Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Nok til at du bryr deg. Twitter er faktisk en ganske bra informasjonskanal, informasjon fra førstehåndskilde er bedre enn andrehåndskilder, men mulig ikke husker det fra utdanningen din.

Det er forskjell på å bruke Twitter som informasjonskanal, og å sitere tilfeldige brukere der som man ikke har noen spesiell grunn til å høre på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nok til at du bryr deg. Twitter er faktisk en ganske bra informasjonskanal, informasjon fra førstehåndskilde er bedre enn andrehåndskilder, men mulig ikke husker det fra utdanningen din.

Det er forskjell på å bruke Twitter som informasjonskanal, og å sitere tilfeldige brukere der som man ikke har noen spesiell grunn til å høre på.

Hørt om 5 på gaten og lignende konsepter?

Det har vært og er helt vanlig å høre reaksjoner fra den vanlige mann i gata. Jeg tror man har godt av å høre analsyser/reaksjoner fra andre enn kjendiser og folk som egentlig ikke kan noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7509944

Se hva innvandringen fører til... Meslinger er nå på fremmarsj. Innvandrere sprer altså sykdom ; kan jeg si det? Er det lov i det landet her?

Spør du virkelig om det er lov til å bli syk i dette landet?

Utrolig at du ikke vet at meslinger nesten var utryddet i Norge. Allmennkunnskapene er tydeligvis på nedtur.

Lenke til kommentar

Se hva innvandringen fører til... Meslinger er nå på fremmarsj. Innvandrere sprer altså sykdom ; kan jeg si det? Er det lov i det landet her?

Utrolig at du ikke vet at meslinger nesten var utryddet i Norge. Allmennkunnskapene er tydeligvis på nedtur.

Meslinger er enda ikke helt utryddet i Norge, siste dødsfallet som kan knyttes tilmeslinger var i 1989.

Du kom jo med en påstand om at innvnadrere bevisst sprer sykdommer, noen kilder på det?

Lenke til kommentar

Meslinger er enda ikke helt utryddet i Norge, siste dødsfallet som kan knyttes tilmeslinger var i 1989.

Du kom jo med en påstand om at innvnadrere bevisst sprer sykdommer, noen kilder på det?

He he

Ikke har jeg sagt bevisst og ikke har jeg sagt "helt utryddet". Så her finner du på sitater.

http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7493206

Lenke til kommentar

Det burde være en borgerplikt å holde seg så oppdatert på allmennkunnskap at en ikke smitter andre med livstruende sykdommer. Du har tross alt et ansvar for å ikke skade noen når du menger deg med andre mennesker. Nettopp derfor kreves det at du må ha gyldig førerkort når du kjører motoriserte kjøretøy i trafikken - du kan heller ikke være påvirket av rusmidler, og du må følge trafikkreglene. Det hjelper ikke å gjemme seg bak pseudovitenskap og overtro hvis du kjører på og skader en fotgjenger eller en annen bilist.

Videre finnes det en rekke lover du må forholde deg til ved omgang med andre mennesker, som røykeloven, forbud mot drikking på offentlig plass, forbud mot urinering på offentlig plass, forbud mot ordensforstyrrelse osv. Heller ikke her hjelper det å skylde på falsk vitenskap eller overtro når du blir tatt.

I nyhetsartikkelen som Kaarerekanraadi viser til, sier overlegen ved Folkehelseinstituttet følgende: "Vi ser at i noen innvandrermiljøer har koblingen til autisme festet seg som en myte." (Hun viser da til en britisk svindelstudie som koblet meslingvaksine til autisme).

Er ikke dette et reelt problem?

Jeg kan aldri forestille meg at noen på dette forumet ville vært like overbærende dersom en kristen sekt hadde ført til oppblomstring av livstruende sykdommer fordi de nektet å vaksinere seg.

Lenke til kommentar

Han har ikke sagt det du hevder her. Han sa verken "helt utryddet" eller "bevisst".

