Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

- Det er vanskelig å være etnisk norsk her

"Patrick Åserud har fått nok av press om salamifrie matpakker, blondinehets og elendige språkmiljøer."

Grorudalen sliter med en overvekt av innvandrere, på lik linje med Rosengård i Sverige. Etnisk norske personer blir mobbet, sjikanert og banket opp.

Hva skjer, liksom? Skal vi korsfeste denne Patrick som rasist? Skal vi hylle han som en helt som ståt frem?

Kommentarfeltet til Aftenpostens artikkel er også full av folk med egne erfaringer:

Åserud var vår barnehageansatt da vi bodde i Groruddalen og maken til flott person og engasjement han viste før vi også flyttet for fire år siden. Jeg synes det er fint at han går til media med dette, for det er flere av oss som ville så inderlig gjerne bo der og som var optimistiske da vi flyttet dit og som opplevde sjikane, trusler, rasisme osv ikke av og til men ukentlig! "Vi leker ikke med nordmenn", diverse kjønnsord ropt etter meg mens jeg gikk trilletur med veslejenta, fysisk angrep på den andre jenta fordi hun ni år gammel tok bilde med mobil av ei muslimsk jente og da visstnok hadde vanæret henne for ansiktet hennes skulle ikke avbildes. dere er skitne, urene, grisespisere var også ord jeg hørte. Ei søt lita jente hvisket til meg at hun kunne ikke spise hos oss da jeg tilbød kake for faren hadde sagt at det var gris i all maten vår, Jeg prøvde å besøke innvandrerkvinner for å få venner, fikk beskjed om at de kunne ikke ha norske inne hvis ikke mannen tillot det eller var hjemme, jeg kjøpte urdu norsk ordbok og forsøkte lære meg litt for å kommunisere, men uten lov til å snakke uten at en mann var tilstede...ja da er det ikke enkelt. Det var kvinner der som ikke visste hvor gamle de var og som fødte barn etter barn og aldri var ute av huset uten anstand. Jeg sa de hadde rett til å bruke prevensjon å gå på norsk kurs..dumt sagt, fikk problemer pga det. det er kvinner der som har bodd i Norge siden syttitallet og ennå ikke kan språket og som følges til lege og det er det de opplever av Norge. Det var tenåringer der som ble giftet bort som sa til meg at de ville ikke men måtte for ellers fikk de problemer med familien. Det var unger jeg ble utrolig glad i og som jeg så ble slått eller fortalte at de fikk bank hjemme. Jeg forsøkte så godt jeg kunne å være en venn eller å si fra når jeg forstod at ting var galt og det endte med at jeg tilslutt var så sliten av å bo der at jeg flyttet. Så Åserud, takk for fin tid i barnehagen din, du har min støtte i denne viktige debatten. Kvinnene er svaret. Kvinnene må opp og frem, lære språket, lære om prevensjon, lære rettighetene sine og pliktene sine som borger i landet her, først da vil de tøyle de mennene som har full kontroll både i slekta og i deres miljø. For det var mennene som laget de fleste problemene der. De har for mye makt og kontroll i religionens navn dessverre.

Når er nok nok?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tittet på en undersøkelse som spør om folk føler det er trygt å gå ute om natten. Jeg tror dette slår hull på myten om at Sverige er et så trygt sted å bo i og USA er så ekstremt utrygt. Spesielt med tanke på at svensker har en tendens til a tro at ting er bedre enn de er, mens amerikanere er motsatt og kan lett bli skremt sv amåting. Til og med Israel slår Sverige og Danmark gjør det langt bedre.

Dette er listen over rike land (mangler noen land som Norge)

Singapore 98% -- 2%

Qatar 87% -- 11%

Hong Kong 85% -- 11%

Denmark 83% -- 16%

Switzerland 76% -- 21%

Canada 76% -- 23%

United States 75% -- 23%

Austria 75% -- 20%

Japan 73% -- 27%

Germany 72% -- 25%

Israel 70% -- 27%

Sweden 69% -- 27%

United Kingdom 64% -- 33%

Ireland 62% -- 35%

Italy 61% -- 31%

Greece 60% -- 39%

South Korea 60% -- 37%

France 59% -- 31%

Spain 58% -- 38%

http://www.gallup.com/poll/128210/Gallup-Global-Reports.aspx

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

I hvor stor grad representerer dette reell utrygghet? Er feks Sør-korea ett mer utrygt land å henge rundt på gata i enn storbritannia? Det ville overraske meg. Er det ikke mer sannsynlig at dette heller representerer en oppfattet utvikling i større grad? Ihvertfall blant landene som er mindre ekstreme og der sannsynligheten for at noe skjer er relativt liten? Om man har vokst opp med en trygg følelse og det i det siste virker som det har blitt mer utrygt, så vil man få et lavt tall?

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar

I hvor stor grad representerer dette reell utrygghet? Er feks Sør-korea ett mer utrygt land å henge rundt på gata i enn storbritannia? Det ville overraske meg. Er det ikke mer sannsynlig at dette heller representerer en oppfattet utvikling i større grad? Ihvertfall blant landene som er mindre ekstreme og der sannsynligheten for at noe skjer er relativt liten? Om man har vokst opp med en trygg følelse og det i det siste virker som det har blitt mer utrygt, så vil man få et lavt tall?

AtW

For det første er det ikke så sikkert at Sør-Korea er så trygt. Mordraten deres er høyere enn Kinas mordrate og er dobbelt så høy som Japans mordrate og ligger på 2.2 per 100K. Singapore har 0.38 i mordrate. Jeg vet at mordrater ikke kan sammenlignes, men Korea har ikke andre våpenlover enn nabolandene sine. Jeg fant ut at voldtektsraten deres ganske høy sammenlignet med andre naboland (omtrent det samme som Norge og selvfølgelig langt lavere enn Sverige). Det er 20 per 100K som rapporterer voldtekt. I Singapore er det 2.4 per 100K som rapporterer voldtekt. For det andre kjenner jeg litt til asiatere og de er overbeskytende og hvis de får høre om høy voldtektsrate så blir de sikkert beskymret om å gå ute om natten.

Men spørsmålet er heller. Er svensker mer overbeskytende enn Amerikanere? Der jeg bodde ble jeg fortalt at jeg ikke skulle gå lengre inn enn 60th street. At jeg skulle alltid ha noen med meg om natten og alltid fortelle dem hvor jeg var. Allikavel, havner svensker under Amerikanere. Når du legger til at den svenske voldteksraten og den generelle kriminalitetsraten er langt høyere så er det ingen tvil.

Det irriterer meg at svensker later som om kriminaliteten deres er lav og lurer resten av verden. Det som burde ha vært diskusjonen i Sverige, er hvordan de får den høye kriminaliteten sin ned til amerikansk nivå.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

AtW

For det første er det ikke så sikkert at Sør-Korea er så trygt. Mordraten deres er høyere enn Kinas mordrate og er dobbelt så høy som Japans mordrate og ligger på 2.2 per 100K. Singapore har 0.38 i mordrate. Jeg vet at mordrater ikke kan sammenlignes, men Korea har ikke andre våpenlover enn nabolandene sine. Jeg fant ut at voldtektsraten deres ganske høy sammenlignet med andre naboland (omtrent det samme som Norge og selvfølgelig langt lavere enn Sverige). Det er 20 per 100K som rapporterer voldtekt. I Singapore er det 2.4 per 100K som rapporterer voldtekt. For det andre kjenner jeg litt til asiatere og de er overbeskytende og hvis de får høre om høy voldtektsrate så blir de sikkert beskymret om å gå ute om natten.

Men spørsmålet er heller. Er svensker mer overbeskytende enn Amerikanere? Der jeg bodde ble jeg fortalt at jeg ikke skulle gå lengre inn enn 60th street. At jeg skulle alltid ha noen med meg om natten og alltid fortelle dem hvor jeg var. Allikavel, havner svensker under Amerikanere. Når du legger til at den svenske voldteksraten og den generelle kriminalitetsraten er langt høyere så er det ingen tvil.

Det irriterer meg at svensker later som om kriminaliteten deres er lav og lurer resten av verden. Det som burde ha vært diskusjonen i Sverige, er hvordan de får den høye kriminaliteten sin ned til amerikansk nivå.

Og mordraten er mye høyere enn det igjen i USA. Selv med forskjellige våpenlover, så burde jo ikke det spille inn på trygghetsaspektet i utgangspunktet? (altså, den reelle tryggheten øker ikke). Det er greit nok at det er høy kriminalitet i Sverige. Men en slik undersøkelse er ikke nok til å slå hull på noe i mine øyne, fordi sammenhengen mellom oppfattet trygghet og reell trygghet i befolkningen er veldig diffus.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke med meg at det var Earth Hour, men skal gjøre opp for det fra 2:00 til 3:00 i natt.

Så bilder av noen som hadde "tent stearinlys under 'Earth Hour' for å gjøre det koselig".. En real CO2-fail..

Har det noe å si? Det er symbolikk uansett og gir ingen reell forbedring.

AtW

Lenke til kommentar

Og mordraten er mye høyere enn det igjen i USA. Selv med forskjellige våpenlover, så burde jo ikke det spille inn på trygghetsaspektet i utgangspunktet? (altså, den reelle tryggheten øker ikke). Det er greit nok at det er høy kriminalitet i Sverige. Men en slik undersøkelse er ikke nok til å slå hull på noe i mine øyne, fordi sammenhengen mellom oppfattet trygghet og reell trygghet i befolkningen er veldig diffus.

AtW

Mord er generelt noe den vanlige personen ikke trenger å beskymre seg over. Iforholdtil reell trygghet så har mordrate lite å si, så lenge du ikke er i Sør-Afrika.

Det jeg forklarer for Sør-Korea er hvorfor deres oppfattet trygghet er lav. La oss gå igjennom de forskjellige landene.

