Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men, tror dere virkelig det er så mange under 18 som kommer til å gidde å slepe seg helt til valglokalet og stemme? Er vel først og fremst de som er noenlunde politisk engasjert og dermed har litt kunnskaper, som gjør det. Det er også mange som ikke gidder å stemme over 18 år heller.

Engasjement og innsikt er desverre ei det samme. I politikken kan de, for mange, komme i veien for hverandre! Videre så tror jeg de fleste vil stemme på bakgrunn av tabloidoppslag og tv-nyheter. Rikelig med spillerom for populister med andre ord. Et av demokratiets problemer er populisme. Ved å la ungdommer stemme, vil dette problemet bli enda større, da disse stemmene er lette å fiske for en erfaren agitator. De engasjerer seg mest i enkeltsaker og er troende til å høre på en engasjert og erfaren voksen, som kan å prate for seg. Sikrer man seg disse unge menneskenes tankesett, har man en potensiell velger i 80 år fremover. Verdifullt! Ergo vil vi nok se mer indoktrinering av ungdom. I dagens samfunn skal visst all informasjon og lærdom koste penger, bortsett fra den man får gratis fra politiske partier.

Og folk skifter jo partitilhørighet oftere enn underbukser nå til dags, så at man binder seg politisk tror jeg heller ikke er et stort problem. Det er nok først og fremst et problem for de som engasjerer seg i ungdomsparti, men de er vel ikke akkurat representativ for gjennomsnittstenåringen de heller.

Mange føler seg sveket, både på høyresiden og venstresiden, av sine partier. Og dét med rette.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Men, tror dere virkelig det er så mange under 18 som kommer til å gidde å slepe seg helt til valglokalet og stemme? Er vel først og fremst de som er noenlunde politisk engasjert og dermed har litt kunnskaper, som gjør det. Det er også mange som ikke gidder å stemme over 18 år heller.

Tviler, det vil være en del som ikke stemmer (50%?), men blandt de som stemmer vil mange av dem ikke ha peiling. Jeg har møtt svært få 16 åringer, inkludert meg selv som forstår politikk godt, veldig få har peiling i det hele tatt. Prater du med engasjert ungdom om politikk siterer de som oftest sine skolebøker eller sine foreldre.

Jeg tror vi bør øke aldersgrensen til 20 år. Folk trenger litt livserfaring utenfor videregående før de begynner å stemme.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg tror ungdom har bedre forutsetninger for å forstå lokalpolitikk enn nasjonal og internasjonal politikk. Derfor tror jeg det kunne vært lurt med differensiert stemmerettsalder i kommunevalg og stortingsvalg. Kommunevalg synes jeg man burde kunne delta i helt fra 16 år, mens stortingsvalg bør man være 18 for å stemme i.

Stemmerett er også viktig for å kunne vekke interessen for politikk og øke framtidig valgdeltagelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er protestene i Wisconsin egentlig fra priviligerte, hvite middelklassefolk? De vil beholde feite health og dental benefits og lønn i det offentlige?

Ikke akkurat den versjonen av USA som vi i Norge tenker på. Vi tror jo alle jobber hardt uten fritid.

Protestene er først og fremst over forhandlingsretten, som de nå tilsynelatende har mistet. Dvs. de har i effekt mistet retten til å ha fagforeninger.

Lenke til kommentar

Er protestene i Wisconsin egentlig fra priviligerte, hvite middelklassefolk? De vil beholde feite health og dental benefits og lønn i det offentlige?

Ikke akkurat den versjonen av USA som vi i Norge tenker på. Vi tror jo alle jobber hardt uten fritid.

Protestene er først og fremst over forhandlingsretten, som de nå tilsynelatende har mistet. Dvs. de har i effekt mistet retten til å ha fagforeninger.

Det visste jeg fra før. Men hvem er det som har fordelene av offentlige goder?

Lenke til kommentar

Alle, hvem er det ikke som har lyst på flinke lærere?

Nå fører ikke de amerikanske høye lærerlønningene i Wisconsin (100K USD etter kompensasjon) til gode lærere, fordi får du jobben så har du den for alltid og lønnen er ikke basert etter evne. Istedenfor er det veldig vanskelig å bli lærer. I Sverige får lærere rundt 46K USD etter kompensasjon og Sverige skal i teorien være mer venstrevridd enn USA. Når de tjener så mye, så må noe gjøres. Kollektive forhandlinger for det offentlige må svekkes om budsjettet skal oppretholdes.

Lenke til kommentar

Å svekke forhandlingsevnen er én ting. En helt annen er å fjerne retten til å ha fagforeninger. Såvidt jeg har forstått, så har man fjernet denne grunnleggende retten for alle i staten? Da blir vel høye lærerlønninger ærlig talt mer et vikarierende motiv, som ikke er proporsjonalt med lovendringen som ble foretatt.

Lenke til kommentar

Vel. høyere lønninger fører i hvert fall til at man får mer motiverte og flinkere søkere. Lønnen hørtes riktignok veldig høy ut spesielt etter amerikansk standard, men den riktige løsningen på dette er uansett ikke å (i praksis) forby fagforeninger - de hadde nå fagforeninger sentrale lønnsfrhandlinger i Sverige sist jeg sjekket...

Lenke til kommentar

Alle, hvem er det ikke som har lyst på flinke lærere?

Nå fører ikke de amerikanske høye lærerlønningene i Wisconsin (100K USD etter kompensasjon) til gode lærere, fordi får du jobben så har du den for alltid og lønnen er ikke basert etter evne. Istedenfor er det veldig vanskelig å bli lærer. I Sverige får lærere rundt 46K USD etter kompensasjon og Sverige skal i teorien være mer venstrevridd enn USA. Når de tjener så mye, så må noe gjøres. Kollektive forhandlinger for det offentlige må svekkes om budsjettet skal oppretholdes.

Jeg skulle gjerne likt å sett den kilden der som sier at barneskolelærere får 100k utbetalt i året. Selvfølgelig er det mye som kan gjøres i usa men å ta lærerne istedenfor å la de med lønn over 250k i året få svi syns jeg er meget rart.

Lenke til kommentar

Jeg får en vond klump inni meg når jeg ser bildene fra jordskjelvet og tsunamien i Japan. Man skjønner umiddelbart at her dør folk hvert sekund.

http://en.wikipedia.org/wiki/2011_Sendai_earthquake_and_tsunami

Ganske sykt at det allerede finnes en omfattende Wikipedia-artikkel om et jordskjelv som skjedde for under 6 timer siden. Tsunamien ventes å treffe flere steder og ramme mange de kommende timene. Hadde dette skjedd for 100 år siden ville vi antagelig ikke vist noe før etter en ukes tid.

Lenke til kommentar

Ja, det er ganske dramatisk det som skjer der borte nå. Atomkraftverk som står i brann, enorme branner som herjer, tsunamier som knuser alt de kommer over. Og det værste av alt er at Japan er "godt rustet" for en slik katastrofe i forhold til mange av de landene og øystatene som bølgen nå er på vei mot.

Alt hell og lykke de som blir utsatt for dette de neste timene.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar

Vær obs på at norske media trigger veldig lett på sånne ting som brann i atomkraftverk. Jeg sitter og ser litt på NRK nå og hørte et intervju om det nå nettopp. Intervjuobjektet hauset opp frykt for radioaktive lekkasjer. Han kan umulig å ha hørt hva Japanske myndigheter har sagt i hele dag: Ingen av atomkraftverkene med brann står i fare for å lekke. Det som uroer de mest nå er et atomkraftverk som ikke er i brann. Reservekraftagreggatene til kjølingen fungerer ikke og da blir det ikke kjølt tilstrekkelig. Det skal likevel ikke være noen fare for lekkasjer. Worst case scenario er at det må legges ned og det radioaktive materialet må flyttes over til andre atomkraftverk.

Jeg synes bildene av tsunamien ser forferdelige ut. Hus, boligblokker, frakteskip, turistskip, biler, trailere flyter jo rundt som leketøy. Det gjør vondt å tenke på hvordan folk har det oppi dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...