Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Selvfølgelig ikke, men det har jeg tatt med i beregningen. Det er dyrere lønnskostnader i Norge, men vinmonopolet er bare oppe 1/3 av tiden. Det hadde vært langt dyrere om de måtte holde oppe 24/7. Hadde det faktisk vært billigere så hadde vinbutikker blitt bygget i samme stil som vinmonopolet.

Godt poeng. Var vel nylig noe snakk om å øke åpningstidene på polet, men det ville selvsagt ikke Vinmonopolet selv og argumentet var at da ville varene bli dyrere. Åpningstidene til Vinmonopolet er jo faktisk helt absurde i dag og det finnes vel ingen andre servicebedrifter som har noe i nærheten en gang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lønnskostandene er jo ikke et argument som går i favør av at vinmonopolet er ineffektivt, tvert imot. De større lønnkostnadene i norge gjøre at en gitt prisforskjell i mindre grad forklares av ineffektivitet, og i større grad av lønnsforskjeller.

 

Forøvrig så kan det nevnes at vinmonopolets ansatte får endel opptrening i vin, at deres kompetanse er høyere enn du får i en vanlig butikk som sleger vin i snitt er ganske tydelig alle steder jeg har vært ihvertfall. Nå er det ikke sikkert det er så relevant for deg dog.

 

AtW

Selvfølgelig ikke, men det har jeg tatt med i beregningen. Det er dyrere lønnskostnader i Norge, men vinmonopolet er bare oppe 1/3 av tiden. Det hadde vært langt dyrere om de måtte holde oppe 24/7. Hadde det faktisk vært billigere så hadde vinbutikker blitt bygget i samme stil som vinmonopolet.

 

Hvor mange dedikerte alkoholbutikker i NZ er oppe døgnet rundt? Jeg skjønner ikke helt det siste argumentet ditt, kan du forklare det med litt andre ord? Mener du at vinmonoploet ikke drifter på billigst mulig måte, fordi kommersielle aktører ikke gjør det likt, eller misforstår jeg deg?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvor mange dedikerte alkoholbutikker i NZ er oppe døgnet rundt? Jeg skjønner ikke helt det siste argumentet ditt, kan du forklare det med litt andre ord? Mener du at vinmonoploet ikke drifter på billigst mulig måte, fordi kommersielle aktører ikke gjør det likt, eller misforstår jeg deg?

 

AtW

Kjøpesenteret som er nærmest er åpent døgnet rundt, og en del småbutikker i sentrum er åpent døgnet rundt de også. Men det finnes ingen alkoholbutikker som stenger senest klokken 6 og klokken 3 på lørdager og er ikke en gang oppe på søndag. Det er mange som kjøper alkohol pa søndag, så det vil være dumt å stenge da. Vinmonopolet er oppe totalt 47 timer, altså 28% av alle timene i en uke. Selv de som stenger tidlig her, er ihvertfall oppe 12 timer per dag, altså 84 timer i uken og 50% av timene i en uke.

 

Må forresten nevne at den høyrevridde regjeringen planlegger å lage noen forandringer som gjør lovene noe strengere. Kiwier er generelt imot reguleringer av privatlivet, men det er mange som ikke drikker, og de er imot kriminalitet også.

 

BTW: Ja, det er hva jeg mener. Hvis vinmonopolet var den beste maten å selge på, og de selger billigere varer enn alle andre butikker. Så burde det ha eksistert langt flere slike butikker i Auckland.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det er mange antagelser i argumentene dine. For det første argumenterer du ut fra at det er bedre å kjøpe de billigste varene billigere. Jeg synes heller det er bedre at jeg får kjøpt en flaske kvalitetsvin billigere i Norge enn jeg får gjort andre steder. Samtidig, så får du ta med forskjeller i lønnsnivå i beregningen din, ellers er den strengt tatt ubrukelig.

