Blåbær Skrevet 18. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2011 Det er lettere å få tak i twitterbrukere enn folk på gaten, all journalistikk skal jo gå så fort nå for tiden. Noen bruker twitter, vgnett har begynt å bruke sitater fra sitt forum. Alt etter journalistens smak og hva som passer best til artikkelen. Så jeg skjønner fortsatt ikke all oppstyret ang det å bruke twitter som kilde. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 18. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2011 Hvilken interesse har det? Å referere hva en anonym person som man ikke vet noe om, sier? Er det nyhetsverdi? 5 på gaten står tross alt fram med navn og bilde...... Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 18. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2011 Altså, hadde det vært en innsiktsfull kommentar/analyse eller lignende så hadde den hatt nyhetsverdi. Kommentaren som ble publisert var bare en i mengden og såvidt verdt ordene som ble skrevet. Ja, VG opererer med å bruke sitt forum for å hente ut sitater fra mennesker som ikke har noe offentlig posisjon, men disse er som oftest relevante, innsiktsfulle eller svært engasjerte i saken (som i idrettsartikler). Denne twitterkommentaren var rett og slett uinteressant, null nyhetsverdi. 5 på gata er ihvertfall et utvalg av personers meninger om en bestemt sak. 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2011 (endret) hmm, jeg som er dum/uvitende eller er dette seriøst? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26497106 Cluet her er da at flaska har en Villa Farris kork. Jeg har hørt om feilpregede mynter og frimerker kan være verdifulle, men dette stusser jeg på? Endret 18. februar 2011 av Mr.M Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 19. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2011 Jens Stoltenberg har skiftet bilde på Facebook. Det er i svart/hvitt, og ser skremmende alvorlig og nesten litt depressivt ut. Nesten som om han er drittlei all negativiteten rundt regjeringen og vet at hans tid som statsminister kanskje snart er forbi om et par år. Stor kontrast til det forrige bildet, der han gikk glad gjennom en grønn park. Kanskje jeg som overtolker dette da Lenke til kommentar
Husam Skrevet 19. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2011 Kanskje jeg som overtolker dette da Selvsagt gjør du det. Regjeringen slår sprekker stadig vekk, det har de gjort i så og si alle årene de har regjert sammen. Men Stoltenberg ville aldri ha drømt om å legge ut tegn på dette på facebook... Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 20. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2011 So we're in line, going through one at a time. One of our Soldiers had his Gerber multi-tool. TSA confiscated it. Kind of ridiculous, but it gets better. A few minutes later, a guy empties his pockets and has a pair of nail clippers. Nail clippers. TSA informs the Soldier that they're going to confiscate his nail clippers. The conversation went something like this: TSA Guy: You can't take those on the plane. Soldier: What? I've had them since we left country. TSA Guy: You're not suppose to have them. Soldier: Why? TSA Guy: They can be used as a weapon. Soldier: [touches butt stock of the rifle] But this actually is a weapon. And I'm allowed to take it on. TSA Guy: Yeah but you can't use it to take over the plane. You don't have bullets. Soldier: And I can take over the plane with nail clippers? TSA Guy: [awkward silence] Me: Dude, just give him your damn nail clippers so we can get the f**k out of here. I'll buy you a new set. Soldier: [hands nail clippers to TSA guy, makes it through security] This might be a good time to remind everyone that approximately 233 people re-boarded that plane with assault rifles, pistols, and machine guns-but nothing that could have been used as a weapon. http://boingboing.net/2010/11/19/tsa-confiscates-heav.html Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 20. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2011 Leste om det ja, så hadde noen lagt det bildet her til å illustrere det. 2 Lenke til kommentar
bögfisk Skrevet 20. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2011 Jeg kom over gruppen Ingen rasister i våre gater! på facebook, og den fikk meg til å tenke litt. Er det riktig å kneble ytringsfriheten til høyreekstreme grupper med trusler om voldelige motdemonstrasjoner osv.? Jeg synes også rasisme er en uting, og håper på ingen måte at rasistiske og nazistiske ideologier skal få rotfeste i landet igjen, men det blir et spørsmål om "the end justifies the means". Noen som har noe tanker rundt det? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2011 (endret) Det koker vel ned til et spørsmål om hva man er for eller i mot ytringsfrihet. Mange er dessverre så selvmotsigende at de påstår de er for ytringsfrihet, dersom de selv er enig i ytringen. Noe som selvsagt er det stikk motsatte av å støtte ytringsfrihet. Jeg er for ytringsfrihet. (uten å si meg selv i mot). Det betyr at jeg er for ytringsfrihet selv om jeg ikke liker den aktuelle ytringen. Endret 20. februar 2011 av Simen1 1 Lenke til kommentar
