Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Istedenfor å klage over norske medier kan du heller vise til andre medier som kan gi ett bedre bilde av situasjonen.

Selv følger jeg aktivt med å twitter for øyeblikket og nye bilder kommer frem hele tiden og det ser ikke bra ut i det hele tatt. Dette er ett ekstremt jordskjelv, på richters skala 8.9.

Richters skala er logaritmisk, for de som ikke kjenner til logaritmer så kan jeg si det på enkel måte at fra 8 til 9 betyr 10 ganger kraftigere jordskjelv.

Lenke til kommentar

Istedenfor å klage over norske medier kan du heller vise til andre medier som kan gi ett bedre bilde av situasjonen.

Hvorfor det egentlig?

Fordi du ikke ser behovet for korrekt informasjon om jordskjelvet kanskje?

Jo, helt klart, men norsk medias rolle i slike kriser er jo absolutt et tema verdt en diskusjon, eller hur?

Lenke til kommentar

Det eneste vi vet er at det er problemer med kjølingssystemet ved en reaktor, og at folk i nærheten (radius på 3km) blir evakuert (standard prosedyre). Dagbladets krisemaksimering er svært tydelig, hvor de tegner opp det aller verste som kan skje. Dette kjernekraftverket er veldig sikkert, mye sikrere enn i Tsjernobyl -- hvor ulykken skjedde etter så mange ting gikk galt samtidig, at man nesten skulle tro det var meningen.

Lenke til kommentar

Hvis det der stemmer så har myndighetene justert opp risikoen og frykten. Da er det nok mer i den saken enn jeg hørte for en time siden via den kanalen NRK kjøper TV-signaler fra.

Er først og fremst dagbladet som tegner dette mørke bildet som jeg har sett. Se f.eks på BBC, hvor de nesten ikke nevner dette i hele tatt, eller Al Jazeera -- hvor de nettopp snakket om at dette var et av de minste problemene i denne tragiske situasjonen.

Lenke til kommentar

Hvorfor det egentlig?

Fordi du ikke ser behovet for korrekt informasjon om jordskjelvet kanskje?

Jo, helt klart, men norsk medias rolle i slike kriser er jo absolutt et tema verdt en diskusjon, eller hur?

Absolutt, jeg er gjerne med på den men lag gjerne ett nytt tråd for det.

Uansett til andre kilder så anbefaler jeg al-jazeera sitt live dekning av nyheter inkludert det som skjer i Libya og Japan.

http://www.youtube.com/aljazeeraenglish?feature=ticker

Siste nytt: Tsunamien er på vei mot Hawaii nå.

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar

Hvis det der stemmer så har myndighetene justert opp risikoen og frykten. Da er det nok mer i den saken enn jeg hørte for en time siden via den kanalen NRK kjøper TV-signaler fra.

Det virker som de koker suppe på en spiker "I det aller verst tenkelige scenarioet kan dette lokalt bli like alvorlig som Tsjernobyl, sier Bøhmer.", Bøhmer er ikke særlig nøytal, og hva mener han med "lokalt like alvorlig som tjsernobyl"?

De andre kildene jeg har lest tyder på at kraftverket er stengt ned, men at kjølingen har problemer. At risikoen eventuelt er ett visst utslipp av radioaktiv damp. Kan jo hende de tar feil såklart, men foreløpig ser det ikke ut til å være noen grunn til å utrope akkurat dette aspektet til en krise.

AtW

Lenke til kommentar
Thousands of people are being evacuated from near the Fukushima power plant, where a state of emergency has been declared. The cooling system failed in one of its reactors when it shut down automatically because of the earthquake.

Prime Minister Naoto Kan said no radiation leaks at that power plant or any of the other reactors in the quake-hit zone had been detected.

The UN's nuclear agency said four nuclear power plants had shut down safely.

Er BBC sitt svar på blabladets "TJERNOBYL IS IMMINENT"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...