Jeg er ingen snobb, og det er heller ikke de fleste jeg kjenner. Da trenger man ikke kvalitetsvin. Og jeg får håpe at dere i kultursnobben ikke tvinger oss til å følge deres preferanser. De fleste velger vin tilfeldig, eller etter erfaring. Og de fleste mener det er for mye snobberi iforholdtil vin. http://www.side2.no/ipad/?articleId=3129485

 

Lønnsforskjeller blir feil, fordi lønnsnivået er lavere enn kostnadsnvået. Altså levestandaren er noe lavere. Sånn ca er slike varer 60% dyrere siden en 1.5 liter cola koster 16 kroner i Norge, mens det koster 10 kroner her. I tilegg må det tas med i beregning at de er oppe 24/7, mens vinmonopolet er ikke oppe mer enn 1/3 av døgnet. Altså, det er dyrere pris på vinmonopolet.

 

Hvis du skal sammenligne priser, så får du nesten dokumentere priser på varer der du bor, slik at det kan verifiseres. Jeg har ikke tillit til dine sammenligninger.

http://www.blackmarket.co.nz/c/37/New-Releases/lowest-price/

Tror du jeg lyver bare for å få poenget mitt igjennom?

 

Du hevder at det er en fordel at man sentraliserer alkoholutsalg fremfor å sørge for at alkoholutsalgene er praktiske å nå frem til. Jeg er uenig. Jeg synes det å ha et godt utvalg av alkohol tilgjengelig for folk flest er verdt den eventuelle prisøkningen.

Stråmann. Det er faktisk bedre her, fordi ønsker du god tilgjengelighet går du til småbutikkene som forsatt selger mye vin, øl og brennevin. De finnes overalt og nærmeste herifra er 100 meter unna. Ønsker du godt utvalg så kan du bruke bilen. Jeg ser ikke hvorfor halvstore butikker ganske langt fra hverarande som ikke selger øl eller matvarer er å foretrekke foran systemet vi har her.

 

 

 

Ølen på vinmonopolet er stort sett dyrere enn i butikk fordi ølen de selger stort sett holder en høyere kvalitet og alkoholprosent enn den som selges i butikk. Dette vil si at den har høyere produksjonskostnad, og dermed også høyere utsalgspris.

 

At man kan handle alkohol uten å forlate kjøpesenteret er ærlig talt ikke en nyhet i Norge heller. Vinmonopolet er tilstede på svært mange kjøpesentre i Norge.

 

De ansatte på norske vinmonopoler er ikke tilfeldige ansatte, de er spesialiserte på sitt arbeidsfelt. Man kan finne varierende kunnskaper blant dem også, men generellt sett, så er ekspertisen høyere enn man vil finne i en butikk som bare har alkohol som en del av et større varesortiment.

Men hvorfor er det ikke vanlig øl på vinmonopolet. Det at man må holde seg til kvalitetsprodukter eller hovedsakelig produkter som ikke selges i andre butikker er et tegn på at prisen er høyere. Norge eksporterer mye lukusvarer. Det er fordi Norge er et dyrt land og kan ikke konkurere på pris.

 

Og? Det er flere steder hvor det ikke er tilfelle, og jeg foretrekker å slippe å stå i to køer. I tilegg kan jeg velge hvilken butikk jeg skal gå til, og må ikke velge den som er i nærheten av vinmonopolet.

 

Det er tilfeldige ansatte. De som jobber der får bare vite hvilken vin de skal reklamere for. Her er en stilling som søkes. Det er ingen krav om kunnskap om vin. Det eneste som står et at man skal være serviceinnstilt, ha erfaring fra butikkarbeid og videregående, og man bør helst være kvinne og innvandrer.

 

http://www.jobbnorge.no/job.aspx?jobid=73945

 

Det betyr selvfølgelig ikke at kunnskapen er høyere i vinmonopolet, men ærlig talt. Det er da langt bedre å skjekke på forhånd hvilken vin du ønsker om du trenger kvalitetsvin. Du kan til og med bestille på nett.

 

Interessant hvordan det første du gjør er å kalle meg en "kultursnobb", og samtidig spiller uforstående til at jeg ikke har tillit til dine argumenter. Nei, jeg har ikke tillit til dine påstander, og jeg går ut fra at du er høyst selektiv på hva og hvordan du presenterer din versjon av hva som er fakta.

 

Er det snobberi å være bevisst på kvalitet? Hva er det i så fall da å ikke bry seg om kvaliteten på hva man kjøper?