thadon Skrevet 20. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2011 "I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it" Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 20. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2011 "I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it" Jeg ser det sitatet støtt og stadig på forskjellige diskusjonsforum. Jeg synes det blir så tomt og innholdsløst når anonyme internett-debattanter som ikke risikerer en døyt lirer det av seg. Tviler på at majoriteten av de som slenger det rundt seg i debatter faktisk hadde ofret livet sitt for ytringsfriheten. Dissidenter som lever under autoritære regimer og fronter sine meninger på tross av trusselen om inhumane sanksjoner har derimot min respekt. 3 Lenke til kommentar
thadon Skrevet 20. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2011 Jeg kan vel ganske sikkert si at jeg ikke hadde offret livet mitt, det er svært få ting jeg skulle ha offret livet midt for. Men jeg mener at sitatet passer godt etter hva min mening er om den nye bølgen av høyreekstremisme. Er det noe som kan sette sinnet mitt i kok så er det nynazisme og rasisme, men jeg mener fortsatt at de kan få lov til å ytre seg, Jeg hadde helst sett at ingen hadde sliken meninger, men når de nå dessverre eksisterer så har de like mye rett på å ytre seg som alle andre (uansett hvor beklagelig det er). At det i Tyskland er forbudt ved lov å fremme ny-nazisme, veive med swastikaen og å lage ny-nazistisk musikk er etter min mening helt på trynet, selv om det er noe jeg virkelig hater. Men ja, vi kan sitte her i Norge å mene så mye å så mangt, men å forutse hva vi hadde gjort i den samme situasionen er vanskelig å si. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 20. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2011 Om man vil det til livs - møt de i en åpen debatt uten å benytte seg av navnekalling og slikt. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 20. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2011 (endret) For min del kunne jeg ikke bry meg mindre om nynazistise meninger er forbudt. Problemet er ikke at slike meninger er forbudt, kunne ikke bry meg mindre om folk som hater andre raser. Problemet er at folk enten ved lov eller sosialt forbyr meninger de ikke liker. Bare se på Sverige! Og det er nok av meninger det ikke er akseptert å si i Norge også. Hvis man begynner i stor grad å forby nazistiske meninger, så kan fort mer moderate meninger bli forbudt også. Endret 20. februar 2011 av Camlon Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 21. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2011 Det er lettere å få tak i twitterbrukere enn folk på gaten, all journalistikk skal jo gå så fort nå for tiden. Noen bruker twitter, vgnett har begynt å bruke sitater fra sitt forum. Alt etter journalistens smak og hva som passer best til artikkelen. Så jeg skjønner fortsatt ikke all oppstyret ang det å bruke twitter som kilde. Med fem-på-gaten, spør du fem tilfeldig utvalgte personer og trykker svarene deres. Med Twitter finner du svaret nærmest det du så etter på forhånd, og siterer dette. Direkte motsetninger, altså. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 21. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2011 Hva stopper en reporter fra å håndplukke "5 på gaten" med å intervjue 20-30 stk? Mao, samme resultat? Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 21. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2011 Hva stopper en reporter fra å håndplukke "5 på gaten" med å intervjue 20-30 stk? Mao, samme resultat? Det ville vært et direkte brudd med konseptet. Konseptet med 5-på-gaten er fem tilfeldige på gaten. Konseptet med sitater fra Twitter er å finne et sitat som passer inn i det artikkelforfatteren ønsker å sitere. Det er altså snakk om prinsippet/konseptet her. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 22. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2011 Det koker vel ned til et spørsmål om hva man er for eller i mot ytringsfrihet. Da har man kanskje kokt litt for lenge spør du meg. Hva med å nyansere litt. Er jeg for total ytringsfrihet uten noen begrensninger? Nei, men det betyr ikke at jeg er mot ytringsfrihet. Jeg ønsker for eksempel ikke at det skal være lov å oppfordre til å forfølge eller lynsje folk eller folkegrupper (som f.eks. nazister, jøder eller arabere). Men, når det er sagt, så har jeg større forståelse for de som motarbeider nazister, enn nazistene selv. Begge grupperinger har tatt et valg, og må stå for det konsekvensmessig. Derfor, hvis jeg potensiellt skulle være nødt til å måtte legge siviliserte prinsipper til side, så hadde det i mitt tilfelle blitt til fordel for antinazistene. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 23. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 23. februar 2011 Finnes det en tråd om hunder i skiløypene? Det er forresten et stort irritasjonsmoment uten like. Er det noen her det har sprukket for i løypa? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå