Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle, hvem er det ikke som har lyst på flinke lærere?

Nå fører ikke de amerikanske høye lærerlønningene i Wisconsin (100K USD etter kompensasjon) til gode lærere, fordi får du jobben så har du den for alltid og lønnen er ikke basert etter evne. Istedenfor er det veldig vanskelig å bli lærer. I Sverige får lærere rundt 46K USD etter kompensasjon og Sverige skal i teorien være mer venstrevridd enn USA. Når de tjener så mye, så må noe gjøres. Kollektive forhandlinger for det offentlige må svekkes om budsjettet skal oppretholdes.

Jeg skulle gjerne likt å sett den kilden der som sier at barneskolelærere får 100k utbetalt i året. Selvfølgelig er det mye som kan gjøres i usa men å ta lærerne istedenfor å la de med lønn over 250k i året få svi syns jeg er meget rart.

http://www.weeklystandard.com/blogs/101091-average-compensation-milwaukee-teacher_552906.html?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Det er ikke mange som tjener 250K i USA, og de jobber ikke i det offentlige. Selvfølgelig kan man prøve å skatte dem ned, men veldig rike folk kan lett flytte fra USA om det skjer. De aller rikeste eier firmaer og kan ikke skattes fordi de legger bare kostnadene på forbrukerene. Ergo, det er langt bedre å redusere altfor høye lærerlonninger enn å prøve å ta rikingene om man har som mål å redusere underskuddet.

Lenke til kommentar

Vel. høyere lønninger fører i hvert fall til at man får mer motiverte og flinkere søkere. Lønnen hørtes riktignok veldig høy ut spesielt etter amerikansk standard, men den riktige løsningen på dette er uansett ikke å (i praksis) forby fagforeninger - de hadde nå fagforeninger sentrale lønnsfrhandlinger i Sverige sist jeg sjekket...

Fagforeninger er ikke forbudt. Det er satt begrensinger på hva offentlige fagforeninger kan kreve igjennom forhandlinger. Ikke glem at de tar penger fra andre skattebataler som har absolutt ingenting de kan si om saken. For øyeblikket trenger de å kutte, og jeg ser ikke hvorfor vi skal kutte tjenester for fattige når lærere tjener 100K USD.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Så vidt jeg har fått med meg, har de forbudt/bestemt at de ikke skal forhandle med fagforeninger kollektivt, men kun på individnivå. I en lærerstilling der det ikke finnes faremomenter som ved fysisk arbeid, tilsvarer det i stopr grad en tvungen avvikling av fagforeningene.

Lenke til kommentar

Alle, hvem er det ikke som har lyst på flinke lærere?

Nå fører ikke de amerikanske høye lærerlønningene i Wisconsin (100K USD etter kompensasjon) til gode lærere, fordi får du jobben så har du den for alltid og lønnen er ikke basert etter evne. Istedenfor er det veldig vanskelig å bli lærer. I Sverige får lærere rundt 46K USD etter kompensasjon og Sverige skal i teorien være mer venstrevridd enn USA. Når de tjener så mye, så må noe gjøres. Kollektive forhandlinger for det offentlige må svekkes om budsjettet skal oppretholdes.

Jeg skulle gjerne likt å sett den kilden der som sier at barneskolelærere får 100k utbetalt i året. Selvfølgelig er det mye som kan gjøres i usa men å ta lærerne istedenfor å la de med lønn over 250k i året få svi syns jeg er meget rart.

http://www.weeklystandard.com/blogs/101091-average-compensation-milwaukee-teacher_552906.html?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Det er ikke mange som tjener 250K i USA, og de jobber ikke i det offentlige. Selvfølgelig kan man prøve å skatte dem ned, men veldig rike folk kan lett flytte fra USA om det skjer. De aller rikeste eier firmaer og kan ikke skattes fordi de legger bare kostnadene på forbrukerene. Ergo, det er langt bedre å redusere altfor høye lærerlonninger enn å prøve å ta rikingene om man har som mål å redusere underskuddet.

Rett og slett så må man gå etter de svakeste for å lykkes?

Lenke til kommentar

Rett og slett så må man gå etter de svakeste for å lykkes?

I hvilken verden tjener de svakeste 100K USD? Du mener kanskje at USA skal gå etter de superrike?