 

Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til når du tar for deg dette med det generelle prisnivået i NZ versus Norge. Det du la fram var uoversiktlig og forvirrende. Jeg er uansett rimelig sikker på at man ikke finner fram til en nøktern og objektiv måte ved å sammenligne prisen på en flaske cola her og der. Jeg tviler også sterkt på at man hadde fått vodka ned på samme prisnivå som i NZ bare ved å sette den til salgs i vanlig butikk!

 

Når det gjelder linken du postet som dokumentasjon, så finner jeg ikke vodka i deres sortiment, som du brukte som priseksempel? De virker som de kun selger vin. Jeg var ute etter fakta som kunne bekrefte det du hevdet.

 

Når det gjelder dette med øl på polet, så skjønner jeg ikke helt hvorfor du terper på det. Det at man ikke selger øl på polet er ikke nødvendigvis et tegn på at det generelle prisnivået er høyere på polet, slik du hevder. Det er snarere et tegn på at man ønsker å holde det generelle prisnivået på polet så lavt som mulig. Øl er en vare som har et relativt stort volum og dermed tar mye lagerplass i forhold til de andre varene som selges på polet, det ville økt dermed økt polets kostnader å selge noe som allerede er tilgjengelig andre steder. Dermed blir det ikke forretningsmessig logisk å selge mye av varer på polet som allerede selges i vanlig butikk. Det er sunn fornuft.

 

Du hevder at polets ansatte ikke har ekspertise fordi det ikke settes som krav i jobbanonsene deres. Det blir jo bare spekulativt å bruke som argument. Selvfølgelig får vinmonopolets ansatte intern opplæring. Avfeielsen din er lite reflektert. Dette blir et typisk eksempel på selektiv og opportunistisk manipulering av virkeligheten til ens egen fordel.

 

Vinmonopolets kompetansestige:

 

Trinn 1 - Introduksjonskurs: Interaktivt nettbasert kurs i to deler; en om virksomheten, og en med grunnleggende innføring i temaene øl, svakvin, sterkvin og brennevin.

Trinn 2- Introduksjonssamling: Fire dagers samling med videre innføring i produktgruppene, og smaking med og uten mat.

Trinn 3 - Varefaglig kurs: Brevkurs i 13 deler som skal gi dypere i innsikt i alle våre produktgrupper.

Trinn 4 - Varefaglig samling: Fire dagers samling hvor teorien testes i praksis. Fokus på å gjenkjenne kvalitet i produkter og å bli trygg på sine egne vurderinger. Forelesninger, gruppearbeid og smakinger med og uten mat.

-------

Trinn 5 – Selvstudium: Kombinasjon av brevkurs, prøvinger og studiereise med avsluttende eksamen. Man kan velge mellom flere ulike tema, blant annet Burgund, Italia, mat og vin som holdes i samarbeid med Kulinarisk Akademi, eller WSET Advanced Certificate in Wines and Spirit. 425 nåværende ansatte har fullført ett eller flere selvstudie®.

Trinn 6 - WSET Diploma: Wine & Spirit Education Trust (WSET) er en av verdens ledende organisasjoner innen vin- og brennevinsutdanning, og deres nest høyeste utdanneingsnivå er WSET Diploma. Administrerende direktør og leder for varefaglig enhet er blant 14 nåværende ansatte i Vinmonopolet som har bestått Diploma-eksamen.

 

http://www.vinmonopolet.no/artikkel?id=cms&key=224801

 

Bestille fra vinmonopolet på nett kan man selvfølgelig også gjøre. Det er også fullt mulig å bestille privat fra utlandet om man skulle ønske det.

 

http://www.klikk.no/mat/article477605.ece

Lenke til kommentar

Hvor mange dedikerte alkoholbutikker i NZ er oppe døgnet rundt? Jeg skjønner ikke helt det siste argumentet ditt, kan du forklare det med litt andre ord? Mener du at vinmonoploet ikke drifter på billigst mulig måte, fordi kommersielle aktører ikke gjør det likt, eller misforstår jeg deg?

 

AtW

Kjøpesenteret som er nærmest er åpent døgnet rundt, og en del småbutikker i sentrum er åpent døgnet rundt de også. Men det finnes ingen alkoholbutikker som stenger senest klokken 6 og klokken 3 på lørdager og er ikke en gang oppe på søndag. Det er mange som kjøper alkohol pa søndag, så det vil være dumt å stenge da. Vinmonopolet er oppe totalt 47 timer, altså 28% av alle timene i en uke. Selv de som stenger tidlig her, er ihvertfall oppe 12 timer per dag, altså 84 timer i uken og 50% av timene i en uke.

