Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

En monopolsituasjon er uansett ikke ønskelig, ikke engang om det er staten som er eier (Unntak i Vinmonopolet!).

Det er også tydelig at kontrollen med private selskaper er nødt til å bli mye bedre, særlig hvis de jobber på anbud fra staten. Det kunne muligens lønt seg å fordre at slike selskaper skal bli mere gjennomsiktige.

Helt enig! Og her har staten en jobb å gjøre - som kunde bør de sette flere, klare krav. Der er de for dårlige i dag.

Å hevde at det er umulig å gjøre noe med rutinene på statlig ansettelse er en fatalistisk, og ikke minst mistenkelig lettvint avvisning.

Ansettelse er nå en ting, problemet kommer om en vil sparke de. Der sitter norske arbeidstakere svært godt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ansettelse er nå en ting, problemet kommer om en vil sparke de. Der sitter norske arbeidstakere svært godt.

Details, details... Jeg snakket om det å besitte en statlig arbeidsplass. Selvfølgelig kan det gjøres noe med ansattforholdene der. Men jeg tror ærlig talt at opposisjonen ikke gidder, fordi de ville mistet muligheten til å bruke forholdene rundt statlig ansettelse som argumentasjonsmessig brekkstang for å privatisere istedenfor. Tragisk nok.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Profittønske er ikke bare en drivkraft. Det er et insentiv til å drive med snusk og dårlig behandling av sine ansatte for å få en litt større hytte og båt.

Dette er tøys og tull, Rata.

Alle bedrifter søker profittmaksimering. Noen få behandler sine ansatte dårlig.

Taylorismen er forlengst gitt opp.

Også det offentlige har fin anledning til å behandle sine ansatte dårlig.

Ettter et kjapt google søk; http://www.itromso.no/nyheter/article392626.ece.

Har ikke fulgt for denne Adeccosaken for tett, men hvordan har kundene deres hatt det på disse hjemmene?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Details, details... Jeg snakket om det å besitte en statlig arbeidsplass. Selvfølgelig kan det gjøres noe med ansattforholdene der. Men jeg tror ærlig talt at opposisjonen ikke gidder, fordi de ville mistet muligheten til å bruke forholdene rundt statlig ansettelse som argumentasjonsmessig brekkstang for å privatisere istedenfor. Tragisk nok.

Er jeg enig i, skulle gjerne sett opposisjonen vært tøffere der.

Lenke til kommentar

Godt at det ble kraftmaster i stedet for sjøkabel.

Nå må vi bare få en konsekvensutredning for Lofoten sånn at man får et godt beslutningsgrunnlag for videre politisk behandling. Det har hersket alt for mye usaklige påstander om konsekvensene hittil. Det bør det bli skikk på nå.

SV ønsker ikke å tilegne seg den kunnskapen. De foretrekker kunnskapsløshet, fordommer og usaklig skremselspropaganda. Mon tro om det er fordi de skjønner at de sannsynligvis får fakta i mot seg eller fordi de tror utrederne vil konspirere mot dem.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er tøys og tull, Rata.

Taylorismen er forlengst gitt opp.

Også det offentlige har fin anledning til å behandle sine ansatte dårlig.

Ettter et kjapt google søk; http://www.itromso.no/nyheter/article392626.ece.

Har ikke fulgt for denne Adeccosaken for tett, men hvordan har kundene deres hatt det på disse hjemmene?

"Dette er tøys og tull" - er dette argumentasjonen din, eller er det du som tøyser og tuller? Beklager, men lettvinte avfeielser har jeg lært meg å ikke sette mye lit til.

Når det gjelder Adeccosaken, så har kundene på hjemmene ikke fått det de betaler for, blant annet fordi Adecco har latt sine vikarer jobbe lenger enn det som er helsemessig forsvarlig, både for kunder og ansatte.

Eksempelet ditt med Kemneren i Tromsø stiller ikke helt i samme klasse som de systematiske overtrampene som har foregått hos Adecco. Blant annet er Adecco anmeldt av Arbeidstilsynet for grove brudd på arbeidstidsbestemmelsene ved to sykehjem i Oslo.

Før det ble kjent at direktør for Adecco Helse, Bård Kristiansen gikk av, uttale arbeiderpartiets arbeids- og sosialpolitisk talsperson, Anette Trettebergstuen at det var på tide at Kristiansen gikk av for at firmaet skulle ha noe som helst troverdighet igjen.

- Det er ikke rart man driver billig når sykepleierne sover i et bomberom, jobber 84 timer uten overtid og nå ikke en gang får utbetalt de feriepengene og pensjonene de har lovmessig rett til. Det er helt uhyrlig og jeg håper folk ser denne konsekvensen av Høyre og Fremskrittspartiets politikk, sier hun.