Hva med å ta en titt på ditt eget land før du kritiserer USA for å gjøre det samme? I Norge er skattenivaet høyt for alle og ikke bare for rikinger. I Sverige er tendensen kraftigere. Dette kan jeg vise deg her, etter hvor stor del av inntekten de betaler i skatt

10000: 35%

200000: 50%

500000: 55%

1000000: 60%

5000000: 65%

Det er en myte at Skandinaviske land "tar" rikinger. De aller rikeste kommer seg lett unna skatt og den skatten de får kan de sende rett ned på forbrukerene igjennom høyere priser. Altså det er de svakeste som betaler formueskatten, ikke de rike.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Så vidt jeg har fått med meg, har de forbudt/bestemt at de ikke skal forhandle med fagforeninger kollektivt, men kun på individnivå. I en lærerstilling der det ikke finnes faremomenter som ved fysisk arbeid, tilsvarer det i stopr grad en tvungen avvikling av fagforeningene.

Det er feil. De kan forhandle med fagforeninger kollektivt. Men de kan hovedsakelig bare presse igjennom lønnsøkninger og de skal være under CPI.

Men ja, det er ment å redusere deres makt. Når lærere tjener 100K USD så har de for mye makt. Har ikke majoriteten av befolkningen som ikke er med i fagforeninger noen rettigheter? F.eks. rettigheten til å ikke betale skyhøye skatter for å støtte opp overbetalte fagforeningsmedlemmer?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

I hvilken verden tjener de svakeste 100K USD? Du mener kanskje at USA skal gå etter de superrike?

Hva med å ta en titt på ditt eget land før du kritiserer USA for å gjøre det samme? I Norge er skattenivaet høyt for alle og ikke bare for rikinger. I Sverige er tendensen kraftigere. Dette kan jeg vise deg her, etter hvor stor del av inntekten de betaler i skatt

10000: 35%

200000: 50%

500000: 55%

1000000: 60%

5000000: 65%

Det er en myte at Skandinaviske land "tar" rikinger. De aller rikeste kommer seg lett unna skatt og den skatten de får kan de sende rett ned på forbrukerene igjennom høyere priser. Altså det er de svakeste som betaler formueskatten, ikke de rike.

Så vidt jeg fikk med meg tjente de litt over 50k (edit: ser den linken du kom med sier nærmere 60k), som vel er ganske nærme en vanlig norsk lønn. "Benefits" er ikke penger i kassa. De betaler vel heller for den samme sikkerheten som vi har gjennom vårt offentlige helsevesen.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Så vidt jeg fikk med meg tjente de litt over 50k (edit: ser den linken du kom med sier nærmere 60k), som vel er ganske nærme en vanlig norsk lønn. "Benefits" er ikke penger i kassa. De betaler vel heller for den samme sikkerheten som vi har gjennom vårt offentlige helsevesen.

Hver delstat må finne en vei å unngå et underskudd. Helsevesen for de fattige(medicaid) og utdannelse kostnader for alle delstater er 50-75% av hele state budsjettene. Spørsmålet er om lærers lønnene og benefits ligner lønningene og benefits i den private sektoren for de som har lignende ansvar og utdannelse. Min datter, mor og to søstrer er amerikanske lærer i forskjellige delstater og tjener OK penger, men det er benefits som er topp kvalitet i forhold til private sektoren. De liker disse benefits selvsagt, men klager på faktum at de lærerne som jobber hardt og er flinkere enn de andre får de samme lønn. Fagforeningen alltid stanser dette ideen.

Når det gjelder skattenivå i delstatene er det ingen delstat som jeg kjenner som ikke enten har ingen skatt fra inntekter sller har en flat skatt, eller sales tax. Har en delstat en høyere skatt enn den andre så flytter de rike fra den ene til den andre.

Faktum at så mye av stats budjettene tilhører education gjør det umulig å unngå kutter i utdannelse kostnadene.

BTW- Hvis du ønsker å sammenligne norsk og amerikansk lønninger så anbefale jeg salary.com. Husk på likevel at norge er et dyrt land og det typisk kostnadene i USA selv varierer mye fra sted til sted.

Lenke til kommentar

Jepp, dette er sånne lasere man kjøper som leketøy fra Dealextreme eller andre "sydensjapper". Dette er de samme laserne som har ødelagt eller skadet synet til titalls personer de siste årene. Leketøy som slett ikke er leketøy. Forbudet mot import og generell bruk av disse for kort tid siden.

Lenke til kommentar

Blendet luftambulanse med laser

Han bør få samme straff som om han hadde skutt på piloten.

Er tilbøyelig til å si meg enig der. I praksis kan man vel kalle slikt for drapsforsøk.

I praksis er det veldig far fetched og man kan ikke gjøre det i Norge. Straff dem ja, men drapsforsøk blir for søkt.

Over dammen derimot...

Da sjansen for at det er en pasient i helikopteret er stor, er det også forhindring av deres arbeid. Den ekstra tiden en pilot må bruke på å lande helikopteret pga. laser, kan være forskjellen mellom liv og død for pasienten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...