 

Må forresten nevne at den høyrevridde regjeringen planlegger å lage noen forandringer som gjør lovene noe strengere. Kiwier er generelt imot reguleringer av privatlivet, men det er mange som ikke drikker, og de er imot kriminalitet også.

 

BTW: Ja, det er hva jeg mener. Hvis vinmonopolet var den beste maten å selge på, og de selger billigere varer enn alle andre butikker. Så burde det ha eksistert langt flere slike butikker i Auckland.

 

Kjøpesentre ja, men da er det litt vanskligere å sammenlikne direkte med vinmonopolet mtp utgifter til ansatte osv. Man må nesten anta at kjøpesentre ikke taper på å ha oppe lengre (da hadde de neppe gjort det), og at de økte personllkostnadene med lengre åpningstider blir veid opp av høyere salg av (daglig)varer, derfor er det slett ikke sikkert at det er rettferdig å holde kortere åpningstider imot polets effektivitet.

 

Ellers er jeg nok enig i at vinmonopolet, rent driftsmessig, ikke er den billigste måten å selge ting på, feks koster det jo tid og penger å trene opp ansattes kompetanse. Men i vinmonopolets fordel, så teller det at de ikke henter ut noe nevneverdig overskudd, og det muliggjør lavere priser ut, også med en stil som er mindre siktet inn på lavest mulig utgifter i forbindelse med å selge produktet. Misforstå meg rett, jeg mener mitt om vinmonopolet, men min erfaring er at de har en servicekvalitet som få kan matche.

 

AtW

Lenke til kommentar

Må man? Jeg må innrømme jeg ikke kjenner det norske avgiftsystemet godt nok, så jeg vet ikke om det legges til moms før eller etter alkoholavgifter? Uansett er det ihvertfall vesentlig mer treffende enn å bare sammenlikne prisene direkte om man ønsker å bedømme effektiviteten.

Momsen legges på på utsalsgprisen, altså betaler du moms også av alkoholavgiften. Samme som alle andre avgofter (bensin, toll, osv.) så du har helt rett. Prisen på en flaske vodka som koster 420kr på Vinmonopolet koster altsa 336kr uten moms. Så må alkoholavgift osv trekkes fra.

Lenke til kommentar

Må man? Jeg må innrømme jeg ikke kjenner det norske avgiftsystemet godt nok, så jeg vet ikke om det legges til moms før eller etter alkoholavgifter? Uansett er det ihvertfall vesentlig mer treffende enn å bare sammenlikne prisene direkte om man ønsker å bedømme effektiviteten.

Momsen legges på på utsalsgprisen, altså betaler du moms også av alkoholavgiften. Samme som alle andre avgofter (bensin, toll, osv.) så du har helt rett. Prisen på en flaske vodka som koster 420kr på Vinmonopolet koster altsa 336kr uten moms. Så må alkoholavgift osv trekkes fra.

Beklager, men om det er riktig sa blir prisen sa latterlig lav av at den ma vare subsidiert og prisene vil gi oss ingen mening. Sa den egentlige prisen for Vodka i Norge er 86 kroner? Det betyr at den ma koste 550 kroner i 2000. Hva var prisen den gangen?

 

Og her fant jeg en pris for 395 kroner for en liter. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1185761 Altsa 54 kroner. Hvordan skal de ikke tape penger pa det? Det er andre typer brennevin som ligger litt over 300 kroner med samme styrke, som egentlig betyr at de gir bort penger.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Må man? Jeg må innrømme jeg ikke kjenner det norske avgiftsystemet godt nok, så jeg vet ikke om det legges til moms før eller etter alkoholavgifter? Uansett er det ihvertfall vesentlig mer treffende enn å bare sammenlikne prisene direkte om man ønsker å bedømme effektiviteten.

Momsen legges på på utsalsgprisen, altså betaler du moms også av alkoholavgiften. Samme som alle andre avgofter (bensin, toll, osv.) så du har helt rett. Prisen på en flaske vodka som koster 420kr på Vinmonopolet koster altsa 336kr uten moms. Så må alkoholavgift osv trekkes fra.

Beklager, men om det er riktig sa blir prisen sa latterlig lav av at den ma vare subsidiert og prisene vil gi oss ingen mening. Sa den egentlige prisen for Vodka i Norge er 86 kroner? Det betyr at den ma koste 550 kroner i 2000. Hva var prisen den gangen?

 

Og her fant jeg en pris for 395 kroner for en liter. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1185761 Altsa 54 kroner. Hvordan skal de ikke tape penger pa det? Det er andre typer brennevin som ligger litt over 300 kroner med samme styrke, som egentlig betyr at de gir bort penger.

 

336 minus 250 kroner i alkoholavgift er som du er inne på 86 kroner. (om det stemmer at moms legges på avgiftene). Hvorfor må den koste 550 kroner i år 2000, kan du forklare litt nærmere?

 

Jeg så ihvertfall et regnestykke på vinmonopoltes avanse på brennevin en gang, og den er ikke så stor. Hva slags brennevin koster 300 kroner for en liter med 40%?

 

EDIT: Denne artikkelen operer med en snittavanse på 7.80 kroner per liter hos vinmonopolet, det er dog for alle typer drikke: http://www.dn.no/vinguiden/article1843876.ece

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

336 minus 250 kroner i alkoholavgift er som du er inne på 86 kroner. (om det stemmer at moms legges på avgiftene). Hvorfor må den koste 550 kroner i år 2000, kan du forklare litt nærmere?

 

Jeg så ihvertfall et regnestykke på vinmonopoltes avanse på brennevin en gang, og den er ikke så stor. Hva slags brennevin koster 300 kroner for en liter med 40%?

 

EDIT: Denne artikkelen operer med en snittavanse på 7.80 kroner per liter hos vinmonopolet, det er dog for alle typer drikke: http://www.dn.no/vinguiden/article1843876.ece

 

AtW

Fordi alkoholavgiften var høyere i 2000. Derfor må den koste 550 kroner i år 2000 om de skal tjene 80 kroner per liter. Om de ga bort brennevinen gratis måtte de forsatt betale 450 kroner. Jeg var ganske ung da, men husker noen av dere prisene på den tiden.

 

Det er noen typer brennevin som er helt elendig og derfor billig. I dag kan du få 37.5% brennevin for 350 kroner. Jeg tviler sterkt på at man kan få en liter brennevin for 50 kroner uten avgifter i Norge . For det andre gir det lite mening at det er så store prisforskjeller mellom brennevinene. Nesten alle liqører koster rundt 180 kroner. Altså nesten 4 ganger så dyrt som brennevin. Ved å sjekke freak.no så er det mange som nevner priser som er lavere enn dagens priser. Se her f.eks. http://freak.no/forum/showthread.php?t=80922

 

Det var sagt at det fantes billig elendig brennevin for 310 kroner (2007) for 37.5%. En slik brennevin vil koste 18 kroner stykket. Det gir absolutt ingen mening. Om det ikke er MVA på avgtiftene, så koster de 64 (2007) og 95 kroner for dagens billig brennevin. Noe som gir mening. 18 (2007) og 45 kroner i dag gir ingen mening.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

BTW: Alkoholavgiftene har gått opp, så jeg må rekalkulere. Den ligger på 6.61 i dag. Det betyr 248 kroner for 37.5%. Dette betyr at dagens alkohol vil koste 33 kroner om MVA trekkes først. Hva virker mest sannsynlig for pris uten avgifter for en liter billig sprit.

18 (2007) 33 (2011)

64 (2007) 82 (2011)

Lenke til kommentar

336 minus 250 kroner i alkoholavgift er som du er inne på 86 kroner. (om det stemmer at moms legges på avgiftene). Hvorfor må den koste 550 kroner i år 2000, kan du forklare litt nærmere?

 

Jeg så ihvertfall et regnestykke på vinmonopoltes avanse på brennevin en gang, og den er ikke så stor. Hva slags brennevin koster 300 kroner for en liter med 40%?

