier for alt i verden. Det ville blitt det samme som a kreve studier pa samlivsforumet. Onsker du at barna dine skal se pa TV og spille dataspill hele dagen, eller onsker du at de skal lese? Hvorfor er det noe annerledes med kriminelle.

 

Jeg kan ha sympati for andre handlinger kriminelle gjor, men jeg gir dem ikke sympati for den kriminelle handlingen de har gjort. Og de skal fa en ordentlig straff for det de gjor.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Nok en gang - om straffene blir betydelig strengere vil mange fler ende opp med flere år. Livet ditt er ikke knust om du sitter ett år i fengsel nei, men ganske mange dører vil lukkes og du rissikerer å miste mye.

Det er ingen som har foreslatt lange straffer for smakriminalitet.

 

De folkene som havner i fengsel har allerede lukket dorene sine, og det har lite a si om de far noe pa rullebladet eller ikke. For det andre sa gar det vekk fra rullebladet som arbeidsgiverene kan fa etter en viss tid.

 

 

Selvfølgelig finnes det veldig mye lærerikt på TV. Det er ikke snakk om å bare ha MTV. Det finnes en rekke kanaler med kunnskapsprogrammer døgnet rundt. Dessuten finner du mye bra på NRK og TV2 - nyheter, debatter, dokumentarer og talkshows f.eks.

 

Hva om man bare har slike kanaler - er du fortsatt mot?

Og du finner mye som ikke er larerikt pa NRK og TV2 ogsa. Den eneste kanalen jeg vet om, som driver med programmer man larer noe av, er national geographic og nyhetskanalen og da tror jeg ikke de er sarlig interesert i a se pa TV. TV er for underholdning, ikke for a lare.

 

Jeg har ganske nye mere hjenme enn en TV og noen bøker for å si det sånn. Til og med i uland har mange TV...

Tull, som nevnt over. De i forsvaret har ikke egen TV. Jeg har ikke en egen TV, jeg deler den og jeg lever godt sammenlignet med andre her. Mange jeg kjenner har ikke TV pa hyblen og noen har ikke internett heller.

 

Hvorfor skal våre soldater ha dårligere forhold enn de i fengslene? Ikke glem at rehabilitering er ikke et argument, fordi det finnes ikke noe bevis for at luksusfengsler forer til rehabilitering.

 

Hva er det egentlig en vanlig student har (utenom frihet) som ikke en forbryter har?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Kan du vise til noen studier som konkluderer med at TV på fengselscella har negativ effekt på rehabiliteringen?

Kan du vise til noen studier som konkluderer med at TV på fengselscella har positiv effekt på rehabiliteringen. Men det sier seg selv, vil du at barna dine skal lese bøker eller å se på TV og spille dataspill hele dagen. Hvilket barn tror du lærer mest?

 

 

Enda mer tulleargumentasjon der du først kommer med en påstand, og når folk spør om mer detaljer, så ber du de bevise det motsatte? Og hvorfor "sier det seg selv"? Fengselsinsatte har mye tid. Personlig er jeg nok godt over snittet glad i å lese ting, og har ikke engang TV, men hadde jeg hatt fri hele dagen så hadde jeg ikke orket å lese 16 timer i døgnet. Hvorfor er det enten/eller? Og som andre har vært inne på, påstanden din om at man ikke lærer noe av å se på TV er selvfølgelig bare tull, man kan lære en god del av å se på TV. Akkurat som man kan lese ting som bare er piss.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du vise til noen studier som konkluderer med at TV på fengselscella har negativ effekt på rehabiliteringen?

Kan du vise til noen studier som konkluderer med at TV på fengselscella har positiv effekt på rehabiliteringen. Men det sier seg selv, vil du at barna dine skal lese bøker eller å se på TV og spille dataspill hele dagen. Hvilket barn tror du lærer mest?

 

 

Enda mer tulleargumentasjon der du først kommer med en påstand, og når folk spør om mer detaljer, så ber du de bevise det motsatte? Og hvorfor "sier det seg selv"? Fengselsinsatte har mye tid. Personlig er jeg nok godt over snittet glad i å lese ting, og har ikke engang TV, men hadde jeg hatt fri hele dagen så hadde jeg ikke orket å lese 16 timer i døgnet. Hvorfor er det enten/eller? Og som andre har vært inne på, påstanden din om at man ikke lærer noe av å se på TV er selvfølgelig bare tull, man kan lære en god del av å se på TV. Akkurat som man kan lese ting som bare er piss.

 

AtW

Nei, hvorfor sier det seg selv at du ikke ønsker at barna dine skal se pa TV hele dagen, men at de skal lese bøker? Jeg underbygget påstanden min. Du klager over at jeg ikke gjorde en statistisk analyse, men viste at det var fullstendig mangel på korrelasjon for noen tilfeller. Du sa at påstanden min om at det var ingen korrelasjon var pølsevev uten å kunne dokumentere hvorfor.

