Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er trist at folk ikke vet forskjell på demokrati(folkestyre) og de såkalte "demokratiene"(polyarkiene) vi i dag har i vesten.

 

Men når til og med politikere tror vi lever i et demokrati, og vi stadig hører om USA sin innførelse av demokrati i de landene de okkuperer, er det vel ikke annet å forvente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er trist at folk ikke vet forskjell på demokrati(folkestyre) og de såkalte "demokratiene"(polyarkiene) vi i dag har i vesten.

 

Men når til og med politikere tror vi lever i et demokrati, og vi stadig hører om USA sin innførelse av demokrati i de landene de okkuperer, er det vel ikke annet å forvente.

 

Hvem er "folk"? Vi lever i et demokrati, et representativt demokrati. Du foretrekker kanskje en bestemt type demokrati, men det representative er likefullt et demokrati. Hva er folkestyredemokratiet du etterlyser? Det greske demokratiet hvor bare et få utvalgte hadde rett (og mulighet) til å delta?

 

Demokrati er ikke en bestemt definisjon, det representerer en idè hvor den politiske makten utspringer fra folket (og selve definisjonen av "folket" er sentral og forskjellige i ulike tilnærmelser) og videre derfra så er det særdeles mange måter å operasjonalisere demokratiet på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er trist at folk ikke vet forskjell på demokrati(folkestyre) og de såkalte "demokratiene"(polyarkiene) vi i dag har i vesten.

 

Men når til og med politikere tror vi lever i et demokrati, og vi stadig hører om USA sin innførelse av demokrati i de landene de okkuperer, er det vel ikke annet å forvente.

 

Hvem er "folk"? Vi lever i et demokrati, et representativt demokrati. Du foretrekker kanskje en bestemt type demokrati, men det representative er likefullt et demokrati. Hva er folkestyredemokratiet du etterlyser? Det greske demokratiet hvor bare et få utvalgte hadde rett (og mulighet) til å delta?

 

Demokrati er ikke en bestemt definisjon, det representerer en idè hvor den politiske makten utspringer fra folket (og selve definisjonen av "folket" er sentral og forskjellige i ulike tilnærmelser) og videre derfra så er det særdeles mange måter å operasjonalisere demokratiet på.

 

Demokrati betyr folkestyre. Ideer og meninger kommer fra folket. Jeg har enda til gode å se det landet som styres av folket. Jeg foretrekker egentlig ikke demokrati(i ordets rette betydning), men kunne likevel sett at folket fikk bestemme mer - kanskje noe lignende Sveits.

 

Hellas var vel et oligarki.

Lenke til kommentar

Demokrati betyr folkestyre. Ideer og meninger kommer fra folket. Jeg har enda til gode å se det landet som styres av folket. Jeg foretrekker egentlig ikke demokrati(i ordets rette betydning), men kunne likevel sett at folket fikk bestemme mer - kanskje noe lignende Sveits.

 

Hellas var vel et oligarki.

 

Ja, demokrati betyr folkestyre. Men hva betyr egentlig folkestyre? Hvem er folket og hvordan styrer de? "Hellas" jeg snakket om var forøvrig det athenske demokratiet, og det var et demokrati etter demokratidefinisjon. Debatten om demokrati prøvde jeg forøvrig å dra igang her.

Lenke til kommentar

Demokrati betyr folkestyre. Ideer og meninger kommer fra folket. Jeg har enda til gode å se det landet som styres av folket. Jeg foretrekker egentlig ikke demokrati(i ordets rette betydning), men kunne likevel sett at folket fikk bestemme mer - kanskje noe lignende Sveits.

 

Hellas var vel et oligarki.

 

Ja, demokrati betyr folkestyre. Men hva betyr egentlig folkestyre? Hvem er folket og hvordan styrer de? "Hellas" jeg snakket om var forøvrig det athenske demokratiet, og det var et demokrati etter demokratidefinisjon. Debatten om demokrati prøvde jeg forøvrig å dra igang her.

 

Litt feil av meg å si at Hellas var et oligarki. Sparta var et oligarki og Athen var opprinnelsen til dagens system.

 

En definisjon av et folkestyre er vid, men slik jeg ser det kan man i et folkestyre påvirke en beslutning direkte. I det som man i dag kaller demokratier, stemmer man på partier(og personer i kommune- og fylkestingsvalg, Norge) og partiene velger hvem som skal stå øverst på lister for å komme inn i forsamlinger. Hvordan er man garrantert at disse personene representerer valgerens meninger? Det er umulig, og man kan gjerne risikere at man ikke finner partier som man engang er enig i 50% av sakene deres. Slik det da er, vil man støtte mange saker man ikke er enig i. DLD er jo et glimrende eksempel på at folkets meninger ikke gjennspeiler representantenes meninger, men også at partiene tvinger sine representanter til å stemme for/mot noe de ikke støtter.

 

Har ikke sett debatten om demokrati før nå, men ikke helt enkelt å hoppe inn i en tråd som ikke har vært aktiv på flere måneder. Spesiellt ikke i den tråden hvor man har lesestoff i mange timer.

Lenke til kommentar

 

Har ikke sett debatten om demokrati før nå, men ikke helt enkelt å hoppe inn i en tråd som ikke har vært aktiv på flere måneder. Spesiellt ikke i den tråden hvor man har lesestoff i mange timer.

 

Om du er for lat til å lese, bør du kanskje finne deg et annet tidsfordriv enn forum.