 

EDIT: Denne artikkelen operer med en snittavanse på 7.80 kroner per liter hos vinmonopolet, det er dog for alle typer drikke: http://www.dn.no/vinguiden/article1843876.ece

 

AtW

Fordi alkoholavgiften var høyere i 2000. Derfor må den koste 550 kroner i år 2000 om de skal tjene 80 kroner per liter. Om de ga bort brennevinen gratis måtte de forsatt betale 450 kroner. Jeg var ganske ung da, men husker noen av dere prisene på den tiden.

 

Det er noen typer brennevin som er helt elendig og derfor billig. I dag kan du få 37.5% brennevin for 350 kroner. Jeg tviler sterkt på at man kan få en liter brennevin for 50 kroner uten avgifter i Norge . For det andre gir det lite mening at det er så store prisforskjeller mellom brennevinene. Nesten alle liqører koster rundt 180 kroner. Altså nesten 4 ganger så dyrt som brennevin. Ved å sjekke freak.no så er det mange som nevner priser som er lavere enn dagens priser. Se her f.eks. http://freak.no/forum/showthread.php?t=80922

 

Det var sagt at det fantes billig elendig brennevin for 310 kroner (2007) for 37.5%. En slik brennevin vil koste 18 kroner stykket. Det gir absolutt ingen mening. Om det ikke er MVA på avgtiftene, så koster de 64 (2007) og 95 kroner for dagens billig brennevin. Noe som gir mening. 18 (2007) og 45 kroner i dag gir ingen mening.

 

Såvidt jeg kunne finne, så var avgiften da 280 kr for en liter 40%, kontra 250 i dag? Jeg er faktisk ikke sikker på hva det koster å produsere "elendig brennevin", jeg vil tro det ikke er så dyrt, er det feks vesentlig dyrere enn brus? (i ren produksjon)? Utsalgsprisen til importør trenger jo selvfølgelig ikke å være så lav feks.

 

Nesten all brennevin er i 0,7-flasker i norge, sikker på at det ikke er 0,7-priser du husker?

 

AtW

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kunne finne, så var avgiften da 280 kr for en liter 40%, kontra 250 i dag? Jeg er faktisk ikke sikker på hva det koster å produsere "elendig brennevin", jeg vil tro det ikke er så dyrt, er det feks vesentlig dyrere enn brus? (i ren produksjon)? Utsalgsprisen til importør trenger jo selvfølgelig ikke å være så lav feks.

 

Nesten all brennevin er i 0,7-flasker i norge, sikker på at det ikke er 0,7-priser du husker?

 

AtW

Nei, i dag er avgiften 264 kroner for 40% og 247 kroner for 37.5%. I 2000, så var den 360 kroner for 40%.

http://www.toll.no/upload/aarsrundskriv/2011Alkohol%20pdf.pdf

 

fig4-1.gif

 

Det er dyrere enn brus, fordi brus er bare en blanding mellom vann og smatstoffer. Brennevin lages først av gjæring og dereter distelering, altså du må lage mer enn 1 liter for å få en liter brennevin. Her er instruksjon for hvordan man skal lage Vodka http://www.wikihow.com/Make-Vodka, det er langt enklere å lage Cola. For det andre er det andre kostnader, som transport fra østeuropa, ansatte på vinmonopolet som skal være noe utdannet i dette området, leie, etc. Det er ikke sjangs for at man får prisen ned i 33 kroner.

 

Og det var ikke jeg som kom med de prisene. Det var folk på freak.no som kom med prisene og de var klare på om de mente en liter eller 0.7 liter. Når de snakket om 0.7 liter så sa de noe over 200 kroner. Trykk på lenken og les den selv.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Såvidt jeg kunne finne, så var avgiften da 280 kr for en liter 40%, kontra 250 i dag? Jeg er faktisk ikke sikker på hva det koster å produsere "elendig brennevin", jeg vil tro det ikke er så dyrt, er det feks vesentlig dyrere enn brus? (i ren produksjon)? Utsalgsprisen til importør trenger jo selvfølgelig ikke å være så lav feks.

 

Nesten all brennevin er i 0,7-flasker i norge, sikker på at det ikke er 0,7-priser du husker?