 

Du kan stoppe med stråmennene. Det er ingen som har skrevet at de skal sitte å lese bøker 16 timer. Deler av tiden kan man bruke til å jobbe, andre deler kan man bruke til å prate med de andre innsatte, deler av tiden kan man bruke til å hore på radio, man kan bruke deler av tiden til å slappe av eller å sove, andre deler kan man bruke til å lese aviser som er lettere å lese og man kan lese boker.

 

Du vet at de fleste land i verden ikke har TV-er i fengslene uten at det skaper noen problemer. For 70 år siden hadde det ikke en gang vært et alternativ. Det er enten eller, har man TV og spillemaskiner vil de fleste se på TV og ikke lese. Hvis dette oker kriminalitetsraten, støtter du forsatt TV-er i fengslene?

 

Og jeg har ikke vart helt klar, det er selvfølgelig en minimal læring av å se pa TV, men ingenting iforholdtil å lese boker. Det er en grunn til at vanlige folk ønsker at barna deres skal lese bøker.

 

Jeg har også spurt flere ganger for uten svar. Hvis de skal ha TV-er, hvorfor skal de ikke fa spille WoW 24/7. TV kan bli litt kjedelig etterhvert.

 

Å lese bøker 16 timer dagen er fryktelig slitsomt, både for øynene og hodet. Det er absolutt ikke å anbefale.

Sikkert, men det er ingen som har hevdet at de skal bli tvunget til å lese 16 timer i døgnet. Det finnes langt mer å gjore i et fengsel enn å lese og å se på TV.

 

Det er fryktelig slitsomt å være oppe 2 døgn på rad også.

Lenke til kommentar

Uten å overdrive vil jeg tro at med alle CRT-fjernsynene som har blitt kastet de siste årene, kunne vi forsynt halvparten av fengselscellene i hele USA med TV-er. Hvor vanskelig hadde det vært å skaffe brukte (eller helt nye for den saks skyld) CRT-TV-er til alle fengselsceller i Norge?

 

Men da blir det vel strømforbruket som blir unnskyldningen "problemet"?

 

Tenk hvor mye den halve politimannen som kunne blitt ansatt med strømpengene kunne utrettet av kriminalitetsbekjempelse!

 

EDIT: Hvorfor kaller du TV "luksus" når det på ingen måte er et luksusobjekt? En liten LCD-TV koster i dag 0,5-1% av inntekten til en gjennomsnittsnordmann. Hvordan vil du argumentere for at dette er luksus?

 

TV er i dag "luksus" på samme måte som det er luksus å bruke toalettpapir i stedet for mose. Strengt tatt kunne innsatte tørket seg i rassen med mose uten nevneverdige helsemessige konsekvenser, og vi kunne antakeligvis ansatt flere politifolk med denne besparelsen. Spørsmålet er bare hvor langt en er villig til å gå for å hevne seg på innsatte drive samfunnet lønnsomt.

Å skaffe brukte TV'er hadde ikke vært noen dårlig idé som du nevner. Men det ville blitt for billig. Mye enklere å bare ta litt mer av budsjettet og kjøpe splitter nye TV'er. Dessuten er jo CRT skjermer "lavstatus" blitt og det ville jo være å stigmatisere fangenesoningshotellgjestene på det groveste.

 

TV er på ingen måte luksus i seg selv. Det er måten det blir implementert på som er luksus: En TV i vært bidige rom fremfor at de sparer penger og lar flere dele. Soningsdømte selv har tom. gått ut fra tidi til annen og uttalt at de soner under luksusforhold. Det sier alt. Husk også at TV alene ikke er det største problemet. Det er bare et eksempel på den vanvittige sløsingen som foregår. Det er det helt vanvittige totalbeløpet på utrolige 1mill(!!) pr. mann som er problemet.

Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du vise til noen studier som konkluderer med at TV på fengselscella har negativ effekt på rehabiliteringen?

Kan du vise til noen studier som konkluderer med at TV på fengselscella har positiv effekt på rehabiliteringen. Men det sier seg selv, vil du at barna dine skal lese bøker eller å se på TV og spille dataspill hele dagen. Hvilket barn tror du lærer mest?

 

 

Enda mer tulleargumentasjon der du først kommer med en påstand, og når folk spør om mer detaljer, så ber du de bevise det motsatte? Og hvorfor "sier det seg selv"? Fengselsinsatte har mye tid. Personlig er jeg nok godt over snittet glad i å lese ting, og har ikke engang TV, men hadde jeg hatt fri hele dagen så hadde jeg ikke orket å lese 16 timer i døgnet. Hvorfor er det enten/eller? Og som andre har vært inne på, påstanden din om at man ikke lærer noe av å se på TV er selvfølgelig bare tull, man kan lære en god del av å se på TV. Akkurat som man kan lese ting som bare er piss.

 

AtW

Nei, hvorfor sier det seg selv at du ikke ønsker at barna dine skal se pa TV hele dagen, men at de skal lese bøker? Jeg underbygget påstanden min. Du klager over at jeg ikke gjorde en statistisk analyse, men viste at det var fullstendig mangel på korrelasjon for noen tilfeller. Du sa at påstanden min om at det var ingen korrelasjon var pølsevev uten å kunne dokumentere hvorfor.