Sør Korea

Reel Trygghet:

- Kan være noe lavere enn nabolandene, fordi mordraten er noe høyere men med samme våpenlover.

- Sør Korea har et problem med voldtekter og dette gjør livet noe mer usikkert.

- Er langt tryggere enn USA og spesielt Sverige.

- Det blir anmeldt få saker.

Oppfattet trygghet:

- Asiatere er overbeskytende, ofte mer enn Amerikanere er. Dette vil redusere deres oppfattet trygghet. Legg merke til at det er den samme tendensen i Japan, og jeg vet det er den samme tendensen i Taiwan.

- Voldtektsproblemene og mordraten deres kan være en årsak til at folk får en lavere oppfattet trygghet.

USA:

Reel Trygghet:

- Har noe lave anmeldte saker. Tyder på at kriminaliteten er ikke så høy.

- Veldig alvorlig kriminalitet er det mer av

Oppfattet trygghet:

- Vil være lavere på grunn av deres høye mordrate.

- Amerikanere er overbeskytende og dette vil redusere deres oppfattet trygghet.

- Vil være lavere på grunn av all kriminaliteten som blir vist i media.

Sverige

Reel Trygghet:

- Har veldig mange anmeldte saker (14000 vs 4000 i USA)

- Har flere anmeldte saker på nesten alle områder, som voltekt, ran, etc.

Oppfattet trygghet:

- Vil være høyere siden svensker tror ting er bedre enn det er

- Vil være høyere fordi lite kriminalitet blir rapportert i media og det tegnes et bilde av Sverige som trygt.

- Svensker er ikke overbeskytene og vil dermed være høyere.

Altså, alle faktorer tyder på at svensker vil under samme kriminalitet tro at forholdene er bedre i Sverige. Allikavel er det flere svensker som er redd for å gå ute om natten. Sjansen for at kriminaliteten er lavere i Sverige enn USA er mikroskopisk.

Lenke til kommentar

Jeg har lest en annen plass at kullkraft sprer mer radioaktivt uran i atmosfæren enn kjernekraft. Årsaken var vist at steinkull alltid inneholder noen få prosent stein. Ett av mineralene i steinen som finnes i steinkull er Uran. Det er riktignok ekstremt lite men uranet slippes direkte ut i atmosfæren sammen med avgassene. I uranmalm-produksjon er det strenge utslippskrav slik at uranstøv ikke skal slippe ut til atmosfæren i nevneverdig grad. Mengden kullkraft kombinert med ingen uranstøvrensing gjør at det totalt slipper ut mer uran i atmosfæren enn kjernekraft. I 2010 ble det utvunnet (og sikkert forbrukt) 6,8 milliarder tonn kull.

Redigert: I følge denne siden ble det sluppet ut ca 6 000 tonn uran til atmosfæren via kullkraft i 2010.

Redigert: Scientific American: Coal Ash Is More Radioactive than Nuclear Waste

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er verdt å notere seg at antallet ulykker og dødsfall med vannkraft innenfor OECDlandene er svært lavt, samtidig som rapporten ikke tar med kjernekraftulykken i Japan med i statistikken. Slik sett, så kan det vise seg at vannkraft i OECDland kan være et bedre eller like bra alternativ som kjernekraft.

Lenke til kommentar

Apropos vannkraft så er vel det en av kraftkildene som har skapt størst ulykker i verden. Demninger med millioner av tonn vann som brister er ikke til å spøke med. Så vidt jeg husker er det hundretusner som har dødd på den måten.

Men er egentlig vannkraft et alternativ til kjernekraft i OECD-land. Vassdragene er jo ganske godt utbygde i dag og jeg tror ikke det er nok gode steder igjen å bygge vannkraftverk til at selv storstilte utvidelser kan erstatte kjernekraften i OECD.

Og sett i lys av kjernekraft vs kullkraft vil jeg mye heller at utbygging av vannkraft skal erstatte kullkraft i stedet for kjernekraft.

En ting er i hvert fall sikkert: Det er ikke nok gode vassdrag i verden til at verden kan forsynes av vannkraft alene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Mener du at vannkraft har drept hundretusener? I så fall ville det vært interessant å se en kilde på dette, samt en grunn til hvorfor dette ikke er tatt med i rapporten vi snakker om. Dødsfallene relatert til vannkraft i OECDland skal være fjorten, så vidt jeg husker.

Det blir viktig å skille på hva som er fornuftig kontra skjødesløs omgang med kraftkilder. Ser man f.eks. på forskjellige måter å utnytte atomkraft på, så blir dette raskt veldig tydelig. Samtidig finnes det muligheter for ubrukte og mer moderne former for vannkraft, akkurat som med atomkraft. F.eks. tidevannskraft, bølgekraft og saltkraft.

Det er også verdt å merke seg at rapporten kun regner med umiddelbare dødsfall mht. kjernekraftulykker. Det blir en ufullstendig måte å regne på. Jeg forstår det slik at man da ikke tar med folk som dør av f.eks. kreft som følge av radioaktiv eksponering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...