Lenke til kommentar

Jeg er heller ikke overrasket over at Collin Powell klamret seg til et hvert halmstrå for å få i gang krigen, og at kildekritiske røster i CIA ble dysset ned og tiet bort.

Selv om jeg var i mot krigen fra starten av så ser jeg at resultatet kanskje ble fredeligere enn det hypotetiske alternativet å la Hussein fortsette med makten.

Var ikke særlig overrasket over nyheten selv. Når det gjelder om det var andre måter enn militært angrep å fjerne Saddam Hussein Og Baathregimet på så tviler jeg sterkt og det er muligndet en gang vil bli et rolig og fredelig Irak, men krigen ble utrolig klønete utført.

Nå kommer det forøvrig også fram at USA gav Tyrkia flere tilbud for å få dem til å støtte og delta i angrepet, men Tyrkia avslo:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/wikileaks/article4032236.ece

Lenke til kommentar

I nyhetsartikkelen som Kaarerekanraadi viser til, sier overlegen ved Folkehelseinstituttet følgende: "Vi ser at i noen innvandrermiljøer har koblingen til autisme festet seg som en myte."

Jeg finner ærlig talt ikke sitatet du presenterte i artikkelen som Kaare linket til. Samtidig ignorerer du at han baserer seg på spekulative uttalelser og utnyttelse av halvsannheter.

Det er ikke bare i innvandrermiljøer at koblingen til autisme har festet seg, og det vet du antageligvis svært godt. Å koble dette opp mot innvandring er spekulativt, og nøkternt sett et slag i løse luften.

Lenke til kommentar

I nyhetsartikkelen som Kaarerekanraadi viser til, sier overlegen ved Folkehelseinstituttet følgende: "Vi ser at i noen innvandrermiljøer har koblingen til autisme festet seg som en myte."

Jeg finner ærlig talt ikke sitatet du presenterte i artikkelen som Kaare linket til. Samtidig ignorerer du at han baserer seg på spekulative uttalelser og utnyttelse av halvsannheter.

Det er ikke bare i innvandrermiljøer at koblingen til autisme har festet seg, og det vet du antageligvis svært godt. Å koble dette opp mot innvandring er spekulativt, og nøkternt sett et slag i løse luften.

Sitatet finner du her: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7509944

(Dette er artikkelen han opprinnelig viste til).

Hva mener du er spekulative uttalelser? Det som overlegen sa, eller det som Kaarerekanraadi skrev?

Nei, det er ikke bare i innvandrermiljøer at denne pseudovitenskapen har festet seg; det er også i "alternative miljøer" - mennesker som setter sin lit til homeopati og annet kvakksalveri fremfor ekte vitenskap (det har bl.a. vært observert utbrudd av meslinger på enkelte Steinerskoler). Vaksinfrykt er også utbredt blant konspirasjonsteoretikere, som dessvere har klart å spre denne frykten videre til andre grupper. Dette er alvorlig. På samme måte er det alvorlig at enkelte innvandrermiljøer deler denne frykten, eller velger å holde seg så lite oppdatert på allmennkunnskap at de smitter andre med livstruende sykdommer som meslinger.

Det er interessant at du skriver "Å koble dette opp mot innvandring er spekulativt, og nøkternt sett et slag i løse luften.", for tonen og argumentasjonen din her bærer strengt tatt ikke preg av nøkternhet. Det fremstår som om du har blitt automatisk indignert fordi noen våget å koble innvandring til meslingsmitte, blant annet på bakgrunn av en uttalelse fra en overlege ved Folkehelseinstituttet.

Og la meg legge til (og gjenta meg selv): Jeg tviler sterkt på at noen på dette forumet ville vært like overbærende dersom en kristen sekt hadde bidratt til å spre livstruende sykdommer fordi de nekter å vaksinere seg på bakgrunn av irrasjonell frykt.