Nå har hennes bønn blitt hørt.

- Bård Kristiansen har fratrådt sin stilling som direktør for Adecco Helse. Det ble kommunisert til ansatte i Adecco i dag kl 9, sier Anne-Stine Talseth, kommunikasjonssjef i Adecco.

http://www.dagbladet.no/2011/02/23/nyheter/helse_og_omsorg/innenriks/15545114/

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Nå må vi bare få en konsekvensutredning for Lofoten sånn at man får et godt beslutningsgrunnlag for videre politisk behandling. Det har hersket alt for mye usaklige påstander om konsekvensene hittil. Det bør det bli skikk på nå.

SV ønsker ikke å tilegne seg den kunnskapen. De foretrekker kunnskapsløshet, fordommer og usaklig skremselspropaganda. Mon tro om det er fordi de skjønner at de sannsynligvis får fakta i mot seg eller fordi de tror utrederne vil konspirere mot dem.

Mer kunnskap gjennom konsekvensutredning ser jeg ikke helt problemet med nei, men ser dessverre ut til at AP har gitt. Hvertfall i følge Strand:

En uke er en evighet i politikken. Det siste døgnet har personer sentralt i de tre regjeringspartiene forsikret meg om at Kristin slipper å følge Noras vei ut av dukkehjemmet. Det blir ingen regjeringskrise. Det blir ingen konsekvensutredning. Regjeringen er fortsatt i de innledende rundene og har ikke konkludert, men det er klart at Ap vil gi seg. Saken blir ikke satt på spissen. Statsminister Jens Stoltenberg har ikke et øyeblikk vært inne på tanken om å sprenge regjeringen. Regjeringen skal berges nærmest for enhver pris. Nei til konsekvensutredning er en liten pris å betale for fortsatt rødgrønt styre. Tilhengere av det rødgrønne samarbeidet kan puste lettet ut. Fornuften har seiret.<BR jQuery1299011373457="172">

http://www.nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1010/thread130240/#post_130418

Med tanke på kontaktene hans innad i AP og regjeringen overrasker det meg ikke om dette stemmer.

Lenke til kommentar

"Dette er tøys og tull" - er dette argumentasjonen din, eller er det du som tøyser og tuller? Beklager, men lettvinte avfeielser har jeg lært meg å ikke sette mye lit til.

Jeg gjentar;

Som eksempelet viste forekommer det også dårlig ledelse på bekostning av de ansatte i organisasjoner som ikke er profittmaksimerende.

:)

Lenke til kommentar

Altså, du kan godt fortsette gjenta det for min del. Det gjør meg bare ikke noe særlig mere overbevist.

Min oppfattning er at dette bare er toppen av isfjellet. Jeg vet og du vet og de vet at det å trikse og drive business i og over gråsonen gir konkurransefortrinn.

Lenke til kommentar

Problemet slik jeg ser det her er todelt. En ting er jo Adecco, den saken er klar. Men det offentlige har også et ansvar. Det er de som har gitt kontrakten til Adecco, og det er de som har hatt mangelfull oppfølgning på at Adecco har ryddige forhold.

Problemet er ikke at man "setter bestemor på anbud". Problemet er at den som setter bestemor på anbud ikke har kompetanse nok til å velge hvem som skal passe på bestemor. Og ikke kompetanse nok til å følge opp den som passer på bestemor i ettertid.

Lenke til kommentar

Så det er staten og ikke Adecco som står ansvarlig for Adecco sine lovbrudd? Interessant tolkning... Jævla staten ass!

Jeg trodde litt av ideen med at man satte ting ut på anbud var at staten skulle slippe å bruke ressurser på administrering, men der tok jeg tydeligvis skammelig feil.

Lenke til kommentar

Å sette ut på anbud er relativt nytt i Norge, spesielt i helse- og omsorgssektoren. Jeg regner med dette vil "gå seg til" over årene slik at kontrollen og etterretteligheten etterhvert blir bedre. Men denne saken er jo uansett et klart tegn om at man må ha bedre kontroll med de private aktørene.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

1) Du kan starte med å lese det jeg skriver, og ikke kun det du vil se. Jeg skriver i klartekst at problemet er todelt, ingen kan argumentere imot med at Adecco opptrår svært kritikkverdig, og i strid med norsk lov. Men selvfølgelig har jo det offentlige et ansvar når det gjelder å følge opp at de kontraktene de gir blir fulgt!

2) Du er altså uenig med at staten må være svært selektiv i hvem de gir kontrakter? Interessant

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...