Lenke til kommentar

 

Har ikke sett debatten om demokrati før nå, men ikke helt enkelt å hoppe inn i en tråd som ikke har vært aktiv på flere måneder. Spesiellt ikke i den tråden hvor man har lesestoff i mange timer.

 

Om du er for lat til å lese, bør du kanskje finne deg et annet tidsfordriv enn forum.

 

Skrev jeg det? Du vet det at det er ikke alltid man har tid til å lese lengre tekster og sette seg inn i innholdet der, og innenfor enkelte temaer kommer man til et punkt hvor man selv lærer fremfor å komme med meninger. Men takk for din mening.

Endret av AHP3475
Lenke til kommentar

Demokrati betyr folkestyre. Ideer og meninger kommer fra folket. Jeg har enda til gode å se det landet som styres av folket. Jeg foretrekker egentlig ikke demokrati(i ordets rette betydning), men kunne likevel sett at folket fikk bestemme mer - kanskje noe lignende Sveits.

 

Hellas var vel et oligarki.

 

Ja, demokrati betyr folkestyre. Men hva betyr egentlig folkestyre? Hvem er folket og hvordan styrer de? "Hellas" jeg snakket om var forøvrig det athenske demokratiet, og det var et demokrati etter demokratidefinisjon. Debatten om demokrati prøvde jeg forøvrig å dra igang her.

 

Litt feil av meg å si at Hellas var et oligarki. Sparta var et oligarki og Athen var opprinnelsen til dagens system.

 

En definisjon av et folkestyre er vid, men slik jeg ser det kan man i et folkestyre påvirke en beslutning direkte. I det som man i dag kaller demokratier, stemmer man på partier(og personer i kommune- og fylkestingsvalg, Norge) og partiene velger hvem som skal stå øverst på lister for å komme inn i forsamlinger. Hvordan er man garrantert at disse personene representerer valgerens meninger? Det er umulig, og man kan gjerne risikere at man ikke finner partier som man engang er enig i 50% av sakene deres. Slik det da er, vil man støtte mange saker man ikke er enig i. DLD er jo et glimrende eksempel på at folkets meninger ikke gjennspeiler representantenes meninger, men også at partiene tvinger sine representanter til å stemme for/mot noe de ikke støtter.

 

Har ikke sett debatten om demokrati før nå, men ikke helt enkelt å hoppe inn i en tråd som ikke har vært aktiv på flere måneder. Spesiellt ikke i den tråden hvor man har lesestoff i mange timer.

 

Ingen tvinger folk til å stemme, men det faktum at de stemmer viser vel at det nåværende systemet er ønsket, fordi dette hadde jo falt sammen hvis folk hadde sluttet å stemme. Derfor er diskusjon verdiløs før dette faktisk skjer, siden folket som du snakker om slutter opp om dette systemet.

 

Edit: leif, påskeferie i københavn har skylda.

Endret av Hansoen
Lenke til kommentar

Adressa; Vil tvinge sykehusene til å omskjære gutter

 

 

– Dette er et inngrep som er viktig for veldig mange, og for å sikre at det skjer forsvarlig og med smertelindring foreslår vi at det tilbys uten kostnad innenfor det offentlige helsevesenet, sier statssekretær Tord Dale (Ap) i Helse- og omsorgsdepartementet.

 

 

Tord Dale vil altså at vi skattebetalere skal være med på å finansiere kjønnslemlestelse av små barn. Arbeiderpartiet når stadige nye høyder! :thumbup:

Lenke til kommentar

Er ikke sånn ca 90% av den mannlige amerikanske befolkningen "kjønnslemlestet" på sykehus?

90% hørtes alvorlig høyt ut, men tallet er nok bekymringsverdig høyt i forhold til til det man må kunne forvente fra siviliserte samfunn. Personlig synes jeg det er svært uheldig at man med loven i hånd kan skamfere kjønnsorgan på små barn.

Lenke til kommentar

Er ikke sånn ca 90% av den mannlige amerikanske befolkningen "kjønnslemlestet" på sykehus?

90% hørtes alvorlig høyt ut, men tallet er nok bekymringsverdig høyt i forhold til til det man må kunne forvente fra siviliserte samfunn. Personlig synes jeg det er svært uheldig at man med loven i hånd kan skamfere kjønnsorgan på små barn.

 

In national probability samples of adults surveyed during 1999–2004, the National Health and Nutrition Examination Surveys (NHANES) found that 79% of men reported being circumcised, including 88% of non-Hispanic white men, 73% of non-Hispanic black men, 42% of Mexican American men, and 50% of men of other races/ ethnicities [30]. It is important to note that reported circumcision status may be subject to misclassification. In a study of adolescents¸ only 69% of circumcised and 65% of uncircumcised young men correctly identified their circumcision status as verified by physical exam.

 

Kilde: CDC - http://www.cdc.gov/hiv/resources/factsheets/circumcision.htm

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er så lurt å pålegge sykehus å omskjære. Det legaliserer en forkastelig religiøs skikk og kan øke omfanget, særlig på sikt. Ikke-medisinsk begrunnede operasjoner/inngrep synes jeg ikke det offentlige helsevesen bør drive med. Både av moralske og økonomiske grunner.

 

Jeg synes det bør være straffbart å omskjære barn uten medisinske grunner og at det bør være skjerpende omstendigheter i straffeutmålingen dersom omskjæringen gjøres på helsefarlige steder (hjemme etc).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...