Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Offentlig drevne alders- og sykehjem krenker beboerne sine? Det er en ganske drøy påstand å slenge ut helt ubegrunnet.

Jeg kan godt være med på at det er i statens interesse at ting blir skikkelig utført. Men, samtidig er det en kjennsgjerning at mye av argumentene for privatisering er at staten skal overlate ansvaret for drift til dem som tar jobben.

Det er også en kjennsgjerning at fristelsen for å kutte hjørner for å spare penger i det private næringslivet er større enn i det offentlige, fordi det offentlige ikke trenger å forholde seg til konkurranse og vekst. Derfor må man også regne med at det jukses, og at dette er en klar risikofaktor dersom det private blir satt til å utføre viktige samfunnsoppgaver.

Desverre synes jeg det virker som det å villede sine kunder er en klar trend i næringslivet. Det blir ekstra viktig å ta hensyn til når kunden er staten.

Lenke til kommentar

Satt litt på spissen kanskje, men har jo vært nok av episoder å ta av det siste tiåret der det kommer frem at eldre bor under uverdige forhold på alders- og sykehjem. Om jeg ikke husker helt feil, har vel ett av Adecco-hjemmene fått veldig mye skryt nettopp for hvordan beboerne hade det der.

Jeg tror nok det offentlige selv er like gode på å bryte regler som andre - for det første har de det samme pengebrukspresset som private aktører, og for det andre har den en lei tendens til å overbeskytte udugelige ansatte til skade for dem de kommunale tjenestene faktisk er til for.

At kommuner også er fullstendig ute av stand til å gjennomføre en skikkelig anbudsprosess ser man jo hver gang en kommune lyser ut IKT-anbud.

Akkurat i denne saken ser jeg imdilertid ikke helt at kommunen har noen stor skyld - brudd på aml. v denne størrelsesordenen hører da vel klart under arbeidstilsynet, som sist jeg sjekket er et statlig organ.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er drøyt mye heksejakt i både Berserk-saken og Adecco-saken. Media fyrer oppunder begge heksejaktene så godt de kan. Her skal man selge forsider for hva det er verdt. Samme hvor mange lik man må trø over.

Jepp, Adecco er et møkkafrima men nå kuttes også videreføring av avtaler med Adecco også i kommuner der det har fungert greit. Det synes jeg blir å straffe feil avdeling av Adecco. Rette baker for smed. Adeccos feiler misbrukes også for det det er verd av de venstreradikale for å svartmale konkurranseutsetting på generelt grunnlag. Her skal man rette flere bakere for smed.

I Berserk-saken virker det som de etterlatte vil ha noen å henge på korset, samme hvor mye eller lite Jarle Andhøy faktisk har noen skyld. Mitt inntrykk er at han har vært litt overivrig og undervurdert farene litt, men ikke så grovt at han burde få noen skyld for forliset. Han burde maksimalt få en bot for å ikke ha hatt papirene i orden.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Venstreradikale" faktisk... Er det APs arbeids- og sosialpolitiske talskvinne du har i tankene når du kommer med den betegnelsen? Jeg synes framstillingen din av dette som svartmaling blir feil, når det for f.eks. arbeiderpartiet handler mer om å få bekreftet tendenser og bange anelser de har advart om tidligere. "Hva var det vi sa" - blir ikke helt det samme som svartmaling. Samtidig har det ikke bare vært Adecco som har vært i vinden, men sosial dumping generellt, og da ofte også i kombinasjon med utnyttelse av arbeidere fra østeuropa.

At urent spill hos Adecco får konsekvenser for navnet deres, og fører til redusert tillit er ikke så overraskende. Samtidig har slike følger en god signaleffekt.

Lenke til kommentar

Hva sier dere, er det tilfeldig at regjeringen avgjør Hardanger-saken, utsetter rensingen på Mongstad og bytter en statsråd som det har blåst mye rundt - midt under VM i Oslo?

Likte forøvrig strategien med at de tar beslutning om å bygge master, deretter erstatte statsråden. Den nye statsråden nekter å kommentere mastene, da det var den gamle statsrådens avgjørelse.

Endret av monzilla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er selvsagt et spill om å få minst mulig oppmerksomhet i media for den upopulære avgjørelsen. Men jeg gir egentlig blaffen i strategien så lenge de kom frem til den eneste gode avgjørelsen: Et nesten usynlig luftspenn i stedet for monsterkabelen med to digre monsteranlegg på land.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Den gode avgjørelsen er selvfølgelig å bruke gass og olje som energikilder på gass- og oljeinstallasjoner, i stedet for å bygge kraftlinjer slik at gassen vi eksporterer til andre land som lager strøm av den kan fraktes tilbake til de samme installasjonene via de nye mastene man nå bygger....

Bergen trenger ikke strømmen fra disse nye kabeltrekkene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hverken opprørerne eller Gaddafis folk vil ha innblanding fra andre. Gjør franskmennene det så får Libya en felles fiende og samler seg om å bekjempe den fiendtlige styrken fremfor å fortsette med borgerkrig.

En annen ting er at Sarkozy vil få Chavez på nakken. Chavez har vistnok fått kontakt med Gaddafi ved å først hylle han og deretter komme med et fredsforslag. Gaddafi vurderer vistnok dette forslaget. (Jeg aner ikke hva forslaget går ut på.) Kanskje noe sånt som å smigre opprørerne med gratis drivstoff til evig tid og boikotting av USA (som Gaddafi ganske sikkert ser på som rimelig onde etter Hillary Clinton var ganske skarp mot han her om dagen)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...