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Det er interessant at du skriver "Å koble dette opp mot innvandring er spekulativt, og nøkternt sett et slag i løse luften.", for tonen og argumentasjonen din her bærer strengt tatt ikke preg av nøkternhet. Det fremstår som om du har blitt automatisk indignert fordi noen våget å koble innvandring til meslingsmitte, blant annet på bakgrunn av en uttalelse fra en overlege ved Folkehelseinstituttet.

Du vil ikke snakke noe særlig om tonen til Kaare da, skjønner jeg? Bedre å flytte fokus over på meg istedenfor? Ikke imponert :no:

Jeg er ikke indignert over fokus på innvandring i sammenheng med vaksinasjon, men jeg ser meg nødt til å kritisere vinklingen og måten han gjør det på. Den holder ikke vann, rett og slett, særlig når man setter dette i sammenheng med at han spytter opp slike hårballer flere ganger daglig på Såpeboksen.

Lenke til kommentar

Da kan man velge å ignorere han totalt da. Ikke skrive ting som "Begynner å kjenne at ignorelisten min trenger påfyll." Fullstendig ignorering er det eneste som gjelder når man snakker ignorering.

Så lenge han ikke bryter retningslinjene kan han vel poste hva han vil og så blir det opp til hver enkelt bruker å velge om de vil debattere med han eller ignorere.

Lenke til kommentar

Du vil ikke snakke noe særlig om tonen til Kaare da, skjønner jeg? Bedre å flytte fokus over på meg istedenfor? Ikke imponert :no:

Jeg er ikke indignert over fokus på innvandring i sammenheng med vaksinasjon, men jeg ser meg nødt til å kritisere vinklingen og måten han gjør det på. Den holder ikke vann, rett og slett, særlig når man setter dette i sammenheng med at han spytter opp slike hårballer flere ganger daglig på Såpeboksen.

Jeg kan ikke se noe galt med tonen hans i denne diskusjonen, bortsett fra at det er en ganske grov og unøyaktig påstånd å si "dette er hva innvandring fører til". For denne mangelen på kunnskap, eller den irrasjonelle frykten for å vaksinere seg, gjelder ganske enkelt ikke alle innvandrergrupper. Uten at jeg har noe vitenskapelig belegg for å hevde det, tror jeg at dette problemet stort sett gjelder innvandrere fra utviklingsland eller land hvor religion og annen overtro gjennomsyrer samfunnet.

Men jeg vil mye heller snakke om saken, og det faktum at du påstår at det er et "slag i løse luften" å koble dette til innvandring, når det beviselig eksisterer en vaksinefrykt og/eller mangel på allmennkunnskap i enkelte innvandrermiljøer, som fører til spredning av potensielt dødelige sykdommer som praktisk talt var utryddet i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at det var et slag i løse luften. Jeg sa at det nøkternt sett var et slag i løse luften. Dette fordi det ikke er spesiellt nøkternt å fokusere på en ukjent mengde innvandrere, når det også finnes et ukjent antall etniske nordmenn som gjør akkurat det samme. Dermed er det nøkternt sett usakelig å ikke ta med at dette kunne skjedd med alle som ikke vaksinerer barna sine, og ikke bare innvandrere som ikke vaksinerer barna sine. Det er spekulativt å fokusere på dette, samtidig som det ikke skaper et skikkelig grunnlag for en nøktern diskusjon.

Lenke til kommentar

Da kan man velge å ignorere han totalt da. Ikke skrive ting som "Begynner å kjenne at ignorelisten min trenger påfyll." Fullstendig ignorering er det eneste som gjelder når man snakker ignorering.

Så lenge han ikke bryter retningslinjene kan han vel poste hva han vil og så blir det opp til hver enkelt bruker å velge om de vil debattere med han eller ignorere.

Vent litt... Han kan poste hva han vil. Men, jeg kan ikke poste hva jeg vil? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...