 

AtW

Nei, i dag er avgiften 264 kroner for 40% og 247 kroner for 37.5%. I 2000, så var den 360 kroner for 40%.

http://www.toll.no/upload/aarsrundskriv/2011Alkohol%20pdf.pdf

 

fig4-1.gif

 

Det er dyrere enn brus, fordi brus er bare en blanding mellom vann og smatstoffer. Brennevin lages først av gjæring og dereter distelering, altså du må lage mer enn 1 liter for å få en liter brennevin. Her er instruksjon for hvordan man skal lage Vodka http://www.wikihow.com/Make-Vodka, det er langt enklere å lage Cola. For det andre er det andre kostnader, som transport fra østeuropa, ansatte på vinmonopolet som skal være noe utdannet i dette området, leie, etc. Det er ikke sjangs for at man får prisen ned i 33 kroner.

 

Og det var ikke jeg som kom med de prisene. Det var folk på freak.no som kom med prisene og de var klare på om de mente en liter eller 0.7 liter. Når de snakket om 0.7 liter så sa de noe over 200 kroner. Trykk på lenken og les den selv.

 

Jeg fant ingen henvisning til avgiftene i 2000 i PDFen din, hvor står de?

 

Transport tror jeg ikke er noe stort problem, det er ofte ganske billig, og er et "problem" med andre drikke og matvarer også. Jeg har ihvertfall hørt at polets avanse på spritflasker er omkring 15 kroner på en flaske. http://www.nettavisen.no/nyheter/article2790955.ece Denne artikkelen indikerer at man får/fikk en helflaske kjip vokda i russland for 16 kroner. Jeg synes ikke det høres vilt usannsynlig ut at en grossist på vinmonopolets massive størrelse skal kunne få helt adekvat sprit til omtrent samme pris. At absolutt minimum for pris er nok 3-4 kroner literen for 40%, for det er det bioetanol koster. Og det er vel den billigste spriten man klarer å produsere.

 

Men jeg vet ikke så mye om spritproduksjon, og avanse hos de større merkene osv. Så det er ikke sikkert det er rett. Men jeg kan ikke se at dataene sier at man umiddelbart kan forkaste det heller. Ihvertfall ikke foreløpig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk positivt innstilt til Vm som bedrift generelt sett. Har hatt veldig dårlige opplevelser med tanke på kundeservice men har faktisk også hatt noen av de aller beste kundeservice opplevelsene generelt sett i Norge noensinne, på VM. 80% av gangene jeg er innom Vm så er det en standard norsk møkkabedrift med null fokus og interesse på kundene, men på de resterende 20% blir jeg fullstendig solgt.

Ingenting er bedre enn å tilfeldigvis å treffe på ei jente(eller mann som god nummer to) som faktisk har en genuin interesse for drikkevarene de pusher. Jeg vet alltid hva jeg skal ha før jeg går til polet, men å møte en likesinnet blant hyllene er uansett fantastisk. Og når du i tillegg møter noen i kassa som faktisk slår av en prat på grunnlag av trøya du har på deg, da er man som nevnt tidligere, solgt.

Det eneste jeg har å utsette på Vm er de forkastelige åpningstidene. De burde som absolutt minimumskrav forholde seg til butikktidene.

 

Så for å følge Camlon's argumenter så kjøper jeg gjerne "åpningstidargumentet" men utover det så må man uansett klandre de avskyelige avgiftene før man klandrer bedriftene.

Lenke til kommentar

Jeg fant ingen henvisning til avgiftene i 2000 i PDFen din, hvor står de?

 

Transport tror jeg ikke er noe stort problem, det er ofte ganske billig, og er et "problem" med andre drikke og matvarer også. Jeg har ihvertfall hørt at polets avanse på spritflasker er omkring 15 kroner på en flaske. http://www.nettavisen.no/nyheter/article2790955.ece Denne artikkelen indikerer at man får/fikk en helflaske kjip vokda i russland for 16 kroner. Jeg synes ikke det høres vilt usannsynlig ut at en grossist på vinmonopolets massive størrelse skal kunne få helt adekvat sprit til omtrent samme pris. At absolutt minimum for pris er nok 3-4 kroner literen for 40%, for det er det bioetanol koster. Og det er vel den billigste spriten man klarer å produsere.

 

Men jeg vet ikke så mye om spritproduksjon, og avanse hos de større merkene osv. Så det er ikke sikkert det er rett. Men jeg kan ikke se at dataene sier at man umiddelbart kan forkaste det heller. Ihvertfall ikke foreløpig.

 

AtW

Jo, det er fullstendig usannsynlig. Du får kanskje solgt de for 16 kroner i Russland, men dette er ikke Russland. Russland er et land hvor lønningene er utrolig lave. Det vil være billigere å lage alkohol, transportere det noen mil og selge det i en butikk med ansatte som tjener nesten ingenting.

 

Enn å sende det til Norge, som er lange distanser. Dereter plassere den i en butikk som har langt flere ansatte enn en vanlig butikk, som har langt bedre lønn enn ansatte i en vanlig butikk, varene står på hyllen i en lengre tid og det er masse forskjellige varer i små kvantum. Imotsetning til cola-flasker som blir kjøpt i store kvantum og er borte etter en uke.

 

Det er ikke sjangs for at de får prisen ned i 18 kroner. Hvis dette er tilfellet hvorfor passer det ikke sammen med andre priser i Norge? Kanskje den skatten inkluderer MVA? Hva vet jeg? Det gir heller ingen mening at det er så store prisdifferanser. Hadde det vært riktig så burde liqør være langt dyrere her, fordi de koster jo 180 kroner etter skatter i Norge . Altså, de burde alle sammen koste rundt 75 NZD etter skatter. I virkeligheten koster ingen av dem noe i nærheten (20 - 40) og de koster noe mindre enn Vodka som i Norge. Tror nok vinmonopolet har noen skatteavtaler, og det blir rett og slett umulig for folk som oss å vite hva de produktene egentlig koster vinmonopolet.

 

Her er lenken til bildet. Nå svar meg, kostet det 510 kroner for absolutt vodka i 2000?

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/regpubl/prop/2010-2011/prop-1-ls-20102011/4/3.html?id=618436

 

 

Edit: Fant noen tall for 2000. Ikke bare det, men de inkluderte priser uten skatter også. =) Prisene i 2000 var ikke 500 kroner for absolutt vodka, og prisen for billig vodka uten skatter er ikke 18 kroner. http://www.dinside.no/18294/beste-kjop-ovrig-sprit Skal du forsatt nekte, eller innse at 18 kroner vodka er helt urealistisk. Prisene uten skatt er selvføgelig langt dyrere i dag. Faktisk ser det ut som MVA er inkludert i avgiftene på alkohol. Dermed, så blir de norske prisene dyrere enn beregnet.

 

Altså, prisene i Norge for absolutt vodka uten skatter er 156 kroner. Det er dyrere enn tiderligere bergenet og er langt høyere enn New Zealand.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

[...]Prisene i 2000 var ikke 500 kroner for absolutt vodka, og prisen for billig vodka uten skatter er ikke 18 kroner. [...]

Særlig langt unna 18 kroner tror jeg ikke det var i 2000. Teknisk etanol, levert fra nettop Vinmonoolet, kostet 37,- per liter levert i 200-liters fat i 2000 (eller kanskje det var 2001). Bland det ut til 40% så blir det omtrent 15 kr/L, legg på en krone eller to i ekstra kvalitetskontroll (sikkert strengere krav til varer som skal drikkes) og en krone eller to for billigste type flaske, så er vi omtrent på 18,- per 0.7L flaske.

Lenke til kommentar

[...]Prisene i 2000 var ikke 500 kroner for absolutt vodka, og prisen for billig vodka uten skatter er ikke 18 kroner. [...]

Særlig langt unna 18 kroner tror jeg ikke det var i 2000. Teknisk etanol, levert fra nettop Vinmonoolet, kostet 37,- per liter levert i 200-liters fat i 2000 (eller kanskje det var 2001). Bland det ut til 40% så blir det omtrent 15 kr/L, legg på en krone eller to i ekstra kvalitetskontroll (sikkert strengere krav til varer som skal drikkes) og en krone eller to for billigste type flaske, så er vi omtrent på 18,- per 0.7L flaske.

Prisene er gitt i lenken så det er lite å diskutere. Prisen uten skatt for en liter vodka i 2000 er 119 kroner uten skatt og 415 kroner på vinmonopolet. Hvis NGZ har rett så koster absolutt vodka 12 kroner per liter uten skatt.

 

For det andre er det en liter det er snakk om, vodka lages ikke på den måten og det er kostnader for bygg, ansatte og leie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...