 

Du kan stoppe med stråmennene. Det er ingen som har skrevet at de skal sitte å lese bøker 16 timer. Deler av tiden kan man bruke til å jobbe, andre deler kan man bruke til å prate med de andre innsatte, deler av tiden kan man bruke til å hore på radio, man kan bruke deler av tiden til å slappe av eller å sove, andre deler kan man bruke til å lese aviser som er lettere å lese og man kan lese boker.

 

Du vet at de fleste land i verden ikke har TV-er i fengslene uten at det skaper noen problemer. For 70 år siden hadde det ikke en gang vært et alternativ. Det er enten eller, har man TV og spillemaskiner vil de fleste se på TV og ikke lese. Hvis dette oker kriminalitetsraten, støtter du forsatt TV-er i fengslene?

 

Og jeg har ikke vart helt klar, det er selvfølgelig en minimal læring av å se pa TV, men ingenting iforholdtil å lese boker. Det er en grunn til at vanlige folk ønsker at barna deres skal lese bøker.

 

Jeg har også spurt flere ganger for uten svar. Hvis de skal ha TV-er, hvorfor skal de ikke fa spille WoW 24/7. TV kan bli litt kjedelig etterhvert.

 

Å lese bøker 16 timer dagen er fryktelig slitsomt, både for øynene og hodet. Det er absolutt ikke å anbefale.

Sikkert, men det er ingen som har hevdet at de skal bli tvunget til å lese 16 timer i døgnet. Det finnes langt mer å gjore i et fengsel enn å lese og å se på TV.

 

Det er fryktelig slitsomt å være oppe 2 døgn på rad også.

 

Du har sagt så mye tull om hva jeg mener og sier i denne debatten, at jeg ikke orker å gjette meg til hva du egentlig henviser til. Quote et konkret innlegg, så skal jeg svare. Jeg har ikke sagt at det er ingen korrelasjon er pølsevev, jeg har sagt at påstanden din om at dine to datapunkter viser det er pølsevev. Å påpeke elendig argumentasjon er ikke det samme som å mene det motsatte av det det argumenteres for.

 

Problemet er at du setter opp et falsk dilemma, nemlig at man enten må se på TV hele dagen, eller lese bøker. Det er ikke tilfelle, det på nivå med "fangene burde ikke lese, vil du heller at barna dine skal lese bøker og aldri sove, eller å sove hver dag"? Jeg har forøvrig heller ikke argumentert for at fanger skal ha TVer noe sted såvidt jeg kan huske. Jeg har bare nok engang påpekt hvor svak argumentasjonen din er. Skal du komme med såpass bastante uttalelser som du gjør, så bør det ligge mer bak det.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror TV-er et veldig godt eksempel. Dette er et eksempel på noe som er feil på alle mulige måter. Det øker kriminaliteten, hindrer rehabiliteringen, koster en del penger, og gjør straffene mildere enn de bør være. Allikavel, støtter kulturvenstresiden dette. Det virker som om kulturvenstresiden støtter slappe straffer rett og slett fordi de synes synd på kriminelle.

 

Det er selvfølgelig bare et eksempel, men dette burde ha vært en selvfølge.

Lenke til kommentar

Det står selvfølgelig ikke mellom TV-er og synlig politi, men for hvilken som helst sum du vil gi til politiet kan jeg gi mer. Fordi jeg ønsker å kutte i unødvendige utgifter i fengselsbusjettene. Et eksempel på dette er TV-er i alle rom i fengslene.

Hva er alternativet? Skal innsatte sitte og se i veggen?

De kan vel klare seg med et felles TV rom slik som stakkarene som blir tvunget ut i militæret må gjøre? Skjønner ikke hva galt folk som avtjener sin vernepliktstjeneste har gjort egentlig siden de må leve under boligforhold som er verre enn dagens fengsel? Kan trygt si at ting er pill råttent her til lands. :realmad:

 

Ville du helt ærlig heller sittet ett år i fengsel enn å vært i millitæret ett år?

 

AtW

Lenke til kommentar

Ville du helt ærlig heller sittet ett år i fengsel enn å vært i millitæret ett år?

 

AtW

Hvis jeg ser bort ifra sosial status, og det man gir tilbake. Helt klart ja. Forholdene i militæret er langt verre enn forholdene i fengslet.

 

Hvordan kan du forsvare det?

Som en liten kuriositet, bør det nevnes at flere som er inne i militæret velger å bli satt i fengsel dersom de blir ilagt militær straff. Man får som regel to valg: Betale en liten sum, (mener at det var noe slikt som mindre enn 100kr pr. dag i fengsel) eller ta tilsvarende straff i militærfengsel (kakebu). Og den kakebua tilsvarer omtrentlig en glattcelle i vanlige fengsler hva fasiliteter angår. De mener altså at å sone under slike forhold er bedre enn å være med i vanlig tjeneste.

Personlig hadde jeg aldri i verden valgt kakebu med slike forhold, men dersom kakebua hadde holdt samme hotellstandard som vanlige norske fengsler hadde det vært mye mer attraktivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...